Recenze: Lost Legends – najděte v sobě hrdinu

Lost Legends - balení

Temná pevnost démonů vrhala svůj stín na údolí, ale byla stále jen vzdálenou hrozbou. Cesta zde končila a z houštiny se ozývaly zvuky, které by každého obyčejného člověka odradily od pokračování. Ale David se nedal zastrašit pouhými zvuky. Věděl, že se potřebuje dostat do pevnosti a tohle byla jediná cesta. Pouze tam může získat dostatek slávy a bohatství na to, aby mohl požádat o ruku svoji milovanou princeznu..

Možná to zní trochu jako pohádka, ale Lost Legends jsou dobrodružné a krvavě zábavné. Budete pobíjet nepřátele a s vybojovanými trofejemi se můžete ucházet o rytířský titul. To všechno ve hře od společnosti Queen Games a především designéra Mikea Elliota, autora slavného a populárního Thunderstonu (recenze). Autorem ilustrací k novince je trojice Marko Fiedler, Oliver Schlemmer a Claus Stephan.

Zajímavostí pak je, že tato hra si získala poměrně velkou podporu na serveru Kickstarter, který Queen Games začali využívat pro riskantnější projekty. Takto mají předem zajištěné financování první vlny tisku a to ještě dřív, než se vlastně hra dostane do obchodů. Tento model tak odstraňuje riziko, které bylo nepříjemné i pro takto velké společnosti.

Lost Legends - připravená hra

Hru najdete v rozsáhlé krabici s obrázkem, který vás nenechá ani na chvilku na pochybách, že vás čekají velká dobrodružství. Najdete na něm hrdiny tváří v tvář obrovské hrůze. Uvnitř nenajdete žádný velký herní plán, ale místo něj pět zajímavých hráčských desek. Ty společně s více než 100 žetony (zranění, peníze, sláva, ale třeba i trofeje) musíte nejdříve vycvakat z kartonových archů. Žetony jsou až na čtvercové trofeje všechny kulaté.

Tyto všechny komponenty doprovází na cestě ještě 150 karet rozdělených do tří balíčků podle úrovní hry, ve které se s nimi setkáte. Jejich složení je vždy rozděleno v poměru tři ku dvěma ve prospěch vybavení, zatímco dvacítka karet zobrazuje nejrůznější příšery. Na kartách předmětů najdete jeho typ (zbraň, brnění, kouzlo nebo artefakt), cenu, ale především jeho schopnost popsanou ikonami a v dolní části ikonku schopnosti, která zde stojí za účelem vylepšování vaší postavy.

To naopak příšery nemají jen útok a počet životů, ale i nějaké speciální schopnosti a především jsou zranitelnější vůči některým druhům útoků. To je zde naznačeno pomocí modifikátoru zranění, který půlí, násobí nebo dokonce zcela ignoruje některý z vašich útoků (na blízko, na dálku a magie).

Lost Legends - rozehraná hra

Nejdůležitějším místem pro každého hráče ale je jeho deska, ke které ze stran bude přikládat právě karty vybavení, ale i trofeje a dovednosti. Kolem centrálního obrázku postavy se vine trojice stupnic – životy, mana a především nejdelší zkušenosti. První dvě mají zlatým kolečkem orámovanou počáteční hodnotu, místo pro zlaťáky i startovní bohatství a schopnosti vašeho bojovníka.

Na začátku přípravy partie si hráči tedy vyberou jednu z postav, ze společného banku žetonů si vezmou vytištěné množství peněz, ale především si vezmou tři kostičky – zelenou pro sledování počtu životů, modrou na manu a černou na zkušenosti. Navíc dostanou ještě dva žetony, které půjdou také na stupnice zdraví a magické energie a budou označovat maximální hodnoty pro vašeho hrdinu.

Balíčky karet roztřídíte na tři podle zadních stran určujících úroveň, pro niž jsou určené a rozdělíte je na příšery a výzbroj. Z balíčků vybavení odstraníte karty, které neodpovídají počtu hráčů, ve kterém hrajete. Za každého hráče dáte do balíčku s příšerami tři příšery, zbytek vytvoří zásobu. Pro každou úroveň tak dostanete tři pod sebou ležící hromádky a dostali jste se do finále přípravy. Můžeme tedy vyrazit na dobrodružství.

