Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: LEVEL 7 [ESCAPE] – s hrůzami se nebojuje, utíká se před nimi

LEVEL 7 [ESCAPE] - balení

„Kde.. kde to jsem?“ vydal konečně po několika hodinách první hlásku muž, který ležel vedle mě. I on byl přivázaný řetězem ke stěně. V dalekém šeru mohu rozeznat ještě ostatní postavy, ale všechny jsou zatím nejspíš pod vlivem uspávacích látek. Já se probudil jako první a za tu dobu samoty a ticha jsem měl čas přemýšlet. O smrti. Když vtom řetězy povolily a s rachocením se svezly na zem. Mýlil jsem se, postavy v dáli nebyli další lidé. Byly to stvůry, čekající na našem propuštění. Čekající na hostinu.

Vítejte v horrorovém světě LEVEL 7 [ESCAPE], kde za každým rohem číhá smrt. Jste jedním z lidí, kteří se ocitli na základně Subterra Bravo, bez paměti na předchozí události, a nyní si musíte probojovat svoji cestu ven. Ukažte svým věznitelům, že vás podcenili! Právě takovou šanci nám dává Will Schoonover a vydavatelství Privateer Press, které tuto hru vydalo v roce 2012. My jsme už v minulých měsících příběh trochu předběhli, když jsme si zahráli LEVEL 7 [OMEGA PROTOCOL] (recenze) od stejného autora a můžeme vám už teď prozradit – ano, nakonec uprchnete, ale příběh zdaleka nekončí!

Čtvercová krabice už zpočátku budí tajemný dojem. Na černém pozadí vystupují dveře a jimi se protahující noční můra. Uvnitř se nachází řada kartonových dílů Z nich 44 čtverců představuje mapu, ale nechybí ani tunel, 18 kulatých žetonů roje nebo další žetony s různým určením (hrozba, strach, ventilace či zamčené dveře). Z tvrdého papíru jsou také vyrobeny figurky, které budete na jejich dobrodružství provázet, jakmile je postavíte do plastového stojánku.

LEVEL 7 [ESCAPE] - připravená hra

Většinu komponentů ale tvoří karty. První část se týká výbavy samotných uprchlíků – jsou tu předměty, bezpečnostní karty, ale také dovednosti, každá s drobnou dávkou anglického textu. Největší balíčky jsou ale věnované kartám adrenalinu a událostí. Pro hráče jsou připraveny také čtyři plány jejich postav se statistikami, stupnicí strachu a místy, kam lze přikládat karty. V balení pak nechybí ani osm kostek, které pomohou rozhodnout o životě a smrti postav. To vše je přikryté nejen příručkou pravidel, ale další knihou se scénáři.

Na začátku partie si tak hráči vyberou nejen svoji postavu, ale také scénář, který rozhodne o většině přípravy. Podle něj se pak rozloží startovní dílky mapy a postaví na ně figurky svých hrdinů. K nim dostanou také jejich desku s dovednostmi, kterou osídlí žetony ukazatelů – jeden na startovní políčko strachu a druhý na vitalitu. Ta současně rozhoduje i o počtu karet adrenalinu, které hráč dostane do začátku. K tomu získá také dvě náhodně vylosované karty schopností. Všechny ostatní dílky mapy jsou připraveny dle instrukcí, karty zamíchané podle druhů a nepřátelé připravení vedle plánu.

LEVEL 7 [ESCAPE] je semikooperativní hra, což znamená, že hráči sice mají společný cíl přežít, ale o vítězství si to budou muset nakonec rozdat mezi sebou. Každý hráč si ve svém tahu nejdříve dobere zpět do svého maximálního počtu karet adrenalinu. Potom může pohybovat svojí postavou a provádět interakce s okolím.

