Recenze: Malý princ – Udělej mi planetu

Malý princ: Udělej mi planetu - balení

Když má někdo rád květinu, jedinou svého druhu na milionech a milionech hvězd, stačí mu ke štěstí, když se na ty hvězdy dívá. A řekne si: Tam někde, je má květina… Ale když sežere beránek květinu, bude to, jako by najednou všechny hvězdy pohasly! A to není důležité?

Věřte Malému princi, že květiny jsou velmi důležité. Věděl to i Antoine de Saint-Exupéry, když psal jednu z nejlepších a nejpopulárnějších knih všech dob. Malý princ, jednoduchý a přitom velmi hluboký příběh, který si zamilovaly miliony lidí. Loni slavilo jeho dobrodružství sedmdesáté narozeniny, ale u nás se stane jeho rokem až 2014. Konečně vyšel dotisk dlouho očekávané obrazové knihy a teď ještě desková hra Malý princ: Udělej mi planetu!

Celá pochází z hlavy dvou vynikajících autorů, Antoine Bauzy (Příšerky ze skříně, Dr. Shark – recenze, Takenoko – recenze) a Bruno Cathaly (Sobek – recenze, Noé – recenze). Vyšla v produkci francouzské společnosti Ludonaute a svoji cestu si neomylně našla také na naše stoly v České republice. Můžeme za to poděkovat firmě REXhry, která si vzala na starost její počeštění a to včetně krásných původních ilustrací samotného Antoine de Saint-Exupéryho.

Malý princ: Udělej mi planetu - rozehraná hra

Hra se ukrývá v poměrně malé krabičce, jejíž víko je pokryté výjevy známými z knížky. Nechybí ani to již zmiňované důležité číslo 70. Podtitul udělej mi planetu již leccos naznačuje. K hráčům pod víkem dorazily kartonové dílky. Tentokrát ale hráče nečeká žádné vycvakávání, protože dílky už jsou pečlivě usazené v čtyřech přihrádkách. Mezi těmito hromádkami leží ještě jedna malá kapsa a v ní se ukrývá pětice barevných žetonů.

Kartiček je celkem osmdesát a každá obsahuje obrázek jedné šestnáctiny planety, případně i s nějakým obyvatelem, baobabem nebo beránkem. Jednoduše je lze rozdělit na čtyři typy – dílky vesmíru s postavou, destičky celé zaplněné planetou, a pak okraje planety svažující se doleva a doprava.

Právě na tyto čtyři skupiny hráči rozdělí kartičky na začátku partie a položí je do středu stolu zamíchané obrázky dolů. Sami hráči by před sebou měli mít dostatek prostoru, protože právě zde budou stavět planetu a snažit se při tom získat co nejvíce bodů. V případě, že se souboje neúčastní plný počet hráčů, pak je třeba vyřadit určitý počet destiček ze hry.

Nic jiného už není třeba. V partii se hráči střídají v roli začínajícího hráče, který má vždy velkou výhodu. Z nabídky destiček vybere jeden sloupec a vezme tolik dílků, kolik je hráčů. Vybrané části planety rozloží na stůl tak, aby na ně všichni dobře viděli. Sám má možnost vybrat si jednu stavební část jako první. Poté určí hráče, který přijde na řadu s výběrem jako další.

Tak si hráči rozeberou destičky. Na posledního hráče v kole zbude dílek, který ostatní nechtějí. Ovšem může ho těšit, že v dalším kole se právě on stane začínajícím hráčem a bude moci vybírat jako první. Nejdříve ale všichni musí získaný dílek přiložit do své planety. Ta má jasně daný tvar, ale přitom spolu získané dílky nemusí okamžitě sousedit. Teprve na konci musí mít každý hráč uzavřenou planetu o šestnácti částech.

Ve hře je ale důležité, jaké objekty a zvířátka si na svoji planetu pustíte! Nejhorší jsou baobaby, které vysávají štěstí ze všech lidí. Jestliže si některý z účastníků v průběhu hry musí vzít třetí baobab, musí všechny tři kartičky se stromy otočit zadní stranou (s hvězdnou oblohou) nahoru. Taková destička svému majiteli nepřinese na konci hry žádné body.

