Recenze: Loonacy – bláznivé obrázky

Loonacy - balení

Mám pocit, že tu jsou zavřený věčnost. Můj spolubydlící si myslí, že je krtek. Bojí se světla a pořád by chtěl hrabat nějakou hlínu. Hlídači nás každý den na hodinu vyvedou z cely a mezitím mu lopatami přehážou hromadu hlíny a udusají ji tak, aby mohl svůj tunel začít stavět znovu. Na rozdíl od něj nemám žádné požadavky. Jsem tu jen na návštěvě. Chci zjistit, jak to tu chodí. Jmenuji se Andrew a zvu vás do své skromné kamenné cely.

Těžko říct, jak vypadá taková kancelář firmy Looney Labs. Jejich název trochu naznačuje, že by zde mohli chodit všichni ve svěracích kazajkách. Občas tomu tak trochu napomáhají i jejich bláznivé nápady na hry, což naposledy potvrdila hra Choose One (recenze).

A zdá se, že Loonacy už vzhledem ke svému názvu půjde v jejich stopách. Kdo trochu sledujete herní scénu, asi víte, že Looney Labs je rodinná firma. Tuhle novinku znovu vymyslel Andrew Looney a vychází na jaře 2014. Ještě před svým vydáním se dostala do rukou nám a my využili tuhle jedinečnou možnost ji otestovat.

Loonacy - připravená hra

Malá oranžová krabička, která nezapírá své karetní zaměření, obsahuje snad všechny obrázky, které najdete uvnitř. Těch karet ve dvou hromádkách je přesně stovka a společnost jim dělají pouze rozkládací pravidla, která se bez problémů vejdou na jednu A4 stranu.

Všechny karty mají stejnou zadní stranu a tak trochu vlastně i tu přední. Jsou zde vždy dvě poloviny oddělené vlnkou. A na každé z těchto půlek najdete jeden obrázek. V obou hlavních rozích (levém horním a pravém dolním) jsou tyto dva obrázky zopakované jako miniatury, abyste měli jasný přehled o identitě karty, i když ji držíte v ruce.

Tuhle stovku karet stačí zamíchat a každému z účastníků rozdat přesně sedm karet. Teď už je jen třeba, aby hráči spočítali počet účastníků ve hře a podle toho připravili jednu až čtyři hromádky. Každou z nich zahájí už teď jedna otočená karta. Právě tyto dvojice obrázků představují začáteční zadání, na kterých budou moci všichni hráči stavět svoje bláznivé kombinace.

Loonacy - rozehraná hra

V partii Loonacy hrají všichni současně. Ale ještě před odstartováním první akční fáze hry je třeba, aby si hráči pořádně prohlédli všechny své karty a jejich obrázky. Měli by si naplánovat svoje tahy a najít, jestli mohou některou zahrát. K tomu stačí, aby se jeden z obrázků na kartě v ruce shodoval s obrázkem na jedné z hromádek. Takovou kartu může hráč zahrát okamžitě na odpovídající místo a navázat na ni klidně další.

Všichni tak současně hrají karty a postupně vytváří nové šance nejen pro sebe, ale i pro protivníky. Čas od času ale nastane situace, kdy nikdo nemůže vyložit novou kartu. V tu chvíli si všichni doberou jednu kartu a ve stejný okamžik se na ni podívají. Partie pokračuje tak dlouho, dokud se někdo nezbaví všech karet v ruce. Stává se vítězem partie.

Loonacy je chaotická a zábavně rychlá hra. Velmi snadno jí propadnete a zjistíte, že jste u ní strávili hodinu ve snaze konečně získat to vítězství pro sebe. Velké množství karet zaručuje, že se situace neopakují. Nejdůležitější je ale dobře karty před každou partií zamíchat. Ale všechno se tu odehrává ve spěchu a bez možnosti nad vývojem nějak víc přemýšlet.

Loonacy - rozehraná hra

Naštěstí mezi hektickým hraním jsou pauzy, kdy si můžete karty uspořádat a promyslet další postup. To je ve chvíli, kdy si všichni dobírají novou kartu. Ale i zde je důležité, aby někdo odpočítal, kdy se mohou hráči na svoje karty podívat.

