Recenze: Hravé kroužky na všechny vaše prsty

hrave-krouzky-11

Navléknul jsem si na prst jeden a hned jsem věděl, že to nebude poslední. Ten pocit si mě získal a od té doby neustále musím na prstech nosit nějaké kroužky. Zrovna nedávno jsem objevil takové pěkné barevné. Co takhle, kdybychom si je vyzkoušeli spolu? Uvidíme, kdo jich zvládne navléct víc!

Máte rádi prstýnky? A co takhle malé barevné kroužky, kterým zase hned utečete? Není to nic závazného. Tedy alespoň tentokrát ve hře Hravé kroužky, kterou si pro český trh vyhlédla společnost MindOK. Hra vyšla v produkci společnosti Blue Orange (modrý pomeranč je oblíbený) a jejím autorem je Alexandre Proit, ilustrace si vzal na starost Stéphane Escapa.

Hra se ukrývá v nenápadné, nízké čtvercové krabičce. Na jejím víku uvidíme dva palce ukazující, že je všechno super a také hromadu kroužků. Zatím před nimi ale máme respekt, a tak raději utečeme do bezpečí uvnitř balení. Ta jsou opravdu zmiňovaná plastová kolečka o průměru asi 2,5 centimetru úhledně porovnaná do osmi sloupečků (po šesti, celkově čtyři barvy). Uprostřed tomu všemu kraluje balíček karet – těch je padesát. A na každé z nich je sada barev nakreslená do náhodného rozložení známého prostředí (puzzle, listí) a s číslicemi jedna až pět.

hrave-krouzky-05

Na začátku partie je třeba právě všechny tyto karty řádně zamíchat a položit je jako dobírací balíček do středu stolu. Každý hráč si vezme dva kusy kroužků od každé barvy a položí si je před sebe libovolným způsobem. Tím jsme také vybrali úvodní herní variantu, která je doporučená pro začátečníky (což nyní jsme).

Začátek všichni známe. Začínající hráč nebo vítěz předchozího kola odhalí horní kartu a položí ji na stůl. Ve chvíli, kdy dopadne na stůl, všichni hráči se podle uvedených číslic snaží si je jeden po druhém naskládat na svůj palec. Když se to někomu podaří, vykřikne a upozorní tak ostatní. Ti se ale ještě nemusí vzdávat. Místo toho nejdříve zkontrolují, jestli pořadí kroužků je správné od jedničky úplně dole až k nejvyššímu číslu nahoře. Teprve když je to správně, získá hráč kartu pro sebe. V opačném případě kolo pro ostatní pokračuje.

Hráči prochází společně kolo za kolem. Úkolem každého z nich je být prvním, kdo nasbírá sedm karet a tedy i sedm malých vítězství. Tento hráč může okamžitě slavit vítězství a za odměnu si navléct kroužky na všechny svoje prsty.

hrave-krouzky-03

Hravé kroužky zatím vypadají jako standardní postřehová zábava. Hráči jednoduše musí být tím nejrychlejším, kdo nakombinuje kroužky ve správném pořadí podle zadání. Jde pouze o rychlost a šikovnost. Ale to se bavíme stále o základní verzi hry.

Stačí kouknout kousek dál, kde se nachází varianta Prsty.  V ní nebudou kroužky ležet na stole, ale hráči si je rozloží náhodným způsobem na své čtyři prsty, tedy vždy po dvou kroužcích. Jen palec zůstane volný, protože právě na něj budou muset kroužky opět podle zadání skládat. Samotný postup pravidla nijak nespecifikují, ale nabízí se zde možnost omezení pohybu vždy jedním kroužkem (ve stylu hry Dr. Eureka). Hráči si tak musí přeskládávat kroužky sem a tam po prstech a zůstávají jim tam samozřejmě i napříč koly. To je ale naše verze a ne ta oficiální. Tak či tak je tato varianta nejvíce o schopnosti kombinovat.

Třetí možností je pochopitelně mít kroužky společně naházené uprostřed. Tato verze je nejvíce chaotická a plná bláznivých situací, kdy se kroužky válí a kutálí sem a tam a hráči se je snaží v zápalu boje chytit. Tato verze je nejvíce podobná opravdové party zábavě, ale je také nejvíce kontaktní, protože v těch předchozích dvou hráči vůbec nepřijdou navzájem do kontaktu.

hrave-krouzky-06

Jednoduchý mechanismus skládání kroužků nabízí další varianty, stačí se jen trochu zamyslet. Hra tak skýtá dostatečnou zábavu na hodně dlouho. Karet je dost a ani jejich znalost nijak neovlivní šance na vítězství v daném kole, protože všichni mohou reagovat až ve stejnou dobu. Snad kromě hráče, který kartu otáčí, ale ten je vítězem kola předchozího a předpokládá se, že je silný.

Kroužky jsou dost velké pro libovolné prsty. Ale na malých dětských palcích nebudou příliš dobře sedět. Ale ono to vlastně ani nevadí, protože hráči s nimi neustále pohybují, a proto dali tvůrci přednost snadné manipulaci. Právě díky rozměrům se kroužky snáze zvedají.

Délky jednotlivých kol se počítají pouze na vteřiny. To znamená, že nasbírání cílového počtu karet je otázkou nejvýše deseti minut. Hra ubíhá rychle a vyžaduje šikovné a hbité prsty. Mohou ji hrát jak starší, tak i děti už od šesti let, protože potřebují pouze znalost několika čísel a barev. Nejvíce omezujícím prvkem tak je šikovnost, která může mezi hráči vytvořit výraznější rozdíly.

hrave-krouzky-10

Karty jsou moc pěkně zpracované a pokaždé na nich najdeme něco jiného. Mohou to být třeba kladívka, letadla, terč nebo vánoční ozdoby. Fantazii se tu meze nekladou. Kroužky samotné jsou také masivní a pevné a pravidla jasná a plná dodatečných variant.

Hravé kroužky toho ale nenabízí příliš navíc oproti hrám, které už na trhu jsou. Snad jen to opravdovou interakci s prsty a skládání kroužků na ně. Právě proto se bude také líbit dětem a je to důvod, proč nakonec má svoje místo na trhu. Určitě si najde svoje fanoušky a ti nebudou litovat, že ji pořídili. V pozadí Hravých kroužků je zaručená zábava pro všechny fanoušky party a postřehových her.

AutorAlexandre Droit
IlustraceStéphane Escapa
VydavatelBlue Orange (EU), Blue Orange Games, Happy Baobab, Lúdilo, Swan Panasia Co., Ltd.
Herní doba10
Minimální věk6 and up
KategorieChildren's Game, Real-time
MechanismyPattern Building
Alternativní názvyAnillo al Dedo, Rings Up!, 指環套套, 차례차례 똑똑

Hravé kroužky jsou postřehovou hrou, ve které hráči sbírají a skládají kroužky podle karty zadání na svůj palec! Právě ta poslední část předchozí věty odlišuje hru mírně od ostatních a nabízí zajímavé zážitky a to především dětem. Ale to nic nemění na tom, že hráči navzájem nemohou ovlivnit své šance. Hra je moc pěkně zpracovaná, nabízí hodně variant a trvá opravdu jen chvilku. Dokonce tu je i verze pro hraní bez stolu. Hravé kroužky tak jsou ideální na cesty s dětmi. A vlastně i doma s dětmi. Děti jsou takovým hlavním předpokladem zábavy s touto krabičkou.

+ více variant hry
+ různé ilustrace na kartách
+ skládání kroužků na prstech