Recenze: Krosmaster Arena – boj pro potěšení bohů

Krosmaster Arena - balení

Když mě vysadili na jedné straně arény, zrovna zapadalo slunce. Využil jsem jeho ostrého světla a schoval se do nedalekého houští. Byl jsem si jistý, že mě nikdo nemohl vidět až do chvíle, kdy jsem u nedaleké skály uslyšel kroky. Dupání bylo hlučné a ten, kdo ho vydával, si nedělal s prozrazením žádné starosti. O několik vteřin později se rozhrnulo houští a dovnitř nakoukla přátelská blonďatá tvář.

Dívka se usmála, když viděla, že jsem připravený se bránit. Prozradila mi, že patříme do stejného týmu a že boj ještě nezačal. Venku je bezpečno, takže rozděláme oheň a opečeme si jednoho malého tofu. To jsou taková žlutá roztomilá stvoření, ale v předvečer smrtícího boje vám je to úplně jedno. S plnými břichy jsme spokojeně usnuli a probudili se do dne, kdy to všechno začne. Krosmaster Arena bude dnes svědkem našeho vítězství. A třeba nás démoni hodin a minut potom propustí ze zajetí a nechají nás jít domů. Uvědomil jsem si, že to říkám nahlas, když se na mě Lil Healey podívala svýma velkýma očima. Tomu nevěříš viď? Nemusela ani za zvuku gongu ta slova říkat a já věděl, že má pravdu. Boj začíná..

Před nástupem serveru Kickstarter jsme si to ani nedokázali představit. Krosmoz, vesmír plný anime postaviček, který je přetvořen do podoby deskové hry s figurkami. Právě taková je Krosmaster Arena, která v březnu roku 2013 vybrala neskutečných 366 tisíc dolarů, tedy sedminásobek požadovaných padesáti tisíc. Obrovské zadostiučinění pro anglické vydavatele hry, firmu Japanime Games, jmenovitě pak její autory Nicolase Degouye a Édouarda Guitona. Ničím by ale nebyla, kdyby nebylo ilustrací Alexandre Papeta.

Krosmaster Arena - připravená hra

Krosmaster Arena vám nedá šanci se nadechnout a od první chvíle vás poveze na vlně euforie. Uvidíme, jestli vydrží od otevření krabice až na konec první partie. A jak silné toto tsunami bude, aby udrželo náš zájem i pro další partie. Na začátku všeho je vysoká čtvercová krabice s opravdu barevnou ilustrací všech osmi hlavních hrdinů hry.

Pod víkem na nás čeká rozsáhlá příručka pravidel a také oboustranný rozkládací herní plán s trávou posetým prostředím na jedné a ohnivou jámou na druhé straně. Desce dělají společnost také archy s vycvakávacími žetony, mezi nimiž objevíte dílky pro sledování zranění, akčních a pohybových bodů. Bojovníci mohou v aréně získat také různá vylepšení v podobě odměn. Čeká na vás také nejsladší cena za snahu a jediná cesta k vítězství – poháry slávy, takzvané GG (Gallons of Glory). Seznam pak doplňují miniaturní kama žetony sloužící jako platidlo a také příšerky, které budou dělat společnost některým hrdinům.

K vytvoření prostředí pro vaše postavičky budete muset složit z kartonových dílků také bedny, křoví a stromy. To nejdůležitější z celé krabice je ale uloženo bezpečně na jejím dně a je to osm do detailů propracovaných postaviček. Všechny do jedné mají překrásné provedení a černý stojánek, s jehož pomocí se budou na herním plánu pohybovat. Ke každé patří jedna karta s popisem schopností. Na dně krabice jim dělá společnost také osm bílých kostek.

Krosmaster Arena - rozehraná hra

Karta na sobě má řadu důležitých informací. Těmi základními třemi čísly jsou body pohybu, života a akce. Ty doprovází také mrňavé číslo ve žlutém blesku představující rychlost a iniciativu dané postavičky. Každý hrdina má hned několik schopností, které může v boji používat. Dají se rozlišovat podle použití na blízko a na dálku. U magických útoků pak najdete také dostřel. Každá schopnost má navíc svoje limity použití.

Na začátku partie si mezi sebe hráči položí arénu. Na všechny políčka s pařezy postavíte složené figurky stromů, na zelené lístky položíte křoví a na obrázky krabic položíte bednu. Na plánu jsou malými zlatými ikonami naznačené pozice pro počáteční rozložení mrňavých kama žetonů. Z odměn (ďábelských) vytvoří soupeři společnými silami zásobu vedle plánu rozdělenou do tří úrovní (zlatá, nefritová a žulová) vždy po dvou hromádkách. Z obou pak je třeba odhalit první destičku s nabídkou speciální schopnosti.

