Recenze: Laser Maze – světlem k cíli

laser-maze-17

Když na začátek bludiště postavíte laser, máte jednu jistotu. Najde si cestu ven opravdu velmi rychle, než stačíte mrknout. Rychlost světla je prostě nepředstavitelná. Jenže to všechno předpokládá, že dané bludiště má řešení. Pokud bude světlo obíhat v kruzích, nikdy se do cíle nedobere a nezáleží na tom, jak rychle dokáže uhánět.

A tady vstupujete do hry vy, navigátoři a řešitelé v jedné osobě. To všechno zásluhou logické hry Laser Maze, kterou připravila pro naše stoly společnost ThinkFun, konkrétně pak mysl Luke Hoopera. Na vývoji jednotlivých úkolů se pak podíleli další lidé: Wei-Hwa Huang, Tyler Somer a Tanya Thompson. Vše vzniklo v roce 2012 a po zisku povolené pro evropský trh se dostává krabice konečně i k nám díky firmy Corfix Distribution.

Jak už je zřejmé z nadpisu, veškeré naše snažení bude ozářené červeným světlem laseru. To nám také naznačuje víko, na kterém se paprsek odráží od jedné stěny k druhé, až konečně rozzáří svůj červený cíl v dáli. Jeho zásah bude úkolem i pro hráče a teď se dozvíme, co k jeho vyřešení budou všechno moci použít.

laser-maze-07

Rozzařte svoji mysl. Tak zní slogan této krabice, ke které dostanete i česká (slovenská) pravidla. Ale ten nejdůležitější prvek k opravdovému rozzáření mysli leží ukrytý v přihrádce po stranách velkého plastového herního plánu. Ten je rozdělen na 25 políček (5×5). Samotných prvků, které na tuto plochu lze rozmístit, je jedenáct. Pouze jeden je ale aktivní. Poznáte jej jednoduše, na horní straně má červené varovné tlačítko. Díky tomu z něj budete mít na začátku respekt.

Ostatní dílky jsou ve tvaru portálu nebo mají trojúhelníkovou základnu. Vždy ale mají na některé straně nějaké to zrcadlo, aby mohly odrazit světlo zase jiným směrem. Na dalších stranách můžeme najít červené nebo šedé plochy, které se rozzáří nebo světlo úplně zablokují. Na hráče ale čeká také balíček karet s jednotlivými úlohami.

Právě jednu z nich si hráč vybere a umístí ji do štěrbiny na herním plánu. Ta slouží jako stojánek, takže máte zadání stále po ruce. Proč? Protože budete čas od času potřebovat všechny dílky vrátit do startovních pozic. Ty jsou nakreslené na karet, a barevné čtverečky odpovídají odstínu základny daného zrcadla.

laser-maze-04

Hráč musí dávat dobrý pozor na to, jak jsou dílky natočené. A to nejen při jejich úvodním rozestavení, ale především později, až se pustí do snahy o řešení. Kromě úvodních kamenů mu totiž karta říká také které další má (= musí) použít. Někdy může karta také specifikovat vyšší počet cílů, které je třeba v daném úkolu rozsvítit. Právě proto má více dílků červené poloprůhledné stěny, o kterých jsme už mluvili.

Při hledání řešení musí mít hráči na paměti několik základních pravidel. Tím hlavním a nejdůležitějším je fakt, že každého dílku se musí světelný paprsek alespoň jedenkrát dotknout. To znamená i těch, které hráč v průběhu luštění přidá. Pouze s požitím všech kamenů a rozsvícením určeného počtu cílů může řešitel opravdu slavit. V takovém případě se mu podařilo vyřešit jeden z šedesáti úkolů.

Je dobře, že je úkolů tolik. Jsou rozřazeny do stupňujících se obtížností, které stále více využívají různých světelných triků. Právě proto jsou ve hře různá polopropustná zrcadla, která paprsek nejen odrazí, ale současně jej nechají proniknout i skrz a tak jej vlastně rozdvojí. Postupem času tak je možností opravdu hodně a není jednoduché je všechny zkrotit, když máte k dispozici více kamenů pro umístění.

laser-maze-08

Řešení dá pořádně zabrat všem, kdo se k němu postaví. Není jednoduché v dílcích na první pohled vidět řešení. A protože je možné je umisťovat libovolně, není tu žádný náhodný prvek. Na tohle musíte prostě přijít opravdu poctivým přemýšlením. Toho si možná na Laser Maze ceníme úplně nejvíc.

Základna v sobě na začátku už obsahuje potřebné dvě 1.5 voltové baterie. Pravidla jsou jasná a zpracování kvalitní. Není vhodné, aby si s hlavolamem hráli menší děti o samotě. Laser ve hře je sice označen jako třída I, ale má sílu < 0.39 mW, což zase není tak málo. Hra všechny zaujme v první řadě právě proto, že využívá laser a cíle vám tedy budou svítit. Tím je lákavá i pro děti, ale vzhledem k obtížnosti úloh je začnou řešit asi až kolem osmého roku věku.

laser-maze-14

Laser Maze je hlavolam, který nabízí světelnou šou pro jednoho. Takže zatímco v deskové hře Khet hrajete pomocí laseru šachy, tady bojujete sami se sebou a zadáním, které pro vás připravili autoři. A často je to opravdu pořádně těžký úkol, když si vezmete všechny ty zrcadlové lomy. Laser Maze je opravdovým bludištěm nejen pro světlo, ale i pro vaše uvažování.

Recenze: Laser Maze – světlem k cíli
Laser Maze je parádním hlavolamem o šedesáti úlohách. Všem až do té poslední vévodí červený laser, který se prohání herní deskou sem a tam a hledá cestu k cíli. Sám ji ale nenajde. Hráči tak musí umisťovat na plán další kameny, jejichž zrcadly světlo odrazí a nasměrují do cíle. Není to vůbec jednoduché a úkoly představují pořádnou výzvu pro každého. Navíc jich je dost. Hra je skvělým lákadlem díky prvku světla, ale současně není jen prostou vychytávkou. Laser Maze je fungujícím hlavolamem.

+ parádní zábava s laserem
+ dostatek úkolů se zvyšující se obtížností
+ opravdu náročné