LEVEL 7 [ESCAPE] - připravená hra

Vzdálenost, kterou postava ujde, je určena její statistikou na kartě. Lze se pohybovat pouze mezi dílky mapy, které jsou propojené dveřmi nebo ventilací, která je velmi důležitým prvkem hratelnosti. Umožňuje se pohybovat výrazně rychleji a především se vyhnout nepřátelům v okolních místnostech.

S posunem vpřed se ale pojí také jeden ze základních konceptů této hry a tím je průzkum. Hráč otevře dveře do neznáma, vezme nový dílek z hromádky a přiloží jej stranou s dveřmi ke svojí současné pozici. Poté se na toto neprobádané území rovnou přesune a vyhodnotí okamžitý efekt, kterým může být nejen nalezení předmětu, ale také události. Ty jsou vázané na karty a to podle typu dílku – karta je rozdělena na tři části. V levém horním rohu se navíc hráč dozví, jestli se objevil někde na mapě protivník (pro jejich umístění platí specifická pravidla). Karty po hráčích často chtějí zvýšení jejich úrovně strachu, zamykání karet nebo zkoušky jejich dovedností.

Právě výzvy, jak se zde nazývají, jsou další důležitou součástí hratelnosti a týkají se veskrze nepřátel. Tou hlavní součástí je bojová akce. Hráč jednoduše hodí tolika kostkami, kolik je jeho hodnota síly a porovná svůj výsledek s houževnatostí protivníka. V případě, že je vyšší, hráči se podařilo jej omráčit (probere se až, když je poprvé aktivován). Pouze v případě, že je výsledek alespoň dvojnásobný, je věznitel odstraněn z mapy. Za útok na stráže si hrdinové dokonce přidávají žetony hrozby, kterou jsou pro svoje nepřátele.

LEVEL 7 [ESCAPE] - rozehraná hra

Takovou výzvu lze provádět pouze jedenkrát za kolo a kromě boje sem patří i otevírání dveří, nebo útěk z místnosti, kde se nachází nějaká nepřátelská hlídka. Jakmile hráč odehraje svoji jednu akci plus pohyb, nastává čas pro události hry. V případě, že hráč ještě žádnou kartu události nedobral (například v důsledku průzkumu), musí odhalit jednu nyní. Ikony na ní jasně říkají, kteří nepřátelé se budou toto kolo aktivovat a mohou zaútočit na hrdiny ve stejné místnosti.

Nepřátelé jsou přitahováni hrozbou a strachem, záleží na jejich druhu. Zatímco stráže jdou po nejnebezpečnějších, klony a hybridi naopak útočí na oslabené jedince. Situace z klasického boje se obrátí a hod kostkami za věznitele se porovnává s houževnatostí postavy. Hráč za úspěšný útok zaplatí kartou adrenalinu nebo navýšením strachu. Nepřátelé se ve svém tahu také pohybují, pokud nemají žádný cíl na dosah. Na konci jednoho tahu se na každém hnízdě (speciální místo základny) může objevit nový nepřítel. To závisí na počtu postav v hnízdě, což je číslo specifické pro scénář.

Hrdina může ztratit vědomí hned ze dvou důvodů – přijde o všechny karty adrenalinu nebo jeho strach naroste na maximální hranici osm. V obou případech zůstanou jeho předměty na místě, kde se to stalo, ale tělo je přesunuto na ošetřovnu. Tam se probudí se sníženou vitalitou (o jeden bod) a dobere si nové karty adrenalinu, kterých ale v důsledku vitality bude mít méně. Takové karty při zahrání pomáhají hráčům manipulovat s jejich hladinou strachu nebo podpořit nějaké bojové statistiky.

LEVEL 7 [ESCAPE] - rozehraná hra

Každý scénář ukončuje hru specifickým způsobem, takže přežití hráčů a určení vítěze není jednoznačné. Naopak je vždy jasné, kdy hráči prohráli. Je to v případě, že všichni ztratí svoje body vitality. Hra ale může skončit také uzamčením komplexu. Takové závěrečné odpočítávání začne ve chvíli, kdy je prázdná zásoba žetonů hrozby nebo v jiných nastavených podmínkách.

