Recenze: Lords of Waterdeep – hrdinové ve městě zázraků

Lords of Waterdeep - balení

Ačkoliv to tak nevypadá, i hrdinové jsou jen lidi a po všech těch šarvátkách s příšerami, obludami, ale i zlotřilými lidmi si prostě a jednoduše chtějí odpočinout. Za ty roky ve světě Forgotten Realms získalo největší slávu město Waterdeep. Město zázraků, ve kterém je všechno možné. Krásné budovy ovšem jsou jen pozlátkem, které mají uspokojit dočasné návštěvníky. Život v tomhle městě není o nic jednodušší než jinde. Možná právě naopak..

Město pro hrdiny se neustále rozvíjí a v tuto chvíli do něj přicházíte vy. Jeho brány se vám otevírají zásluhou deskové hry Lords of Waterdeep, která přichází z dílny slavného vydavatelství Wizards of the Coast. Jejich slavný svět hostí hry Dungeon Command nebo dobrodružné D&D hry, například Legend of Drizzt (recenze). Do jeho tenat se nechali chytit také autoři Peter Lee a Rodney Thompson a už v roce 2012 poprvé vydali worker placement ze světa hrdinů!

Krabice na první pohled nijak nenaznačuje, že by vás nemělo čekat další prosekávání řadami krvežíznivých nepřátel. Na víku najdete trojici hrdinů, kteří čekají na svoje dobrodružství. Ale ve skutečnosti chtějí zázemí, které na ně uvnitř rozměrné krabice čeká. Když budete zvedat poprvé víko, všimnete si zajímavé skutečnosti, že se jeho konec nedotýká dna. To vytváří nejen zajímavý vizuální prvek, ale především vám usnadňuje otevírání krabice.

Lords of Waterdeep - připravená hra

To určitě oceníte, protože uvnitř na vás čekají nejen pravidla (jejichž délka 24 stran nijak nesouvisí s obtížností hry). Pak už ale na svoji první šanci zazářit čeká rozkládací herní plán. Krásně kreslená mapa města se drží graficky zkrátka a představuje řadu míst, kam budete moci vyslat svoje služebníky. Současně na mapě najdete také spoustu míst pro nové budovy, balíčky karet nebo počítadlo kol. Všechno dokola objímá bodovací stupnici končící na čísle sto, kde se ale váš zisk často nezastaví.

Hra na stavitelské hrdiny ke svému začátku potřebuje pořádnou hromadu kartonových dílků. Těmi největšími je pořádná hromada 24 budov, šedesátka žetonů zlaťáků a dalších 36 pro sledování vítězných bodů. Pro každého z hráčů je připravena také sada žetonů v jeho barvě a všechno zakončují dílky označující přeskočení hranice 100 bodů. Protože je ale tohle hra budovatelská, nemůže v krabici chybět ani pořádná dávka dřevěných kostiček, představujících různé typy hrdinů, agenty hráčů a několik dalších figurek.

Vašimi věrnými společníky na cestě za ziskem nejvíce dobrodružství bude 121 karet. Mezi nimi najdete jedenáct různých lordů, kterými se můžete stát. Každý má popsaný speciální úkol, za který dostane na konci partie bonusové body. Pak je tu padesátka intrik, jednorázových karet s textem, ale především karty dobrodružství. Ty ke svému splnění potřebují určitý počet hrdinů a teprve pak vydají svému majiteli zaslouženou odměnu.

Lords of Waterdeep - rozehraná hra

Mezi karty můžeme zařadit také vysoké herní desky pro jednotlivé hráče, které si na začátku partie soupeři rozeberou. Kromě obrázku a jména není mezi frakcemi žádný rozdíl. Současně tím ale soupeři určí také barvu svých žetonů vlastnictví, bodovacího kolečka (položeného na nulu) a figurek agentů. Každý z hráčů dostane do vlastnictví také po dvou kartách dobrodružství a intrik.

Tito služebníci ale na začátku nezačnou všichni v hráčově vlastnictví. Místo toho bude jeden agent čekat na odehrání pátého kola, kdy rozšíří řady služebníků. Tyto dodatečné figurky mají svoji pozici na herním plánu, stejně jako dobírací balíčky karet dobrodružství, intrik a destiček budov. Z destiček budov hráči vytvoří počáteční nabídku, totéž provedou i s dobrodružstvími a umístí žeton počítadla kol na jedničku.