Hráči si teď musí rozdělit role a také všech osm hrdinů, kteří se v aréně za svítání utkají. Jejich karty seřadí podle hodnoty iniciativy do řady před sebe. Figurky pak mohou nasadit na libovolné místo na svojí straně arény, které obsahuje natištěné stopy. Do začátku pak dostanou každý šest galonů slávy a boj může začít.

Krosmaster Arena - rozehraná hra

Protože malí krosmasteři nemají svůj osud plně ve svých rukou, ale shora je sledují bavící se démoni (kteří milují zvraty), musí hráč na začátku každého tahu hodit kostkami na napětí. Změnu přinese výsledek dvou stejných symbolů na kostkách. V takové chvíli musí každý z hráčů odevzdat jeden galon slávy a odstranit jej ze hry. Tím se neustále přibližuje nevyhnutelné.

Pak ale hráč dostane šanci využít symboly na kostkách tak, aby vylepšil dočasně schopnosti svých hrdinů. Místo toho se ale může těchto možností vzdát a místo toho získat kama žetony (jeden za oběť jedné kostky a tři, pokud odevzdá bez účinku obě).

Zbytek tahu pak probíhá přesně tak, jak byste očekávali. Na začátku a konci se uplatní všechny efekty, které se vážou k zahájení nebo ukončení aktivit daného krosmastera. Mezi tím na vás čeká pohyb a provádění akcí. Obě tyto činnosti jsou vázané na dovednosti jednotlivých hrdinů, kteří mají svoje pohybové (MP) a akční (AP) body.

Krosmaster Arena - rozehraná hra

Hráči s pomocí svých figurek mohou sbírat žetony kama v aréně a na několika místech za ně pak nakupovat ďábelské odměny. Nákup lze využít také k získání dalšího galonu slávy. Tyto žetony však většinou získáte poražením ostatních krosmasterů. Ale to trochu předbíháme, protože zatím jsme ještě ani nezaútočili.

Předtím se ještě potřebujeme pohnout. Každý krok vám stojí jeden bod pohybu. Navíc protivníci, kolem kterých procházíte, se vám to mohou pokusit překazit. Pak už vám ale nezbývá nic, než se s ním utkat silou. Můžete bojovat buď na blízko za pět akčních bodů. Mnohem důležitější jsou ale kouzla, které budete střílet z dálky. Tyto čarovné dovednosti se ale liší u každé postavy v dostřelu, síle, ale také nákladech na kouzlo. Některé jsou dokonce vázané na různé elementy, proti kterým mohou vaši protivníci být imunní.

Takové vyčarování kouzla vypadá tak, že vyberete cíl (třeba i svoji postavu, protože se může jednat i o léčivé kouzlo). Jeho účinek je v podstatě určený a hráči jej pouze modifikují za pomoci hodu kostkou – útočník se snaží o kritický zásah, zatímco obránce snižuje zranění za pomoci hozených štítů. Čáry ale nemusí být pouze útočné, můžete si vyvolat také pomocníka, jindy zase budete potřebovat k úspěchu nejen akční, ale i pohybové body.

Krosmaster Arena - rozehraná hra

Malí krosmasteři si navzájem pomalu ubírají body životní energie. Každý takový knockout vyřadí postavičku zcela ze hry a ještě přinese útočníkovi tolik galonů slávy, jaká byla úroveň poraženého hrdiny. Hráči si nejdříve berou galony ze společné zásoby, ale později už přímo od protivníků. Cílem partie je zůstat jediným velitelem, jehož tým má v držení galony slávy.

Krosmaster Arena je překrásnou bojovou hrou, která ale nenabízí zájemcům pouze překrásný vzhled. Boduje úspěšně také svými principy. Partie má díky nim vícevrstvý zážitek, a přestože je pokaždé aréna podobná (dvě strany herního plánu jsou podobné), vzhledem k velikosti týmu se vždy partie vyvine jiným směrem.

Nejenže se hráči utkávají uvnitř arény, ale mají možnost nákupem ďábelských odměn svoje svěřence vylepšovat. To je také jeden z nejoblíbenějších prvků ve hře, protože všichni se neustále snaží být lepší než ostatní a současně tvoří tyto žetony výhod také výrazné rozdíly mezi jednotlivými hrami.

Krosmaster Arena - rozehraná hra

Pravidla jsou hodně detailní a obsahují spoustu drobných detailů, které musíte sledovat. Ovšem samotná příručka nabízí hned sedm výukových scénářů různé obtížnosti. Právě tyto lze použít jako vodítko, pokud byste chtěli ke hře přivést i menší děti. Základní varianty by zvládli určitě už kolem osmého roku a věřte nám, že jakmile jim hru ukážete, těžko je od ní budete dostávat.

