Recenze: Hive Mind – včelky vychytralky

hive-mind-20

Kolektivní mysl je vždy lepší. Ale ani to, že jste chytřejší, vás nezachrání před mrazem. A tak i náš úl stojí před těžkým úkolem – jak přežít zimu, která se s každým dnem blíží? První krok je rozhodně pořádná zásoba medu. Jenže ať děláme, co děláme, pořád je jídla pro všechny málo. Náš domeček je prostě včelkami přecpaný a už teď je jisté, že některé budou muset pryč. Najdou si místo jinde nebo se z nich stanou včelí bezdomovkyně, záleží pouze na jejich vlastní píli.

Aby vás nepotkal podobný osud, budete muset ukázat opravdu velkou moudrost v deskové hře Hive Mind. Tuto novinku si pro nás připravila společnost Calliope Games a především uznávaný designér Richard Garfield. K tomu si ještě musíme přidat ilustrace Joelle Saveliev a to vše v novince pro rok 2016, která na evropský trh přichází v distribuci společnost Esdevium Games.

Na víku najdou hráči královnu včelku se spoustou kytiček a hromadou medu. Celá hra se pak ukrývá v bílé čtvercové krabici, která není přehnaně velká. Obsahuje v první řadě obdélníkový herní plán, který je uvnitř balení přeložen napůl a zobrazuje šest pater úlu a také kytičkovou cestu pro královnu. Právě plán je třeba hned položit do středu stolu a na začátek stupnice, na velkou rozkvetlou květinu, postaví hráči figurku královnu včelku.

hive-mind-07

Každý hráč dostane jednu včelí figurku (takzvanou beeple, tedy včelí variantu na meeple) a postaví ji do horního patra domečku. Mezi některá patra (v závislosti na počtu soupeřů) položí hráči dřevěné destičky tyčinky zábran. Stranou položí zásobník s kartami otázek. Před sebe si pak položí všichni účastníci jednu tužku a prázdný list z velkého zápisníku. Stranou pak umístí také přesýpací hodiny a kostku.

I tentokrát se všechno dělí na tahy, ve kterých je vždy pouze jeden z účastníků tím aktivním. Na začátku si hodí kostkou a podle jejího výsledku posune kupředu královnu. Její pozice bude ještě důležitá o chvilku později. Teď si ovšem vytáhne kartu otázek, vybere si jednu z uvedené trojice a tu přečte ji nahlas všem hráčům u stolu. Všichni si pak tajně sami na papír zapíší odpověď, která se podle nich k tématu hodí. Často nestačí jedno slovo, a tak hráči mají na všechno časový limit dvou minut, který jim odměřují přesýpací hodiny.

Po vypršení času hráči porovnají svoje sepsané odpovědi. Za každý záznam na svém papíře hráči dostanou automaticky jeden bod a to bez ohledu na to, jestli je tato odpověď správná nebo ne. Rozhoduje se totiž zcela jinde. Pokud hráč napíše odpověď, ve které se shodne s ostatními, pak získá bonusové body. Za každou shodu jeden.

hive-mind-01

Poté několik figurek hráčů propadne na nižší patro. Jejich počet určí včelky na políčku, kde stojí královna. Vždy se jedná o ty, kdo v daném kole zaznamenali nejmenší počet bodů. V případě remízy se obě figurky počítají pouze jako jedna a propadne tedy ještě více postaviček. Naopak pozice se soudkem medu umožňuje hráči s nejvyšším bodovým součtem v kole posunout svoji figurku opět o jedno patro výš. V padání včelky mírně zpomalí zábrana – místo dalšího propadu se odstraní právě tato blokáda.

Ve chvíli, kdy jedna (nebo více) včeliček vypadne z úlu, celá partie končí. Pouze tito hráči byli vykázání z úlu a všichni ostatní vyhrávají. To současně rozhodlo, které včelky přežijí zimu v klidu v úlu a které budou muset bojovat jinde.

Hive Mind je na první pohled velmi obyčejně působící hrou, ve které si prostě píšete svoje odpovědi a snažíte se v nich shodnout s ostatními. Pokud se vám to nepodaří, nejenže nenasbíráte cenné bodíky, ale především se můžete propadnout o patro níž v úlu. Body tady totiž nemají žádný jiný význam, než pouze ten chvilkový. Nikde se nezapisují ani nesčítají. A to je prvek, který asi všechny překvapí.

hive-mind-09

Všichni účastníci, kteří na sebe dočasně vzali pruhovaný žluto-černý slušivý obleček, tedy soupeří pouze v poziční bitvě. Všichni se snaží zoufale nebýt poslední. Jenže královna na svých cestách může vyhodnotit, že je na tom úl ještě hůře a nechat propadnout rovnou několik včelek. A zatímco v první fázi rozhoduje slovní zásoba a schopnost odhadnout soupeře, o počtu propadlíků rozhoduje kostka a tedy náhoda. Hráči ale počet znají dopředu a mají tak o to větší motivaci.

