Recenze: Kivi – není to pták, není to ovoce, co je to?

kivi-15

Není to ani novozélandský pták, ale není to ani chlupaté ovoce. A přesto byste tak nějak čekali, že spolu budou mít něco společného. Ale není to barva ani žádné jiné vlastnosti. Tohle kivi má jednoduché „v“ a můžete ho chovat doma.

Tohle zvláštně dvojznačné pojmenování pro svoji hru zvolili autorky Maureen Hiron a Sheyla Bonnick. A výslednou hru Kivi pod svoje vydavatelská křídla vzala firma Stragoo Games. Ovšem nejedná se o původní verzi, protože ta vyšla už v roce 2016 pod štítem firmy Peliko (Martinex Oy).

V plechové krabičce najdou hráči v první řadě kostky. Ty ale pro začátek odloží stranou, protože nejdřív budou potřebovat neoprenový hrací plán. Ten položí do středu stolu a poté si mezi sebe rozdělí čtyřicet kamenů – každý z hráčů dostane deset od zvolené barvy a položí si je před sebe. Začínající hráč si nyní vezme šestici kostek a partie může začít.

kivi-03

Na házení má aktivní bojovník o vítězství hned tři pokusy. Může libovolně přehazovat a odkládat kostky tak, aby ve výsledku naházel co nejlepší kombinaci. Tedy ono nejde ani tak o snahu o tu úplně nejlepší sestavu číslic (tedy všechna čísla stejná), ale spíš o tu správnou. Jakmile hráč odhází a je spokojen s výsledkem (nebo už dále nesmí přehazovat), může si vybrat libovolné z volných míst na plánu a položit na něj svůj kámen.

Poté je na tahu další hráč v pořadí. Při tom se snaží propojovat své kameny do řad nebo sloupců, protože tím si bodový výsledek výrazně vylepší. Když se někomu podaří hodit druhou nejvyšší kombinaci, pět stejných čísel nebo postupku, má k dispozici žolíka a položí kámen, kam se mu jen zachce. U toho úplně nejvyššího výsledku (šest stejných čísel) pak dokonce lze použít již obsazené políčko a vyhodit kámen, který tam leží.

V případě, že nemůže hráč položit svůj kámen na žádné volné políčko, pak musí jeden odložit do krabice. Po deseti odehraných kolech všichni použili kompletní sadu svých kamenů a partie končí. Nyní si všichni soupeři sečtou svoje nastřádané body. Podle svojí barvy (a současně obtížnosti) mají políčka hodnotu jednoho, dvou nebo tří bodů. Pokud je kámen dané barvy na plánu osamocen, pak z toho nic víc není. Skupinky ale násobí hodnotu svým počtem a tím jsou výrazně cennější. Ten, kdo má bodů nejvíce, slaví vítězství.

kivi-05

Kivi pro vás může být, pokud máte rádi kostkové hry a nestačí vám hrát jednoduché Yahtzee (vzdáleně připomínající Vrhcáby), kde hráči vytváří pokerové kombinace s kostkami. K tomu se ale snaží současně kameny poskládat do logických skupinek, protože jen tak lze získat opravdu zajímavý součet.

Hra je samozřejmě naprosto náhodná a účastníci mají vlastně jen drobnou šanci ovlivnit umístění, pokud je míst pro danou kombinaci na plánu více. To platí hlavně na začátku a poté už je to stále jen těžší a těžší. Bodovací zvrat v podobě skupinek je na hře asi to nejzajímavější, protože podobných her jen a trhu spousta.

V porovnání s konkurencí nemůže překonat skvělý Qwixx. Ale velkou výhodu má Kivi v tom, že na českém trhu podobných her příliš není. Vzdáleně může určitě soupeřit také se stále skvělou hrou Černé ovce. Všechny tři hry mají podobné publikum a nakonec i díky zpracování, ale také eleganci přístupů, vychází jako poražená.

kivi-13

Ještě je tu jedna důležitá vlastnost této krabice, která mluví v její prospěch. Protože kostky nejsou dřevěné, kameny jsou skleněné a plán je vyroben z neoprenu, můžete si s sebou vzít k vodě. Jen těmi kostkami se hází pod vodou trochu hůř, ale nemusí vás trápit, pokud si hru zacákáte. V tomto ohledu se řadí do populární voděodolné série her vydavatelství Stragoo. Ke zpracování je třeba zdůraznit ještě jednu skutečnost. Kromě zcela chybějící grafiky jde o volbu barev kamenů, které jsou si hodně podobné. Problém budou mít nejen hráči s nějakými zdravotními problémy, ale i ostatní v umělém osvětlení.

Výhodou by měla být rychlost. Jenže jeden tah hráče trvá jednu minutku, což při čtyřech hráčích a deseti kolech dává třičtvrtěhodinovou herní dobu. A to není nějak extra příznivé. Navíc tu vynikne problém tohoto typu her. Zatímco jeden hráč hází kostkami, všichni ostatní čekají a nemají co dělat. Nemohou přemýšlet nad taktikou. A takové tři minuty čekání už jsou dost dlouho. Herní plán zůstává stejný v libovolném počtu hráčů. Díky tomu pouze hra ve čtyřech nabídne opravdu nekompromisní soupeření a blokování ostatních. V nižších počtech pak se ničeho takového příliš nedočkáte.

kivi-14

Kivi má v názvu „taktická kostková hra“, ale o té taktice to není tak docela pravda. O všem nakonec stejně rozhodnou kostky. Pokud ale rádi pokoušíte štěstí a hledáte takové příjemné odreagování k vodě, pak by vás Kivi mohlo zaujmout. Bohužel se ale nejedná o nějakou výjimečnou hru, protože nenabízí vůbec nic nového.

AutorSheyla Bonnick, Maureen Hiron
VydavatelKnC, Peliko Oy, Stragoo Games
KategorieDice
MechanismyDice Rolling, Pattern Building
RodinaComponents: 7 x 7 Grids
Alternativní názvy키비

Kivi nakonec zůstává pouze průměrnou kostkovou hrou, jakých je spousta. Navíc dohrání jedné bitvy trvá až příliš dlouho, stejně jako jednotlivá kola. Nejzajímavější tak zůstává vytváření skupinek, které pak má za následek lepší bodování. Jenže hráči nemají příliš šancí, jako ovlivnit svůj výsledek, a tak kostky naopak řídí hráče. Hra v maximálním počtu je dobře konfliktní, ale v nižších stejný efekt chybí. Nepříjemností jsou také zvolené barvy kamenů. Celkově tedy Kivi můžeme doporučit pouze s výhradami a určitě najdete (i na českém trhu) lepší variantu.

+ voděodolnost
+ můžete vyhazovat kameny soupeřů
+ nejsilnější kombinace poskytují výhody