Recenze: Kuhno – těžký život honáka dobytka

kuhno-11

Krávy nejsou zrovna nejchytřejší stvoření, a tak potřebují pevné vedení. Jeden honák na to obvykle nestačí, a proto si bere na pomoc také ostré psy. To pak jsou krávy poslušné. Jenže jedna věc je chtít poslouchat a druhá pak realita. Pokud na vás někdo křičí pokyny, ale vás kolem hlavy neustále obtěžuje velká bzučící moucha, taky vám to nepůjde úplně samo.

Z prostředí skotu a hovínek si bere svoje herní prostředí karetní hra Kuhno. V hlavní roli tady je moucha, která ráda posedává na takových těch hnědých hromádkách, jež za sebou krávy zanechávají. Hru vytvořil Thierry Chapeau a ilustrace dostal za úkol Alexander Jung. Malá krabička vyšla nakonec v roce 2016 v produkci společnosti Zoch Verlag.

Malá krabička s rozzlobenou krávou naznačuje jasně, že půjde v hlavním případě o karty. Těch je uvnitř celkem 64 kusů, mají čtvercový tvar a obsahují pět různých krav. Ty se liší svojí náturou a také zastoupením. Nejpočetnější je karta pastevní, zatímco nejvzácnější je dojná kráva. Všechny ale mají na zadní straně obrázek kravího lejna. Na začátku hráči tyto karty (které naštěstí nepáchnou) zamíchají a každému z účastníků rozdají sedm kusů karet. Ty zbývající vytvoří obrázkem dolů dobírací zásobu.

kuhno-03

Hráči se na tahu střídají a pokaždé vyberou jednu ze svých karet z ruky a přiloží ji z jedné ze čtyř stran k hromádce. Začínající pasáček má možnost si vybrat libovolnou ze čtyř pozic, zatímco ostatní hráči musí následovat jeho vzor a postupně tak s kravami kroužit kolem hovínka. Při pokládání karet ale je třeba dodržovat ještě jedno pravidlo. Nová kravička totiž musí mít flek na zádech na té straně, na které sedí moucha na kartě uprostřed.

Postupně, jak zmizí volná místa, budou hráči překrývat již vyložené krávy. Může se ale také stát, že hráč nemá v ruce žádnou vhodnou kartu. To je také jediná chvíle, kdy si může dobrat novou kartu z balíčku. Pokud ani poté nemůže hrát, jeho tah končí.

Různé druhy kraviček mají také odlišné efekty. Výjimkou je kráva pastvinová, která žádnou schopnost nemá. Ty další umožňují hráči zaútočit na soupeře a vynutit jejich ztrátu tahu, dobrat karty z balíčku nebo měnit rotaci přidávání. Nebo naopak přinese pozitivní efekt aktivnímu hráči a umožní mu vyložit ještě jednu kartu podle klasických pravidel.

kuhno-04

Teprve když se blíží konec partie, začne to být opravdu zajímavé. Jakmile hráč vykládá svoji předposlední kartu, musí to doprovodit aktuálním kravím zvukem. Ten sice začíná jako „moo“, ale postupně se mění, kdykoliv se ve hře objeví party kráva.

Hráči si navzájem hlídají případné chyby a mohou se nachytat. Právě k tomu slouží titulní citoslovce „kuhno“. Kolo pokračuje až do té chvíle, kdy se jednomu z účastníků podaří vyložit i poslední kartu a neudělat při tom žádnou chybu. Všichni ostatní si nechají své karty jako trestné body. Poté odehrají další kola, kterých je tolik, kolik se partie účastní protivníků. Ten, kdo má nejméně hovínek ve své trestné hromádce, se stává vítězem.

Kuhno vypadá a působí jako akční party hra, ale místo toho je klasicky tahová. Hráči mají na svoji akci klid a mohou se rozmýšlet, kterou kartu z ruky vyberou. Postupně se tento výběr zužuje a tím se také zvyšuje náročnost zahrání dalších krav do kruhu.

kuhno-05

Jak krávy obíhají kolem hovínka, začnou se navzájem překrývat. A tady vzniká prostor pro chyby. Stačí chvíli nedávat pozor a najednou si nemůžete být jisti, která karta byla vyložena jako poslední. A taková chyba se také počítá a následuje trestné vrácení karty zpět na ruku. Chyb je možno provést samozřejmě víc, ať už špatně otočenou krávu, chybějící flek nebo tu nejklasičtější – zvuk. Ať už ho hráči spletou nebo úplně zapomenou, není to nic překvapivého.

Hra je to opravdu jednoduchá a z velké části ji rozhoduje náhoda. Mohou za to právě skvrny na zádech krav. Když máte v ruce málo karet, nemáte příliš na výběr a špatná pozice mouchy může způsobit zbytečnou ztrátu tahu. Proto hráči mají jasný záměr schovávat si krávy s co nejvíce fleky. Jenže současně musí také počítat se speciálními schopnostmi jednotlivých barev kraviček, protože právě tak lze zhoršit šance ostatních soupeřů.

Partie se sice hraje na tahy, ale i tak vše ubíhá poměrně rychle. Jedno kolo lze odehrát obvykle za nějakých pět minut, pokud někdo z účastníků zbytečně dlouho nepřemýšlí. Pro hru je určitě lepší přítomnost více soupeřů, protože je zde více prostoru k chybám a partie je zajímavější. Musíte ale současně počítat také s nárůstem doby trvání.

kuhno-09

Provedení a ilustrace jsou pěkné, tedy pokud vám nevadí samotná přítomnost kravího hovínka na kartách. Je až překvapivé, kolik rodičů je na takovou věc citlivých. No a jelikož Kuhno je zaměřeno právě na tyto mladší hráče, může to současně o lecčem rozhodovat.

Kuhno je hra citelně ovlivňovaná náhodou. Ale protože je určena především pro publikum mladší deseti let, nebude to až takový problém. Hra je poměrně zábavná a pokládáním karet kolem středového balíčku poměrně originální. Ve hře jde především o pozornost a zvuky. Kuhno je solidní dětská karetní zábava.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorThierry Chapeau
IlustraceAlexander Jung
VydavatelZoch Verlag
Rok vydání2016
Počet hráčů2 - 5
Herní doba20
Minimální věk8 and up
KategorieCard Game
RodinaAdmin: Better Description Needed!
Alternativní názvyMoono

Více o hře.

Recenze: Kuhno – těžký život honáka dobytka
Kuhno je dalším karetním pokusem o úspěch. A přesto, že je karetních her už opravdu hodně, dokáže nabídnout něco nového a zajímavého. Bohužel současně jsou tu i problémy, které mají základ ve velkém důrazu na štěstí. Hra je vtipná a děti se u ní pobaví. Kuhno se příjemně povedlo, a pokud chcete nějakou lehkou karetní zábavu pro děti, pak určitě nezklame, ačkoliv ani nepatří mezi absolutní špičku.
Klady:

+ zajímavé hraní karet
+ pozice fleků
+ schopnosti krav
Zápory:

- náhoda v rozdání karet ovlivní šance
- téma s kravím hovínkem odradí některé hráče
3
Prozkoumávejte dál
Recenze: SMART GAMES Noemova archa – zvířátka na jedné palubě