Recenze: Life Manager – o lidech a pro lidi

life-manager-24

Každý z našich životů je unikát. Naše rozhodnutí i cesty jsou tak odlišné, že kdybyste na ně nahlíželi z vesmíru, uvidíte jen spletité klubko, které už ani ta nejšikovnější kočka nerozmotá. To ale nevadí, protože právě tyhle nepředstavitelně složité a bláznivé kličky z nich dělají opravdovou jízdu. Od začátku až do konce. Nikdo nám ji nenalajnuje, ani žádná desková hra.

A to se jich o to už spousta pokoušela. Dalším adeptem v řadě je Life Manager. Desková hra z produkce polské společnosti Fingere. Její autorkou je Krzysztof Kałucki. Hra vyšla v roce 2014 a byla představena jako novinka na veletrhu Spiel v Essenu.

Na vyšší čtvercové krabici vidíme různé lidi, kteří se ale všichni do jednoho tváří spokojeně. Žádné neštěstí ani smůla se tu nekoná. Od nejmenšího batolete až po toho šedivého pána v kravatě jsou všichni spokojení. A uvnitř se nachází nejen brožurka s anglickými pravidly, ale také velký rozkládací herní plán. Vlastně dva. Jeden velký se spoustou puntíkových polí představujících osobní život, zkušenosti, vztahy, peníze i kvalifikaci.

life-manager-07

Hráči se po nich budou pohybovat svými kartonovými figurkami. Čekají na ně také žetony, které odpovídají již zmíněným kategoriím, ale také další čtvercové dílky útoku, spojenectví nebo ochrany. To druhý plán jsou jen samé stupnice. Ale abychom měli co položit na herní plán, budeme potřebovat také hromádky karet. Ty představují právě ty již dvakrát zmíněné kategorie a na většině z nich najdeme nějaké ty textové pokyny nebo číslice.

Na začátku partie si každý vybere jednu figurku a postaví ji na start. K ní dostane také trojici žetonů pro stupnice. Balíčky karet mají svoje místa na plánu, žetony pak začínají souboj vedle. Každý z hráčů dostane do ruky jednu kartu kariery, která mu dává úkol, ale také specifikuje pohyb pro celou hru. Do začátku dostanou hráči také jeden žeton útoku. Ve společné nabídce pak budou ležet dvě karty kontraktů, které se budou hráči snažit splnit.

Ve svém tahu má hráč možnost posunout figurkou podle dovedností své postavy o jedno políčko ve všech směrech nebo o více podle dané kariéry. Pozice, na které svůj pohyb ukončí, určí jeho možnosti. Může tak sebrat jeden žeton daného úspěchu (například osobní život nebo vztahy). Ty pak bude potřebovat na splnění kontraktu dříve než ostatní. Za to mu náleží finanční odměna.

life-manager-11

Kvůli zisku zkušeností a kvalifikace musí hráči také odpovídat na otázky na kartách. Ty mohou třeba představovat nějaké slovní matematické úlohy. Tak se hráči postupně dopracují k financím nebo k úspěchům v osobním životě a vztazích. K jejich zisku musí ale hráči také pohybem naznačit, jak spokojení jsou.

V celé partii ale jde o víc. Konkrétně o tři stupnice, o kterých jsme se zmiňovali. Pouze za postup na nich dostávají hráči (za každý řádek) body štěstí. A ten, kdo jich nasbírá nejvíc, se stává vítězem ve chvíli, kdy určený počet hráčů splní svůj osobní cíl z karty. V tu chvíli partie končí a všichni si porovnají své nastřádané body.

Life Manager je ukázkou opravdu špatné hry. Možná budeme vypadat krutí, ale na tomto výtvoru není vlastně nic zábavného. Většina her, které si zatím vzaly za téma život a jeho simulaci, zdárně zklamala. Stejně tak neslavně proslulé jsou také finanční hry, stačí vzpomenout na zářný případ s názvem Cashflow. A Life Manager jde ve stopách všech těchto her. A ani jeho snaha nemá s úspěchem nic společného.

life-manager-02

Z toho už je jasné, že tentokrát jsme v titulku hodně přeháněli. Tato hra sice je opravdu pro lidech, ale těžko budete hledat lidi, pro které je. Cílové publikum této krabice se nám nepodařilo objevit, protože všichni, kterým jsme ji představili, se u ní nudili.

Zajímavým zjištěním je fakt, že stránky na odkazované adrese www.fingere.eu už 5 měsíců po veletrhu vůbec neexistují. Buď jsme tedy byli svědky podvodu na hráče s pokusem získat jejich peníze, nebo prostě autorům došlo, že takto to nejde.

Čím více hráčů se partie účastní, tím déle trvá. S narůstajícím počtem přibývají nároky na počet těch, kdo mají dokončit svoje osobní cíle. Protože ale je to stále obtížnější, jak se místa na plánu vyprazdňují, hra trvá až příliš dlouho na to, co nabízí. Navíc neposkytuje zábavu ani v nižším ani ve vyšším počtu a to přesto, že karty útoku umožňují brát protivníkovi jeho žetony.

life-manager-15

Dojem nenapraví dokonce ani zpracování. Herní plány jsou velmi nepřehledné a pravidla samotná ještě víc. Nepopisují nijak samotný průběh, pouze fáze, cíle a komponenty. Jak vlastně hrát se vůbec nedozvíte. Navíc brožura neposkytuje vůbec ucelený přehled o hře a pouze vám zamotá hlavu.
Life Manager nám nedává jinou možnost, než jako v několika málo případech použít to nejnižší hodnocení, které nám naše stupnice povoluje. Proto vám dobře radíme, této hře se vyhněte velkým obloukem.

IlustraceKrzysztof Kałucki
VydavatelFingere
Počet hráčů2 - 8
MechanismyActing, Open Drafting, Set Collection, Simulation, Team-Based Game, Trading

Na hře Life Manager nás nejvíce mrzí čas, který do hry očividně někdo vložil. Byly to zbytečně promarněné dny, protože výsledkem je opravdu nezábavný mix. Herní mechanismus nefunguje a nijak hráče nemotivuje. Téma je velmi nezajímavé a hráči nemají možnost se jakkoliv takticky rozhodovat. Pouze skáčou po plánu jako šašci. A jsou tu další problémy – pravidla, herní doba, chaotická grafika či podivné úkoly. Life Manager nepřeskočil ani tu nejnižší laťku a je opravdu špatnou a nepovedenou hrou.

+ už to nemusíme hrát

- chaotický herní plán
- příliš dlouhé na tento typ hry