Recenze: Insectini – přepočítejte si své broučky!

insectini-18

Podzim už je tady. Studený vítr fouká ve městech i sadech a aktivita veškerého zvířectva i hmyzu se zdvojnásobila. Už jen několik dnů a všechno bude pokryté sněhem a už nebude žádná šance, jak zahnat hlad než ze zásob. A tak jsou všichni venku i přes velké nebezpečí, které toto roční období přináší. Před zimou se mohou ukrývat jen pod listím, kde hledají nové dobroty. Jenže pak přijde vítr a úkryt je fuč!

A v takovou chvíli se o sebe malá stvoření neumí dost dobře postarat. Hráči jsou tu tedy proto, aby jim s tím pomohli v malé hře Insectini, kterou připravil designér Brad Rossi. Jedná se o zbrusu novou zábavu pro rok 2017 ze stáje společnosti Piatnik.

Insectini je hrou o hmyzu, čemuž odpovídá i víko malé krabičky. Tam najdeme řadu stvoření od housenky a včelky přes mandelinku a šneka. A všichni jsou dobře naladění. Uvnitř jsou dvě sady karet – na první 36 kartách jsou z obou stran natištění hmyzáci. Ty společnými silami hráči rozloží na stůl do mřížky. Stejně velkou hromádku představují karty s listy, kde zadní strana je vždy stejná, zatímco vepředu je zvířátko. Ty si mezi sebe hráči rozdělí rovným dílem a výslednou hromádku si vyloží před sebe obrázkem dolů.

insectini-01

Partie se nedělí na nějaké tahy, ale hráči všichni bojují o záchranu zvířátek současně. Každý se snaží získat co nejvíce plusových bodů tím, že je překryje znovu listím. Všichni účastníci si prohlédnou horní kartu své hromádky a rychle se snaží najít stejné zvířátko ve středu stolu. Tento obrázek pak zkusí rychle překrýt svojí kartou.

Poté hráč může otočit novou kartu ze svého balíčku a pokračovat dál v hledání nového zvířátka. Partie pak pokračuje, dokud se jeden ze soupeřů úspěšně nezbaví všech svých karet listí. Ten se stává vítězem.

Insectini nabídne spoustu stvoření v nesnázích. Potřebují se rychle schovat, než umrznou nebo než dorazí některý z okřídlených nepřátel. Všichni ale hrají současně s vlastní sadou karet. To ale neznamená, že by se nemohli na stole potkat, ale pouze překřížením rukou. Karty jsou jedinečné a každá má svoje místo na obrázku zvířátka.

insectini-08

Pravidly je to opravdu celé jednoduché. Ale hráči potřebují především rychlost. Ne reakci na konkrétní kartu, ale schopnost najít obrázek na stole. K tomu určitě pomůže nejen přehled a postřeh, ale také paměť. Při předchozích hledáních si děti všímají i obrázků, které zatím neměli. A mohou si vzpomenout, kde takový hmyz viděli, až jej opravdu na kartě najdou.

Tady ale vstupuje do hry jedna záludnost. Obrázky jsou si totiž často (úmyslně) dost podobné. Je tedy třeba vše neuspěchat a raději se dvakrát přesvědčit. Zvířátka jsou ale ve skutečnosti pokaždé jiná. A to je třeba na zpracování ocenit.

insectini-10

Není těžké udělat chybu. Ale protože ji nemá kdo odhalit a po odehrání celého kola nelze poznat, který z hráčů daný obrázek ve skutečnosti vykládal, nezbývá než kolo zopakovat. Do té doby vítěz nebude známý. Hráči ale takovou situaci poznají snadno bez nutnosti vše kontrolovat, protože jednoduše některá z karet na konci bitvy nepůjde umístit.

Partie jsou rychlé. Překrýt 36 karet bez jakýchkoliv přerušení vám bude trvat někde v rozmezí pěti a deseti minut. To je pro děti opravdu ideální čas, ačkoliv hra se úplně nehodí na cesty, protože na ni potřebujete rovnou plochu. Počet soupeřů ale nijak neovlivňuje zážitek, jen délku partie – čím více hráčů, tím kratší boj (každý má méně karet k odehrání).

insectini-15

Insectini je hra, která udělá radost především malým dětem. Nepotřebují žádné velké znalosti, jen rychlost a rozeznávání obrázků. Děti hra baví a to především zásluhou toho, že partie opravdu odsýpá a každý má své vlastní úkoly po celou dobu. Insectini sice nejsou ničím originálním a ani děti ničemu nenaučí. Ale pobaví je a je to rozhodně lepší volba než tablet.

Insektini je hrou, ve které nejde o to reagovat nejrychleji. Místo toho pro vítězství je potřeba mít co nejlepší přehled. Všechno to běží bez přestávky a díky tomu je partie opravdu rychle u konce. Hráči svými kartami překládají stejné obrázky uprostřed a snaží se být tím, kdo se jako první zbaví celé sady. A všichni mají podobné šance. Jenže při podobnosti obrázků je chyba docela pravděpodobná a v takovém případě není známý vítěz. Je třeba kolo zopakovat. Děti se ale nebudou bránit, protože Insektini je i přes drobné výtky baví.

+ různá stvoření
+ blesková partie
+ pro děti od pěti let