Recenze: Hexentanz – s čarodějnicemi u táboráku

hexentanz-15

Když čarodějnice tančí kolem ohně, obvykle to neznamená nic dobrého. Tentokrát ale máme důvod oslavovat s nimi. Tedy alespoň, pokud přistoupíme na hru Björna Hölleho, který vytvořil hru Hexentanz. Ta vyšla poprvé už v roce 1988 a jedná se tedy o klasiku, jejíž redesign proběhl v původní firmě Ravensburger k dvanáctému výročí narozenin, tedy v roce 2010. Hra v angličtině nese název Magic Dance.

Krabice vyšla v nové pozlacené edici, která se jmenuje Unsere Besten Familienspiele, tedy naše nejlepší rodinné hry. A na víku vidíme přesně to, co bychom podle názvu hry očekávali. Bandu čarodějnic s košťaty, kotlíky a kočkami, kterak tančí kole pořádné vatry. V pozadí je sledují stromy, které se vzhledem podezřele podobají špičatým kloboukům s očima.

A nejedná se o žádného mrňouse. Její obsah tomu odpovídá jen částečně. Ale uvnitř na všechny hráče čeká v první řadě herní plán, který připomene na první pohled jednoznačně Člověče, nezlob se. No a o to větší překvapení je, že vlastně nebudete až tak daleko od pravdy!

hexentanz-08

Kromě herního plánu najdeme v krabici také pětadvacet plastových figurek klobouků a třicítku malých žetonů. Ty jsou zde v sadách po pěti a to od šesti různých barev. Po čtyřech od každé barvy je třeba hned na začátku připevnit zespodu do kloboučků. Figurky budou mít tedy po většinu partie skrytou identitu. Společnost v krabici i ve hře jim bude dělat také jedna šestistěnná kostka.

Na začátku partie si hráči rozeberou figurky klobouků s barevnými puntíky. Barvu pro sadu čtyř figurek si hráči mohou vybrat a postaví je na startovní políčka uvnitř okruhu tak, aby puntíky odpovídali zvolenému odstínu.

Začínající hráč dostane do ruky kostku a vše může začít. Hráči se budou střídat v hodu kostkou a postupně musí vyslat ze startovních puntíků všechny figurku. Teprve poté mohou posouvat i klobouky, které už se na trase nachází.

hexentanz-06

Zatím hráči moc dobře znají identitu figurek a dokáží rozeznat ty svoje. Jenže od chvíle, kdy se objeví na okruhu, mohou všichni účastníci pohybovat libovolnou postavičkou na trase. Všechny ostatně mají stejnou barvu, a tedy není důvod je nějak ve výběru omezovat. Je pouze na samotných hráčích, aby si udrželi přehled a zapamatovali, kde se ukrývá žeton jaké barvy.

Čarodějnické klobouky se posouvají kupředu, jeden po každém hodu. Nic moc nového se neděje až do okamžiku, kdy některá z figurek zastaví na obsazeném políčku. Přicházejí na řadu kouzla. Na puntíku původně stojící postavička se musí vrátit o sedm kroků zpět proti směru hodinových ručiček. To je také jediná chvíle, kdy může ukázat svoji identitu všem. Z tohoto místa bude moci v příštím kole pokračovat.

Úsilí všech čarodějnických skupinek má za cíl dostat figurky své vlastní barvy do domečku. Jakmile takový klobouk vstoupí (bez nutnosti hodit přesný počet puntíků) do bezpečí, hráči okamžitě zkontrolují jeho identitu. Pokud je figurka ve správném domečku, pak zde může zůstat až do konce. V opačném případě se ale rovnou přemístí do toho správného a hráč tak nechtěně pomohl některému ze soupeřů. V partii vítězí ten, kdo jako první dostane (i s pomocí ostatních) do svého domečku všechny klobouky označené zespodu jeho barvou.

hexentanz-11

Tak co, je Hexentanz jen další Člověče, nezlob se, nebo ne? Co myslíte? Nehodnotí se to vůbec lehce, protože hra je v podstatě opravdu jen o tom popocházení a snaze dostat se do domečku. Jenže současně tu je dost nových

Hra samozřejmě není perfektní. To nemáme v úmyslu nikomu tvrdit. Je stále velmi náhodná, protože pohyb ovlivňuje kostka. Ale není důležité do domečku dojít přesným hodem. Místo toho musíte spíš vědět, jakou figurkou. A v tom je to kouzlo, ale také nebezpečí. Pokud někdo nemá rád hry zaměřené na paměť nebo mu nejdou, pak s čarodějnicemi propadne.

