Recenze: Historický kvíz s globusem

Historický kvíz s globusem - balení

Když někdo zatočí s globusem, motá se vám hlava. Nebojte, tentokrát nebudeme chtít vědět, jak se jmenuje hlavní město Arménie. Ani po vás nebudeme chtít ukázat na mapě Kambodžu. To už jsme tu měli, tentokrát přebírají vládu letopočty!

Máme tu druhou z řady her s glóbusem. Je na čase se jí dostat na kobylku a podívat se, jak se hraje. Kvízová hra s glóbusem pochází z distribuce společnosti DinoToys a v průhledném (nepraktickém) plastovém obalu ji vydali v roce 2013. Tentokrát nese balení (kromě velkého nápisu IQ) podtitul „o kultuře, historii a památkách“.

Abyste se podívali, co se nachází uvnitř, nemusíte ani otevírat balení. Už zvenčí je vidět parádně zpracovaný globus, který tentokrát má podstavec v barvě mědi. Na jeho kulatém povrchu najdeme celou naši zemi. Uvidíme, k čemu jej bude 105 karet s otázkami využívat. Každý list na sobě má natištěné čtyři otázky, na které byste mohli znát odpověď. Pokud ne, na druhé straně najdete odpověď. Karty jsou podle barev rozděleny do pěti úrovní. Do balení pak náleží také šestistěnná kostka.

Historický kvíz s globusem - rozehraná hra

Na začátku partie si hráči zvolí obtížnost a od ní zamíchají všechny karty. Nebo mohou hrát čtyři kola se zvyšující se obtížností. Tato druhá verze je lepší kvůli celkové variabilitě hry a proto ji doporučujeme více než použití omezeného počtu dvaceti karet jedné obtížnosti.

Hod kostkou určí otázku, kterou hráč dostane. Náhoda ale může dát šanci soupeřům, aby otázku vybrali za hráče na tahu. Některý z protivníků přečte hráči zadání a to i se čtveřicí možností. Je pouze na něm, jestli dokáže odpovědět správně. Má na to libovolný čas (nebo si hráči mohou stanovit časový limit), ale kartu za odměnu získá pouze v případě, že vysloví správnou možnost. Souboj hráčů pak pokračuje tak dlouho, dokud nedohrají dohodnutý počet kol nebo některý z nich získá určený počet karet.

Kvízová hra s Glóbusem se nám líbila už ve své první verzi. Lví podíl na tom měl právě glóbus, který zaručuje skvělý dojem. Současně ale obohacuje hratelnost. Na začátku jsme vás tak trochu mystifikovali, protože i tentokrát tu je mapa světa od toho, abyste na ní hledali. Jen to tentokrát jsou otázky spojené nějak s historií. U některých otázek si naopak můžete glóbusem pouze pomoci, ale k řešení jej nepotřebujete.

Hra má velmi jednoduchá pravidla. Ale co samotné karty a otázky? Tentokrát jsou tedy opravdu pořádně těžké. Už ve třetí úrovni budete hledat vikingskou osadu Birka nebo galerii Uffizi. Ale ve stejné úrovni čeká i otázka na rodiště Hanse Christiana Andersena, založení Karlovy Univerzity v Praze či první obeplutí světa. To jsou ale znalosti, které by měl každý znát s přehledem na rozdíl od polohy galerie Prado. Ale i do páté nejtěžší úrovně se zamíchají méně náročné otázky třeba na pozici Artemidina chrámu nebo délku stoleté války.

Jak vidíte, obtížnosti otázek jsou nevyrovnané. První úroveň je ale naštěstí opravdu hodně zaměřena na zeměpis a poskytuje i nápovědu, protože odpověď je často obsažena už v otázce. To ale současně znamená, že není vhodná pro nikoho jiného, než menší děti. Bohužel tyto nedostatky s otázkami nelze opominout a výrazně snižuje jejich použitelný počet.

Dobrou zprávou je, že globus tu není jen na ozdobu. Hráči jej často využijí a to především jako pomocníka nebo nápovědu. Pravidla samotná obsahují také jiné varianty hraní, které vám obohatí zábavu ve chvíli, kdy už vám základní hra bude připadat nezajímavá. Ovšem když už jsme u zpracování, nemůžeme rozhodně pochválit krabičku. Ta je po několika otevřeních neposlušná a rozhodně není vhodná na přenášení. Hře by určitě mnohem víc slušela pořádná kartonová krabice.

Historický kvíz s globusem - karty

Na otázku koupit Kvízovou hru s glóbusem není jednoznačná odpověď. Zajímavé téma historických a kulturních faktů tu je spojeno s geografií, ale otázek nakonec po rozdělení na úrovně není tolik. Navíc jejich rozřazení není docela správné. Rozhodnutí pak záleží ve velké míře na tom, jestli už máte nějakou jinou kvízovou hru, ať už druhou hru s globusem nebo jinou. V takovém případě vás asi Kvízová hra s glóbusem o kultuře, historii a památkách nemá příliš čím překvapit.

Recenze: Historický kvíz s globusem
Kvízová hra s glóbusem je přesně to, co říká její název. Přidaná hodnota v podobě globusu je tím hlavním těžítkem na vahách, když se budete rozhodovat, jestli ji pořídit. Není dokonalá a určitě má svoje nedostatky. Ty jsou ukryty především v kartách, jejichž otázky nejsou rozdělené do vědomostních úrovní úplně dokonale. Ale využívají globus a trochu i náhodu. V pravidlech pak najdete jiné varianty, než tu příliš obvyklou a nezajímavou s odpovídáním a sběrem karet. Kvízová hra s glóbusem zaměřená na historii a kulturu není tou nejlepší vědomostní hrou na trhu a určitě můžete koupit lépe.

+ globus jako herní pomůcka
+ různé varianty pravidel
+ čtyři otázky na každé kartě zaručují zábavu na dostatek partií