Od startovního hráče se pak všichni střídají ve vysílání jednoho agenta do města. Snaží se zajistit pro svého pána tu nejvýhodnější službu. Každá budova nabízí jedno nebo více míst, kde mohou agenti čekat. Jakmile je tato pozice obsazená, nikdo další už tam nesmí vyslat další figurku.

Lords of Waterdeep - rozehraná hra

Hráči okamžitě využívají efektů, které jim jednotlivé budovy skýtají. Jedná se o verbování hrdinů, zisk peněz, hraní intrik či stavění budov pod svojí záštitou. Je tu ale také možnost navštívit hostinec a od některého z návštěvníků získat zadání nějakého nového dobrodružného úkolu. Zatímco zpočátku je volba omezená na lokality uprostřed, později mohou hráči využívat i nově postavené budovy. Získají tak výhodu, ale současně také zaplatí za využití jejímu vlastníkovi.

Jakmile všichni využijí svoje agenty, kolo končí a hráči po posunutí ukazatele pokračují novým vysíláním figurek. Tak se všechno opakuje, ve městě rostou nové budovy. Ale je tu ještě jedna důležitá věc: Ve svém tahu mohou hráči také splnit jedno z dobrodružství, jehož kartu drží v ruce. Stačí ji zahrát a mít dostatek hrdinů, které daný úkol vyžaduje. Barevné kostičky představují bojovníky, mágy nebo zloděje a hráči je musí mít ve správné požadované kombinaci. Za to získají nejen odměnu, ale také možnost obodovat dobrodružství na konci partie.

Ten nastane po odehrání osmého kola hry. Hráči mohou mít nasbírané vítězné body v průběhu partie, ke kterým nyní přičtou odměnu za všechny zbylé dobrodruhy, zlaťáky, ale především za kartu lorda, kterou měli dosud ukrytou. Hráč s nejvyšším bodovým součtem se stává vítězem partie.

Lords of Waterdeep - rozehraná hra

Lords of Waterdeep vám nabízí unikátní možnost stát se manažerem hrdinů. Proč vlastně ne? Vždyť jsou to takové rockové hvězdy svojí doby. Měly tisíce fanoušků, a kdyby uměli psát, určitě by se podepisovaly svým fanynkám na různé části těla. Jako jejich manažeři chcete také získat pořádnou dávku koláče a právě o tom celá tahle hra je.

Na cestě k úspěchu se snažíte využívat a stavět budovy, které můžete nejen sami využívat, ale dostanete zaplaceno, kdykoliv je použije někdo jiný. To je první z velmi důležitých konceptů, kolem kterého je tato hra postavena. Takové vedlejší příjmy jsou velmi příjemné, protože soupeři je budou chtě nechtě muset čas od času použít.

Budovy nabízí velmi důležité činnosti, které jsou silnější a zajímavější než ty základní. S příchodem každé nové se rozšiřuje nabídka míst a hráči tak mají trochu volnější prostor než na začátku partie. Tam na ně čeká jen třináct volných pozic, o které se musí poprat se svými agenty. A protože vysílají svoje figurky postupně po jedné, na někoho se nemusí dostat.

Lords of Waterdeep - karty

Velmi důležitou zbraní jsou povinné úkoly, které můžete zahrát na soupeře. Tím mu dokonale narušíte plány. Než se může pustit do plnění dalších dobrodružství, musí nejdříve úspěšně splnit toto zadání. A to jej může pořádně zdržet. Ve hře je ostatně mnohem víc konfliktů, než byste čekali. Jsou tu intriky, které umožní hráčům navzájem přetahovat dobrodruhy a další vychytávky.

Nikdy v průběhu partie ale nesmíte ztratit ze zřetele svoji tajnou identitu. Tento velitel vás na konci odmění za splněné úkoly konkrétního typu. Je tedy důležité se snažit sbírat a plnit právě tento druh, protože právě tak můžete získat velkou injekci bodů, která může v závěru partie rozhodnout. Z toho je zřejmé, že až do konce není v této hře jasný vítěz a to je dobře, protože i pokud jste pozadu, bude vás hra bavit až do konce. Kdo by si nechtěl živit naději na vítězství?

