Recenze: Hra o trůny Vlci severu versus Lvi Casterlyovy skály

hra-o-truny-karetni-hra-rozsireni-06

Byl jsem vlkem. Byl jsem lvem. Byl jsem drakem. Byl jsem květinou. Byl jsem vším, co po mě chtěli, ale přesto jsem nenalezl mír. Jako nájemný rytíř jsem procestoval celý známý svět Sedmi království a přesto jsem se vrátil zpět do Králova přístaviště. Pouze tady člověk může být opravdu někým, protože právě zde se všechno děje. A ví to i mladý vlk, který sem právě jede.

Je to už nějaký týden, co jsme společně koukali na Hru o trůny. Jedná se o počin, který si pro všechny milovníky karetních her připravil Nate French, který vytvořil druhou edici A Game of Thrones (původním designérem je Eric M. Lang). Jedná se o hru založenou na konceptu Living Card Game, jejímž průkopníkem právě první verze byla. Stejně jako základní box, i rozšíření vydává společnost Fantasy Flight Games. A to platí i pro rozšíření Vlci severu a Lvi Casterlyovy skály, jejichž obsah se v roce 2016 přetranformoval zázrakem také do českého jazyka zásluhou společnosti ADC Blackfire.

Jedná se o první dvě velké rozšíření, ale společně s nimi vychází také malé boxy. Obsah je vždy jasně daný, přesně jak nám koncept LCG předepisuje. Každý ze dvou dnes recenzovaných boxů najdeme 156 karet, řadu z nich ve více kopiích.

hra-o-truny-karetni-hra-rozsireni-02

Partie proti sobě postaví dva soupeře, kteří si každý samostatně vytvoří svůj balíček karet. Nabídka je s rozšířeními opravdu široká a je zde možné stavět sady kolem mnoha strategií a klíčových slov, které fungují velmi dobře. Každé kolo partie ale začíná odhalením plánu, která určí pořadí hráčů a také jejich příjem. S tím pak mohou vykládat karty a vylepšovat si tak svoji pozici na bojišti. Poté hráči vyvolávají konflikty se soupeřem v jedné ze třech možných oblastí – síla, intriky a moc. Může tak zničit kartu soupeře nebo donutit soupeře k zahození karty z ruky. Pouze ta poslední jmenovaná výzva ale znamená, že hráč se posune blíž k vítězství. Pokud takový konflikt (do kterého oba soupeři přiřadí své jednotky) vyhrají, dostanou žetony moci. Další odměnu dostane hráč s vyšší zbývající silou na konci kola. O všechny bodíky moci lze samozřejmě i přijít, ale partie končí, až když některý ze soupeřů nastřádá cílový počet bodů.

Nové krabice ale přináší spoustu lahůdek navíc. Podíváme se na ně pěkně chronologicky, jak přišly na trh. První na řadě jsou tedy Starkové a jejich Vlci severu. A tohle je opravdu chladné rozšíření, které umožňuje hráči čerpat sílu opravdu ze zima jako takové. To proto, že jsou tu postavy fungující s novým plánem Zima. A ti mohou například i získat žeton moci, pokud je zrovna plán Zima aktivní a vyložený (postava Jory Cassell).

hra-o-truny-karetni-hra-rozsireni-10

Ještě zajímavější jsou ale vlci. Čím víc zlovlků hráč má pod svojí kontrolou a vyložených, tím je nebezpečnější, protože tato stvoření loví jako smečka. Těch nových efektů je ještě mnohem víc a komba se konečně začínají objevovat a hráči si jejich využívání budou vychutnávat od začátku partie do konce.

Mezi kartami samozřejmě nejsou pouze postavy, ale třeba i doplňky. Ty jsou nově také k lokacím, čímž mohou lordové ze Zimohradu zmrazit nějakou nepřátelskou kartu místa a tím vymazat její textový rámeček! Neméně zajímavé jsou události, třeba Smečka přežívá, umožní obětovat vlka k zrušení nějakého nepříjemného útoku soupeře.

A co bohatý rod Lannisterů? Tomu je věnováno samozřejmě druhé rozšíření v pořadí, které už je k dispozici v češtině. Ti byli a zůstávají i nadále nejsilnějším rodem v krabici, se kterým je ale stále možné soupeřit i po zařazení těchto nových karet. To proto, že novinka nezvyšuje sílu, ale pouze přidává šířku a volby.

hra-o-truny-karetni-hra-rozsireni-12

A zatímco králové severu dostali vlčí tlupu, tady se všechno točí kolem klanů z hor. Měsíční bratry tak je možné vyložit zdarma, Nechybí samozřejmě ani rytíři, kteří se srocují kolem Jaimeho Lannistera. Přichází také další budovy s novými příjmy (Zlatý zub). Hrdinové mohou dostat Valyrijskou dýku nebo využívat efekty události, jako třeba Vychytralý plán (vítězství o pět nebo více bodů ve výzvě přinese dobrání dvou karet navíc).

Postav je zde ale zajímavých mnohem víc. Nemůže chybět třeba Tommen Baratheon, ale hráči se dočkají dokonce Lancela Lannistera nebo Alayayi. Plány Lannisterů nejsou tak výjimečné, ale stále nabízí zajímavé možnosti, jako třeba Malíčkovy machinace (hraní události je levnější), ale mají na výběr také kartu léto (zvýší počet dobíraných karet na začátku kola).

hra-o-truny-karetni-hra-rozsireni-04

Celkově je mezi kartami velké množství postav a je jasné, že hra je založena na knihách George R. R. Martina a ne na seriálu HBO. Tomu odpovídají také vynikající ilustrace. V krabicích jsou také další karty pro rody Martellů, Targaryenů, Tyrellů nebo pro Noční hlídku. Sedm nových plánů znamená, že se ještě více zvyšuje důraz na plánování už před partií. Většina postav dostane svoji druhou verzi a je pouze na hráči, kterou použijí.

Je dobře, že ani zařazení samotného tohoto rozšíření nenaruší úplně vyvážení ostatních rodů. Samozřejmě pokud bude hrát zkušený hráč za nové rozšíření a někdo méně vyhraný za starší rod, pak nebude mít tolik šancí na vítězství. Ale i tak si vyváženost zachovává rozumnou úroveň. To platí pro oba nové boxy. S novými krabicemi se zvyšuje pouze obtížnost deckbuildingu samotného.

hra-o-truny-karetni-hra-rozsireni-07

Obě nová rozšíření jsou skvělá! Dělají Hru o trůny přesně tou hrou, pro kterou jsme milovali první edici. Více karet na výběr, šance postavit si opravdu skvělé balíčky a nádherné zpracování (Lvi Casterlyovy skály ale už nemají tu pěknou pevnou krabičku). To všechno odpovídá jasně na otázku, jestli rozšíření Vlci severu a Lvi Casterlyovy skláy stojí za pořízení.

Obě rozšíření už tak perfektní hry jsou skvěá. Vlci severu i Lvi Castesrlyovy skály posouvají zážitek ze Hry o trůny o pořádnou míli dál. Hráči by neměli rozhodně zůstávat u základního boxu a obětovat trochu peněz navíc, protože za ně dostanou neviděné možnosti při budování balíčků. Těšíme se na další rozšíření, protože ty posunou možnosti výběru rodu zase o další kus dál. Zatím ale je dlouho co hrát i s těmito dvěma krabicemi a základem (a nezapomínejte na malé rozšiřovací balíčky s 60 kartami, které vychází častěji!).

+ ohromný přídavek ve variabilitě
+ krásné zpracování
+ spousta nových klíčových slov a nápadů