Ve hře je velice důležité přemýšlet dál, než pouze v rámci jednoho kola. Musíte mít nějaký plán. Neustále musíte myslet také na poziční hru, ukrývat se za překážkami, aby na vás soupeř nemohl vystřelit. Tady je velice důležité, že hra má všechny překážky fyzické a na první pohled vidíte jasně situaci na herním plánu.

Množství kouzel a žetonů výhod je obrovský. A protože každá postavička může mít tolik vylepšení, jako je její level, je ve hře ohromující počet možností, jak své hrdiny vylepšovat. Neustále nové zážitky a výzvy v podobě přímého vítězství vás budou stále přitahovat zpět do hry. A nezáleží vůbec na tom, jestli jste pokročilý hráč nebo ne. Jen se nenechte odradit délkou pravidel, která je způsobena právě výukovými scénáři. Díky nim se mohou Krosmaster Arenu naučit i úplní začátečníci (se znalostí angličtiny).

Krosmaster Arena - karty

Ačkoliv jsou ve hře používané kostky, pomáhají vám většinou jen okrajově. V boji zůstávají stále nejdůležitější schopnosti a o zásazích nerozhoduje náhoda, ale taktika. Musíte využít správné kouzlo. Útok na blízko je zde spíš jako doplnění, protože je drahý a většinou raději využijete nějakou magii, pokud samozřejmě postavička nějakou šancí k útoku nablízko disponuje.

Jednotlivé tahy hráčů trvají delší dobu. V tu chvíli bohužel druhý účastník partie nečinně čeká. Ve dvou soupeřích se nejedná o takový zásadní problém, ale pokud byste chtěli soupeřit ve čtyřech, můžete se dočkat zbytečně dlouhých prodlev spojených s přemýšlením hráčů. Celková doba partie se liší souboj od souboje, ale většinou se blíží jedné hodině.

Krosmaster Arena - žetony

Jako jedinou výraznou nevýhodu Krosmaster Areny lze označit, že si jej vyrovnaně nezahrajete ve třech. Jeden z hráčů by měl nevýhodu, protože by byl obklopený protivníky z obou stran. Ovšem aby to napravila, nabízí hra týmovou hru a soupeření ve čtyřech. Z našich dojmů ale stále Krosmaster Arena nejlépe funguje jako partie pro dva rivaly a to nejen kvůli zmiňovanému čekání, ale i lepší kontrole nad vývojem.

Co bude pro většinu zájemců tím zlomovým okamžikem při pořízení hry, je její zpracování. Nádherné figurky by mohly snadno být ozdobou poličky každého sběratele. Jsou detailním mixem mezi klasickou a japonskou anime ilustrací. Jejich vzhled dokonale odpovídá obrázkům na kartě a už samotným rozložením hry máte zážitek zaručený. Výtka tak směřuje snad pouze ke sběratelskému pojetí hry, která nabízí ohromující balíčky s rozšiřujícími postavami, kterým asi neodoláte, čímž se ze hry stává finančně náročnější zábava.

Krosmaster Arena - figurky

Krosmaster Arena je nádhernou možností, jak se utkat ve dvou protivnících v aréně plné překvapení a kouzel. Se čtyřmi postavičkami na každé straně nabízí spoustu taktických možností. Jedná se o jednu z nejlépe vypadajících a současně také výtečně hratelných her, které si můžete za svoje peníze pořídit. Nedokážeme si představit žádného soupeře, který odmítne výzvu k souboji v této hře.

