Recenze: Kmotr Impérium Corleonů – staňte se členem rodiny

kmotr-31

Vítám vás na návštěvě. Jmenuji se Don Vito Corleone a dnes budu vaším průvodcem v tomto domě. A kdo tu žije? Moje rodina. To slovo ale neznamená jen ty opravdu pokrevní příbuzné, dcery, syny či bratry. Já ho vnímám spíš jako vztah k lidem, které jsou pro mne důležití. Dokáži pro ně udělat cokoliv a očekávám, že oni stejnou oběť jsou připraveni udělat pro mne. A v mém domě je má rodina vždy vítána. Třeba se do ní zařadíte i vy.

Pořádných gangsterek je zoufale málo. O to lepší zprávou bylo, že populární designér deskových her, Eric M. Lang (Arcadia Quest, Star Wars: The Card Game, Blood Rage nebo připravované Rising Sun) si toto téma vybral pro svoji novou deskovou hru. No a nemůže být lepší prostředí mafiánů než prostředí knih Mario Puzo. Dostala do vínku jasný a výstižný název Kmotr: Impérium Corleonů, ilustraces věřil Karlu Kopinskimu a svůj výtvor prověřil testem Kickstarteru. Vydání hry v roce 2017 zaštítila společnost Cool Mini or Not a češtinu mají na svědomí ve společnosti ADC Blackfire.

Krabice s hrou je obrovská a celá oblečená do černého. Na obrázku vidíme portrét Marlona Branda v hlavní roli a nechybí ani jeho oblíbená kočka. Uvnitř na hráče čeká mapa New Yorku padesátých let. Manhattan obehnaný řekou Hudson a okolní čtvrti (Queens a Brooklyn) jsou rozděleny na sedm částí, každá má svoji značku vlivu. Jejich plocha je pokrytá podniky, do kterých budou hráči mít šanci vysílat svoje gangstery. Kromě podniků jsou plány propletené značkami členů rodin, což jsou místa pro spřádání nejrůznějších pletich. Každé takové políčko sousedí hned s několika čtvrtěmi.

kmotr-06

Právě zde se budou bitvy mezi hráči odehrávat. To proto, že jednotliví účastníci si vyberou každý svoji rodinu. Podle zvoleného rodu dostane každý figurky – dva gangstery a tři členy rodiny, z nichž dostane jen jednu. Zbývající dvě rozloží k budoucím aktům a získá je později. Současně je mu volbou rodiny přiřazena barva podle podstavců figurek. Hráči ale dostanou také opravdový kovový kufřík, devět žetonů vlivu, dvě karty zakázek ze zamíchaného balíčku a startovní hotovost několika dolarů (provedené také jako karty).

Na společnou mapu pak položí ukazatel aktu (figurku Dona Corleoneho) na číslici jedna, žeton policejního auta pak na ukazatel fází. Vedle plánu připraví nabídku zakázek odhalením několika karet a přidají na mapu také několik spojenců (obojí v závislosti na počtu hráčů v partii). Poblíž mapy položí hráči také balíčky nelegálního zboží, peníze a podniky.

Partie je rozdělena na čtyři akty. Na začátku každého z nich přidají na plán nový podnik, který otevře nové možnosti. Hned druhá fáze aktu je ta stěžejní, ve které se odehrají veškerá důležitá rozhodnutí. Od začínajícího hráče se může každý z hráčů rozhodnout pro jednu z dostupných aktivit. Ale nemusí mít obavy, že by musel vybírat pouze jednu. Všichni soupeři se totiž budou na tahu střídat zas a znovu až do chvíle, kdy jednomu z hráčů dojde zásoba figurek rodiny.

kmotr-01

Hráč tedy v první řadě může posílat svoje figurky na plán na odpovídající pozice. Gangstera, tedy obecného pěšáka každého gangsterského rodu s čtvercovým podstavcem, lze poslat do některého z volných podniků. Jakmile tam je postava položená, vybere okamžitě výpalné a získá tak nějaké nové finance do ruky. Místo toho může využít také služby člena rodiny s kruhovým podstavcem. Toho lze vyslat na spojnice území, kde bude kout pikle. Získají tak přístup do skrytých (horní) částí destiček (podniků). Aktivovat lze všechny podniky v sousedních čtvrtích, tedy až čtyři.

Těmito aktivitami hráči nejenže získávají hotovost, ale především další, mnohem temnější a mafiánštější výhody. Mohou tak ukládat finance do svých truhliček, ale také dobírat různé karty nelegálního zboží (nejen zbraně), nebo získávat nové zakázky z balíčku.

