Recenze: Hra o trůny Catan – Noční hlídka

catan-hra-o-truny-27

Nikdy by mne nenapadlo, že by k něčemu takovému mohlo kdy dojít. Vždycky byla naše země středem míru, plná farmářů a obchodování. O válce jsme slyšeli vždy jen zprávy z úst cestujících. Jenže pak na severu postavili Zeď. Do našeho hlavního města přijel rod Lannisterů a rozehrál se politický boj. Jednu za druhou tahali za nitky a chvíli to vypadalo, že naše země zcela zmizí. Naštěstí se za nás postavili pánové severu, Starkové. Na planinách, v lesích i v horách nyní zuří boj.

Designér Klaus Teuber se totiž rozhodl výrazně zdramatizovat prostředí světa svojí hry Osadníci z Katanu, a tak jej přenesl do Západozemí. Pomohl mu s tím Benjamin Teuber a dohromady vytvořili hru Hra o Trůny: Catan – Noční hlídka, kterou poté vydali v roce 2017 pod záštitou společnosti Fantasy Flight Games, která ke slavnému seriálu z pera George R. R. Martina drží práva. Výsledek se tak zalíbil českému vydavatelství Albi, že hru zařadila do portfolia svých her z Katanu.

Krabice se zasněženým světem, na jehož obzoru nemůže chybět trademarkový kotouč Slunce. Z velkých kartonových dílků hráči sestaví rám pro herní plochu. Její horní část je o kapku větší a nabízí pozici pro zeď (těsně nad místy pro tradiční šestiúhelníkové destičky) a různá území. Poté je zde prostor pro zhruba dvacet dílků, které budou klasicky očíslované a nabízí odlišné terény.

catan-hra-o-truny-06

Na herní mapě budou začínat také osady a cesty různých barev naležící jednotlivým hráčům. Nahoře je třeba oddělit sever od obydlených oblastí obrovskou plastovou zdí. Na její pochozí horní části se střídají číslice od jedničky do pětky. Za ni do domovských oblastí rozestaví figurky Divokých a pod jednotlivé budovy položí žetony Divokých. Na stupnici prolomení Zdi označí nulu.

Jejich startovní pozice je pevně daná, takže hráči si mohou svoji stranu konfliktu vybrat klidně až nyní.  Podle zvolené barvy tedy dostanou hráči všechny zbývající figurky a k tomu ještě jednu přehledovou destičku. Tím ale rozhodování nekončí, protože účastníci si musí každý vybrat také jednoho svého hrdinu, respektive jeho kartu. Pak už každý ze soupeřů postaví jednu svoji stráž na libovolný úsek Zdi.

V Osadnících nemohou chybět ani karty surovin, které je třeba rozdělit podle typu a připravit z nich nabídku. Pro tyto účely je v krabici připraven plastový stojánek. Ve hře bude ještě šestá hromádka akčních karet, nechybí kostky a karty speciálních odměn.

catan-hra-o-truny-01

Na začátku každého kola hráči hodí trojicí kostek. Součet dvou klasických šestistěnných kostek označí oblasti, které v kole budou produkovat suroviny. Všichni hráči, jejichž osady s touto lokací sousedí, si mohou vzít odpovídající zisk do své zásoby. Poslední dvanáctistěnná kostka určí, kolik Divokých se přesune krok za krokem do táborů za Zdí a začne se připravovat na vpád do Westerosu.

To ale platí pro obyčejné muže se sekerou a vousy. V řadách nájezdníků se ale ukrývají také lezci, kteří okamžitě přelezou Zeď a obsadí lokaci za ní. To obři nemají sami o sobě zájem chodit do teplých krajin a pomáhají Divokým pouze, protože se nechali přesvědčit Mancem Nájezdníkem. Pomohou tedy odstranit stráže ze Zdi a vrací se zpět do svého domova – do Mrazoklů. Obyčejní bojovníci ze severu se dostanou přes Zeď pouze ve chvíli, kdy získají početní převahu nad strážemi daného úseku Zdi.

