Recenze: Jolly Holidays – na prázdniny s mámou a tátou

Jolly Holidays - balení

Hurá, jsou prázdniny. Jedeme s rodiči na chatu za dědou a babičkou. Ségra, táta i maminka jsou už v autě, dokonce i náš pes Azor sedí vzadu připoutaný, ale já si zapomněl vzít své nejoblíbenější věci. Potřebuju ještě skateboard, helmu a přehrávač. A nesmím zapomenout taky na kšiltovku Ferrari, aby mi Tonda věřil, že jsem letos byl závodu formulí.

Venku už hrčí nastartované auto a já pobíhám sám po domě. Všude je nepořádek, jak jsme odjížděli ve spěchu, ale to nevadí, naše teta to uklidí. Bude nám dům hlídat, jenže teď tu ještě není. Nemám strach, ale potřebuju od vás pomoc. Zkuste najít všechny věci co potřebuju a dejte mi je do batohu, jo?

Právě s tímto úkolem vstoupíte do jednoduché deskové hry pro děti, která se jmenuje Jolly Holidays a vytvořili ji pánové ze společnosti Paul Lamond Games. K nám by si asi cestu nenašla, kdyby nebylo paní Jitky Netušilové a její společnosti Anglictina-hry.cz, kde nabízí právě takovéto hry s českým návodem. Obvykle je jejich cílem nejen děti pobavit, ale zároveň také zábavnou formou naučit nějakým těm anglickým slovíčkům.

Jolly Holidays - připravená hra

I Jolly Holidays se o to pokusí. Nachází se v kufříku, který na první pohled zaujme dětskými ilustracemi a odlesky z několika barev, na kterých jsou rozházené třpytky. Kufřík je zároveň i krabice, takže hru můžete vzít kamkoliv s sebou a přitom ji rychle rozbalíte. Dovnitř se dostanete otvorem v horní straně a vylovíte vždycky spoustu součástek, které všechny ostatní děti překvapí.

Především máme na mysli kartonový herní plán vytvořený ze čtyř čtvercových dílků puzzle. K němu patří také stojaté zdi. Na zvláštních arších jsou pak připraveny k vycvakání žetony a destičky. Všechno doprovází nezbytná červená šestistěnná kostka a tenká brožurka pravidel. Ale zapomněli jsme ještě na hlavní aktéry celého dobrodružství – čtveřici dětí, jejichž postavičky jsou také z kartonu. Zasadíte je do opravdu velkých a pěkných plastových stojánků. A především na jejich batohy, které zde najdete v pěkné papírové podobě. Každý je jiný a patří dítěti s jinými zájmy.

Příprava hry samotné probíhá jednoduše – sestavíte puzzle herního plánu a do něj zasadíte dvojici překládaných zdí, takže vytvoříte dohromady čtyři pokoje. Dávejte pozor, abyste zdi umístili správně a třeba v koupelně neměli zdi z dětského pokoje.

Jolly Holidays - rozehraná hra

Každý z hráčů si nyní musí vybrat postavičku a postavit ji na start. To je postel v dětském pokoji. Všimněte si, že cestička po hracím plánu se odsud vine přes koupelnu a obývací pokoj až ven z domu, ale nevytváří klasický okruh. Ty jsou v menším provedení v každé místnosti, kde se hráč může vrátit po cestičce ze stop zpět na její začátek. Nezapomínejte totiž, že zde máte roli dětí, které hledají své oblíbené hračky na cestě z postele do auta. K postavičce si hráči vezmou také batůžek a ten si položí před sebe.

Když už máte figurku na startu, musíte také rozházet po pokojích nepořádek, který budete hledat. Vezměte všechny malé čtvercové dílky a podle barvy zadní strany je rozmístěte zamíchané do správných místností obrázkem dolů. Teď už zbývá jen zjistit, co to vlastně ten váš uličník hledá. A k tomu slouží destičky úkolů, z nichž si každý hráč na začátku jednu náhodně vylosuje. Je jich víc než hráčů, takže každá partie bude jiná a budete vždy hledat odlišné hračky.

