Recenze: Hobiti Dlouhé svátky – pitky a žranice na druhou

Hobiti: Dlouhé svátky - balení

Každý prodloužený víkend nebo svátek vítají v Hobitíně s velkým nadšením. Znamená to více dnů pro oslavy a lelkování. A to je přesně to, v čem jsou mrňaví hobiti dobří. Pití, jídlo a kouření. Kdo se jim vyrovná, ten se časem možná i hobitem stane.

Ale to vám určitě nevadí, hlavně když si zahrajete dobrou karetní hru. A první Hobiti (recenze) jednou takovou opravdu byli. Skvělou zábavou do baťůžku, když někam vyrazíte. A právě proto, že se původní krabička autorovi Petru Královi opravdu povedla, vydala firma Altar pokračování (samostatně hratelné!) s názvem Hobiti: Dlouhé svátky. To vyšlo v roce 2015 a ani ilustrátor se nezměnil, zůstává jím tedy Jakub Kočí.

Na osvědčeném modelu se nic nemění. Naštěstí to neplatí o krabičce, kterou jsme u prvního dílu zrovna nechválili. Tentokrát se skládá ze dvou částí a víko se spícími hobity odložíme hned stranou v napětí, co nás uvnitř čeká. Ačkoliv ono to zase asi takové překvapení nebude. Karty, karty a zase karty. Celkem 112 kousků, všechny plné jídla a pití tak, aby každé hobití bříško bylo spokojené. A k tomu všemu jako dezert rozkládací pravidla, která zůstala stejná, jako minule.

Hobiti: Dlouhé svátky - připravená hra

A to platí i pro samotnou hru. Na mechanismech nenajdeme žádnou šlehačku ani novou příchuť. Všechno je takové, jaké jsme to zanechali před několika lety v první recenzi. To znamená, že si hráči nejdříve musí pomocí aukce vybojovat právo být první. Poté už mohou využívat v každém kole celkem dva akční body. Ty lze rozdělit mezi čtyři různé aktivity, jejichž společným cílem je snaha o zisk bodů.

Jediná akce, která tomu neodpovídá, je procházka. Ta malému nezbedovi přinese do jeho malé ručičky nové dvě karty ze zamíchaného balíčku. Při dodržování maximálních osmi karet v ruce mohou hráči vykládat předměty před sebe, využívat je, stejně jako jednorázové karty. To flákání přináší jeden bod a zahradničení rovnou dva, ale hobit musí zakopat dvě karty z ruky. Tou hlavní cestou k vítězství jsou ale oslavy. V jejich průběhu se snaží všichni účastníci zahrát karty jídla, pití nebo kuřiva v co nejvyšší hodnotě. A vítězem sehrávky se stává ten z hobitů, který má v danou chvíli v držení celkem padesát bodů.

To, že jsou Hobiti dobrou hrou, v tom už máme jasno. Pokud o tom pochybujete vy, pak se raději obraťte na naši původní recenzi. Ale i tahle krabička je hratelná samostatně, takže je vlastně jedno, kterou z nich si pořídíte do začátku.

Hobiti: Dlouhé svátky - rozehraná hra

Dva balíčky přináší v první řadě benefit v podobě variability. Více než dvě stovky karet je prostě více než stovka. Řada z nich je pochopitelně stejná. Ale pokud jste kdy měli pocit, že už znáte karty z původní krabičky zpaměti (což přesto nekazilo zábavu), teď budete naprosto spokojeni. Hře větší množství karet rozhodně prospívá.

Dalším pozitivem je úžasně nízká cena. Právě její zásluhou stojí za to hru vyzkoušet, i kdybyste měli pochybnosti nebo pokud nemáte zrovna vztah k fantasy a dílu J.R.R. Tolkiena. Ona hra samotná je plná humoru, pohody a příjemné nálady a z Pána prstenů si bere pouze povahu hlavních hrdinů. S žádným z nich se zde nesetkáte.

Karty dále rozšiřují konkurenci a soupeření mezi hráči. Jsou zde další způsoby, jak provádět jiným nepříjemnosti. Ale v nabídce jsou i zdržovací techniky, jako například Fujtajblovej velkej pavouk, který stojí svého nového majitele jednu akci, kterou ho musí zahnat. Hráči se dokonce potkají s čarodějem, jehož jméno se sice nedozvíme, ale všem nám je jasné, který šedivý mág to je. Kradení a ničení soupeřových věcí je na denním pořádku, například Velekrádež rovnou dva předměty a to i vyložené ze stolu.

Hobiti: Dlouhé svátky - rozehraná hra

A jsou tu i nablýskané finty, jako například Vychytralý plán, který slouží jako takový žolík. A taková Nenadálá inspirace zase chameleon, protože kopíruje horní kartu odkládacího balíčku. Nechybí ani nové poživatiny, jako cibulačka nebo lomcovák.

Hra je tedy ještě více škodolibá, než kdy předtím. A tím je také ještě zábavnější, protože právě z této rivality Hobiti od začátku těžili. A nijak není zkažený ani hlavní herní mechanismus, kterým jsou pitky a žranice. Na ně si hobiti musí šetřit ty správné karty, a pak je vyložit ve správnou chvíli.

Hobiti: Dlouhé svátky - karty

Hobiti: Dlouhé svátky nabízí hromadu zajímavých a nových karet se spoustou nových možností, jak hráči mohou dosáhnout na body. A jako takové jsou výtečným rozšířením, ale fungují dobře i jako samostatná hra pro všechny, kdo původní krabičku ještě nevlastní. Hobiti: Dlouhé svátky jsou výborné v obou pohledech.

Hobiti: Dlouhé svátky je současně rozšířením i samostatnou hrou a zvládá oboje na jedničku. Nové karty zaručují spoustu zábavy pro veterány a při tom hra neztrácí nic ze svého kouzla ani pro ty, kteří s ní přijdou do styku poprvé. Určitě si ji řada hráčů pořídí i naslepo kvůli parádní ceně. Původně česká hra je plná napínavého soupeření, které sice je založeno na náhodě, ale rychlosti partií a neustálé konflikty vše vynahrazují. Hobiti: Dlouhé svátky jsou zaručeně kvalitním rozšířením, které ocení všichni milovníci dobrých karetních her.

+ hromada nových karet
+ rozšiřuje možnost útoků na soupeře
+ větší variabilita při využití obou krabiček