Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Machi Koro Velkoměsto – před růstem není úniku

machi-koro-velkomesto-08

Byli jsme čtyři. Přesně čtyři města nedaleko od sebe existující po desítky let. Jenže nárůst zástavby v posledních letech rozšiřuje naše hranice tak, že hrozí spojení. Jsou tu odpůrci, ale i příznivci, protože to může přinést řadu zajímavých možností. Zatím ale pořád jsme každý za sebe, jen už nejsme obyčejné vesnice. Jsme velkoměsta!

A pro všechny milovníky velkých metropolí, ale především přístupných karetních her, přichází rozšíření k vynikající hře Machi Koro. Tu v češtině vydává společnost MindOK, původně se ale jedná o dílo firmy Grounding Inc. Designérem celého díla je Masao Suganuma a o ilustrace se postaral Noboru Hotta.

V oranžové krabičce se nachází pouze 140 karet, které se dělí na dva moduly a žádné jiné komponenty – ani kostky, ani kulaté žetony peněz. Ty lze použít samostatně a pravidla to dokonce doporučují. Na kartách jsou opět budovy, a zatímco jedny patří do oblasti Přístav, ty druhé jsou s tématem Metropole.

machi-koro-velkomesto-01

V každé partii mají jednotliví hráči před sebou svoje malé městečko ze dvou karet, a také další karty dominant připravené na postavení. Jsou to budovy, které každé město potřebuje – nádraží, vysílač, zábavní park a především nákupní centrum. Hráči si na začátku každého tahu hodí jednou nebo dvěma kostkami a jejich výsledek určí, které budovy se aktivují. Některé spouští své schopnosti v tahu hráče, jiné mohou aktivovat naopak všichni soupeři. Vše záleží vždy na číslici v horní části karty. Hráči tak získávají, ztrácí nebo si předávají mince a snaží se nastřádat co největší jmění. Za to si ze společné nabídky nakoupí další karty, až to všechno skončí postavením dominant. Takový hráč vítězí.

Oba moduly si představíme společně a řekneme si, co přináší nového. Obecně ale platí vždy to, že se mění příprava. Už nebudou k dispozici všechny karty a jejich druhy v hromádkách. Pravidla nově předepisují rozdělení karet na tři balíčky – fialové vyspělé budovy a pak budovy podle hodnoty (1-6 a 7+). Z takových zamíchaných hromádek se pak vytvoří celková nabídka tuctu karet – po kousku z každého balíčku. Karty zdvojené v nabídce ale nově nezabírají prostor nějakým zajímavějším budovám, ale překryjí svoje dvojče.

V obou modulech dostanou hráči ne čtyři, ale více dominant (pět nebo šest dle modulu). Nové přírůstky se jmenují letiště a pochopitelně přístav. A do začátku dostanou rovnou postavenou radnici (první z dominant). Tím ale rozdíly v pravidlech samotných končí. Od té chvíle už hráči pouze budou objevovat, pořizovat a využívat nové budovy.

machi-koro-velkomesto-02

Jsou tu karty všech typů a barev. Pobaví finanční úřad, který zdaní všechny majitele deseti a více mincí. Ty směřují do kapsy aktivního hráče. Jsou tu ale i levnější karty, které přináší finance (například květinová zahrada, která navíc funguje v kombu s květinářstvím). Karty na sebe odkazují opravdu hodně.

Nový prvek je vyřazování karet mimo provoz. To umožňují karty vinařství a čistička. Hráč takovou dotčenou kartu musí otočit o devadesát stupňů a nemůže využívat žádný z poskytovaných benefitů. Ze sabotáže může hráč svoji budovu vysvobodit hozením správného čísla na kostce.

Hra zůstává stále strategická. S využitím obou rozšíření současně už je ale hodně náhodná, protože karet prostě nepřijde do nabídky takový výběr, jaký byste chtěli. Tím se do hry nenápadně vkrádá další vrstva náhody, kterou dosud reprezentovaly jen kostky. U těch ale jde v kombinaci s čísly na kartách kalkulovat s pravděpodobností. U hromádky zamíchaných karet to možné není. Z karet si ale hráči mohou sami vytvářet svoje variace a měnit si herní zážitek omezením výběru. A každá nabízí něco úplně jiného. Tyto možnosti jsou nepoznané a dělají hru různorodou.

machi-koro-velkomesto-03

Zajímavá je také schopnost dominanty letiště, které financemi odměňuje hráče za nestavění (deset mincí). Do rozjezdu je ale dobré třeba i kukuřičné pole (pouze s jednou dominantou), zatímco IT centrum se odmění hráči za investici stálým příjmem v následujících kolech.

Vliv na herní dobu samozřejmě rozšíření mít musí. Zábava se tedy prodlužuje, ale není to na úkor plynulosti nebo opravdového zážitku. Díky velkému důrazu na konflikt je samozřejmě nejlepší v nejvyšším počtu čtyř hráčů.

Tohle rozšíření je pro Machi Koro naprosto zásadní! Přináší totiž tolik kýženou variabilitu a to v parádním pojetí plném nových možností. Pokud tedy Machi Koro máte, pak už byste jej neměli nikdy hrát bez rozšíření Velkoměsto.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorMasao Suganuma
IlustraceNoboru Hotta, Mirko Suzuki
VydavatelKOSMOS, MINDOK, White Goblin Games
Rok vydání2015
Počet hráčů2 - 4
Herní doba40
Minimální věk8 and up
Jazyková závislostSome necessary text - easily memorized or small crib sheet
(2 voters)
KategorieCard Game, City Building, Dice, Expansion for Base-game
MechanismyDice Rolling, Set Collection
RozšířeníMachi Koro
RodinaGame: Machi Koro
Alternativní názvyMachi Koro: Metropool, Machi Koro: Velkoměsto

Více o hře.

Recenze: Machi Koro Velkoměsto – před růstem není úniku
Machi Koro: Velkoměsto je dokonalým příkladem toho, jak s rozšířením může hra rozkvést. Už tak zábavná a jednoduchá hra se nyní stává velmi variabilní a mnohem zábavnější. Hráči si mohou sami vytvářet varianty nebo hrát s připravenými. Celkově je ale nových karet dost a krásně se spolu snoubí do kvalitního mixu. Machi Koro: Velkoměsto je povinným rozšířením a dělá ze samotného základu bramboračku.
Klady:

+ spousta nových karet
+ konfliktnější
+ zachovaná zábava
+ ohromná přidaná hodnota proti základu
+ konflikt
Zápory:

- více náhody
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Bermuda Pirates – záhada pirátského trojúhelníku