Partie je překvapivě zábavná ve dvou i v maximálních pěti (samozřejmě to platí i pro počty mezi tím). Loonacy představuje skvělý nápad většího množství odkládacích hromádek a v pěti mají hráči dohromady už jen jedno společné odhazovací místo. To znamená nutnost reagovat rychleji než ve dvou, kdy čtyři hromádky poskytují určitou svobodu, ale zaručují, že nebude k zásekům docházet příliš často.

Už teď ale musíme varovat všechny hráče, kteří nemají rádi Fluxx (recenze). Tohle nebude rozhodně nic pro vás, protože pocit kontroly tu rozhodně nezažijete. Karty hrají vás a věřte nám nebo ne, ona je to legrace. Partie krásně plyne, neustále se něco děje a pocity z podařených komb tvořených z více karet je prostě k nezaplacení.

Loonacy - karty

Jak je to se všemi postřehovými hrami, někteří hráči budou mít výhodu. Pro karty představuje malý počet společných hromádek velké nebezpečí poškození. Když se více hráčů pokusí dostat svoji kartu na cíl nejrychleji, můžete u některé třeba ohnout roh. Naštěstí u této hry tajemství dobírání není až tak důležité.

Největší diskuze se tak vždy točí kolem toho, kdo si vezme kterou kartu z dobíracího balíčku. Ideální je stanovit pořadí, které závisí na hráči, který vyložil jako poslední kartu. Pokud nebudete mít jasně daná pravidla pro tuto část (kterou oficiální příručka neřeší), můžete se setkat s drobnými potyčkami a stížností na spravedlivost. Často taková jedna nová karta stojí mezi vítězstvím a porážkou a záleží jen, kdo ji dostane.

Naštěstí ale zatímco pro jednoho může znamenat daný obrázek výhru, pro dalšího jen nechtěnou překážku. Protože každý z hráčů má zcela jiné obrázky v ruce a naprosto jinak naplánované sekvecne, vznikají v průběhu partie zajímavé situace. A z nich těží výborná atmosféra hry, která se samozřejmě zakládá také na její rychlosti. Přesto se nedá specifikovat samotná doba, zatímco některé partie mohou skončit po pěti minutách, jiné mohou trvat čtvrt hodiny. Ale i po tu delší dobu se nepřestanete bavit.

Loonacy - karty

Loonacy je trefou do černého. Přesně takto by měla vypadat hra, která předpokládá současné vykládání karet od všech hráčů. Rychlost tu není zdaleka tím nejdůležitějším. Musíte umět také pracovat s kartami, které máte a kombinovat je do řad, které vás přiblíží k vítězství. Loonacy tak můžeme doporučit všem, kteří rádi hrají karty jednu přes druhou.

AutorAndrew Looney
VydavatelLooney Labs, Hobby World
Herní doba10
KategorieCard Game, Real-time
MechanismyPattern Recognition, Real-Time
RozšířeníFruitcake Fun Pack, Loonacy: Exclusive ThinkGeek Expansion, Loonacy: Fruitcake Fun Pack Expansion, Loonacy: Game Trade Magazine Expansion, Loonacy: International Tabletop Day Expansion
RodinaCard Games: Shedding / Stops

Recenze: Loonacy – bláznivé obrázky
Loonacy je tak bláznivá, že nás opravdu baví. Můžete si ji s sebou vzít kamkoliv a potřebuje jen malý kousek místa, abyste mohli spojovat obrázky. Naprosto nenáročná pravidla hledání stejných obrázků je přitom dostatečnou výzvou, aby všichni hráči museli být neustále v pozoru. Vše funguje skvěle v různých počtech hráčů a přitom tak zásadně nezávisí na rychlosti, ale také na schopnosti plánovat. Loonacy nabízí chaotickou zábavu, která sice nebude úplně pro každého, ale pokud někdo má rád bleskové partie plné rychlých reakcí, pak je tohle jeho nový favorit.

+ dostatek různých obrázků
+ pěkné ilustrace
+ rychlý průběh