Recenze: La Isla – kdo prozkoumá tajemný ostrov?

la-isla-23

Dostali jsme za úkol prozkoumat ostrov, který se zdá být opuštěný. Nemáme s sebou žádnou mapu k pokladu ani se na něm žádný podle nám dostupných informací neukrývá. Tedy alespoň ne ten blyštivý. Na tomto místě se nachází naprosto jiné vzácnosti. Konkrétně by se mohlo jedna o poslední místo na světě, kde se vyskytuje hned několik druhů zvířat, o kterých si lidé dávno mysleli, že už vyhynuli.

S pomocí deskové hry La Isla budeme moci dokázat, že se tito pesimisté mýlili. Jejím autorem je oblíbený designér Stefan Feld (AquaSphere, Rialto, Bruges) a vytvořil ji v roce 2014. Nejedná se tedy o žádnou těkavou látku, která by se na trhu sotva ohřála. Hru s ilustracemi Alexandera Junga a v distribuci Alea / Ravensburger si už vyzkoušely tisíce hráčů a my se konečně zařadili mezi ně.

Hra nebude útočit na vaše smysly svými rozměry. Ty se naopak drží při zemi a odpovídají spíše takovému Carcassonne. Jenže tahle krabice je zelená a rostou na ní palmy, v jejichž stínu se prochází nejen bájný pták Dodo, ale i další tři legendární stvoření. Pod víkem se pak ukrývají veškeré ingredience tohoto opuštěného ostrova.

la-isla-03

První na řadě je herní plán z tvrdého papíru s pěti rovnými stupnicemi (jedné pro každého živočicha) a jednou, která obíhá celou kartu dokola a slouží ke sledování vítězných bodů. Hlavními prvky hratelnosti jsou ale velké nepravidelné dílky poseté číslicemi a symboly. Mezi nimi najdeme i jeden startovní desetiúhelník, na kterém lze najít pět druhů zdrojů.

V barvě hráčů jsou připravené také stojánky na karty. Ty hráči před první partií přeloží napůl a dvěma packami zajistí, že se nebudou rozjíždět. Najdeme na nich tři pozice pro karty, ale také obrázkový popis akcí, které hráči budou ve svém kole vykonávat. Na všechny hráče pak čekají žetony zvířat (malé a velké), balíček 180 karet rozdělených na tři části (zisk zdroje, příslušnost k jednomu tvoru a také samotnou dovednost karty) a potom také figurky průzkumníků (po osmi pro každou barvu).

Na začátku partie si hráči postaví titulní ostrov ze všech nepravidelných součástek. Středem se stane jediný kruhový díl a všechny ostatní na něj navážou tak, že vznikne symetrický desetistranný tvar. Do všech míst s temnou a opuštěnou džunglí pak rozmístí po jednom dílku zvířátka a to obrázkem nahoru. Od každého z ohrožených druhů by mělo být na ostrově přesně sedm exemplářů.

la-isla-09

Každý hráč dostane šest průzkumníků ve zvolené barvě. Spolu s nimi také složený držák na karty, jeden velký dílek zvířete (náhodný, ale položený obrázkem nahoru před hráče) a také po jedné kostičce od každho z na ostrově dostupných zdrojů. Na úvodní políčko bodovací stupnice (která by měla ležet hned vedle mapy ostrova) hráči umístí jednoho ze svých průzkumníků. Do spodního políčka každého z pěti zvířecích sloupečků položí hráči jeden označovací žeton univerzální barvy. Vedle plánu hráči vytvoří také zásobu zdrojů a karet v několika libovolných hromádkách.

Každé kolo začíná tím, že si hráči doberou trojici náhodných karet z balíčků. Každou z nich budou muset použít, ale mohou se rozhodnout, kterou ze tří dostupných akcí s každou z nich provedou. Na hráče ale celkem čekají rovnou čtyři aktivity, ale pouze písmena A, B a D dostanou každé přiřazenu jednu kartu. Rozloží karty tak, aby bylo na první pohled jasné, která patří kam.

Hráči prochází akce společně jednu za druhou. Nejdříve je tedy čas, aby všichni od začínajícího hráče (jeho role se mění) vzali svoji kartu připojenou k první akci a zasunuli ji do volné pozice držáku. Jeho tři místa jsou pozicemi, které mohou hráči obsadit speciálními dovednostmi. Ty budou moci používat i v následujících kolech, o kartu tedy nepřijdou, ale mohou ji v budoucích kolech překrýt jinou.

la-isla-11

Druhá a čtvrtá akce se také týkají jen přiřazených karet. Tentokrát budou ale odhozeny stranou výměnou za to, že poskytnou hráči nějakou výhodu. V prvním případě to je zisk nějaké nové suroviny (uvedená v levém dolním rohu karty). Poslední akce označena písmenem D se věnuje pro změnu zvířatům. Hráč posune ukazatel ve sloupečku daného zvířete (jeho obrázek je v pravém dolním rohu karty) o jeden krok vzhůru a navíc za každé zvíře tohoto druhu ve svém vlastnictví dostane bod.

Hlavní akci s písmenkem C jsme ale přeskočili a teď se k ní musíme vrátit. Ta všem zúčastněným postupně umožní umístit jednoho průzkumníka na ostrov nebo jej přesunout z libovolného místa. Vstoupit mohou jen na barevná políčka se surovinami, ale takový přesun stojí vždy dva kusy suroviny, na jejíž pozici se hráč přesunuje.

