Recenze: Kris Kros Klasik – křížem krážem s písmenky

kris-kros-12

Písmenka se ocitla na dopravním hřišti. Pravidla silničního provozu znají dobře, ale je jich tam příliš. A kreativní člověk by při pohledu z výšky mohl vidět různá slova, jak se vytváří a mění na malých silničkách před semafory nebo na přechodech pro chodce.

I my se připojíme do autoškoly pro písmenka zásluhou hry s názvem Kris Kros Klasik. Ta vznikla v produkci společnosti Dino a to už před mnoha lety. Stále se ale těší velkému úspěchu, takže jsme se novému vydání rozhodli podívat na zoubek i my.

Zelená krabice je také celá zdobená písmeny. A my budeme očekávat, že nějaké i dostaneme v nízké krabici. Samozřejmě je to tak. Tím prvním setkáním uvnitř ale bude herní plán rozdělený na spoustu políček, některá z nich jsou označena barvou a představují násobky. Plán je přeložený natřikrát a jedna z menších částí, kterou odhalíte, na sobě má také nápovědu s početním zastoupením písmen v pytlíku. Dno balení ale obsahuje také plastové stojánky, pytlík, kartonová písmena (s body za umístění v rohu) a záznamový bloček.

kris-kros-03

Pravidla nám říkají, že máme na začátku umístit do pytlíku všechna písmenka a do středu stolu herní plán. Každý z účastníků pak dostane do začátku osm písmen, které si umístí do zásobníku tak, aby je ostatní hráči neviděli.

S využitím písmenek se pokusí hráč sestavit nějaké slovo a položit jej přes středové políčko plánu. Tím současně zahájí partii. Od té chvíle se budou hráči na tahu střídat v přikládání dalších písmenek. Vytváření slov se řídí klasickými pravidly, což znamená, že slova mohou jít v řadách nebo sloupcích a to pouze zleva doprava nebo shora dolů.

Písmenka je možné přikládat ke stávajícím slovům nebo vytvářet nové. Ty vždy musí alespoň nějakým způsobem navazovat na již vytvořené kombinace na plánu. Hráči v každém kole mají možnost vyložit jedno slovo a dotvořit jiné (přiložením písmenka) kdekoliv jinde na plánu. Nebo pokud nemají písmenka na celé slovo, mohou rozšířit klidně i více slov na plánu, jak jim jen stačí písmenka.

kris-kros-01

Na konci každého kola si zapíšou hráči body. Ty jsou součtem zahraných písmen, ale také slov, které byly nějak vylepšeny. Některé pozice navíc přináší i bonusy a násobí hodnotu písmen nebo slov. Po odložení tužky si hráč dobere písmenka ze sáčku tak, aby jich měl znovu osm. Pak už hraje další v pořadí a pěkně jeden za druhým až do chvíle, kdy zásoba písmenek dojde nebo už nikdo nemůže další umístit. Vítězem se stává ten, kdo nasbíral v součtu nejvíce bodů.

Kris Kros Klasik je hra, která si vzala za předlohu slavný Scrabble a není žádné tajemství, že funguje vlastně úplně stejně. Tady tedy přichází ten okamžik pravdy, kdy bychom měli českou kopii srazit na kolena rychle mířeným soudem, co myslíte?

Jenže pokud jste četli pozorně předchozí řádky a někdy jste hráli originál od Mattelu, všimli jste si jednoho zásadního rozdílu. Hráči totiž ve svém tahu mohou udělat více než jednu akci, což až neuvěřitelným způsobem obohacuje celkové možnosti. Je to vlastně prakticky neznatelné, ale právě tohle je rozdíl, který nakonec v zážitku hovoří pro tuto českou verzi!

kris-kros-06

Hra je díky tomuto pravidlu mnohem dynamičtější, písmenka se v zásobníku rychleji točí a hráči i v kole, kdy nedokáží vytvořit slovo, mohou získat větší počet bodů. Díky tomu je celková herní doba o něco kratší (do třiceti minut), což je výborná zpráva, protože právě trvání Scrabble především ke konci partie je pověstné. Samozřejmě i Kris Kros se začne s přibývajícími možnostmi natahovat.

Sloupeček s bodovým součtem je fajn. Jenže průběžné sčítání skóre současně také kazí dojem ze hry, protože v jakoukoliv chvíli souboje znají hráči svoje šance a pozici. Pokud se naopak body nesčítají, každý má šanci na vítězství až do chvíle, kdy nejsou opravdu body sečteny – na konci partie.

Zpracování písmenek je kartonové, což ale vlastně stačí. Není důvod mít plastové hromádky, protože tyto dílky jsou skladnější a plní tu samou funkci. Snad jen ty stojánky by mohly být o chlup lepší, jinak ale není příliš co vytýkat.

kris-kros-09

Kris Kros Klasik je pro nás velkým překvapením a také důkazem, jak může jedna drobnost změnit celkové vyznění hry. I Scrabble je dobrá hra, pokud máte správné publikum, které rádo vytváří slova. Jenže tady jsou tahy bohatší na možnosti a to se cení. Kris Kros Klasik tak je vítězem. Pokud nemáte žádnou slovní hru a nějakou byste chtěli, pak by měla být volba jasná.

Kris Kros Klasik je hrou, jejíž téma je jasné. Skládání slov do sloupců a řádků tak, aby na sebe navazovala. To není nic nového, ale potěší nové pravidlo, díky němuž hráči mohou v tahu navíc ke slovu také přiložit písmenka jinde. To přináší lepší bodové zisky, ale dynamičtější hru. Jinak si s sebou nese všechny kvality i neduhy originálu. Kris Kros Klasik tak rozhodně osloví milovníky slovních her.

+ slovní zábava
+ bonusová políčka
+ více akcí za kolo