Lost Legends - rozehraná hra

Hra se odehrává ve třech kolech podle míst, kam hrdinové vstoupí. Na začátku se ocitnete v ruinách, které nejsou tak nebezpečné, ale už při vstupu do jeskyní vás obklopí nepříjemný chlad. A jakmile vás chodba dovede do pevnosti démonů, začne vám obavou přeskakovat dech. Každé z těchto kol se dělí na dvě fáze – přípravu, ve které se můžete na základě špionů pořádně připravit na příšery čekající za rohem, a pak boj.

Každý z hráčů odhalí průzkumem jedno monstrum – otočí jednu kartu ze společného balíčku a položí si ji před sebe ke středu svojí hráčské karty. Navíc položíte jednu otočenou kartu také vedle dobírací hromádky. Pak všichni dostanou do ruky šest náhodných karet z balíčku vybavení a vyberou si pouze jednu z nich. Zbývajících pět karet předají dalšímu hráči po svojí levici. Ale než se na ně mohou podívat, musí nejdřív využít tu, kterou si vybrali. A to jedním ze dvou způsobů – buď jako předmět, který získali nebo jako schopnost, kterou představuje ikonka úplně dole na kartě.

Vylepšení dovedností je zdarma a znamená otočení karty vzhůru nohama a zasunutí pod levý horní roh vaší hráčské karty. Navíc dostanete z banku zlaťáky podle pořadového čísla kola (= úrovně), ve kterém se nacházíte. Proč byste to vlastně dělali? Lepší karty vybavení vyžadují po vás také vyšší úroveň schopností.

Lost Legends - rozehraná hra

Právě karty vybavení jsou cestou k úspěšnému boji s krvežíznivým nepřítelem. Za pořízení karty ale musíte zaplatit částku uvedenou v jejím pravém horním rohu. Náklady je možné snížit, pokud máte správné dovednosti. Poté si kartu přiložíte k příslušnému místu u karty hrdiny. Dávejte ale pozor při výběru karty, protože u zbraní a brnění můžete mít vždy od každého typu pouze jeden kus. V případě zbraní se jedná o tři (na blízko, na dálku a magickou), u obranných prostředků jsou to štít, helma a brnění.

Všude bez rozdílu můžete mít vždy maximálně tři odlišné karty. V případě, že byste překročili limit, můžete vzít jednu ze stávajících karet a proměnit ji v dovednost. Ovšem za toto využití karty nedostanete žádné zlato.

Pak se hráči podívají na zbývajících pět karet, které jim poslal soused, vyberou si jednu a zbytek opět pošlou dál. Takto každý z protivníků získá dohromady pět karet, kterými se snaží připravit na to nejdůležitější, co ho čeká – boj s příšerou. A protože od začátku víte, s jakým monstrem máte tu čest, můžete se na něj připravit správnou volbou karet. Myslete ale na to, že to nebude jediný nepřítel, se kterým se na této úrovni potkáte! Čím víc jich dokážete porazit, tím lépe.

Lost Legends - rozehraná hra

Tentokrát už se hráči v tahu střídají a bojová fáze je rozdělená do pěti částí. Většina z nich zajišťuje ale pouze to, aby hráč před sebou vždy měl nějakou příšeru, se kterou se bude prát. Pokud nemá (protože ji porazil v minulém tahu), může si vzít buď odkrytou kartu vedle balíčku, nebo horní kartu dobírací hromádky. V průběhu tohoto odhalení narazíte na jednu z nejdůležitějších taktických možností – příšeru můžete předat jinému hráči, který nemá v současné době před sebou žádnou obludu.

Hráč si může vybrat pro souboj jednu libovolnou zbraň, kterou na příšeru zaútočí a umístí na ni žetony zranění odpovídající útočným schopnostem. Síla zbraně je daná řádky na kartě. Pro všechny kromě prvního musíte splnit nějakou podmínku, abyste jejich možnosti mohli využít. Při útoku musíte však vzít v potaz také modifikátory na kartách monster, které mohou zranění snižovat i zvyšovat. V případě, že příšera váš útok přežije, vrátí vám ho ve výši odpovídající svojí síle, jehož část však může pohltit vaše brnění. O zbytek bodů, který prošel skrz, si musíte snížit svoje životy na ukazateli.

