Recenze: HomeStretch – konečně pořádné sázky a dostihy

HomeStretch - balení

Na startovní čáře se ozývá neustálé nespokojené frkání. Koně jsou připraveni a už se chtějí rozběhnout, ale jejich jezdci je stále drží zkrátka. Vzduch se tetelí napětím a bičíky se vlní připraveny poprvé udeřit a popohnat hřebce vpřed. Napětí by se dalo krájet i v publiku, kde poslední opozdilci volí svého favorita a uzavírají sázky. Všechno se blíží k odstartování.. a už je to tady!

Podobné napětí nás čeká i na závodní dráze deskové hry HomeStretch od společnosti R&R Games. Hra vyšla v roce 2012 a jejím autorem je Frank DiLorenzo s jednoduchou a funkční grafikou Jenn Vargas.

V krabici s jezdcem v sedle koně najdeme především herní plán, který ukazuje závodní ovál v celé jeho kráse. Je rozdělen na devět výsečí a dvanáct závodních drah. Nenajdeme zde žádnou složitou grafiku, která by rušila od samotného závodění. Místo toho kolem rohů s korunami stromů obíhá celou desku bodovací stupnice. Uprostřed plánu jsou pak tři barevné řádky pro sázení.

HomeStretch - připravená hra

V balení pak nechybí ani jedenáct očíslovaných figurek dostihových koní s žokejem, dvojice kostek a šest barevných kostiček pro bodování. Balíček karet se skládá z 23 karet závodních s vypsanými handicapy a cenami, ale také 33 karet vlastnických podílů. Jejich násobek naznačuje, že pro každého z koníků budou právě tři, vždy s vypsanou peněžní hodnotou. Hromádka žetonů s handicapy a hráčskými barvami, dřevěné bodovací a sázecí žetony pak dotváří atmosféru celých závodů.

Hráči především dostanou do začátku kostičky bodů, které položí na políčko označené padesátkou na stupnici obíhající plán. Tím obdrželi hotovost v hodnotě padesát tisíc dolarů, s níž budou partii zahajovat. Hráči dostanou ve své barvě také sadu sázecích žetonů (v hodnotách od jedné do tří) a další barevný žeton, který bude ležet před nimi a informovat o jejich zvolené barvě.

S využitím balíčku koní s modrým pozadím si postupně budou hráči vybírat koně do své stáje. Každý ze soupeřů dostane do začátku několik karet podílů na různých koních, z nichž si může vybrat jednu, zatímco ostatní pošle svému sousedovi. Tímto způsobem si hráči posouvají zbývající koníky až do chvíle, kdy jsou všichni rozebraní. To ale nestačí, protože jejich součet musí hráč zaplatit ze své kapsy.

HomeStretch - rozehraná hra

Celá partie pak je sérií závodů, ve kterých se koníci utkávají na dostihovém oválu. Každý z nich začíná stejně – rozestavením všech jedenácti sprinterů na jejich startovní místa a otočením horní karty ze zamíchaného balíčku závodu. Ten rozhodne o místě souboje, odměnách za první tři místa, ale především o handicapech jednotlivých koní. Ty jsou vyjádřené kladnými a zápornými číslicemi, některé pak na sobě mají dokonce křížek naznačující, že se daný kůň dorazil na start závodu pozdě a bude mít pomalý start.

Než ale všechno odstartuje, musí hráči provést to nejdůležitější – vsadit. Každý použije všech pět svých žetonů s číslicemi a může je rozmístit do středu herního plánu. Pod každým startovním číslem jsou tři řádky odpovídající třem bodovaným umístěním. Hráči sází v pořadí podle nastřádaných financí a žetony pokládají skrytě číslovkou dolů.

Poté se hráči střídají v hodech dvojicí kostek, kterými mohou posouvat závodní koně i s jejich žokeji vpřed. Výsledný součet na obou kostkách určuje, která dráha se pohybuje vpřed. Na hráči leží rozhodnutí, jestli se kůň posune o jeden nebo dva kroky. V případě, že se rozběhne rovnou o dva, tah končí a kostky dostane další soupeř. Naopak pokud koník jen poskočí na další políčko, může hráč hodit ještě jednou. Výsledná dráha se tentokrát opravdu posune o dvě pozice.

HomeStretch - rozehraná hra

Na startu se koním s handicapem odečítá jejich ztráta a teprve poté se začnou opravdu pohybovat směrem k cíli. První kůň, který protne cílovou čáru, se stává vítězem. Závod ale pokračuje až do chvíle, dokud nedorazí první tři. Tady ale vzniká také zajímavá situace, protože všichni běžci začínají sprintovat. V případě, že padne číslo koně, který již závod dokončil, hráč místo toho posune vpřed hřebce, jenž je aktuálně na posledním místě.

