Recenze: Kodama 3D – strom a jeho barevní obyvatelé

kodama-3d-17

I když je nevidíte, věřte tomu, že v koruně každého stromu se nějaký ukrývá. Kdybyste byli nadaní tou správnou schopností vidět, mohli byste objevit jejich malé barevné postavičky ukrývající se za větvemi a listy. Bez nich totiž žádný strom nerozkvete, proto je nejvíc důležité, aby se měli dobře a byli spokojení.

K návratu do koruny stromů jsou pozvaní také hráči ve hře Kodama 3D, kterou vytvořila designérská dvojice Daryl Andrews a Erica Hayes-Bouyouris. Jedná se při tom o další hru z řady Kodama, kterou vydává společnost Indie Boards & Cards. Novinku ilustroval Kwanchai Moriya a na evropském trhu ji rozváží firma Esdevium Games.

Na víku vidíme několik titulních postaviček, které drží v rukou další součásti stromového života – květy, houby a listy. Uvnitř na hráče čeká spousta větiček (celkem víc než šedesát), které musí nejdříve vycvakat z kartonových archů. Potom právě z nich vytvoří uprostřed stolu nabídku, a to v podobě dostatečného počtu hromádek. Jejich počet ovlivňuje množství účastníků.

kodama-3d-06

Každý hráč si pak před sebe postaví jeden velký kartonový kmen stromu, který se skládá ze dvou částí a jeho špička nabízí hned několik křížových otvorů pro usazení větví. K tomu získají jednotliví účastníci po dvou kartách úkolů (vybere si ze tří) a zbytek jich vytvoří společnou zásobu i se čtyřmi odhalenými kartami na výběr. Už vrcholek kmene určí barvou kodamy, jaké figurky si má vzít. Postupně pak jeden po druhém obsadí hromádky, o které stojí a tím vytvoří startovní rozestavení.

V průběhu partie hráčům pod rukami poroste každému jeden strom. Ve svém tahu vždy může zvolit jednu ze svých dvou figurek kodamy a získat tak horní destičku větve. Právě tuto figurku posune na nové místo a to v jedné linii a nemůže při tom přeskakovat žádné jiné postavičky. Potom si z hromádky, kterou opustil, může hráč vzít dílek větve a připojit jej do svého stromu.

kodama-3d-01

I tento růst má ale svoje jasná pravidla. V podstatě je možné ji umístit kamkoliv, ale při tom musí účastníci myslet hned na několik pravidel. V první řadě je třeba udržovat celý strom vyvážený tak, aby nespadl. Pokud by se tak stalo, je třeba větev odstranit a nechat ji narůst jinde. Navíc pokud se neshoduje ani barva kodamy ani předmět na dílku zobrazený, pak si hráč může vzít novou kartu úkolu. Tu lze vybrat buď z otevřené nabídky nebo naslepo z balíčku.

A to je vlastně všechno. Hráči se takto střídají, přesouvají jednoho kodamu a berou si odpovídající větvičku. Pokud se figurka dostane do úzkých a nemůže se ze svého stanoviště přesunout, pak ji může hráč nasadit na jakoukoliv volnou hromádku. Jakmile dojde zásoba a kodamové odeberou i poslední větvičku, je čas na bodování. Všichni získají odměny v závislosti na splněných požadavcích z karet úkolů, které v průběhu partie získali. Ten, kdo má v součtu nejvíce bodů, se stává vítězem.

kodama-3d-09

Kodama 3D je krásně vypadající taktickou hrou, která nabízí dostatečný prostor pro předvedení schopností, ale při tom zůstává extrémně jednoduchá. Posouvání figurek po plánu a vybírání dílků je hlavně o plánování. Hráč má vždy na výběr dva dílky a především musí myslet na správný přesun svého dělníka na novou pozici. V příštím tahu už může být pozdě, protože kromě toho, že si hráči samozřejmě snaží dílky navzájem krást, především se postavičky kodamů v pohybu blokují.

Hra ze své původní verze vyrostla do třetího rozměru. Z propojování karet se najednou stalo spojování kartonových dílků. Tím vše vypadá opravdu efektně, ale k samotné hratelnosti tato novinka nic nepřidává. Celkový dojem tedy závisí hodně na tom, jestli vám vadí složitější manipulace s dílky a tedy i o kapku pomalejší průběh partie.

kodama-3d-13

Současně ale právě tohle nové zpracování z Kodama 3D dělá ještě větší lákadlo pro rodiny s dětmi, které právě ocení její jednoduchost. Pravidla jsou zjednodušená, ale stále jsou zde smysluplné možnosti, jak celkový výsledek partie ovlivnit. Box trochu nepochopitelně obsahuje doporučení od čtrnácti let, při tom se stavby stromů snadno mohou zúčastnit i děti kolem osmého roku.

Tajné úkoly přináší do hry nejistotu. Nikdy nemůžete s jistotou říct, kdo má jaké bodové skóre, dokud se všechno neuzavře. Jenže právě v tomhle momentu se projevuje náhoda. Když někdo dostane lepší úkol v průběhu partie, kdy už se nedá příliš strategii měnit, pak má výraznou výhodu nad ostatními.

kodama-3d-15

Nový 3D prvek se ale také podepisuje na závěrečném vyhodnocení, které je trochu pomalejší. Hráči musí kontrolovat dílky ze všech stran a hledají ikony, které jsou pro součty potřeba. Oproti kartám to samozřejmě trvá delší dobu, ale i tak se celkový čas partie pohybuje někde pod tři čtvrtě hodinou. Pokud bude v souboji více účastníků, stává se pole pro zisk větví větším a množství hráčů tak nemá tak výrazný dopad na předvídatelnost.

Kodama 3D upravuje původní koncept, mírně jej zjednodušuje, ale hlavně nabízí výraznější celkový vzhled hry. A právě jeho zásluhou se možná nová trojrozměrná verze stane oblíbenější, protože hra je opravdu jednoduchá a lákavá pro děti. Stavění stromu podle zadaných pravidel je prostě legrace, ačkoliv není jisté, jestli kartonové dílky stromů vydrží pravidelné hraní třeba i po padesáté partii. Kodama 3D je moc pěknou rodinnou zábavou.

AutorDaryl Andrews, Erica Bouyouris
IlustraceKwanchai Moriya
VydavatelIndie Boards & Cards
Rok vydání2020
Herní doba40
KategorieAbstract Strategy
MechanismyModular Board, Set Collection
RozšířeníKodama 3D: Decree Expansion
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Game: Kodama, Misc: Mensa Select, Theme: Nature

Kodama 3D dává hráčům šanci postavit opravdový strom z kartonu. Při tom musí brát ohled na zadané úkoly, které pak na konci souboje obodují. Všechno je to opravdu efektní, ale současně právě ty tajná bodování přináší určitou míru neférovosti. Přesto, nebo možná právě proto, je jednoduchost hry lákadlem hlavně pro rodiny, které Kodama 3D rozhodně zaujme.

+ stále rychlé
+ i pro menší děti
+ lákavé zpracování