Recenze: Hledej hledej – s lupou nebo bez ní

hledej-hledej-01

Dráček Fráček žije ve zvláštním světě. Všechno se mu zdá strašně malé. Banány, tužky, brýle a co teprve jehly. S jeho velikým tělem, kdy čumáčkem láme větve stromů kolem, není vůbec jednoduché cokoliv najít. A tak když ho poprvé kamarádi vyzvali k soutěži v hledání, moc se mu do ní nechtělo. Naštěstí jeho nejlepší kamarád triceratops mu daroval lupu. A tak se Dráček Fráček může zúčastnit a vyhrát!

Tedy pokud mu jeho vítězství nevyfouknou hráči. Dostanou k tomu jedinečnou možnost v deskové hře Hledej Hledej, kterou si pro ně připravila Justyna Kubiak. A o barevné ilustrace se pod záštitou firmy Granny postarala Beata Batorska. Hru si pro nás v českém znění připravila společnost Pygmalino. Jedná se o horkou novinku pro rok 2017 a současně o vítěze „Vymysli hru, staň se autorem Granny!“

U malé barevné krabičky nás vítá právě Dráček Fráček, který drží v ruce lupu, a přes ni vidíme zelenou ropuchu. Do nitra balení ale pořád nedohlédneme. Ale stačí nazdvihnout víko a naskytne se nám pohled na příručku pravidel, balíček karet (každou se šesti obrázky předmětů) a také jednu losovací destičku rozdělenou na třetiny. Hráči k ní připevní plastovou šipku a ta jim právě přinese možnost náhodně vybírat úkol. Na začátku partie tak zamícháním vytvoří nabídku karet, z nichž ale náhodně vyberou pouze dvacet, které se použijí v daném souboji. Poblíž položí také losovací výbavu.

hledej-hledej-08

Na začátku každého kola hráči zatočením ručičkou rozhodnou, jestli budou hledat nejmenší či největší předmět, nebo ten, který se mezi celkových šest nehodí. Jakmile je zadání jasné, je na čase otočit horní kartu z balíčku. Všichni soupeři mají nyní jasný a společný úkol – být tím prvním, kdo zadaný úkol splní. Aby nebylo pochyb, které řešení karty je správné, ke každému pořadovému číslu najdou v zadní části návodu všechna tři správná řešení.

Ten, kdo odpověděl nejrychleji, získává bod. Na znamení si vezme kartu zadání a položí ji před sebe. Poté právě on dostane tu čest a roztočí ručičku losovací destičky. Ta určí úkol hráčů pro následující kolo. K tomu ale potřebují znovu odhalit novou horní kartu. Tak partie pokračuje až do odehrání všech dvaceti karet. Kdo z účastníků jich nasbíral nejvíce, se stává vítězem.

Hledej, hledej je další dobrodružství s dráčkem Fráčkem, které mohou malí hráči zažít. A není to hra pouze postřehová. Všechny obrázky jsou stejně velké, ale ve skutečnosti to tak zdaleka není. Je větší zebra, tygr nebo pyžamo? Co myslíte? Právě před taková těžká dilemata krabička hráče staví a při tom ještě zůstává výborně zábavná.

hledej-hledej-06

V pravidlech jsou ale hned tři různé varianty. Ta nejjednodušší nepoužívá třetí hádanku (nehodící se předmět). Teprve pro ty nejsilnější jsou určeny oranžové karty, které nabízí sestavu složitějších obrázků.

I přes to všechno zůstává hra především postřehová. Hráči tedy musí co nejrychleji zareagovat na obrázek. Ale nestačí pouze rozeznat, musí současně celou sestavu analyzovat a najít mezi nimi tu správnou odpověď. Chtělo by se říct, že za chvilku budou hráči už všechny karty znát nazpaměť (je jich 55), jenže to jim výrazně zamíchají různé úkoly. A tak se mohou snadno naučit malý nebo velký předmět, ale bude se jim to plést a chyb se nevyvarují.

Předměty na kartách jsou dostatečně variabilní a zajímavé. Pro děti tak vytváří pořádné podněty k zamyšlení. A protože je celá krabička s Fráčkem zamýšlena už od pěti let, budou se postupně učit velikosti předmětů. Mnohé z nich znají z reálného života, třeba sáňky nebo zahradní bazén, ale jiné se budou muset teprve naučit – helikoptéra, mušle nebo hory. V kartách je hodně zvířátek, ovoce a podobných vhodně laděných témat.

hledej-hledej-10

Čím více účastníků se o vítězství v jednotlivých kolech bije, tím napínavější to celé bude. Ale nevadí ani pokud bitvu absolvují pouze dva soupeři. Velkou výhodou pak určitě je herní doba, která nepřesahuje patnáct minut.

Jedinou drobnou výtku tak můžeme v rámci zpracování mít k šipce. Po sestavení se nám odmítala točit více než o čtvrt otáčky. A to je opravdu málo. Bylo třeba drobných úprav, aby všechno začalo fungovat přesně tak, jak má. Ovšem zbytek zpracování je pěkný, především podařené ilustrace na kartách, ale i řešení na zadní straně a k tomu všemu ještě velký plakát se zvířátky. Ten je sice v nitru rozložených pravidel, ale protože jsou v krabici dvě brožurky (česká a slovenská), každý si ten svůj plakát může použít.

hledej-hledej-12

Hledej hledej je postřehovou jízdou, ve které nejde pouze o rychlost, ale také o dobrý odhad. Tři zadání hráčům pořádně motají hlavu a nabízí různé obtížnosti partie. Děti budou z nové krabičky s názvem Hledej hledej dozajista nadšené, a tak by měly být i jejich rodiče.

Hledej hledej je nádherná dětská hra, ve které jde o postřeh, ale také správné vnímání světa. Hráči musí v rychlosti být schopní porovnat velikost předmětů tak, aby odpověděli správně a získali bod. Partie jsou příjemně rychlé, zábavné a nabízí hned několik různých variant obtížnosti. Právě proto mohou pobavit už od čtyř let a dělají z Hledej hledej jistý nákup pro každou rodinu.

+ hledání větších a menších věcí
+ tři varianty plus dvě obtížnosti
+ už od čtyř let