Recenze: HEXplore It – Return to The Forest of Adrimon

return-to-forests-of-adrimon-12

Proč bych se tam proboha měl vracet? Jen o vlásek jsem uniknul ze spárů smrti. Vymotal jsem se ze spárů pavučiny a v noci bloudil mezi stromy. Když jsem uviděl světlo, začal jsem křičet. Myslel jsem si, že je to ona. Že si jde pro mě. Naštěstí to byla jen hlídka, která mne odvedla do bezpečí. Jenže sotva jsem se uzdravil, ptá se po mě nová družina. Prý potřebuje průvodce.

Nový box se netají svojí příslušností do světa HEXplore It a konkrétně slouží jako rozšíření druhé edice. To je jasné už z názvu, který zní Return to the Forests of Adrimon. Vrátíme se tedy do lesního prostředí. K tomu nás pobízejí autoři Kat Kimoundri, Nathan Loos a Jonathan Mariucci, ačkoliv nejsou v pravidlech jasně jmenovaní. Hra ale jednoznačně vyšla v roce 2019 pod logem Mariucci J. Designs LLC a z kampaně na Kickstarteru míří i do Evropy zásluhou společnosti Esdevium Games.

return-to-forests-of-adrimon-02

Zavzpomínejme si nyní krátce, jak se hraje HEXplore It. Všechno to začíná ještě mimo klasický proces kol tvorbou jedinečného hrdiny. Ten vždy vznikne jako kombinace rasy a povolání. Tím vzniknou číselné statistiky, které pak hrají důležitou roli, ale je možné je vylepšovat. Tým se jako jeden muž pohybuje po mapě a to několika způsoby. Právě rychlost přesunu určí další dění. Skupina může zabloudit nebo v klidu řešit, co na ně čeká v cíli pohybu. Hráči už předem tuší, co je v další fázi může potkat, ale hod kostkou určí konkrétní okolnost (circumstance), která je aktivovaná. Kdykoliv může nastat boj, který se obejde bez kostek, a hráči si na speciální desku poznamenávají životy monstra. Hrdinové se stávají v důsledku plnění úkolu, zisku odměn, vylepšování a předmětů stále silnějšími, až konečně seberou odvahu a postaví se hlavnímu padouchovi.

V krabici s nepřátelskou dryádou na víku nenajdeme žádnou mapu. Charakter rozšíření je tedy především s ohledem na variabilitu. Na tu obecně autoři kladou velký důraz, takže jsme byli velmi zvědaví, co kromě toho box přinese. A tak jsme rychle začali hledat pod velkými kartami s monstry a hrdiny.

return-to-forests-of-adrimon-04

Díky tomu jsme snadno přehlédli jednu důležitou změnu. Hrdinové tady jsou výrazně silnější, protože patří rovnou do dvou typů, jak naznačují barvy v levém horním růžku. A sílu budou hráči potřebovat, protože v nabídce je hned několik opravdu lahůdkově silných protivníků a jeden slabší. Jde samozřejmě hlavně o variabilitu.

Hrdinové znovu nabízí zajímavá povolání, ale neméně lákavé jsou i nové rasy, ať už je to měsíční elf nebo lesní strážce. Hráči se dokonce mohou stát drakem a tomu lákadlu málokdo dokáže odolat. Je třeba zmínit také obohacení balíčků karet relikvií, fragmentů i dalších. Jde ale tentokrát jen o obohacení variability v nabídce rozšiřovaného boxu.

return-to-forests-of-adrimon-07

Do hry zasáhnou ale také nové předměty. Tentokrát legendární. Ty lze získat poražením některých nepřátel a v jednom případě to je dokonce spojenec, který se bude s týmem hrdinů účastnit všeho dění. Další výhody lze získat na určených místech mapy, které jsou ale tentokrát popsané pouze v pravidlech. Tady je velká škoda, že je autoři nevytiskli na samostatnou desku.

Jenže pak už začíná jít do tuhého. Velkou novinkou jsou vlastnosti (traits) na samostatných malých kartičkách, které je možné popisovat. Jejich získání a vylepšování závisí čistě na splnění podmínky dané schopnosti. Nestačí ji ale provést jednou, ale rovnou několikrát, aby hráči danou vlastnost získali. To vše si lze samozřejmě značit na této malé čtvercové kartičce.

return-to-forests-of-adrimon-09

Zásadní a poslední novinkou je varianta. Ta umožňuje, aby jeden z účastníků na sebe vzal roli Adrimon, čarodějnice. Pro tuto roli jsou připravena zcela nová pravidla i deska s vlastními schopnostmi a parametry. Magi dostává sadu tří kostek a bude mít celý vlastní proces tahu, včetně pohybu svými sentinely.

Tahle novinka je prostě lahůdkou se vším všudy. Pokud byste si tedy rádi občas zpestřili zážitek z HEXplore It trochou soupeření, pak je tato varianta přesně pro vás. A funguje skvěle, jen to učení pravidel v roli Magi je trochu náročnější. Zabírá totiž řadu stránek. Ale stojí to za to, protože najednou je dobrodružství hrdinů zase o poznání jiné. I Magi totiž v rámci partie roste a vylepšuje své schopnosti stejně jako hrdinové.

return-to-forests-of-adrimon-10

Return to the Forests of Adrimon je skvělým, i když poměrně malým, rozšířenim. Pořídit by si jej měli především hráči, kteří uvažují, že jim kooperativní verze nestačí. Obecně část komponent není vhodné kombinovat se staršími boxy, ačkoliv většina znovu zvyšuje variabilitu. Naštěstí má všechno svůj smysl. Return to the Forests of Adrimon je dalším přídavkem, který dělá skvělou hru ještě lepší.

VydavatelMariucci J. Designs, LLC
Rok vydání2019
Počet hráčů1 - 7
Herní doba0
Minimální věk0 and up
KategorieAdventure, Expansion for Base-game, Exploration, Fighting, Puzzle, Travel
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Grid Movement, Modular Board, Push Your Luck, Role Playing
RozšířeníHEXplore It: The Forests of Adrimon
RodinaGame: HEXplore It

Return to the Forests of Adrimon je rozšířením hry HEXplore It, které rozhodně nedělá ostudu. Rozšíření už známých balíčků je tu na vedlejší koleji. Středobodem celého boxu je nový boss, jehož kůži si může dokonce díky speciální variantě obléct jeden z hráčů. Tím hra přestává být kooperativní, ale veškeré zážitky zůstávají zachovány. Nám se moc líbí neustálé rozšiřování možností, jak vylepšovat hrdinu. Tentokrát vlastnostmi, které mají také několik úrovní. Return to the Forests of Adrimon je krabicí naplněnou nápady.

+ vlastnosti pro hrdiny
+ nové přírůstky k variabilitě
+ pravidla pro soupeřivou variantu