Co se tedy stane, když divocí prolomí obranu a začnou se potulovat po Západozemí? Jednoduše destičky pod jejich kontrolou přestanou produkovat suroviny! A protože jsou nahoře velmi úrodné krajiny, hráči se musí uskrovnit.

catan-hra-o-truny-14

Celá partie pak pokračuje šanci obchodovat se spoluhráči nebo s bankem a proměnit tak svoje suroviny za jiné. Ihned na to navazuje stavba, která probíhá podobně – hráči tedy mohou svoje nastřádané zdroje utrácet za stavbu cest, osad nebo tvrzí a také mohou pořídit horní akční kartu z balíčku. Nově ale hráčům k jejích možnostem přibývá také šance vyslat jednu ze svých figurek do Noční hlídky a udělat z ní stráž. To stojí kombinaci tří surovin. Navíc kdykoliv hráči postaví osadu nebo tvrz, musí přidat nějakého divokého do tábora na severu a tím si znovu přidělat nějaké nové vrásky na čele.

Bitva hráčů o vládu nad královstvím může skončit klasicky, tedy ziskem desátého vítězného bodu. Ty lze střádat za karty nejdelších cest, akční karty nebo tvrze. Ale nově lze také mít největší hlídku na zdi. Pokud někdo dosáhne vítězství a zeď nepadla, pak se v Západozemí bude slavit velmi bujaře. Pokud ale byla obrana potřetí prolomena, partie okamžitě končí. V takovém okamžiku počet vítězných bodů vůbec nehraje roli a vítězem se stává ten z hráčů, kdo má v tu chvíli nejvíce hlídek na Zdi. Jedná se o tragické vítězství, o kterém se dlouho povídat nebude, takže se rozhodně nebudete cítit příliš vítězoslavně.

Hra o trůny: Catan – Noční hlídka je hra, která zachovává vše, co známe z klasických Osadníků z Katanu, ale přidává do hry jednu podstatnou novinku – atmosféru! Vysílání stráží na Zeď, za kterou se shromažďuje devastující síla Divokých, funguje a povzbuzuje fantazii hráčů.

catan-hra-o-truny-10

Především se ale s novou oblastí rozšiřují taktické možnosti. Hráči musí do určité míry spolupracovat v obraně Zdi, ačkoliv každý bude bránit asi svoji část valu, která hrozí právě jeho územím. Nepřátelé se totiž ze zdi šíří rovně směrem dolů. Jedno políčko se ale často týká i více účastníků, jak už to v Katanu bývá s postupující partií a rozšiřujícími se cestami.

Výborně vyřešené je ale především dění na severu. Figurky se postupně přesouvají kvůli kostkám, ale nikdy není všechno výsledkem pouze jednoho nešťastného hodu. Tady se mají hráči čas na situaci připravit. Tři typy nájezdníků zaručují, že to nebude pořád stejné a ani po několika partiích se tento nový prvek neokouká.

V popisu pravidel jsme se ještě nezmínili o hrdinech. Ti přidávají další drobné výhody pro jednotlivé hráče, kteří je ale mohou využít jednou a poté si musí vzít novou postavu. Na nich jsou známá jména i obrázky, které tak nijak neubírají na celkovém dojmu z tématu. Právě naopak. Jejich výměna je chytrým prvkem, protože nabídka je veřejná a hráč tak může měnit za výhodu, která mu nejlépe vyhovuje v daný okamžik (a je k dispozici).

catan-hra-o-truny-20

Zásadní problémy jsou dva. Prvním je herní doba, která ještě narostla a může dosáhnout i devadesáti minut. To je na jednoduchou rodinnou hru příliš. Ale na druhou stranu rodiny nejsou asi úplně prvotní cílovkou této varianty. Ten druhý zápor asi nepřekvapí nikoho, kdo někdy Osadníky z Katanu hrál. Je to náhoda. Její vliv na partii a úspěch hráče je stále velmi podstatný.

Jasně, odpůrci by mohli přijít s námitkou, že nakonec to je pořád stejný Katan. Ano, je. Ale není lepší odpovědi, než fakt, že i po takové době od svého vydání se stále jedná o jednu z nejpopulárnějších deskových her. Právě proto se nám zdá nakonec spojení se sérií, která má nyní díky stanici HBO miliony fanoušků po celém světě jako skvělá volba.

