Recenze: Kouzelné čtení Večerníčkovy pohádky

kouzelne-cteni-vecernickovy-pohadky-01

Vždycky jsem si myslel, že Večerníček si jezdí na svém houpacím koníkovi, ale při tom toho zvládá daleko víc. Když totiž nešlape na kole nebo neřídí autíčko, tak dětem na potkání rozdává a vypráví pohádky. Možná je čte ze svého novinového klobouku. Ale to není podstatné. Není totiž povolanějšího, kdo by mohl pohádky dětem předávat!

Právě s tímto každodenním společníkem dětí na cestě do hajan a do světa pohádek uzavřeli autoři ze společnosti Albi dohodu. A tak vznikla nová kniha Kouzelného čtení s názvem Večerníčkovy pohádky. K tomu, abyste si všechno vyprávění užili, potřebujete nezbytně Elektronickou tužku Albi a samozřejmě si do ní musíte z webu kouzelnecteni.cz stáhnout patřičný zvukový soubor.

Dohromady tu najdeme osm pohádek: Zlatovláska, O popelce, Tři zlaté vlasy děda Vševěda, Pták Ohnivák a liška Ryška, Princ Bajaja, Jabloňová panna, O hloupém Honzovi a Chytrá horákyně. Jedná se tedy z velké části o opravdu notoricky známé pohádky. Každá pohádka se rozkládá na dvou stranách a jsou pro ni zvoleny zajímavé výjevy.

kouzelne-cteni-vecernickovy-pohadky-04

O vyprávění pohádek se napůl podělili Václav Postránecký a Milena Steinmasslová. U obou vypravěčů dodává věk pohádkám správnou atmosféru. Je vidět, že se jedná o zkušené dabéry, protože celý příběh zvládnou přednést poutavým způsobem. A děti jej prožívají s nimi.

Jednotlivé pohádky jsou ale pořádně dlouhé. To je také důvod, proč je v celé knize jen nějakých čtyři sta zvuků a textů. Osm z nich je totiž opravdu extrémně dlouhých. Pohádky totiž nejsou nijak krácené a trvají řadu minut. A právě tady se nám naskýtá prostor pro jednu zásadní výtku k ovládání knihy – je velká škoda, že nikde nenajdete tlačítko pauzy. To by se v řadě případů hodilo stejně, jako případné rozdělení příběhu na kapitoly. Kniha místo toho nabízí pouze možnost přednes zcela zastavit nebo jej zopakovat od začátku a to je nedostatečné.

kouzelne-cteni-vecernickovy-pohadky-05

Ale ani tato výtka nic nemění na skutečnosti, že zpracovat pohádky do podoby interaktivních mluvících knih je skvělý nápad. Autoři naštěstí nezůstali pouze u toho vyprávění. Všechny obrázky jsou opět dotykové a kdykoliv se malý čtenář dotkne některé části obrázku, dozví se, co si dané postavy nebo zvířátka povídají. To ještě dále dokresluje atmosféru a pocit z pohádky. K tomu ale je třeba zmínit také kvíz. Ten prověří děti nejen na znalost pohádky, ale i na obecné vědomosti. Všechno se skládá vždy z pěti otázek a na závěr vyhodnocení úspěšnosti.

Kniha je skvělá pro ty nejmenší děti, které mohou snadno u tohoto vyprávění usínat. I když tužka určitě plnohodnotně nenahradí pocit, že jim příběh vypráví jeden z jejich rodičů, pokud přednes není zrovna předností některých rodičů, mohou si s pomocí této knihy opravdu dobře pomoci.

kouzelne-cteni-vecernickovy-pohadky-07

Naštěstí ale autoři nepustili ze zřetele fakt, že se jedná o edici Kouzelné čtení a ne jen nějakou audioknihu. Vše je tedy opět zcela interaktivní a děti objeví svět klasických pohádek ještě víc, než by dosud vůbec mohly.

Při tom obecně je třeba pochválit také výběr samotných příběhů. I ten dělá z Večerníčkových pohádek knihu, která by měla být zastoupena v každé dětské knihovničce. O to více plusových bodů získává kniha za věkové doporučení už od tří let. Právě proto si děti poslechnou i jednoduché popisy barev nebo předmětů. Večerníčkovy pohádky rozdávají radost z pohádek, které končí dobře, jak by měly vždy končit. A dobrý je i konec této recenze!

Večerníčkovy pohádky jsou vyprávěcí knihou, která většinu času stráví přednesem klasických českých pohádek. To u dětí má velký úspěch, jenže povídání není možné přerušit a znovu navázat. Vždycky tak čtení musí začít od začátku. Naštěstí celkový dojem napravje to, co u Kouzelného čtení je klasika –povídání aktérů a kvízy. Potěší i ilustrace a celková zvuková kvalita. Večerníčkovy pohádky jsou tedy nakonec v celkovém dojmu opět vynikající knihou, zvlášť pokud máte doma malé dítě.

+ krásné vyprávění
+ výborný výběr pohádek
+ doplňkové povídání