Hra pak probíhá jednoduše tak, že každý hráč má jeden hod kostkou a jeden hledací pokus. To znamená, že jeho figurka se posune o hozený počet puntíků a zároveň se kolem sebe musí dobře koukat. Hráč má pak možnost zvednout jeden z dílků, který tam leží a doufat, že se jedná o ten jeho. Pokud ano, sbalí si ho do svého batůžku. V opačném případě dílek ukáže všem soupeřům a položí jej zpět. Nyní je důležité pro soupeře, aby si zapamatovali, který dílek to byl, aby jej získali nebo se mu vyhnuli – podle toho, jestli to byla hračka, kterou hledají oni nebo ne.

Jolly Holidays - rozehraná hra

Soupeři se takto střídají v házení kostkou a hledání. Pokud dorazíte na konec místnosti a nepodařilo se vám najít hledaný dílek, můžete se po ťápotách vrátit zpět na její začátek a hledání začít znovu. Ale připravujete se tím o čas a o šanci získat místo v nastartovaném autě před domem. Tam se totiž může posadit a jet na výlet jen ten nejrychlejší ze všech.

V každé místnosti navíc čeká na hráče také jedno záludné políčko s pastí, například slupka od banánu. Pokud na ní postavička skončí svůj pohyb, upadla a ztratila při tom znovu jeden předmět. Jedná se pochopitelně o ten, který patří do tohoto pokoje. Musí jej tedy znovu najít. Nepříjemné to může být, pokud v příštím kole hodíte šestku a musíte tak kvůli slupce absolvovat celé druhé kolo.

Vítězem se stane ten z hráčů, který posbírá všechny svoje čtyři předměty a navíc ještě se mu podaří dorazit do auta rodičů jako prvnímu. Autíčko hned ujíždí a všichni ostatní jsou poražení.

Jolly Holidays - rozehraná hra

Jolly Holidays je pěkná a jednoduchá hra pro malé děti, které si potřebují trénovat paměť. Tady je pamatování obtížnější, protože hráči mají dílky na hromádce a každý z nich se neustále přehrabuje. Proto je občas těžké se v nich zorientovat a děti se tak opravdu musí soustředit.

Líbí se nám provedení herního plánu, který obsahuje hezké, jednoduché a veselé ilustrace. A hra opravdu ještě navíc naučí několik anglických slovíček, protože na kartičkách se zadáním je vedle obrázku vždy uvedeno také odpovídající slovo v cizím jazyce. Tím dětem hraní alespoň zpočátku prospívá i vědomostně.

Zpracování všeobecně je hodně lesklé, ale všechno se pěkně vejde do krabice a navíc se jedná o 3D plán, kde jsou jednotlivé místnosti odděleny zdmi. Jenže to s sebou nese také jednu nevýhodu – z jedné strany stolu nevidíte pořádně na figurky na druhé straně ani jako dospělí a děti budou muset kolem stolu při hře nejspíš chodit.

Jolly Holidays - kartičky předmětů

Určitě by nebylo špatné zahrnout do hry variantu, kdy by hráčům třeba stačilo najít tři ze čtyř dílků. Tím byste do hry přinesli také taktiku, protože děti by se musely rozhodnout, kdy je ten správný okamžik k trháku a kterou místnost se jim vyplatí vynechat. Tím by se do partie přidal ještě jeden zajímavý náboj.

Jolly Holidays je jednoduchá chodící hra pro nejmenší s nutností pamatovat si dílky. Jako doplňkový efekt jsou na kartičkách také anglická slova, která dětem pomohou lépe si vštípit tyto výrazy v kombinaci s obrázky.

Jolly Holidays lákají na třpytky na krabici a na 3D herní plán. A to se jim docela daří, protože po rozložení hra vypadá pěkně a menší děti zaujme. Jenže jakmile začnete hrát, budete se kromě paměti potýkat také s několika funkčními problémy. Ten hlavní a velký je, že hráči nevidí přes 3D zdi na druhou stranu, takže nevidí kam protivníci pokládají vrácené dílky. Navíc se jim také špatně pohybuje s figurkami, které jsou v pokojích za zástěnou. S jednoduchou dětskou hrou je spojená nerozlučně kostka, která nemůže chybět ani tady. Dětem, pro které je hra určená, velký podíl náhody vadit nejspíš nebude, naopak se díky ní naučí několik nových anglických slovíček z kartiček se seznamem. Jolly Holidays je mrkavá hra s několika nedostatky a záleží pouze na vás, která strana pro vás převáží.

+ 3D zpracování
+ hráči si losují seznam předmětů z více destiček
+ trénuje paměť