Recenze: Kronika zločinu – čas vyrazit do terénu!

kronika-zlocinu-13

Řada našich detektivních případů se odehrála od začátku až do konce bez toho, že bychom opustili pohodlí své vlastní sedačky a domova. Vyřešili jsme záhady i tak. Ale jak mohou detektivové opravdu fungovat bez práce v terénu?

Právě ten rozdíl nám ukáže hra Kronika zločinu, kterou vytvořil David Cicurel a předchází ji velmi pozitivní pověst. Kombinuje totiž digitální aplikaci a deskovou hru. Za jejím vydáním stojí společnost Lucky Duck Games, která právě v těchto dnech představuje na Kickstarteru podobně koncipovanou a možná ještě ambicióznější hru Destinies: Time of Legends.

Zkouškou ohně komunitního financování prošla i tato hra, ještě s originálním názvem Chronicles of Crime a velmi úspěšně. Dostala se ale naštěstí i na pulty obchodů a na ty české ji přináší v kompletním českém překladu firma MindOK.

kronika-zlocinu-05

Pod víkem s nástěnkou vztahů, která patří ke každému pořádnému detektivovi, najdou hráči desku sloužící hlavně k organizaci karet. Ty jsou stěžejní komponentou celé hry. Dostupné jsou hned ve čtyřech rozměrech, představují tak lokace, pomocníky, podezřelé a svědky, ale také předměty doličné. Všechny karty spojuje jedna vlastnost – všechny na sobě mají natištěný QR kód.

Kromě rozložení všech komponent poblíž budou hráči potřebovat k zahájení vyšetřování hlavně nainstalovat doprovodnou aplikaci do telefonu nebo tabletu. Většina karet pak zůstává obrázkem dolů jako tajemství. Výjimkou jsou předměty a především specialisté, které budou hráčům v jejich snaze pomáhat. Ty si účastníci mezi sebe rozdělí. Jedinou lokací objevenou do začátku partie pak je Scotland Yard.

Na úvod si hráči musí vybrat scénář. V základním boxu jich je pět a další jsou připravované jako rozšíření. Děj se postupně odhaluje a s ním i karty. Hráči přikládají lokace ze strany k plánu, zatímco předměty rovnou přikládají na něj. Pro jednotlivé postavy svědků jsou připravena místa na jednotlivých lokacích. Díky tomu je vždy jasné, kde koho detektivové najdou a jak jej tedy mohou dále vyslýchat.

kronika-zlocinu-01

Veškerý posun a komunikace je realizována s pomocí čárových kódů a aplikace. Například načtením některého z míst po městě se na něj hráči přemístí. Postavy mohou vyslýchat a ptát se jich na předměty nebo jiné lidi. Často mohou nějakou návštěvou získat také předměty.

Neméně důležitý je ale také průzkum některých míst na vlastní oči. V tu chvíli se přemění telefon na obrazovku. Pokud mají účastníci k dispozici VR brýle na telefon, mohou je nyní použít. Se zařízením je třeba se zvednou a poté je možné rozhlížením prozkoumat místo a popisovat jej spoluhráčům. Postupně mohou hráči toto snažení opakovat. Kromě veškerých zmíněných akcí mohou také kdykoliv detektivové zavolat některému ze specialistů o radu nebo názor.

Jenže každá akce, ať už jde o přesun, výslech nebo prohledávání místa, stojí ve hře čas. Ten ubíhá po větších porcích a je viditelný přímo v mobilní aplikaci. Jakmile hráči mají pocit, že vše vyřešili a znají odpovědi na možné otázky, mohou se vrátit zpět do Scotland Yardu a podat hlášení. Jestliže dokáží načíst správné karty, pak mohou slavit vítězství ve své detektivní práci.

kronika-zlocinu-08

Kronika zločinu je naprosto jedinečným počinem, jak už naznačila naše zkušenost s preview vzorkem před kampaní na Kickstarteru. Je ale vidět, že na hře proběhla spousta další práce a vyladění. Jednotlivé příběhy jsou propojené do celku, ale i samy o sobě jsou velmi zábavné a nápadité. Hráči musí zapojit svoje dedukční schopnosti a pečlivě sledovat veškeré informace.

V základním boxu je celkem pět příběhů, což je vzhledem k ceně velmi solidní nabídka. Je jasné, že ani jeden z nich nebude hratelný znovu, protože všechno znáte a budete si pamatovat i po delší době. Při tom jednotlivé detektivní příběhy vyžadují k řešení více než jednu hodinu času, takže celková herní doba je více než příznivá – partie jsou solidně rychlé, ale celá krabice vám nějakou dobu vydrží.

V této krabici záleží docela výrazně na počtu hráčů. Čím více jich je, tím méně budou zapojení do celkového zážitku. Nám se osvědčila hra ve dvojici, ale skvělá hra je i v jednom, protože vlastně nikoho jiného nepotřebujete.

kronika-zlocinu-09

V porovnání s konkurencí – Detektivem od firmy REXhry – je hra více přístupná začátečníkům a nezkušeným hráčům. Setká se tedy určitě s pozitivním přijetím. Současně ale nenabízí detektivní práci do nějaké hloubky, ale připomíná spíš díl akčního detektivního seriálu. To ale rozhodně není špatná vizitka, možná právě naopak. Pokud tedy nechcete hloubat minuty nad nějakou indicií, pak je určitě toto lepší volba.