Na jedné pozici pak mohou být průzkumníci více barev, takže hráči si nemohou blokovat pozice. A celou dobu, co se svými průzkumníky křižují ostrov a džungli jim jde pouze o jedno – obklíčit nic netušícího tvora v jeho přirozeném prostředí. Když má jeden z hráčů své figurky na všech pozicích obklopujících konkrétní pozici v džungli (dvě až čtyři místa), může si žeton zvířátka vzít. Současně dostane jako odměnu okamžitý zisk bodů a to podle čísla natištěného na obklíčené džungli.

la-isla-19

Tak partie pokračuje sbíráním bodů i zvířátek až do chvíle, kdy suma jejich pozic (čím výše na stupnici je ukazatel, tím vyšší je hodnota stupnice) přesahuje číslo stanovené pro počet hráčů (7, 9 nebo 11). Na konci kola, kdy je stanovené číslo překonáno, partie končí. Hráče ale čeká ještě závěrečné bodování, ve kterém dostanou body za nasbíraná zvířátka (kompletní sady i jednotlivé exempláře) a také za zbývající suroviny. Hráč s nejvyšším bodovým ziskem se stává vítězem.

La Isla je zajímavou variací na sbírání sad. Zvířátka v kompletních rodinách dávají na konci partie pořádnou odměnu, ale cesta k bodům není zdaleka tak jednoznačná. V první řadě stojí hráčům v cestě karty, které dostanou na začátku každého kola. Skladba jejich dovedností a ikonek v rozích je naprosto závislá na štěstí, takže vždy musí hráči pracovat s tím, co dostanou.

Protože musí nakombinovat tři karty do tří akcí, většinou se jedná o volbu menšího zla a jednu opravdu dobrou a strategicky vhodnou akci. Použití karet je ale velice intuitivní a všem účastníkům přejde rychle do krve během několika kol. Tento mechanismus je velice funkční a současně ponechává tu nejdůležitější volbu na samotných hráčích.

la-isla-22

Každý hráč do začátku dostane jeden velký žeton, který má větší hodnotu než ty malé. Bude se jej tedy v průběhu partie zhodnotit. Číselné stupnice fungují jako násobiče na konci partie a i tady mají hráči nakonec hodnotu svých žetonů zvířátek ve vlastních rukou. Musí prostě posouvat ty správné sloupce a naopak zohlednit jejich pozici při chytání zvířátek.

Hra je plná soupeření, protože v každé partii mají některé druhy vyšší hodnotu než jiné. Pak to dopadá tak, že se všichni potkají u těch cennějších a souboj v rychlosti a obkličování zvířátek může začít. Celý důraz na taktičnost pak má za následek to, že není úplně vhodná pro menší děti.

Ve hře je obrovské množství speciálních schopností, které hráč může využívat napříč koly. Stačí jen zvolit správnou kartu a umístit ji do stojánku. Karet je opravdu velké množství a jednotlivé činnosti jsou opravdu zajímavé. Některé se ale zdají být silnější než jiné. Ve výsledku to je ale především o správné skladbě dovedností, protože je možné mít dohromady až tři.

la-isla-17

Podle počtu hráčů partie postupuje kupředu rychleji nebo pomaleji. Ukazatelé hodnoty zvířátek se posunují kupředu s tahem každého z účastníků. To také znamená, že ve hře nelze nijak zdržovat nebo zastavit čas. Vše neustále sprintuje kupředu a partie tak trvá málokdy déle než 45 minut. Ale ve dvou je interakce o trochu méně, což má neblahý vliv na hratelnost. Ta funguje lépe ve třech či čtyřech.

La Isla je rozhodně hrou, která stojí za pozornost. Náhodné rozložení částí ostrova a také žetonů zvířátek zaručuje obrovskou variabilitu partií. Hra nabízí lehké téma a také je herně nenáročná. Současně ale stále zůstává zajímavá volbami a dokáže se tak zavděčit většině hráčských skupin. A protože i ona je ohrožený druh, tak si raději chyťte jednu kopii La Isla teď hned.

AutorStefan Feld
IlustraceAlexander Jung
Vydavatelalea, Ravensburger
(21 voters)
KategorieAnimals
MechanismyAction Queue, Commodity Speculation, Enclosure, Hand Management, Modular Board, Multi-Use Cards, Set Collection, Simultaneous Action Selection
RodinaComponents: Multi-Use Cards, Digital Implementations: Yucata, Series: Alea Medium Box, Theme: Tropical, Theme: Tropical Islands

La Isla je nenáročná a výrazně náhodná hra, která si ale zaslouží pozornost. Nabízí totiž nejen zajímavé téma, ale především hratelnost, která vás udrží celou dobu v náručí příjemné zábavy. Hra nabízí dobrý mix náhody a taktiky, ve kterém hráčům štěstí nadělí tři karty, se kterými si musí poradit podle svých nejlepších schopností a rozdělit je mezi tři aktivity. S jejich pomocí si vylepšují situaci a možnosti pro své průzkumníky. Ti se snaží obklíčit a ulovit ohrožená zvířata. Hra vypadá moc pěkně, a tak jedinou podstatnou výtkou je méně interaktivní partie ve dvou. Celkově je ale La Isla velmi příjemným počinem.

+ lehká a příjemná hra
+ vzhled plánu
+ variabilita