LEVEL 7 [ESCAPE] je hrou, která se snaží o atmosféru strachu. Hrůza je jedním ze středových konceptů hry, ale nepronikne ven ze světa a neovlivní hráče tolik, jak byste čekali. Strach z toho, že zůstanou zavření navěky, tu přetrvává. Za to mohou většinou především konečné podmínky scénáře, ale také fakt, že nepřátel je dost, aby vám blokovali cestu.

LEVEL 7 [ESCAPE] před hráče staví zajímavý úkol. Není totiž zdaleka o boji. Hráči se nestávají žádnými nezastavitelnými vražednými mašinami. Naopak máte pocit, jako byste to byli vy. Nechcete bojovat, ale snažíte se najít jiné metody, jak proklouznout a utéct. Tou nejzásadnější je možnost vyvolat nenávist a boj mezi oběma skupinkami nepřítele, tedy klony a strážemi. A tento může za úplně jiný výsledný dojem. Pokud jej na hře objevíte, budete si ji užívat.

LEVEL 7 [ESCAPE] - rozehraná hra

Bohužel se s tím pojí také jeden neduh. Jednotlivé postavy jsou si dost podobné a jejich jediným rozdílem jsou drobné schopnosti. V důsledku si tak k žádné z nich nevytvoříte nějaké silné pouto. Hladina strachu se ve hře zvyšuje různými prvky, takže není vůbec těžké se najednou ocitnout na prahu zhroucení. A každý takový zkrat pak hráče dělá zranitelnějším vůči útokům nepřátel a posunuje ho blíž jeho vlastnímu konci. Takovému, ve kterém už neuvidí světlo.

Ve hře budete mít pocit nedostatečné kontroly. Nepřátelé se aktivují po každém tahu, takže se k vám dostávají blíž a blíž nebo mají dokonce šanci zaútočit víckrát, než jim to budete moci vrátit. Musíte tomu tak uzpůsobit svoje myšlení.

Naštěstí to vyvažuje poměrně dobrá zábava, která čeká s každým scénářem. Atmosféru má hra solidní a to především v případě průzkumu a tahů ostatních, kdy jste prakticky bezbranní. Samotné scénáře jsou zajímavé a dělají hru dostatečně variabilní, aby vám vydržela na dlouho.

LEVEL 7 [ESCAPE] - dílky mapy

Trvanlivost navíc podporuje i fakt, že úspěch zde není zrovna častý a musíte se připravit na řadu proher. Obtížnost je nastavena dost vysoko a často si budete připadat, jako byste řešili nějaký zapeklitý hlavolam.

Hráči do určité fáze spolupracují. Ale jakmile se začne blížit konec hry a běží odpočet, najednou jsou z kamarádů ti největší rivalové. Nikdo vás nepustí kupředu a nedaruje vám vůbec nic. Při tom ale hodně záleží, kde zrovna v tu chvíli jste, protože od toho se také odvíjí šance na vítězství. Tento semikooperativní prvek hru dělá zajímavou a přidává napětí až do konce. Díky němu je také hra lepší ve více soupeřích (v jednom si nezapomeňte vzít více postav) a většinou trvá přibližně hodinu.

Jednotlivé druhy nepřátel jsou od sebe odlišné. Sice jsou jen tři, ale jsou mezi nimi zásadní rozdíly. Zatímco stráže jdou po těch nejnebezpečnějších hrdinech, kteří mají nastřádaných hodně žetonů strachu (právě za útok na stráže), klony se plíží k bojácným lidem. Milují vůni strachu a mohou se pohybovat ventilací stejně jako vy. A pak tu jsou hybridi, kteří útočí inteligencí. Koncepty hrozby a strachu fungují pěkně a doplňují se s hráčovým omráčením.