Jako správná hra s tématem vysílání dělníků a jejich aktivací, i Lords of Waterdeep po vás nebude chtít nějak enormní investici vašeho času. Pravidla jsou jednoduchá a v příručce podrobně popsaná, takže se ji rychle naučíte a samotná partie krásně utíká a do hodiny je u konce. Zábavná pak je ve všech počtech, ačkoliv ve více protivnících máte větší pocit napětí, protože na plánu je méně místa.

Lords of Waterdeep - dílky

Na obyčejný worker placement křížený se slavným světem má hra povedenou atmosféru, ale především skvělou hratelnost. Variabilita je zaručená nejen různou skrytou identitou, ale také náhodnými úkoly, budovami a intrikami. Díky tomu je každá partie úplně jiná a vy si jich budete chtít užít co nejvíc.

Zpracování této hry je v podstatě bezchybné. Autoři mysleli na všechno od detailního rozvržení krabice, přes připojovací žetony vlastnictví až k místům na všechny karty. Hráčské karty navíc pomáhají v organizaci různých druhů splněných a nesplněných úkolů a karty jsou velmi kvalitní a vydrží s vámi stovky her bez nutnosti je obalovat.

Lords of Waterdeep je kvalitní strategickou hrou, ve které se najdou nejen zkušení hráči, ale také začátečníci. Hra nejen krásně vypadá, ale také se skvěle hraje. Sice nepřináší do žánru nic objevného nebo nového, ale všechny ty známé věci dělá na sto procent. A opravdu to stačí k tomu, aby Lords of Waterdeep byla výbornou hrou, kterou si rádi kdykoliv zahrajeme znovu.

AutorPeter Lee, Rodney Thompson
IlustraceEric Belisle, Steven Belledin, Zoltan Boros, Noah Bradley, Eric Deschamps, Wayne England, Tony Foti, Todd Harris, Ralph Horsley, Tyler Jacobson, Ron Lemen, Howard Lyon, Warren Mahy, Patrick McEvoy, Jim Nelson, William O'Connor, Adam Paquette, Lucio Parrillo, Dave Rapoza, Richard Sardinha, Mike Schley, Andrew Silver, Anne Stokes, Gábor Szikszai, Matias Tapia, Kevin Walker, Tyler Walpole, Eva Widermann, Eric Williams (I), Matt Wilson (I), Sam Wood, Ben Wootten, James Zhang
VydavatelWizards of the Coast
(106 voters)
KategorieCity Building, Fantasy
MechanismyContracts, Hidden Roles, Increase Value of Unchosen Resources, Ownership, Set Collection, Take That, Turn Order: Claim Action, Worker Placement
RozšířeníLords of Waterdeep: Inevitable Betrayal Promo Card, Lords of Waterdeep: Rapid Expansion Promo Card, Lords of Waterdeep: Scoundrels of Skullport
RodinaComponents: Map (City Scale), Digital Implementations: Google Play, Digital Implementations: Steam, Game: Lords of Waterdeep, Setting: Dungeons & Dragons, Versions & Editions: Board Game Versions of Role-Playing Games
Alternativní názvy深水城領主

Lords of Waterdeep je ukázkou toho, jak vypadá do posledního detailu vyladěná hra, která sice používá starý známý mechanismus, ale dokáže být ohromně zábavná. Od první chvíle, kdy vkročíte do města plného dobrodruhů, začnete vysílat agenty, verbovat hrdiny a stavět budovy, budete se cítit jako v jiném světě. Světě, kde chcete vyhrát. A každá ta cesta za vítězstvím bude jiná, protože k ní budete nejen muset splnit jiné úkoly a využívat odlišné budovy. Vy budete někdo jiný! Náhodně losovaná identita je klíčem k zábavě, protože do konce hry není rozhodnuto o vítězi. Hráči se navíc mohou napadat pomocí karet intrik a zabírat si místa v budovách. A to vše v mantinelech jednoduchých pravidel, do kterých proniknou i začátečníci. Lords of Waterdeep je přístupnou hrou pro hráče všech zkušeností a vyznání.

+ skvělé zpracování
+ výborná atmosféra
+ známý svět