Recenze: Lords of Waterdeep Scoundrels of Skullport

Lords of Waterdeep: Scoundrels of Skullport - balení

Naše město bylo plné hrdinů vždycky. Ale teprve v posledních týdnech se ulice opravdu začaly hemžit muži s meči v ruce či ženami s lukem pověšeným přes záda. Všichni jsou přitahování jedinou zprávou. Objevení nové kobky láká všechny dobrodruhy z okolí. Mnozí padnou při jeho průzkumu, ale nám to nevadí. Naše město zase jednou prosperuje. Každý hrdina, který padne do temnoty, za sebou nechá váčky plné zlata. Podle nařízení protektora všechny tyto peníze jdou do městské kasy.

Na neštěstí hrdinů budeme zase jednou vydělávat i my, hráči. Umožní nám to už podruhé desková hra Lords of Waterdeep (recenze). Konkrétně pak její rozšíření s podtitulem Scoundrels of Skullport, které nikam neodchází a odehrává se stále ve světě Dungeons & Dragons. I toto rozšíření vytvořili autoři původní hry, Rodney Thompson, Chris Dupuis a Peter Lee. Na ilustracích se podílela spousta autorů, kteří umožnili hru vydat v roce 2013 pod hlavičkou společnosti Wizards of the Coast.

Scoundrels of Skullport rozměry odpovídá původní krabici a najde si tak snadno místo vedle ní. Tentokrát je sice o kapku nižší, ale to nevadí. Uvnitř je dostatek místa pro všechny komponenty, jejichž výčet nemůžeme začít ničím jiným, než pravidly. Jenže i tentokrát si hráči budou muset probojovat cestu dovnitř, tentokrát přes nebezpečného beholdera.

Lords of Waterdeep: Scoundrels of Skullport - plán

Uvnitř je pak nejen plastový insert pro pohodlné uložení všeho, ale také komponenty, kterými jej naplníte. Většinu je třeba vycvakat z kartonových archů. Konkrétně máme na mysli 24 nových jedinečných budov, ale také nové žetony karavan hrdinů a materiál v šedé barvě pro šestého hráče. Na ten můžeme hladce navázat figurkami, které tu jsou i pro původní hráče. Proč? Protože pravidla obsahují také variantu delší hry. Navíc tu jsou ještě dřevěné modré žetony korupce (25 kusů).

Tím hlavním rozšířením jsou ale tři herní desky. Jedna představující stupnici korupce ve městě, zatímco zbývající dvě ukazuje nové oblasti, které můžeme se svými sluhy navštívit. Je to nový dungeon Undermountain a také titulní přístav Skullport. Každé místo obsahuje už samo o sobě nové tři budovy. Jenže tím možnosti zdaleka nekončí, protože rozšíření pro potřeby variability přináší nové úkoly i intriky. A také jednu novou frakci Gray Hands.

Určitě si moc dobře pamatujete, že partie Lords of Waterdeep se točí kolem sluhů. S jejich pomocí hráči mohou najímat hrdiny (různých profesí), posílat je plnit dobrodružství a získávat za to vítězné body. Kromě toho lze ve hře také stavět budovy, za jejichž kontrolu pak vlastník dostává odměnu při každém použití.

Lords of Waterdeep: Scoundrels of Skullport - karta frakce

A Scoundrels of Skullport celý tento koncept dále nenápadně rozvíjí za pomoci dvou na sobě nezávislých modulů. Ten jednodušší představuje nová jeskyně, která do hry přidává nové úkoly pro hrdiny, ale také několik budov.

Každý modul má svůj vlastní znak i komponenty, protože ty jsou vázané na specifická nová pravidla. Už v případě rozšíření Undermountain to poznáme, protože hlavním tématem je tohoto modulu je opakované používání akcí. Hráči s využitím některých schopností přidávají na jiné budovy dle svojí volby kostičky hrdinů, které tak zvyšují hodnotu. Na tuto možnost lze ale nahlížet také z jiného pohledu – jako na šanci odlákat soupeře od políčka, které nechcete, aby zvolili.

Tento modul má jinak za následek především navýšit variabilitu základní hry bez výrazného zesložitění rozhodování. Jenže tenhle modul na to jde trochu víc nenápadně, ale při tom partii opravdu obohatí i jinak. Konkrétně mluvíme o kartách intrik, jejichž hraní teď bude mnohem častější. A to jsme ještě nemluvili o nových, opravdu epických dobrodružstvích, které přináší čtyřicet bodů a jsou opravdovou výzvou pro všechny hrdiny.

Lords of Waterdeep: Scoundrels of Skullport - dílky

Vyšší nároky na hráče přichází až ve chvíli, kdy do souboje zařadíte rozšíření Skullport, které přináší do partie opravdové lebky. Ty představují korupci, která slouží jako negativní měna ve hře. Všichni účastníci ji získávají za schopnosti budov, které využívají černou magii.
Lebky si odebírají ze společného plánu, kde jsou rozmístěna na políčkách po třech. Čím více jich je ve hře (společně u všech účastníků), tím více je město zkorumpované a tím větší bude také vliv jejich vlastnictví na konci partie. Za každý žeton korupce si hráč musí na konci partie odečíst právě tolik bodů, kolik je nejvyšší hodnota volného políčka na desce korupce.

