Recenze: Karnomorfové – maso všech tvarů

Koho by napadlo, že se proti nám obrátí naše vlastní tělo? Na palubě lodi se nákaza šíří rychle, a pokud se po ní pohybuje strašlivý parazit, který umí využít jakýkoliv kus živého organismu, je s námi ámen.

Nebo myslíte, že obyvatelé plavidla Nemesis mají ještě šanci na přežití? Pokud věříte na zázraky, máte šanci to dokázat v novém rozšíření populární horrorové hry Nemesis. To se jmenuje Karnomorfové a vytvořil ho nový designér Pawel Samborski (původní hru má na svědomí Adam Kwapinski). Hra jako taková ale zůstává stále pod hlavičkou vydavatele Awaken Realms. No a v češtině jsme se dočkal i tohoto nového boxu díky firmě MindOK.

Pod temným, ale krvavým víkem, na hráče naštěstí nečeká nálož masa. Místo toho vyloví panel nového typu vetřelců, kterým nahradí ten stávající z původní hry. Ještě předtím ale nejspíš neodolají pokušení a se všemi novými figurkami příšer se pomazlí. Jsou totiž opět luxusní a plné detailů. Spolu s nimi sdílejí box už jen žetony a dva balíčky karet.

V rámci přípravy opět upraví hlavně panel vetřelců, který nově bude využívat vejce. K tomu dostanou noví návštěvníci vesmírné lodi jako výbavu také tři karty adaptace a obsadí ji figurkami belhala, masodravce a sekáče. Tyto karty jsou novinkou. Podle pokynů připraví také sáček na vetřelce, do kterého se ukryjí metagorgové. Zbytek ale už zůstává stejný, stejně jako základní průběh partie.

Každá partie Nemesis začíná na vesmírné lodi klidně plující vesmírem. Vše se ale hned zvrtne a jak prochází jednotlivými místnostmi, postupně na sebe lákají pozornost vetřelců. Mohou se posouvat opatrně nebo rychleji, ale vždy s pomocí karet v ruce. Místnosti pak lze prozkoumávat nebo využívat jejich akce. V případě spěchu musí testovat svoji snahu na hluk a dřív nebo později se tak objeví nepřítel, na kterého hráči musí s pomocí zbraně (a kostky) útočit. Ale celé plavidlo je pod útokem a působí na něj řada zkázonosných prvků, jako je oheň. Postupně hráči využívají akce, řídí loď a bojují s jejím zhoršujícím se stavem až do okamžiku, kdy dostanou šanci ji opustit. Ani to ale nutně nemusí být pro lidstvo a hráče dobrá zpráva. Hra nakonec skončí a jestli to bude happyend nebo ne, to nikdy není dopředu jisté.

Jenže je jasné, že s novými vetřelci se mění i celkový dojem. Na hráče tentokrát totiž nečekají žádné příjemné pocity, protože jak partie pokračuje, čekají je mutace. Některé jsou méně škodlivé než jiné, ale pro hráče obecně neznamenají nic příjemného. Při prvním setkání s mutací hrdina dostane dvě karty a vybere si jednu z nich, na kterou pak může přidávat kostičky pro zvýšení intenzity jeho znetvoření. Pokud by ale někdy dosáhnul hodnoty čtyř kostek, jeho fyziologie mutace nevydržela a postava umírá.

Jak se na lodi objevují nové druhy karnomorfů, postupně se představují také jejich adaptační výhody, které jsou náhodně vylosované a přiložené k jejich panelu. Tím se nové rozšíření liší od klasických vetřelců, u kterých jsme zvyklí na slabiny. Tady je to naopak.

Jenže karnomorfové se navíc neustále vyvíjí a rostou. Ve fázi událostí totiž každý úhlavní nepřítel lidí, který je na vhodném místě a není pod palbou, žere. Okusuje obvykle své kolegy, tím se léčí a hlavně prochází evolucí a posouvá se na nejbližší vyšší vývojový stupeň.

Hráči se opět snaží zachránit tím, že vstoupí do hibernace nebo loď včas opustí únikovým modulem. Ale šance na přežití nejsou nijak velké, obzvlášť pokud mutují, kdy je čeká další odhalování karet a možná smrt. Vyhrát lze jen přežitím.

Není žádných pochyb o tom, že Karnomorfové jsou těžkým rozšířením. Je to přežití nejsilnějšího a v tuto chvíli není pochyb o tom, kdo to je. Na lodi obvykle nepřežije nikdo. Ale ten pocit zoufalství a podivné radosti, když se někomu opravdu podaří o chloupek uniknout a přežít navzdory těm minimálním šancím, ten za to stojí. Budete kvůli němu hrát zase a znovu, protože Karnomorfové jsou opravdu zdaleka nejbeznadějnější z trojice možných nepřátel ve hře Nemesis.

Každá ze tří možností nepřátel je navíc naprosto odlišná. Hráči tak dostanou v této malé krabičce vlastně novou hru za zlomek ceny velkého boxu. Prověřené mechanismy zůstávají, ale ukazuje se, že dobrý design je základem. Stačí pak vyměnit nepřátele, udělat několik drobných úprav a najednou máte zcela odlišný pocit. A za to jsme opravdu rádi.

Hráči mohou bojovat a při otáčení karet jsou dokonce na každém otočeném listu hned dvě hodnoty, zvlášť pro různé úrovně karnomorfů. Díky tomu není tak snadné některé protivníky porazit a hráči budou potřebovat úspěšnější útoky.

Je jasné, že i tentokrát se můžete těšit na partii plnou napětí a dramatu, které by mohl lecjaký hollywoodský biják závidět. Mutace totiž hráčům dodávají pocit, že se děje něco s jejich hrdiny, nejen s jejich okolím. O život jim najednou jde i ve chvíli, kdy kolem není žádná příšera. A celý příběh opět trvá dvě hodiny, což pro takto hutný horror je naprosto stěžejní, aby vás dokázal pohltit a odvyprávět všechny ty důležité a nečekané zvraty. Ty píše samozřejmě náhoda. Karnomorfové dávají hře Nemesis už třetí dech. A nejen nějaký nenápadný kabátek, který hru převleče do jiného designu. Krásné figurky tu jsou jako parádní lákadlo, ale hlavním obsahem zůstává zážitek samotný. A toho vám naloží Nemesis: Karnomorfové opravdu mírou vrchovatou.

Nemesis: Karnomorfové je rozšíření, které vás naučí prohrávat. Atmosféra beznaděje znovu vládne této horrorové hře, ale do partie přibývají noví kamarádi – žraní masa, evoluce a výhody příšer. Hráči si užijí vyvíjející se příběh, napětí a každý své vlastní úkoly. Loď je ale společná, takže je třeba do jisté míry spolupracovat. A u těchto maso požírajících bestií to platí dvojnásob. Karnomorfové je rozšíření, které se užijí všichni, kdo mají rádi výzvu.
+ další skutečný horror
+ přežití je velmi nejisté
+ evoluce monster