Naopak zakázky v ruce nebo vyložené na stole lze plnit. Právě k tomu potřebují sbírat nelegální zboží, které z ruky zahodí a tím mají jednu rodinnou záležitost vyřízenou. Její kartu si hráč umístí do kufříku a snaží se být tím, kdo jich za celé čtyři akty splní nejvíc. Místo vyslání figurky či hraní karet mohou vyložit z ruky kartu spojence a tím znovu vylepšit svůj rodinný status nebo získat dočasně posilu další postavy.

kmotr-16

Jakmile někomu dojdou figurky, nastává čas zjistit, kdo aktuálně ovládá kterou čtvrť. Jestliže má rodina v oblasti převahu svých postav (i na sousedních značkách na hranici území), má tuto část města pod kontrolou. To mu umožní položit sem žeton vlivu. Postupně tak vyhodnotí všechny oblasti a určí rodinu, která oblast ovládá. V následujících aktech se znovu kontrola přehodnotí a aktuálně platí vždy pouze ten vrchní žeton vlivu. I ty předchozí ale zůstávají na svých místech a nevrací se. Hráč je přesto může v následujících kolech přemístit do jiné oblasti, pokud by potřeboval přidat nový a v zásobě už nemá. Aktuální kontrola čtvrti poskytuje rodině určité výhody a to i finanční.

Hráči pak aukcí získávají služby spojenců v nabídce, jejichž karty si poté mohou vzít do ruky. Dostanou tak šanci zahrát jejich kartu jedenkrát v každém zbývajícím aktu. Musí k tomu ale obětovat finance z kufříku, jejichž množství současně všichni vyberou tajně. Potom následují poplatky rodinnému kápovi – všechny peníze, které nejsou ukryté v bezpečí v kufříku, zamíří do jeho kapsy.

Následuje další akt, ve kterém hráči opět mohou využívat všechny své rodinné figurky. Později ve hře se k nim připojí také další postavy, které na začátku museli odložit. Toto je také jediný moment, kdy se doplňuje zásoba zakázek. Na konci čtvrtého aktu je třeba zjistit vítěze. Účastníci dostanou bonusy za největší počet splněných zakázek v konkrétní barvě a především za převahu svých žetonů vlivu v jednotlivých čtvrtích. Tyto získané pětidolarovky si hráči přičtou k nastřádaným financím v kufříku a největší jmění určí vítěze.

kmotr-11

Ve hře Kmotr: Impérium Corleonů bojujete o nadvládu nad New Yorkem. Používáte k tomu svoje gangstery, které vysíláte plnit různé úkoly. Některé jsou méně důležité pochůzky, jiné ale mohou ovlivnit budoucnost a vliv rodiny v celém městě. Hráči musí kombinovat dobře oba typy, aby se na konci partie právě ta jejich rodina stala nejbohatší a tedy i nejmocnější.

Ono právě peníze jsou to nejdůležitější, co každý mafián potřebuje. Bez možnosti podstrčit dolarovky tady a tam se prostě rodinný byznys neobejde. Operace s financemi jsou zásadní. Příjmy tvoří nejen návštěvy podniků a vybírání výpalného, ale také správně načasované zákulisní machinace. Figurky ve hře mají dva druhy a každá může navštívit jen políčka, která odpovídají jejímu stojánku. Čím dál postupuje partie, tím více členů rodiny získává hráč pod kontrolu a tím více se celý boj mění v bitvu o vliv nad oblastmi.

Naštěstí worker-placement není ve hře tak patrný. Netvoří totiž kompletní náplň tahů, ale hráči mohou využívat i jiné možnosti. Především hraní karet a plnění zakázek, ale nechybí třeba ani aukce, která má velký potenciál ovlivnit vaše snažení. Ale bez správné volby políček a vysílání gangsterů prostě nelze uspět. Ale v rámci žánru je hra velmi originální a zajímavá. Především zaujme provázáním s tématem.

kmotr-10

Kmotr vypadá díky rozměrům hodně složitě a těžko si na něj od pohledu troufnou méně zkušení hráči. O to víc vás možná překvapí jednoduchost samotných pravidel. Nejsou tu žádné drobnosti nebo záludná zákoutí, na která byste museli pamatovat. Hru se naučí tedy i úplní začátečníci, ačkoliv jim to může nějako chvilku trvat. Stačí jedno nebo dvě výuková kola a všichni se chytnou. Proto se nebojte tuto krabičku pořídit a vytáhnout, protože téma je nové, neotřelé a spoustu nehráčů přesvědčí k vyzkoušení.  Jen pozor, protože hra si nebere vůbec servítky. Důkazem je žeton začínajícího hráče, kterým je obrázek hlavy koně!