Budovy s korupcí nabízí ale opravdu lákavé možnosti a hráči budou často kalkulovat s jejich možnostmi. Navíc v nabídce jsou i šance, jak se lebek znovu zbavit. Jenže o tyto pozice je později v partii velký zájem.

Scoundrels of Skullport fungují skvěle. Přesto obě rozšíření mají za následek mírné prodloužení partie. To proto, že na výběr je z více budov. Partie je také výrazně variabilnější a korupce nekompromisně zvyšuje obtížnost. Hra je teď ještě mnohem těžší na plánování, protože každou lebku na konci partie draze vykoupíte.

Lords of Waterdeep: Scoundrels of Skullport - karty

Oba moduly lze použít nejen zvlášť, ale také dohromady a vytvořit si tak opravdu epický zážitek. Právě a jen pak dostanete ze hry opravdové maximum. Tady se ukazuje síla dvou menších rozšíření, které se zdánlivě ubírají každé jiným směrem, ale při tom fungují dohromady naprosto perfektně.

A pak je tu samozřejmě i možnost hrát v šesti. Tím se sice partie trochu zpomalí, ale tentokrát časem zaplatíte za ještě lepší dojem. Díky hromadě nových karet intrik je vše velmi těsné, kontaktní a napínavé až do posledního okamžiku. Nikdy nevíte, co si na vás kdo přichystá a co se může stát například v nečekaném vývoji s korupcí.

Herní doba je samozřejmě vyšší a tentokrát už výrazně přesahuje původních šedesát minut. V epické variantě se snadno dostanete i přes dvě hodiny, což už může vypadat jako příliš. A tady už pak záleží na samotných hráčích, protože zatímco někdo to vnímá jako nesnesitelné pro „obyčejné“ euro, další to uvítá jako dostatek prostoru pro taktiku.

Bohužel s novým prostorem na plánu tu vznikl ještě také jeden nedostatek, který musíme rozhodně zmínit. Tři budovy znamenají, že najednou je méně soupeření o jednotlivé pozice. A to nevynahradí ani karty intrik. Je to trochu škoda, protože právě to je na většině worker-placementů tím hlavním tahákem.

Scoundrels of Skullport má výborný efekt na už tak parádně fungující hru. Lords of Waterdeep se zásluhou tohoto rozšíření stává ještě lepší. Nabízí hromadu nové zábavy, ale především s oběma moduly zapojenými do hry, se hra stává naprostou peckou a zážitkem, který si kdykoliv rádi zahrajeme znovu. Lords of Waterdeep v kombinaci se Scoundrels of Skullport jsou přes drobné nedostatky jedním z nejlepších worker-placementů.

AutorChris Dupuis, Peter Lee, Rodney Thompson
IlustraceScott Altmann, Alex Aparin, Ralph Beisner, Zoltan Boros, Noah Bradley, Kai Carpenter, Milivoj Ceran, Stephen Crowe, Crut, Vincent Dutrait, Wayne England, Jason Engle, Gonzalo Flores, Tony Foti, Pavel Guzenko, Ralph Horsley, Tyler Jacobson, Goran Josic, Jason Juta, Mathias Kollros, Jorge Lacera, Howard Lyon, Christine MacTernan, Sławomir Maniak, Christopher Moeller, Scott Murphy, Jim Nelson, Adam Paquette, Dave Rapoza, Richard Sardinha, Dan Scott, Chris Seaman, Craig J. Spearing, John Stanko, Sarah Stone, Matias Tapia, Peter Tikos, Brian Valenzuela, Eva Widermann, Mark Winters, Ben Wootten, Kieran Yanner
VydavatelWizards of the Coast
(21 voters)
KategorieCity Building, Expansion for Base-game, Fantasy
MechanismyCommodity Speculation, Open Drafting, Set Collection, Worker Placement
RozšířeníLords of Waterdeep
RodinaDigital Implementations: Google Play, Game: Lords of Waterdeep, Players: Expansions Changing Player Count, Setting: Dungeons & Dragons

Lords of Waterdeep se s rozšířením Scoundrels of Skullport zařadili hodně vysoko do našich žebříčků. Mohou za to dva rozdílné moduly, které posunují hru ještě o kousek výš v náročnosti. Nečekejte nějaké početné cesty k vítězství, ale místo toho opravdu hrdinský zážitek, dobrodružství a podrazy na každém kroku. Zásluhou nové skvěle fungující korupce můžete body i ztrácet. Navíc hromada nových budov zajišťuje, že tahle hra se vám jen tak neomrzí. Se Scoundrels of Skullport s chutí zasednete ke stolu a dáte si pořádnou epickou bitvu k večeři.

+ dva odlišné moduly
+ spousta zajímavých nových nápadů
+ skvělá korupce odečítá body