Souboj končí ve chvíli, kdy hráči rozeberou všechny dílky. To současně znamená, že všichni mají postaveny své planety, ačkoliv v posledních kolech asi dostali destičky, po kterých zrovna netoužili. Pro zisk bodů je ale důležité, jaké postavičky si hráči vybrali do rohů svojí planety. Každá nabízí body za něco jiného. Hráči tak mohou být odměněni za lampy, zvířata, baobaby, ale i západ slunce.

Čtyři postavy znamenají stejný počet šancí, jak získat body. Každý ze soupeřů si tedy sečte kladné body, ale ještě než se může začít radovat, měl by si všímat sopek. Pouze ten, kdo jich má na své planetě nejvíce, si musí stejný počet bodů od svého skóre odečíst. Teprve teď lze s konečnou platností říct, kdo je nejlepší ve stavbě planet.

Malý princ slaví svoje výročí velmi dobře. Ze hry vyzařuje hravost a výborná atmosféra. Partie přitom trvá jen půlhodinku, za kterou postavíte celou planetu. Kdo by si nechtěl něco takového vyzkoušet, že ano?

Na hře je naprosto kouzelná její jednoduchost. Příprava znamená jednoduše rozdělení destiček na hromádky. Nic víc není třeba, takže hráči se mohou do zábavy pustit během jedné až dvou minut od otevření krabice! Pravidla samotná nejsou o nic složitější a zvládnou je úplně všichni. To ale nutně neznamená, že je hra jednoduchá a neobsahuje žádné rozhodování!

Partie má poměrně jasně danou strukturu. Na začátku se hráči snaží především nasbírat správné postavičky a podle nich pak upravují svoji taktiku. Identita destiček na výběr je vždy veřejná, takže soupeři vždy ví, co za dílek jste jim vyfoukli.

Je dobře, že hra neomezuje stavbu planety žádnými pravidly. Díky tomu lze vše podřídit taktice. Ale přesto si musí účastníci umět poradit i s destičkou, kterou nechtěli a vůbec se jim nehodí do plánu. Ostatní velmi dobře vědí, co hráči sbírají a mohou si škodit. Místo toho, aby si vzali destičku, která se jim nejvíce hodí, raději ukradnou nějakou, která by nabídla pořádný ranec bodů vám. Tahle nenápadná interaktivita přidává hře další úroveň rozhodování.

Malý princ: Udělej mi planetu - dílky

Výše popsaná pravidla fungují dobře ve třech i čtyřech hráčích. Malého prince je ale možné hrát i jako duel a tady by stejná pravidla jako pro víc protivníků nepřinesla radost nikomu. Naštěstí příručka obsahuje variantu, která všechno vyřeší. V každém kole jsou na výběr hned tři dílky. Jeden z nich hráč ale otočí obrázkem dolů, aby ztížil výběr svému soupeři.

Díky této chytré úpravě nabízí duel ještě lepší atmosféru než základní hra. Z taktického hlediska je najednou důležitá i pozice začínajícího hráče. Ten nevybírá jako první, ale místo toho musí umět dobře blafovat. Zakrytá karta může být dobrá, ale současně se může také jednat o past. Samozřejmě tak do hry vstupuje také mírná náhoda a nejistota.

Přesto si myslíme, že právě ve dvou je Malý princ úplně nejlepší. To ale vůbec neznamená, že by ve více hráčích byl o něco horší. Tahle hra se povedla opravdu skvěle a nadchne úplně každou rodinu, ale fanoušků si díky svému tématu najde mnohem víc.

Malý princ: Udělej mi planetu - dílky

Ale s variantami jsme ještě neskončili. Pokud se chcete vyhnout kradení dílků (například protože hrajete s menšími dětmi), lze hrát partii také se skrytými postavami, které si hráči rozeberou na začátku partie. V průběhu partie pak vybírají části planety pouze ze tří hromádek místo čtyř. Až do konce tak hráči vůbec neví, kdo je ve vedení a kdo sbírá jaké obrázky.