Po dokončení závodu jsou správné sázky odměněny financemi, podle kterých jsou navýšeny ukazatele na stupnici kolem plánu. Vsazená číslice od jedné do tří je vynásobena hodnotou na políčku, kde leží. Koně s nižšími a vyššími startovními čísly mají menší šanci na vítězství a jejich umístění na bedně tak znamená větší výplatu. Peníze dostanou ale i hráči, kteří v ruce drží karty podílu daného koně a to v závislosti na kartě závodu.

Než začne druhý závod, hráči mají možnost ještě jednou nakoupit podíly koní, tentokrát z veřejné nabídky. Poté partie pokračuje až do chvíle, kdy skončí čtvrtý závod. V tu chvíli okamžitě vítězí hráč, který je nejbohatší. Může si užívat pocit, že je dostihovým odborníkem.

HomeStretch - rozehraná hra

HomeStretch je velmi zajímavá hra z dostihového prostředí, která věrně přenáší nejen pocit ze samotného závodění, ale především ze sázek, které hráči provádí. Na rozdíl od obyčejného návštěvníka ale mají alespoň malou šanci ovlivnit, jak to celé dopadne.

Každý z hráčů sice vlastní podíly jednotlivých koní, kromě toho si ale může vsadit i na soupeřovy a tak vyhrát výraznou částku. Sázením si často lze přivydělat mnohem více, protože dividendy z vítězství se dělí podle toho, kdo drží v ruce akcie daného koně. Celá hra tak je o vyvažování výhry vlastního koně a správného sázení.

Šikovně je vyřešený systém pohybu. Významně sice závisí na náhodě, ale s tou hráči i samotné mechanismy počítají. Proto je odměna za výhru hřebců s vyššími a nižšími čísly, jejichž pravděpodobnost na kostkách je menší, mnohem zajímavější. A tomu je třeba podřídit všechno, protože koně mají svoje pevně dané dráhy a od začátku hráči vědí, jaké mají šance na dobré umístění.

HomeStretch - karty

Většinu partie tvoří samotné dostihy, při nichž se hráči střídají velice rychle a partie tak nenápadně plyne vpřed a jejich počet nemá téměř žádný vliv na délku partie. Ale na zážitek samotný ano, protože čím více soupeřů, tím větší konkurence a zajímavější sázky i dostihy.

Bohužel ve hře nenajdete žádnou možnost přímé interakce. Hráči se sice předhání v draftu o podíly koní a na dráze posunují ty svoje, ale přitom nevědí, kterým závoďákům fandí jejich soupeři. Tahle skrytá informace je sice zdrojem napětí a má velkou důležitost v celé hře, ale současně také znemožňuje jakékoliv škodění.

Celkové zpracování sice nijak nenadchne, ale pro přenesení dostihového zážitku je dostačující. Pro maximální autentičnost zážitku si můžete z webových stránek společnosti R&R Games stáhnout dokonce i zvukové stopy pro hru. Ty vás přenesou do světa dostihů.

HomeStretch - karty

Podtitul hry HomeStretch by mohl opravdu znít sázky a dostihy. I zde kupujete podíly koní, házíte kostkou a sbíráte peníze. Ale všechno ostatní je jiné a mnohem lepší. Možná jen to vyjednávání a přímá interakce mezi hráči trochu chybí, ale nahrazuje ji přímé soupeření na trati, kdy každý má tajně vsazeno na některého ze závodníků. To z HomeStretch dělá velmi zajímavý počin.

AutorFrank DiLorenzo
IlustraceJennifer Vargas
VydavatelR&R Games
(6 voters)
KategorieAnimals, Racing, Sports
MechanismyBetting and Bluffing, Dice Rolling, Open Drafting, Roll / Spin and Move, Stock Holding
RodinaAnimals: Horses, Components: Miniatures, Sports: Horse Racing

HomeStretch je hra z dostihového prostředí, která z účastníků dělá majitele závodních koní. Jenže vítězstvím svých svěřenců si nemůžete být úplně jisti, tak proč si nepojistit zisk ještě sázkou na jiné favority? Právě tady nabízí hra velmi zajímavou možnost, jak vydělávat peníze. Ale kromě sázek jsou tu i dostihy samotné, do kterých hráči nastoupí a mohou je ovlivnit. Rozhodnutí je na kostkách, hráč pak pouze určí délku a podle toho může získat šanci házet znovu. Ale i poté rozhodne náhoda. Kdo umí s náhodou pracovat a nevadí mu její chytré zakomponování, tomu se HomeStretch bude líbit. Funguje sice lépe ve více hráčích, ale i ve dvou je zábavná a především vždy rychlá. Takhle se dělají pořádné sázky a dostihy.

+ prostředí dostihů
+ zajímavé sázení
+ už na začátku se počítá s kurzy na koně a s náhodou