Recenze: Korrigans – poklad patří skřítkům

korrigans-14

Co děláte, když vidíte duhu? Většina z nás hledá fotoaparát nebo se kochá krásným lomem světla, který trvá jen několik minut. Jenže pak jsou tací, kteří v tu chvíli vezmou nohy na ramena a sprintují k místu, kde tenhle mnohobarevný úkaz začíná. Právě u paty každé duhy by se měl nacházet hrnec plný zlata, protože on je zodpovědný za takovou barevnou záři.

Možná i z nás se stane jeden ze zelených skřítků. Za to všechno může desková hra Korrigans, kterou vytvořili Arnaud Urbon a Ludovic Vialla. Jedná se o novinku pro rok 2014, takže přicházíme s recenzí s mírným zpožděním. To ale hře neubírá na zajímavosti také díky skvělými ilustracím Olivera Fagnéreho. Přichází z vydavatelství Matagot a u nás ji s českými pravidly distribuují REXhry.

Krabice se snadno zařadí vedle ostatních her této francouzské společnosti. Je tedy protáhlá na šířku a trošku vyšší. To všechno jen proto, aby se tam vešli všichni ti skřítkové a neškrtali svými klobouky o víko. Na něm právě vidíme jeden ze závodů k právě se objevivší duze. My si ale tento úlovek necháme uniknout a podíváme se dovnitř krabice.

korrigans-06

Tam na nás čeká velký rozkládací herní plán ze šesti částí. Na jeho ploše najdeme spoustu různobarevných ohraničených území. Po obvodu pak ze dvou stran najdeme také puntíky označující souřadnice. Teprve teď si možná všimnete, že celý svět je rozdělený na spoustu čtverečků (těch je celkem 49).

Na hráče v horním patře krabice čeká také pětice zástěn. Teprve teď se dostáváme dolů do opravdového srdce hry, kde leží v půlkruhové formaci figurky deseti skřítků – po dvou od každé barvy. A u jejich nohou odpočívá kotlík se zlatem. Hráče ale potěší také hromádka plastových menhirů v šedé barvě, které představují kamenné formace na plánu. K nim patří také sada samolepek, kterými je musí hráči před začátkem první partie ozdobit. Dojem celé hry dotváří kulaté velké žetony duhy a hromádka kartonových koleček (čtyřlístky a společníci).

Na začátku partie hráči mezi sebe položí herní plán a jeho jednotlivé oblasti naplní hráči žetony čtyřlístků. Ty jsou rozděleny náhodně a obrázkem dolů, protože mohou obsahovat mince nebo obrázky společníků. Každá jednolitá barevná lokalita navíc dostane také jeden menhir.

korrigans-08

Každý z hráčů si vybere jednu barvu za svoji a dostane od ní nejen dvojici figurek, ale také jednu zástěnu. Právě za ni okamžitě ukořistí dvojici žetonů. Hráči se střídají ve vysílání svých korriganů (figurek) na plán. Mohou si vybrat libovolné místo na plánu, podívat se na jeho žetony a jeden z nich si ponechat. To celé se opakuje dvakrát. Pak už pouze účastníci umístí všechny žetony duhy do pytlíku a ostatní komponenty položí vedle herního plánu, kde vytvoří zásobu.

Na začátku každého kola je třeba vytáhnout jeden z žetonů duhy. Ty postupně pracují na tom, aby společnými silami vyvolaly kotlík. Podle toho, jestli barvu vytáhli poprvé nebo podruhé umístí velký žeton buď na jedno (libovolné) políčko slunce nebo mraku. Tím od začátku hráči určují pozici, kde se hromada zlata objeví.

Než se tak ale stane, uběhne několik kol. V nich má hráč vždy možnost pohnout jednou svou figurkou a to s pomocí pomocníka, kterého si vybral na začátku partie (vzpomínáte na žetony losované z plánu?). Každé ze zvířátek (šest druhů) v nabídce má možnost se pohybovat jinak, někteří velmi specificky pro konkrétní místa (například myš přeleze most nebo veverka projde dveřmi).

korrigans-07

Na začátku partie má ale hráč pouze jednoho společníka a jeho žeton vyloží před svoji zástěnu viditelně. Od té doby jej může až do konce partie využívat. Z pozice, na kterou skřítek nově dorazil, získá znovu jeden z žetonů. Hráč si opět může prohlédnout všechny a vybrat si ten, který mu nejvíce vyhovuje. Kromě nových společníků přinesou žetony i zlaťáky. Mince zde slouží jako vítězné body a jsou důležité až na konci partie.

Kdykoliv hráč sebere poslední žeton na políčku, dostane k tomu také mohylu. V tu chvíli současně využije schopnost, která je nalepená na jeho spodní části. Tentokrát tu jsou různé postavy (například trol, víla nebo goblin), kteří umožní třeba další pohyb, zablokují most trolem nebo ukrást zlaťáky.

Jakmile hráči zakryjí i poslední sluníčko a objeví se tedy i sedmá z barev duhy, nastává chvíle, kdy se někde na plánu zjeví kotlík. Žetonem poslední políčko slunce nezakryjí, ale místo toho právě tento sloupec nakreslí linii, ve které se může zlato objevit. Nastane tak ale pouze v místě, kde se protne s nezaplněnou řadou od mraku. Právě obdélník, který jejich hranice vytvoří, jakmile se protnou, označí všechny lokality, kde se může kotlík objevit. Nyní závisí pouze na rozhodnutí hráče, do kterého z těchto míst jej opravdu položí.

korrigans-21

Je čas na finální kolo. V tom mohou hráči použít všechny své společníky současně. Jejich úkolem je dorazit na místo s kotlíkem s oběma svými skřítky. Každý pomocník ale může přispět k úspěchu pouze jedenkrát. Hráči si ke svým zlaťákům získaným v průběhu partie přičtou dalších deset (jeden korrigan na pozici s kotlíkem) nebo patnáct (oba) mincí. Hráč s nejvyšším bodovým ziskem se stává vítězem a může slavit pod duhou.

