Recenze: La Cucaracha mini – menší švábi, taky švábi

la-cucaracha-01

Když jste dostatečně malí, tak pro vás kuchyně může vypadat jako aréna. Bojiště, kde se odehrávají neustálé přetahované o jídlo. Pod stolem je spousta drobečků, které jsou tak voňavé. A mezi nimi se motají švábi a snaží se pro sebe ukořistit ten nejlahodnější kousek. Jenže nikdy to není tak jednoduché, jak to vypadá. To proto, že se všude válí příbory, ze kterých mají švábi hrůzu.

A několik se jich hemží také uvnitř krabice s názvem La Cucaracha. Jejím autorem je Gunter Baars a ne, nebojte se, nespletli jsme se. Tohle není ta původní velká La Cucaracha, ale jiná, nová a menší. Výrobu i distribuci si bere na starost Ravensburger a ilustrace zpracovala trojice J. Janter, M. Jasionowski a W. Pepperle.

Krabička je o poznání menší, orientovaná na výšku, ale na jejím víku zase vidíme švába i kuchtíka, který jej pronásleduje. Uvnitř se ukrývá na polovinu přeložený herní plán rozdělený na šestatřicet čtvercových políček a spolu s ním jsou tu také kartonové komponenty. Dílky s příbory mají uprostřed otvor, s jehož pomocí jej hráči v rámci prvotní přípravy spojí s deskou plánu. K tomu jim pomohou plastové špunty. Jsou tu ale také žetony švábů, jedna figurka se stojánkem a také čtyři protáhlé destičky s jídlem, na které mají malé příšerky chuť. Do hry ale patří také dvě kostky.

la-cucaracha-07

Herní plán už je připravený od prvního rozbalení krabice, kdy každý netrpělivý hráč zkompletuje desku a její příborovou výbavu. Každý příbor má ale svoji pozici, na což by si měli dát hráči pozor. Potom je třeba připravit figurku švába a postavit jej na otvor v podlaze. To je jeho skrýš. Každý hráč dostane jeden jídelní lístek (destičku), ale svůj žeton švába položí před svůj jídelní lístek.

Začínající hráč se zeleným jídelníčkem (šipkou) si vezme do ruky oranžovou kostku a bude mít možnost hodit kostkou. Podle výsledku bude mít možnost otočit některým z příborů (konkrétním vyobrazeným typem) a potom popojít jedinou (společnou) figurkou švába o tolik polí, kolik je na kostce puntíků.

Hráč se snaží dostat na dobroty z jídelníčku a to pěkně postupně zleva doprava. Jakmile najde svoje jídlo, posune si hráč žeton ukazatele na svém jídelníčku kupředu, aby označil, že toto jídlo už jeho šváb spolknul. Nově první nezakrytý obrázek je jeho dalším cílem, ke kterému jej táhne prázdný žaludek. Soupeř po pravé ruce pak hodem kostky kuchaře určí, jestli bude mít šanci házet a pohybovat ještě jedenkrát. V opačném případě tah hráče okamžitě končí. Ten, kdo spolyká všechny dobroty na svém jídelníčku jako první, se stane vítězem.

la-cucaracha-03

Tato menší La Cucaracha je pořád moc pěkná a zábavná hra. Postrádá svoje hlavní bláznivé lákadlo, díky kterému se všechno muselo odehrávat v reálném čase. Tentokrát je hra o trochu taktičtější, ale současně do partie přibývá vliv náhody v podobě kostek.

Hráčovy plány jsou tedy výrazně ovlivněny tím, kterým dílkem příboru může otočit. Snaží se uvolnit prostor pro švába tak, aby měl volný průchod. Jenže to trvá pouze do chvíle, kdy se k tahu dostane někdo další. Všichni mají pod svojí kontrolou pouze jednu společnou figurku, která běhá po plánu sem tam a není jednoduché prosadit svou.

la-cucaracha-09

Hra je to ale velmi jednoduchá a díky tomu i tato menší verze je vhodná pro děti i rodiny. Všechno je to velmi soupeřivé, jak se hráči přetahují a mohou si blokovat uličky. Všichni znají svoje cílová jídla, takže tomu mohou také snadno podřídit taktiku ve svém tahu místo snahy dostat se ke svému jídlu.

V pravidlech najdeme ale ještě jednu variantu, která je speciálně pro dva. V ní jeden hráč funguje jako časomíra a snaží se naházet pětkrát kuchaře na svojí kostce. Mezitím druhý v roli švába chce dorazit na pozici svého jídla. Potom si role vymění a hon za dobrotami začíná pro druhého z účastníků. Cíl je ale stejný jako v základní hře – navštívit všechny čtyři pozice na plánu jako první.

la-cucaracha-14

La Cucaracha je pěkná hra, která potěší hlavně děti. Ovšem budou si s nimi rádi hrát i rodiče, které potěší nižší cenovka na této variantě. A ještě navíc krabice nabízí hned dva způsoby hry, jednu akčnější a druhou přemýšlivější. La Cucaracha je fajn variantou na tu velkou s hopsajícím švábem.

La Cucaracha v menším podání je přetahovanou s jednou figurkou švába a kostkou. Hráči si na plánu uvolňují cestu otáčením příborů, jak se snaží dorazit ke svému jídlu a být u něj první. Všichni se ale střídají a tak figurka běhá sem a tam. V nabídce jsou hned dvě varianty hry, druhá pak akční v reálném čase. La Cucaracha pak je lákavou zábavou pro menší děti (i pětileté) a fajn variantou k té dražší a bláznivější verzi.

+ velmi vhodné pro děti
+ taktika i akce
+ téma lákavé pro děti