Recenze: Keetoo – mráčky, sluníčko i voda

keetoo-13

Co mají společného hvězdička, mráček, okno, kapka a písmenko S? Moc toho nebude, ale jednou z takových věcí je karetní hra Keetoo. Jedná se o novinku pro rok 2016, kterou si pro všechny hráče a milovníky postřehových her designérka Maureen Hiron. Svůj výtvor představila pod záštitou společnosti Stragoo Games.

České vydavatelství opět všechny komponenty umístilo do plechové krabičky, která je opět o kapku větší než ty nejmenší karetní hry. To proto, že se do dna musí směstnat spousta barevných plastových žetonů. Ty vytváří sady pro jednotlivé hráče, kteří si je rozeberou právě podle svého oblíbeného odstínu a rozloží symboly nahoru. Do středu stolu pak položí zamíchanou sadu kruhových karet.

Na začátku každého kola hráč jednu z karet otočí, položí navrch celého balíčku, odhalí tím seskupení spousty různých symbolů a všichni účastníci nyní mají stejný úkol – najít obrázky, které se na kartě nenachází. Jakmile jeden z nich najdou, položí jeho žeton do středu stolu tajně, obrázkem dolů, a hledají dál.

keetoo-02

Teprve když některý z rivalů najde druhý chybějící obrázek a položí jeho žeton do středu stolu, může všem soupeřům ohlásit svůj úspěch. Ostatní hráči nyní mají chvilku na to, aby dokončili svoje hledání. To proto, že nejrychlejší hráč kola ihned začne otáček své zbývající žetony ikonkami dolů, aby ostatní nemohli opisovat. Ve chvíli, kdy otočí poslední z nich, kolo končí.

Každý, kdo správně určil oba chybějící symboly, dostane dva body. Všichni majitelé jednoho žetonu uprostřed jsou odměnění bodem jedním. Souboj pak pokračuje dalším kolem, na které se všichni musí znovu připravit opětovným rozložením žetonů. Hráči sbírají bod za bodem až do chvíle, kdy jeden z nich dosáhne cílového součtu. Tento hráč se stává vítězem.

Keetoo je hrou na pozornost a hledání. Na zamotaných kartách s obrázky musí identifikovat symboly a najít v sadě dvojici, která chybí. Je třeba ale umístit první žeton co nejrychleji pro případ, že by některý ze soupeřů byl rychlejší. I jeden bod se počítá v závěrečném účtování.

keetoo-05

Hra je to napínavá právě zásluhou závěru každého tahu. Jakmile totiž někdo uspěje, ještě dá všem ostatním šanci přispět svým řešením a získat stejné body. Není tedy nejdůležitější být úplně nejrychlejší, ale podávat vyrovnané výsledky a nezaostávat za ostatními výrazně. Jedna chyba ale celou partii neprohrává. Je třeba podávat vyrovnané výkony po celou dobu a jenom tak je možné slavit vítězství na konci.

Symboly jsou zvolené zvláštně. Zatímco některé jsou obrázky, jiné jsou symboly a čáry. Dohromady tak vytváří opravdovou spleť na kartách, ve které se nelze jednoduše zorientovat. Osm z deseti obrázků tam vždy je, ačkoliv různě velikých a schovaných. Hráči v pozdějších partiích už symboly znají a lépe se jim ty chybějící hledají. Tím ale současně získávají výhodu nad soupeři, kteří nově přijdou k této krabičce.

Velkou zbraní je samozřejmě přístupnost. Hledání symbolů zvládnou i předškolní děti, ačkoliv je to pro ně možná příliš obtížné (alespoň v pěti letech, jak doporučuje krabička). Malí školáci (tedy o rok starší) už ale hru zvládají a mohou v ní velmi dobře soupeřit s rodiči. Ti nemají tak výraznou výhodu, obzvlášť pokud děti hru několikrát natrénují.

keetoo-07

Partie trvají nějakých patnáct minut a všechno lze ovlivnit, protože cílové body jsou sice předepsané v pravidlech, ale nic vám nebrání je měnit. Pocit tlaku z konce kola se dostavuje i ve dvou. Vždy je tady navíc možnost soupeři opravdu utéct o jeden nebo dva body, pokud budete opravdu výrazně rychlejší. Tady záleží také na rychlosti otáčení žetonů na konci kola, protože to je vlastně takový odpočet. A to je hodně o šikovných prstech, kde mohou mít menší děti problémy.

Právě otáčení žetonů, které je nejzajímavějším prvkem, s sebou ale přináší také vlastnost, která celkový dojem kazí. Na začátku každého kola totiž někteří hráči musí otáčet řadu žetonů a vracet je zpět do původního stavu. To celkový průběh mírně zdržuje.

Herní komponenty se kamarádí i s vodou, takže není problém si je vzít s sebou k bazénu nebo k moři. Plechová krabička v tom dokonce povzbuzuje. Jen její rozměr není úplně přátelský, protože tentokrát nějaký prostor v batohu určitě ubere. Zpracování samotné je pak opravdu dobré, ačkoliv zmiňované symboly jsou opravdu netradiční. Jedinou výtkou tak jsou opravdu miniaturní písmenka na listu pravidel.

keetoo-09

Keetoo je hra o rychlosti. Ale nejde o postřeh. Místo toho musí hráči mít rychlé oči a vnímat správně rozdíly, protože hledají chybějící obrázky. Jsou dva, takže je možné úkol splnit i z padesáti procent a přesto dostat odměnu. Díky tomu vznikají mezi hráči větší rozdíly, které je ale možné v průběhu partie dohnat. Ta současně není zbytečně dlouhá, což dělá z Keetoo velmi solidní dětskou a rodinnou hru.

Keetoo je hra, ve které nemusíte být neustále nejrychlejší a přesto můžete nakonec vyhrát. Maximální počet bodů totiž dostane nejen nejrychlejší z hráčů, ale i ti, kteří stihnou najít chybějící dva symboly na kartě dřív, než on všechny žetony před sebou otočí obrázkem dolů. Díky tomu je partie opravdu zajímavá a originální. Nejedná se o další hloupou hru, ve které jde pouze o postřeh. Tady musíte být opravdu rychlí, ale při tom není třeba být nejrychlejší. Keetoo je hra, která dětem i rodičům udělá radost.

+ hledání dvou symbolů dělá hru zajímavější
+ ostatní hráči mají šanci dokončit hledání i poté
+ otáčení žetonů dává ostatním nápovědu