Korrigans jsou hrou, která umí udělat radost a vykouzlí úsměv na tvářích i těch největších morousů. Až tak pohádkově a pěkně vypadá už od první chvíle, kdy se na ni podíváte. Ale velmi hladce se také hraje, protože přes zdánlivé rozměry a počet komponent neobsahuje žádné záludnosti či složitá pravidla.

Tím nejsložitějším na vysvětlení je samotné umístění kotlíku. Hráči vlastně pokládáním žetonů duhy vyřazují souřadnice (řady a sloupce), kde se duha objevit nemůže. Současně ale také musí chytře manévrovat svými figurkami tak, aby byli v co nejlepší pozici ve chvíli, kdy se zlaťáky opravdu zjeví u paty barevného zázraku.

korrigans-25

Jinak se jedná vlastně pouze o hru vytáhni žeton, polož jej na nejlepší místo a pohni figurkou. Nic víc se po hráčích nechce a to z ní dělá ohromně přístupnou zábavu. Jsou tu samozřejmě různé schopnosti pomocníků a speciální akce menhirů, ale to všechno lze řešit až v momentě, kdy to nastane. Do té doby je hratelnost Korrigans naprosto čistá a ničím nerušená. Tato vhodnost pro rodiny a děti je dotažená k dokonalosti na začátečnické straně plánu, kde jsou dokonce mezi jednotlivými lokacemi nakresleny siluety zvířat nutných k přechodu.

A přes to všechno vlastně hráči mohou mít celou situaci pod kontrolou. I z náhodně rozložených žetonů na plánu si ve výsledku mohou vždy vybrat, takže ani tady nejsou odevzdaní náhodě na pospas. Štěstí tak je nejvýznamnější ve chvíli, kdy se objeví kotlík, protože to může být příliš brzy, kdy ještě není dostatek mráčkových řad obsazených a nebylo tedy možné jasně určit místo se zlaťáky.

Důležitou roli v partii hraje také optimalizace. Musíte se umět správně rozhodnout, kdy si vzít z nabídky nových žetonů společníka a kdy už přepnout na sbírání zlaťáků. Díky tomu se hráči o žetony budou rvát, ale ten pravý závod nastává až na úplném konci partie, kdy poslední tah je opravdu velmi zajímavý a plný napětí, jestli to figurky zvládnou nebo ne.

korrigans-26

Korrigans je hra, která svým vzhledem umí absolutně odzbrojit každého, kdo se na ni podívá. Vypadá ohromně roztomile a barevně. A v kombinaci s jednoduchostí pravidel bychom ji snad v oblíbenosti mohli přirovnat pouze k naší milované hře Takenoko.

Celkově partie trvá pouze nějakých dvacet až třicet minut podle toho, jak zrovna dopadne losování žetonů duhy. Zábava je lepší ve větším počtu hráčů, protože dva si ji zase tolik neužijí. Všechny mechanismy a hon za pokladem je směřován k tomu, aby byl plán co nejplnější.

Korrigans si z nějakého neznámého důvodu nevysloužili nějaký zájem mezi hráči. Možná proto, že hra je zaměřena na rodiny, ale především děti. Pokud jste se podívali na okolní obrázky, tak asi ani nemusíme zdůrazňovat, že děti si tuto hru zamilují od první chvíle. Nenabízí sice nějaké náročné volby, ale možná právě proto si zaslouží místo v leckteré sbírce, byť třeba jen jako odpočinková zábava.

<br><br>

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorArnaud Urbon, Ludovic Vialla
IlustraceOlivier Fagnère
VydavatelMatagot, Asmodee, Asterion Press, Ilopeli
Rok vydání2014
Počet hráčů2 - 5
Herní doba45
Minimální věk8 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(5 voters)
KategorieFantasy
MechanismyArea Movement
RozšířeníKorrigans: Paris est Ludique Promo
RodinaCountry: France, Mythology: Celtic, Region: Brittany (France)

Více o hře.

Recenze: Korrigans – poklad patří skřítkům
Korrigans jsou úžasnou hrou pro rodiny s dětmi. Pokročilí hráči si v ní nutně zálibu najít nemusí, protože i přes poměrně solidní míru kontroly obsahuje významný vliv náhody v některých částech partie. Hra nabízí příznivou dobu, ve které hráči pobíhají po plánu se svými skřítky, ale současně také vytyčují pozici pro objevení duhy. Jen ten, kdo své skřítky dokáže přesunout ke kotlíku se zlatem, dostane pořádnou nálož mincí a má šanci na vítězství. Korrigans je hra bohatá na barvy a zážitky pro rodiny s dětmi.
Klady:

+ jednoduchá hratelnost
+ překrásné pohádkové zpracování
+ určování pozice duhy
+ poslední tah je honem na kotlík
+ herní doba
+ skvělé pro děti
Zápory:

- náhoda předčasně ukončí hru bez šance určit pozici kotlíku
4.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Sekigahara Unification of Japan – budoucnost Japonska leží ve vašich rukou