LEVEL 7 [ESCAPE] - karty

Pravidla samotná nejsou moc dobře uspořádaná. To znesnadňuje nejen jejich první čtení, ale také zapamatování a přehled pro následující partie. Nepřidají tomu ani výjimky, které do hry přináší jednotlivé scénáře. Tato zdržení a dohledávání jsou nepříjemná a stávají se překvapivě často. A tento problém tak ovlivňuje i samotnou herní délku. Nezkušení hráči ještě více prodlužují partii a šedesátiminutová hranice se zdá být nedosažitelná. Pouze v případě, že hrajete opakovaně scénář bez výjimek (se kterými se třeba se detailně seznámit) a s hráči, kteří už LEVEL 7 hráli dříve.

Zpracování je kvalitní, ačkoliv trochu uniformní a neodlišuje se příliš od jiných sci-fi her. Nejlepší zprávou na celé hře je ale fakt, že její příběh vlastně pokračuje dál. Ať už v již zmiňovaném LEVEL 7 [OMEGA PROTOCOL] nebo v naprosto jiném LEVEL 7 [INVASION], jehož recenzi připravujeme na následující týdny.

LEVEL 7 [ESCAPE] - kostky

LEVEL 7 [ESCAPE] je hrou, která vzbuzuje rozdílné emoce. Na jednu stranu je zajímavá a zábavná, na druhou pak nepřináší dostatečně hluboký příběh. Hráči se do scénářů neponoří tak, jak by mohli. Možná to je tím, že ačkoliv obsahuje kostky, je více zaměřena na euro hráče, kteří chtějí trochu více tématu. Právě proto asi vzbuzuje některé negativní emoce v těch, kdo mají rádi opravdu tematickou ameritrash zábavu. LEVEL 7 [ESCAPE] je dobrým začátkem, jak se odpíchnout od tichého přemýšlení a najít se v boji o holý život.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorWill Schoonover
VydavatelPrivateer Press
Rok vydání2012
Počet hráčů1 - 4
Herní doba45
Minimální věk14 and up
Jazyková závislostExtensive use of text - massive conversion needed to be playable
(8 voters)
KategorieHorror, Science Fiction
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Modular Board, Solo / Solitaire Game, Variable Player Powers
RozšířeníLevel 7 [Escape]: Lockdown, Level 7 [Escape]: Promising Subject
RodinaPlayers: Games with Solitaire Rules, Setting: Level 7

Více o hře.

Recenze: LEVEL 7 [ESCAPE] – s hrůzami se nebojuje, utíká se před nimi
LEVEL 7 [ESCAPE] je zajímavou hrou, ve které na vás čeká strach. Ten o vlastní život. Hra není zdaleka dokonalá, scénářům téměř chybí pořádný příběh a vysvětlení motivací, ale samotná hratelnost tu je. V roli téměř bezbranných zajatců se snažíte utéct, štvát své nepřátele proti sobě navzájem a nenápadně jim proklouznout. Stanice je neprozkoumaným teritoriem, které se postupně odhaluje před vašima očima spolu se svými obyvateli. Ale jakmile se z hráčů stane příliš velká hrozba, stráže začnou objekt uzavírat a pouze jeden z hráčů může utéct a stát se vítězem. LEVEL 7 [ESCAPE] je zajímavou hrou s několika zbytečnými nedostatky.
Klady:

+ zajímavý kříženec mezi eurem a tematickou zábavou
+ hráči spolupracují jen do určité chvíle
+ strach a hrozba
+ snažíte se nepřátelům proklouznout
+ dobrá atmosféra
+ hráči se navzájem mohou podrazit
+ pohyb ventilací
+ průzkum stanice
+ příznivá délka
Zápory:

- nedostatečně propracovaný příběh
- příliš podobné postavy
3
Prozkoumávejte dál
Recenze: Hamouni – syslení hrou