Schopnosti postav jsou zvoleny velmi dobře a odměňují úplně všechno. Normálně jsou třeba baobaby špatnou zprávou, ale to všechno přestává platit s pijanem. Král zase je velmi vybíravý a za jedinečnou růži na planetě nabízí odměnu rovnou čtrnácti bodů! Ale takovou jednu růži není jednoduché uhlídat. Zeměpisec se zase vyhýbá sopkám.

Zpracování není co vytknout, protože kresby jsou naprostou klasikou, kterou všichni známe z knížky. Krabička je řešena výtečně a pravidla popisují vše jednoduše, včetně bohatých obrázkových příkladů. Ukázkové.

Malý princ: Udělej mi planetu - žetony

Malý princ: Udělej mi planetu! je splněným snem všech fanoušků této knihy. Hra nabízí skvělou zábavu, přístupnou hratelnost a překrásné zpracování. Tahle zábava bude hitem každé hráčské skupiny a rozhodně si zaslouží vaši pozornost!

AutorAntoine Bauza, Bruno Cathala
IlustraceAntoine de Saint-Exupéry
VydavatelLudonaute, Asmodee, Asterion Press, Broadway Toys LTD, Gém Klub Kft., Happy Baobab, Heidelberger Spieleverlag, Hobby Japan, Kaissa Chess & Games, Lautapelit.fi, Lex Games, Lifestyle Boardgames Ltd, MeepleBR, Moonster Games, Rebel Sp. z o.o., REXhry, Ігромаг
Herní doba25
(28 voters)
KategorieNovel-based, Territory Building
MechanismyOpen Drafting, Set Collection
RodinaBooks: The Little Prince, Components: 4 x 4 Grids
Alternativní názvyA kis herceg-Az én kis bolygóm, Der Kleine Prinz: Mein Zuhause ist zu klein, Mały Książę: Stwórz mi planetę, Malý princ: Udělej mi planetu!, Malý princ: Udělej mi planetu!, Micul Print: Fa-mi o Planeta, O Pequeno Príncipe: Faça um Planeta, Le Petit Prince: Fabrique-moi une planète, El Petit Príncep: fes-me un planeta, Il Piccolo Principe: Costruiscimi un Pianeta, Pikku Prinssi: Tee minulle planeetta, El Principito: hazme un planeta, Printze Txikia: egin iezadazu planeta bat, Ο μικρός Πρίγκιπας: Φτιάξε μου ένα πλανήτη, Маленький принц: створи планету для мене!, Маленький принц. Построй для меня Планету, 小王子: 給我一個星球, 星の王子さま:ボードゲーム, 어린 왕자: 나만의 행성을 만들어요!

Recenze: Malý princ – Udělej mi planetu
Malý princ: Udělej mi planetu! nabízí spoustu cest, jak postavit úspěšnou planetu. Všechno záleží jen na postavách, které si hráč vybere. Volba dílků probíhá vždy postupně z daného počtu destiček, které pak musí hráči okamžitě přiložit do svojí stavby. Každý sbírá něco jiného, ale protože obíhají planety všem na očích, mohou si soupeři navzájem škodit a brát dílky. Tyto konflikty pak odstraní další varianta. Hra je ale zábavná a elegantní při všech způsobech hraní. Těžko vybrat, jestli je partie lepší ve dvou nebo více hráčích. Nás ohromně bavila v obou počtech, ale úplně nejvíc jsme si užívali duely s jednou zakrytou destičkou. Ta nabízí skvělou možnost blafování. Celkově ale zabaví skvěle úplně každého, kdo si rád hraje. Malý princ: Udělej mi planetu! by neměl chybět v žádné rodině.

+ výborné a populární téma
+ jednoduchý mechanismus
+ skvělé ve všech počtech hráčů