Zajímavou volbou je také naprostá volnost v odpovídání. Nezáleží vůbec na správnosti, ale pouze na shodě. Nestačí ale napsat co nejvíce nesmyslných věcí, protože karty omezují také jejich počet, tedy například jaké čtyři věci najdete v zubařské ordinaci? Nebo jaké jsou tři zvířata, které škodí na zahradě? Ale pak se dočkáte třeba i záludné otázky Jmenujte jednu barvu! A to je pořádná výzva pro každého.

Bariéra, která propadlíkům dá další šanci, jak dohnat ztrátu nebo alespoň dočasně zastavit svůj pád. Ti výše postavení trubci ale dále padají, takže je to vlastně takový lehký doháněcí mechanismus, aby nevznikaly mezi hráči příliš velké rozdíly. Pro partii ve třech autor doporučuje navýšit počet odpovědí na kartách ze tří na pět.

hive-mind-13

Naprosto jedinečný je také fakt, že každá karta se třemi otázkami dole má ještě jednu větu navíc: „Nebo si vymyslete vlastní otázku!“ To platí po celou dobu partie, takže pokud si hráč z nabídky tří otázek nevybere, může se ostatních zeptat na cokoliv. A tím se ze hry stává naprosto nedostižná variabilní zábava. Ovšem už samotných karet je tři sta, což při počtu šesti otázek (tři na každé straně) dává ohromných 1800 otázek, které se vám těžko ohrají. Než se vrátíte zpět k těm prvním, už nebudete vědět, jak jste odpovídali.

Asi nebude žádné překvapení, že čím více hráčů se partie zúčastní, tím větší zábavu si všichni užijí. O to lepší zprávou tak je, že si může hrát až dvanáct protivníků a právě kolem té desítky je také nejlepší počet. Bodů je více, stejně jako odlišných výsledků a shod. Mechanismus hry se navíc zaslouží o to, že vítězů je na konci více než poražených. A to je rozhodně vzácnost. Bohužel vším tím posunem se celková délka partie má tendenci natáhnout, ačkoliv základní prvek každého kola se odehrává současně. Jenže vyhodnocení a bodování jednoduše trvá a více hráčů souboj protáhne.

hive-mind-11

Zpracování je moc pěkné. Někdo by mohl říct, že počet komponent je až zbytečný a hra je tak trochu přeprodukovaná. Ono dodávat hráčům obyčejné tužky či bloček může vypadat zbytečné. Herní plán ale má rozhodně smysl a všechno to je promyšlené a zajímavě nové. Na hře se nám líbí i vtipné téma a ilustrace.

Hive Mind je parádní party zábavou, která boří ledy a spojuje všechny lidi. Nabízí spoustu zajímavých otázek a nutí hráče odpovídat chytře a snažit se odhadovat ostatní. Všichni se musí mít na pozoru, ale prohraje jen zlomek. Všichni ostatní se mohou radovat a tím udělá Hive Mind radost spoustě hráčů.

AutorRichard Garfield
IlustraceAndrew Hepworth
VydavatelCalliope Games
Počet hráčů3 - 12
KategorieParty Game
MechanismyCooperative Game, Paper-and-Pencil
RozšířeníHive Mind: Board Game Card, Hive Mind: Dice Tower 4 card promo set
RodinaSeries: The Titans of Gaming (Calliope Games)

Recenze: Hive Mind – včelky vychytralky
Hive Mind nabízí prostor, kde mohou hráči ukázat svůj odhad. Všichni dostanou společnou otázku s předem daným maximem odpovědí a snaží se napsat takové, aby našli s ostatními co nejvíce shod. Za to dostanou body, které se ale nijak nesčítají. Pouze v daném kole rozhodnou, kdo se propadne v šestipatrovém úlu dolů a přiblíží se vyřazení. V krabici je velké množství karet, které udělá radost až tuctu soupeřů současně v jedné partii. Jen ta partie se poté právě díky bodováním v jednotlivých kolech může protáhnout klidně přes hodinu. To vše ale Hive Mind vynahrazuje čirou zábavou především v těch vyšších počtech.

+ obrovské množství otázek (a ještě volná ruka k vymýšlení vlastních)
+ body rozhoduje jen v jednotlivých kolech
+ omezení odpovědí