Jedinou vlastností, která s naším zařazením mezi vstupní deskové hry (takzvané gateway hry) nesouhlasí, je herní doba. Ta se pohybuje za hranicí devadesáti minut, pokud počítáme s účastí čtyř nebo pěti hráčů. Ta je totiž zásadní pro plný zážitek. Ve dvou je hra opravdu slabá a ani třech se nepřiblížíte opravdovému zážitku.

kmotr-22

Největší výtkou tak je variabilita hry napříč partiemi. Ve hře se totiž nic zásadního nemění. Naštěstí konflikty a atmosféra vám to vynahradí. Bohužel i tak je jev ohrání patrný, ačkoliv k tomu potřebujete řadu partií. Vyřeší to, pokud nebudete Kmotra hrát příliš často. Tím se vrátí ten efekt novoty, který se začne při opakování vytrácet.

Naprosto zásadní pro úspěch je nejen správná práce s penězi, ale především smysluplné seskupování gangsterů. Hráči totiž potřebují budovat vliv v konkrétních oblastech. A to nejde jinak, než pokud jsou v ulicích vidět členové rodiny. Převahová část partie nabývá na důležitosti v postupujícím časem hry.

kmotr-26

Celý zážitek v partii je ohromně plynulý a všechny volby dávají smysl. Tato krabice je prostě ukázkou mistrovského designu a zkušeností autora. Všechny činnosti patří mezi vaši představu mafiánského života. A vzhledem k faktu, že kromě Gang Rush jsme tu neměli žádnou gangsterku hodně dlouho, je atraktivita této novinky ještě o řád vyšší.

Zpracování je naprosto luxusní. Všechny komponenty podporují zážitek, ať už spousta krásných miniatur nebo obrovská herní mapa. Skoro je až člověku líto, že s těmi všemi postavičkami dělá jen hopsání sem a tam a nemohou vytáhnout zbraně a rozdat si to na férovku. Ale tohle je prostě plíživá gangsterka a žádná bezhlavá bojovka. Pokud tedy máte rádi euro hry, pak se nenechte zaskočit precizním obsahem boxu.

kmotr-30

Kmotr: Impérium Corleonů je naprosto famózní hrou, pokud máte dostatek hráčů pobíhajících po městě. Je konfliktní, tematická a skvěle vypadá. Hratelnost za tím vším rozhodně nezaostává. Jen dejte pozor, ať ji nevytahujete na stůl příliš často, protože ve hře není žádný výrazný prvek, který by od sebe jednotlivé partie odlišil. Ale i přes tuto výtku je Kmotr: Impérium Corleonů skvělou mafiánskou zábavou a povinností pro každého milovníka gangsterek (a nejen pro něj!).

AutorEric M. Lang
IlustraceNicolas Fructus, Karl Kopinski, Richard Wright
VydavatelCMON Global Limited, ADC Blackfire Entertainment, Asmodee, Asterion Press, CrowD Games, Delta Vision Publishing, Edge Entertainment, Galápagos Jogos, Portal Games, Spaghetti Western Games, Yayoi The Dreamer
(6 voters)
KategorieEconomic, Mafia, Movies / TV / Radio theme
MechanismyArea Majority / Influence, Auction/Bidding, Hand Management, Memory, Open Drafting, Take That, Variable Player Powers, Worker Placement, Worker Placement, Different Worker Types
RodinaCities: New York (New York, USA), Components: Miniatures, Theme: Mystery / Crime
Alternativní názvyThe Godfather: Império Corleone, The Godfather: Imperium Corleone, The Godfather: Империя Корлеоне, A keresztapa: Corleone birodalma, Kmotr: Impérium Corleonů, El Padrino: El imperio Corleone, Il Padrino: L'Impero dei Corleone, Le Parrain: L'Empire de Corleone, Der Pate: Corleones Imperium, 教父:柯里昂的帝國

Kmotr: Impérium Corleonů je hra, kterou můžeme těžko někomu nedoporučit. Snad jedině samotáři, kteří hrají všechno ve dvou, by se měli této hře vyhnout. To je právě počet, ve kterém hra (i přes údaj na krabici) nefunguje. Ale pokud se u hry sejde mafiánů víc, pak si užijete překvapivě jednoduchou a přímočarou zábavu plnou možností, zrad a hutné gangsterské atmosféry. To vše v přemýšlivém kabátku se solidními možnostmi rozhodování. Bitvy se ale odehrávají o vliv nad městem, prakticky bez kulometů. Kmotr: Impérium Corleonů tak je pro mafiánské deskové hry tím, co byla jednička Mafie pro gangsterky na PC.

+ famózní propojení různých prvků
+ důraz na atmosféru
+ skvělá hratelnost