Pravidla ale počítají i se zapomnětlivostí hráčů. Hozenou šestku může hráč kdykoliv vyměnit za možnost podívat se (sám) na bříško jednoho z magických klobouků. V tom tahu ale už nepohne žádnou postavičkou a připravil se tak o možnost ovlivnit stav na plánu.

hexentanz-03

Vzhledem k náhodnosti nelze tak snadno odhadnout délku partie. Ovšem i samotné vracení figurek o pár kroků zpět celou bitvu dost prodlužuje. Musíte si tak se svými dětmi připravit na hru raději nějakých pětačtyřicet minut. Ovšem často se dostanete i na ucházejících půl hodiny, přičemž těch 45 minut už působí jako opravdu příliš.

Jenže u dětí jsou hry, ve kterých si něco musíte pamatovat, hitem. No a to platí i pro Hexentanz, který navíc přidává opravdu podařené zpracování. Ilustracemi narvaný herní plán, ale i plastové klobouky a dokonce i trochu náhradních žetonů, pokud byste nějaké ztratili. Tahle hra si tedy zařazení mezi zlaté klasiky Ravensburgeru určitě zaslouží. Určitě v kategorii rodinných her.

Celkový dojem závisí jen a pouze na tom, kolik postaviček je v jednu chvíli ve hře. Protože hráči musí nejdříve vyjít se všemi klobouky z úkrytu, tak se postavičky pomíchají velmi rychle. Většinu času tak je na plánu dvanáct postaviček. Podle základních pravidel je všechno doporučeno od tří, ale se speciální úpravou neutrálních klobouků si mohou zahrát i dva protivníci. Ale čím více barev, tím je to těžší a napínavější.

hexentanz-12

Člověče, nezlob se se zvratem? Ano, prosím, to si necháme líbit. Naprostá klasika se vrací v novém, napínavějším kabátku s důrazem na paměť. Tak tohle jste asi nečekali. Hexentanz totiž je parádním útokem na rodiny s dětmi a je takovou kombinací pexesa a Člověče dohromady. Máte rodinu? Máte děti? Tak na co ještě čekáte?

AutorBjörn Hölle
IlustraceCarol Heyer, Björn Hölle, Graham Howells, Günter Mattei, Walter Pepperle
VydavatelAS Company, Dal Negro, F.X. Schmid, Ravensburger, Vini-Spil
Rok vydání1988
Počet hráčů3 - 6
(7 voters)
KategorieBluffing, Children's Game, Deduction, Memory
MechanismyDice Rolling, Memory, Roll / Spin and Move
RodinaTheme: Witches, Traditional Games: Pachisi / Ludo
Alternativní názvyEl Baile de las Brujas, Boszorkánytánc, Dance of the Witches, La Danse des Sorcières, La Danza delle Streghe, Heksedans, Hexentanz, Noitatanssi, Tanec čarodějnic, Welhotanssi, Ο χορός της μάγισσας

Hexentanz má velký potenciál zaujmout rodiny a přetáhnout dětské fanoušky od klasického Člověče, nezlob se. Rozšíření o paměťový prvek s sebou přináší velmi zajímavé zvraty a nutnost dávat neustále pozor. Děti nemohou prostě a jednoduše spoléhat na náhodu a štěstí, ale musí také něco předvést, pokud chtějí vyhrát. Hexentanz je parádní dětskou zábavou.

+ klasická hra s novými prvky
+ nutnost zapojit paměť
+ vyhazování jen posouvá figurky o pár kroků zpět