Do partie navíc přibývá nová vítězná podmínka. Hráči nyní neví, jestli vítězné body vůbec budou na konci rozhodujícím faktorem. Stačí trochu více bušení na Zeď a najednou je vítězem ten, kdo má více členů v Noční hlídce. Proto je dobré si udržovat dobrou situaci na obou frontách. Jenže to se snáz řekne, než udělá. Nová vítězná podmínka prostě posouvá napínavost a nejistotu z vítězství na úplně jinou úroveň.

catan-hra-o-truny-22

Je samozřejmě možné odložit stranou všechna rozšiřující pravidla a novinku Catan: Noční hlídka hrát úplně stejně jako klasické Osadníky. Není to tedy hra, která by byla určená pouze pro zkušené hráče, ale autoři mysleli i na začátečníky. Ti se mohou na začátku seznámit s klasickým průběhem a teprve poté přidat do svého snažení i Divoké, Zeď a hrdiny. Díky tomu můžete mít doma jen jedny Osadníky, pokud vám tedy nebudou chybět všechna ta rozšíření.

Hra jako taková nově exceluje zpracováním. Jsou tu všechny ty staré známé komponenty, ale kreslený a detailní herní plán, spousta figurek a luxusní masivní kousky zdi dohromady vytváří impozantní pohled. Na první podívání dokonce hra vůbec nepůsobí jako klasika, která je na stolech hráčů už přes dvacet let. Drobná výtka tak může směřovat pouze k zvláštní volbě názvu, kde pod slovem Catan čeští hráči nemusí úplně objevit Osadníky z Katanu. Pravidla jsou sice zvláštně rozdělená, ale hru se z nich naučíte relativně snadno (ona ostatně je obecně hodně jednoduchá).

catan-hra-o-truny-25

Hra o trůny: Catan – Noční hlídka je hra, kterou dolů nakonec sráží hlavně cenovka. Jinak je to hra velmi podařená, která dokáže skvěle oslovit fanoušky z obou táborů a sejde se s nimi na polovině cesty. Partie je citelně strategičtější a všechno to lépe vypadá. Hra o trůny: Catan – Noční hlídka si rozhodně zaslouží vaši pozornost, pokud vás ještě Osadníci neomrzeli nebo jim chcete dát novou šanci. Jen nečekejte nějakou revoluci.

AutorKlaus Teuber, Benjamin Teuber
IlustraceVolkan Baga, Jared Blando
Vydavatel999 Games, Albi, Asmodee, Delta Vision Publishing, Devir, Fantasy Flight Games, Galakta, Giochi Uniti, HaKubia, Hobby World, KOSMOS
Počet hráčů3 - 4
Herní doba75
KategorieCivilization, Negotiation, Novel-based
MechanismyDice Rolling, Hand Management, Modular Board, Network and Route Building, Trading
RozšířeníA Game of Thrones: Catan – Brotherhood of the Watch: 5-6 Player Extension, A Game of Thrones: Catan – Brotherhood of the Watch: Bran Stark Promo, A Game of Thrones: Catan – Brotherhood of the Watch: Hodor Promo, A Game of Thrones: Catan – Brotherhood of the Watch: Minor Houses of the North Promo
RodinaBooks: A Song of Ice and Fire, Components: Miniatures, Game: Catan, Versions & Editions: Versions with IP after the original release
Alternativní názvyCatan Juego de Tronos: La Hermandad De La Guardia, Catan Игра Престолов: Братство Ночного Дозора, A Game of Thrones: Catan, A Game of Thrones: Catan – Die Bruderschaft der Nachtwache, Gra o Tron Catan: Braterstwo Straży, Hra o trůny: Catan – Noční hlídka, Le Trône de fer: Catan – Les frères jurés de la garde, Il Trono di Spade: Catan, Trónok Harca Catan: Az Őrség Testvérisége, קטאן: משחקי הכס – משמר הלילה, 权力的游戏 卡坦

Hra o trůny: Catan – Noční hlídka je výborná hra, která skvěle navazuje na úspěch Osadníků z Katanu a dělá z nich zajímavější zábavu. Hráči totiž mají nyní za úkol nejen střádat nudné vítězné body, ale především bránit svoji zem před nájezdem ze severu. Pokud nejsou úspěšní, jejich pole přestanou vydělávat a to je průšvih. Není tu ale moc prostoru na spolupráci, každý bojuje za sebe a sbírání bodů nakonec nemusí být vůbec k ničemu! V partii samozřejmě stále nechybí náhoda v podobě kostek a celá hra je díky krásnému zpracování poměrně drahá. Hra o trůny: Catan – Noční hlídka je ale přes některé výtky dílem, které se bude pyšně vyjímat na českých pultech hračkářství, a my jsme rádi, že si mezi české hráče našlo cestu. Jde totiž o velmi povedenou hru!

+ skvělé propojení obou témat
+ nová vítězná podmínka
+ hráči musí bránit Zeď