Partie má ohromnou atmosféru a hráči jsou od začátku do konce zcela ponoření do vyšetřování. Díky využití aplikace a neustálé změně lokací je vývoj opravdu akční a udržuje pozornost všech zúčastněných.

Je jasné, že u takto otevřené hry se můžete dostat do situace, kdy nevíte jak dál. Hra nenabízí žádné nápovědy, takže jedinou cestou je znovu si zopakovat známé indicie a případně navštívit některá místa znovu. Nám osobně se tato situace nestala, ale kolegům ano a je jasné, že takový moment umí narušit celkovou pohodu.

kronika-zlocinu-12

V aplikaci lze najít také výukový příběh, který je kratší, ale hlavně nechá hráče beze stresu vyzkoušet všechny mechanismy. To je dobře, protože u hry, kde máte na každé dobrodružství pouze jeden pokus, chcete udělat všechno dobře napoprvé.

Zpracování je parádní a pochvalu si zasluhuje hlavně vyladění aplikace, která je stabilní a spolehlivá. Ale i ilustrace jsou podařené a především samotné příběhy udrží váš zájem až do konce. Součástí kampaně byl také editor, který každému (i vám!) umožňuje připravit své dobrodružství a nabídnout jej k hraní celému světu! Ale až po schválení vydavatelem.

Kronika zločinu nám svojí přítomností na českém trhu dělá ohromnou radost. Její hraní je totiž naprosto jedinečným zážitkem, který se dá srovnat se sledováním krimi příběhu nebo čtením knihy. Tentokrát ale budete za usvědčení pachatele zodpovědní právě vy a budete se muset zodpovídat svým nadřízeným ve Scotland Yardu. Pokud jste tedy milovníky detektivních příběhů, pak nemáte vůbec o čem uvažovat. Kronika zločinu je skvělá!

AutorDavid Cicurel
IlustraceDavid Cicurel, Matijos Gebreselassie, Mateusz Komada, Katarzyna Kosobucka
VydavatelLucky Duck Games, 999 Games, Arclight Games, Asmodee, Broadway Toys LTD, Corax Games, FoxGames, Galápagos Jogos, Game Harbor, Gameology (Gameology Romania), Gém Klub Kft., Hobby World, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, Last Level, MINDOK, MIPL, NeoTroy Games, Outland, TWOPLUS Games, uplay.it edizioni, Ігромаг
Rok vydání2018
(23 voters)
KategorieAdventure, Deduction, Murder/Mystery
MechanismyCooperative Game, Scenario / Mission / Campaign Game, Solo / Solitaire Game, Storytelling
RozšířeníChronicles of Crime: Dice Tower 2019 Promo Cards, Chronicles of Crime: Dice Tower 2020 Promo Cards, Chronicles of Crime: Dice Tower 2021 Promo Cards, Chronicles of Crime: Game Boy Geek 2019 Promo Card, Chronicles of Crime: Lizzy Promo Card, Chronicles of Crime: Noir, Chronicles of Crime: Tantrum House 2019 Promo Card, Chronicles of Crime: Tantrum House 2020 Promo Card, Chronicles of Crime: Tantrum House 2021 Promo Cards, Chronicles of Crime: Welcome to Redview
RodinaComponents: Digital Hybrid – App/Website Required, Components: Official Music Soundtrack, Crowdfunding: Kickstarter, Crowdfunding: Spieleschmiede, Game: Chronicles of Crime, Misc: Limited Replayability, Players: Games with Solitaire Rules, Theme: Mystery / Crime
Alternativní názvyBűnügyi Krónikák, Crónicas del Crimen, Cronicile Crimei, Hronike Zločina, Kronika zločinu, Kroniki zbrodni, Kroniki Zbrodni: Edycja specjalna, Suç Günlükleri, Το Χρονικό ενός Εγκλήματος, Криминални Хроники, Кримінальні хроніки, Место преступления, Місце злочину, クロニクル・オブ・クライム, 推理事件簿 Chronicles of Crime, 사건의 재구성

Kronika zločinu je hrou, která nebude mít reklamu. Ona ji nepotřebuje. Její hratelnost a zážitek je reklamou sám o sobě. Pokud vám nevadí jednorázovost (pět scénářů), pak dostanete za své peníze řadu velmi intenzivních hodin naplněných detektivními zážitky. Ty jako by vypadly z vašich oblíbených knih nebo seriálů a právě to je podle nás ta nejlepší cesta k publiku. Kronika zločinu ví, jak zaujmout své publikum a umí to naprosto famózně!

+ skvělé spojení aplikace a deskové hry (takhle to má fungovat!)
+ využití virtuální reality a opravdového rozhlížení po místu činu
+ vyslýchání svědků a podezřelých