Hráč si zvýší svoje zkušenosti, které mu v určitých fázích své stupnice přináší výhody (léčení, zlato) a rozdělí mezi sebe a své dva přímé sousedy (nalevo a napravo) zlato získané z příšery. Její kartu pak zasune pod svůj herní plán do sekce trofejí, a pokud má poražená monstra správného druhu, může získat bodované dílky trofejí. V případě, že jste nepřítele nedokázali porazit, ale oba ještě stojíte na nohou, budete pokračovat v bitvě v příštím kole. Pokud vaše životy klesnou na nulu, pak jste byli poražení a musíte odevzdat jednu ze svých schopností.

Lost Legends - hráčský plán

Partie pak pokračuje dalšími boji do té doby, než dojdou příšery v zásobě. V tu chvíli má každý poslední šanci porazit příšeru, proti které zrovna stojí. Pak přejdou společně do druhé a později do třetí úrovně. Na konci partie dostanou hráči body za nastřádané zkušenosti, za všechny svoje trofeje a také za největší obnos zlata v kapsách. Vítězí hráč, který nastřádal nejvíce bodů legendy a jedna taková (podle názvu ztracená) se z něj tímto stala.

Lost Legends nám nabízí dobrodružství, které můžeme zažít společně. Potkávat příšery, vybavovat se, trénovat naše hrdiny a především bojovat s nestvůrami na své cestě za slávou. Přitom si ale trochu pomáháte s kamarády, které za to odměníte částí pokladu. Ale na konci čeká ta hlavní odměna jen pro jednoho – toho, který nasbírá největší slávu.

Hra jako celek je velmi příjemně jednoduchá a není složité se ji naučit. Zahrajete si ji během hodinky, což z ní dělá opravdu zajímavé dobrodružství. Partie je zábavná, hráči si skvěle užívají souboj s příšerami. Nejdůležitější ze všeho je ale vybavování a vylepšování vašeho hrdiny, které probíhá formou draftu, a díky tomu nad ním máte kontrolu, ale není zdaleka náhodné. Pět karet na každé ze tří úrovní dohromady zajišťuje dostatek zábavy.

Lost Legends - karty

Dostatek karet pak je zárukou variability každé partie. Nikdy nebudete bojovat se stejnou kombinací příšer a ještě dlouho se budete těšit na ty, které si zrovna vylosovali nebo vybrali soupeři. Obvykle se musíte poprat s tím, co potkáte, ale občas můžete některého protivníka obejít a předat ho jinému hráči.

Na hře se nám moc líbí způsob, jakým jsou provázané karty schopností a zbraní. Podpora funguje oběma směry, takže někdy nevíte, co je výhodnější. Navíc každá karta jde zahrát dvěma způsoby, což činí z volby při draftu ještě těžší oříšek.

No a s tím se samozřejmě váže také první zásadní problém – délka tahu. Hráči často dlouho zkoumají karty, kombinují je s těmi, které už mají, a celá partie se trochu opozdí. Plánují sice všichni současně, protože každý má svůj příděl, ale přesto budete často na ty váhavější čekat. Herní doba samotná ale není nijak přehnaná a do závěrečné úrovně se podíváte dříve, než uplyne hodina. Lost Legends jsou doporučené od tří hráčů, ale překvapivě funguje docela dobře ve dvou.

Lost Legends - karty

Nejvíce problematická je ale ve hře distribuce zlata. Získané peníze z poražených příšer rozdělujete mezi sebe a svoje dva nejbližší sousedy. Díky tomu může pro váš úspěch větším počtu hráčů být rozhodující, kde sedíte. Proto můžeme doporučit hru především pro partie ve třech protivnících, kde tento problém nenastane.