AutorMurat Célébi, Nicolas Degouy, TOT
IlustraceÉdouard Guiton, Alexandre Papet
VydavatelAnkama, Abysse Corp., Galápagos Jogos, Ghenos Games, Japanime Games, Pegasus Spiele
(19 voters)
KategorieCollectible Components, Fantasy, Fighting, Miniatures
MechanismyAction Points, Dice Rolling, Grid Movement, Open Drafting, Variable Player Powers
RozšířeníKrosmaster: Arena – Adamai Promo, Krosmaster: Arena – Amalia Promo, Krosmaster: Arena – Argon Gass Exclusive Figure, Krosmaster: Arena – Arthur Bine Promo, Krosmaster: Arena – Arty, Krosmaster: Arena – Brotherhood of Tofu, Krosmaster: Arena – Cardboard Tube Samurai, Krosmaster: Arena – Cleophee Promo, Krosmaster: Arena – Count Frigost exclusive figure, Krosmaster: Arena – Dark Heroes, Krosmaster: Arena – Dark Vlad Mount, Krosmaster: Arena – Darkli Moon, Krosmaster: Arena – Emperor Jellix Promo, Krosmaster: Arena – Eternal Deck, Krosmaster: Arena – Evangelyne Promo, Krosmaster: Arena – Exp #1 – Fire & Ice, Krosmaster: Arena – Exp #2 – Remington Style, Krosmaster: Arena – Exp #3 – Percimol Rules, Krosmaster: Arena – Exp #4 – Earth & Wind, Krosmaster: Arena – Exp #5 – Goultard Control, Krosmaster: Arena – Exp #6 – Close Quarters, Krosmaster: Arena – Exp #7 – Bad Boys, Krosmaster: Arena – Exp #8 – Shak Attack, Krosmaster: Arena – Frigost, Krosmaster: Arena – Gloomy Grove Classic Pack 1, Krosmaster: Arena – Gloomy Grove Classic Pack 2, Krosmaster: Arena – Gloomy Grove Elite Pack 1, Krosmaster: Arena – Gloomy Grove Elite Pack 2, Krosmaster: Arena – Goldenrod Terminatot, Krosmaster: Arena – Goultard the Barbarian Exclusive Figure, Krosmaster: Arena – Grampy: Shopkeeper, Krosmaster: Arena – Grougaloragran: Old, Krosmaster: Arena – Hypergames Warriors, Krosmaster: Arena – Joris Promo, Krosmaster: Arena – Joris: Master, Krosmaster: Arena – Kerub's Bazaar, Krosmaster: Arena – Lou Promo, Krosmaster: Arena – Maskemane: Classic Promo, Krosmaster: Arena – Maskemane: Coward Promo, Krosmaster: Arena – Missiz Burnzz Promo, Krosmaster: Arena – Multiman, Krosmaster: Arena – Nemesis Samurai, Krosmaster: Arena – Nox Promo, Krosmaster: Arena – Old Kerubim Promo, Krosmaster: Arena – Percedal Promo, Krosmaster: Arena – Percedal Promo, Krosmaster: Arena – Phaeris Promo, Krosmaster: Arena – Piwate Island, Krosmaster: Arena – Qilby Promo, Krosmaster: Arena – Ruel Stroud Promo, Krosmaster: Arena – Season 1 Alternate Terrain and Demonic Rewards Tiles, Krosmaster: Arena – Season 2 Exp #1 – Riktus Assault, Krosmaster: Arena – Season 2 Exp #2 – A Lucky Guy, Krosmaster: Arena – Season 2 Exp #3 – Head Hunters, Krosmaster: Arena – Season 2 Exp #4 – Armored Botherhood, Krosmaster: Arena – Season 2 Exp #5 – Dura Lex Duc Rex, Krosmaster: Arena – Season 2 Exp #6 – Dragoon Power, Krosmaster: Arena – Season 2 Exp #7 – Bam-Boom, Krosmaster: Arena – Season 2 Exp #8 – Holy Missile, Krosmaster: Arena – Season 3, Krosmaster: Arena – Season 4: Cemetery Park, Krosmaster: Arena – Terminatot Stasis Promo, Krosmaster: Arena – The Not Mines, Krosmaster: Arena – Wakfu OVA Pack, Krosmaster: Arena – Wakfu Terminatot Promo, Krosmaster: Arena – Young Kerubim Promo, Krosmaster: Arena – Young Ogrest, Krosmaster: Arena – Yugo Promo, Krosmaster: Arena – Yugo Unleashed, Krosmaster: Arena – Yugo Young King Promo, Krosmaster: Brotherhood of the Forgotten, Krosmaster: Wild Realms
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Board Game Arena, Game: Krosmaster, Theme: Anime / Manga, Theme: Chibis
Alternativní názvyKrosmaster Arena

Krosmaster Arena nabízí úžasnou cestu do vesmíra Krosmoz, který obývají některé neuvěřitelné bytosti. Tím hlavním, kolem čeho se celý svět těchto příšerek točí, je aréna. V ní se utkávají týmy krosmasterů v nelítostném magickém souboji. A vy povedete čtveřici postaviček k vítězství v napínavé partii. Kostky přináší jen náznak náhody, ale ve skutečnosti je hra taktická a pravidly do detailů promyšlená. Rádi budete objevovat nové možnosti, jak soupeře porazit a užívat si atraktivní vzhled celé hry včetně neuvěřitelně detailních namalovaných miniatur. Hráči se střídají na tahu, který trvá poměrně dlouho a druhý hráč tak musí být trpělivý. Největším problémem ale je nemožnost zasoupeřit si ve třech, tedy alespoň v základní aréně. Hra to ovšem vynahrazuje jak v počtu dvou, tak čtyř protivníků úžasnou atmosférou. Díky výukovým scénářům můžete zápasit i s mladšími než doporučenými dvanáctiletými dětmi se zjednodušenými pravidly. Krosmaster Arena je překrásnou cestou do fantazie, na kterou byste se rozhodně měli vydat..

+ nádherné figurky
+ taktické možnosti
+ skvělá atmosféra