Pro vyšší hráčské počty by bylo lepší, pokud by se o peníze s vámi dělili vždy ti nejslabší – tedy buď hráči s nejméně životy (sporné) nebo s nejnižší úrovní zkušeností (nejlepší). Právě tuto druhou možnost jsme zkoušeli a fungovala poměrně dobře.

Druhá větší výtka pak patří možnému vyřazení hráčů v průběhu kola. Ten pak musí čekat na to, až všichni ostatní porazí příšery před nimi a zapojit se může teprve ve chvíli, kdy ostatní vstoupí do druhé úrovně. To může někdy znamenat i 20 minut dlouhé čekání a je velice nepříjemné.

Lost Legends - karty

Drobný problém pak je i v možnosti předávat karty nepřátel. To je sice dobrou možností pro vás, jak se vyhnout příšeře, která je nad vaše síly, ale současně také můžete postavit některého z protivníků před překážku, které se nemůže vyhnout. Doporučujeme proto zavést pravidlo, že může hráč takovou předanou příšeru odmítnout za jeden ztracený bod života – uteče se škrábnutím. Taková karta se odhodí a v partii už se nepoužije.

Karty obsahují dost informací a ikonek, ale všechny jsou jasné a přehledné. Celkově je grafika a zpracování velice zajímavé od asymetricky řešených hráčských desek až po ilustrace na celé sto padesátce karet.

Lost Legends je opravdu dobrá a podařená hra, která však potřebuje několik zásahů, aby byla vynikající. Takové úpravy by neměly být třeba a je škoda, že taková situace vůbec nastala. Nejsou to zcela zásadní problémy a i bez úprav si hru užijete díky výtečné atmosféře, ale pokud chcete rovný souboj, pak pozor především na rozdělování peněz ve více než třech hráčích. To ale nic nemění na tom, že Lost Legends jsou hrou, která stojí za pozornost pro všechny milovníky fantastických dobrodružství.

AutorMike Elliott
IlustraceMarko Fiedler, Falk Hansel, Oliver Schlemmer, Claus Stephan
VydavatelQueen Games, Arclight Games
Počet hráčů3 - 5
Herní doba70
(7 voters)
KategorieFantasy, Fighting
MechanismyOpen Drafting
RozšířeníLost Legends: Demon Hunter (Queenie 1), Lost Legends: Forest of the Damned (Queenie 2)
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Series: Yellow Wave Box (Queen)
Alternativní názvyロストレジェンド

Lost Legends je jedno velké dobrodružství v krabici. Každý z hráčů se stane jedním z hrdinů, kteří prochází třemi úrovněmi plnými nepřátel. Tentokrát ale nebudete přepadení, ale můžete se na ně správně připravit pomocí rozdaných karet na začátku každého kola. Ty vám přinesou předměty a schopnosti pro vaše bojovníky. A tady to začíná být zajímavé, protože tyto dvě strany bojové mince jsou opravdu dobře propojeny a dají vám zabrat, když se je budete snažit zkombinovat v co nejlepší výsledek právě pro vašeho hrdinu. Soupeři si karty podávají, takže není vše závislé na náhodě. Samotný boj není záležitostí štěstí, ale připravenosti. O to víc zamrzí některé nedomyšlené situace. Hra je výborně laděná pro tři, protože v tu chvíli si vítěz souboje podělí svoji kořist se soupeři. Pokud se ale výpravy účastní více hráčů, je váš příjem závislý hodně na tom, kde sedíte. Možnost nepřijmout příšeru a předat ji jinému hráči je velice zajímavým způsobem interakce, ale může způsobit, že nesprávně připravený hráč bude pak celé kolo čekat a zůstane pozadu za ostatními soupeři. Jenže pro nás všechno vyvažuje atmosféra, která z Lost Legends sálá na všechny strany. Zažijete nečekaná dobrodružství, ve kterých si můžete vylepšovat svoje hrdiny. Variabilita je opravdu vysoká a hratelnost je výborná. Nebýt těch několika zaváhání, mohla být Lost Legends hrou, na kterou jen tak nezapomenete. Ale i tak zůstává výrazně nadprůměrnou hrou.

+ skvěle propojené dovednosti a zbraně
+ rozdávání karet na začátku pomocí draftu
+ poměrně málo náhody