Recenze: Merchant of Venus – vesmírný obchodník delux

merchant-of-venus-32

Vesmírný obchod stále vzkvétá. Na hvězdách sídlí nespočet různých ras, ale všechny mají jedno společné: každý něco potřebuje. A nezáleží na tom, jestli to jsou banány, sníh, kupičky slizu nebo elektroniku. A to je přesně správný okamžik pořídit si vesmírnou loď s pořádně velkým nákladním prostorem a vyrazit na cesty.

A svoji loď a touhu po zisku budeme mít i my. Čeká nás to totiž v deskové hře Merchant of Venus, kterou vytvořil už v roce 1988 Richard Hamblen až po okraj nabitou hvězdami a dobrodružstvím. Ale v roce 2012 jí udělala společnost nová verze, kterou upravil pro moderní hráče Robert A. Kouba. Jenže to jako obsah krabice vydavatelské společnosti Fantasy Flight Games nestačilo, a tak se rozhodli spojit obě hry (původní i novou) do jednoho boxu a ten hráčům naservírovat! To vše s ilustracemi Henninga Ludvigsena.

Na víku této velké a pěkně těžké krabice najdeme podivnou mimozemskou entitu, která si zrovna vybírá nějaké vesmírné zboží. My se ocitáme vlastně trochu v její kůži, protože jakmile otevřeme krabici, vyvalí se na nás také spousta různých dojmů. Tou hlavní a jednoznačně nejdůležitější je mapa. Plán je tentokrát oboustranný právě proto, aby umožnil hrát jako původní, tak i novou verzi. Mapa v každém případě představuje část galaxie s nejrůznějšími planetárními systémy. Všechny jsou porůznu pospojované čarami a mají na cestě mnoho bodů, které slouží pro kvantifikaci vesmírného cestování.

merchant-of-venus-05

Hra obsahuje také sadu herních plánů pro jednotlivé účastníky. Tam najdeme dva ukazatele (laser a štíty), ale také místa pro pokládání kostek a nejrůznějších vylepšení. Jsou tu také samotné figurky lodí a pak zásoba karet. Ty nás seznámí s piloty, ale také se samotnými rasami (karty prvního kontaktu), ale jsou tu i mise, nejrůznější setkání a odměny. Nemůže chybět ani záplava žetonů, kde nejsou jen klasické kredity (měna), ale třeba i žetony slávy, pasažérů, obchodů, pirátů nebo produkce. Je jich opravdu hodně a nemá smysl je vyjmenovávat, stejně jako je jasné, že součástí je také pětice kostek – čtyři bílé kostky rychlosti a jedna fialová efektu.

Hráči si každý vyberou loď, dostanou desku, pilota, a odpovídající barvu žetonů mise a vesmírných základen. K tomu získají také nějaké počáteční jmění, tajnou misi a především pilota, který bude jejich plavidlo přesouvat napříč systémy. Do každého takové oblasti hráči položí náhodně jednu kartu prvního setkání a zbývající žetony kultur rozmístí podél levé strany herního plánu do řádků k jednotlivým symbolům ras. Všechny ostatní karty a žetony vytvoří zásobu na stole a partie může začít.

Tah každého hráče se skládá z až čtyř možných fází. Tou první a zásadní u každého obchodníka ve vesmíru, je pohyb. Nejdříve určí, kterým směrem se jeho loď vydá ve vakuu, aniž by znal rychlost plavidla. Teprve poté hodí trojicí kostek, jejichž součet určí vzdálenost, kterou je schopná loď v tahu překonat. Čísla z kostek je ale možné používat také pro navigaci, což je obdoba pozemských křižovatek. K nějakému zatočení potřebuje odpovídající hodnotu.

merchant-of-venus-01

Kdykoliv loď dorazí na oběžnou dráhu nějakého systému, může na základě umístěné destičky trhu, nabídky a poptávky obchodovat s místními obyvateli. Vše určují destičky, které si neustále vyměňují pořadí a tím určují, jestli je daného zboží přebytek, či nedostatek. V místě může hráč také zakoupit vylepšení, která jim moou například zrychlit pohyb sektory, zneviditelnit svoji loď nebo ji třeba vybavit lasery.

To vše lze provádět ale pouze po přistání. Tedy do té doby, než někdo postaví vesmírnou stanici ve své barvě. Zde lze obchodovat úplně stejně, ale vlastník města na oběžné dráze získá nějaké úroky. Později ve hře se tomu není možné vyhnout, protože stanice obsazují pozice pro přistávací manévry.

Veškeré nakoupené zboží si hráči umisťují do svého nákladového prostoru, který je také možné za úplatu rozšiřovat. Jednotlivé suroviny mají různé nároky. K tomu je možné také nabrat nějakého stopaře, který ale svého převozníka štědře odmění v cíli svojí cesty.

merchant-of-venus-09

Na svých poutích vesmírnými dálavami hráči čas od času mohou narazit nejen na brány nebo již zmiňované křižovatky, ale třeba i nebezpečí, které je donutí ověřit štíty nebo pilotské schopnosti. Někde se ukrývají i piráti, kteří jej mohou okrást. Z vítězného souboje ale pro změnu vyjde s nějakou tou odměnou. Když hráč dokončí svoje obchodování, případně postaví nový vesmírný přístav, jeho tah končí a na řadě je další poutník.

To je ve zjednodušeném pohledu vše, co hráče v podstatě na vesmírné mapě čeká. Jakmile je odehrané třicáté kolo, partie končí. Hráči si nyní sečtou vítězné body za slávu, kterou získává v průběhu hry za vylepšování lodě, plnění misí, ale třeba i za souboje nebo rychlé doručení pasažéra. Drobným bonusem pak přispěje ještě zbylá hotovost. Ten, kdo nasbíral na svých hvězdných toulkách nejvíce bodů, se stává vítězem partie.

Tak a teď to začne být zajímavé. Merchants of Venus jsou hrou, která na první místo staví zážitek. Nesmí vám vadit, pokud si po cestě naberete trochu smůly. To patří k zážitku. Stejně jako to, že prakticky nemůžete plánovat, protože rasy nejsou objevené.

merchant-of-venus-13

Jenže právě ten pocit z nových neprozkoumaných světů v každé partii je tím lákadlem, které vás nutí znovu a znovu si tuto hru užívat. A to přesto, že samotné partie jsou opravdu velmi dlouhé a čekání mezi tahy se také nezařadí mezi ty nejkratší. Standardní partie hry zabere snadno i několik hodin (a nebavíme se o dvou).

Původní hra (zde označovaná jako classic game) je v podstatě jednodušší, ačkoliv má zase nějaké speciality navíc (například úrovně lodí). Pravidla jsou pochopitelně učesaná a mírně upravená, aby se jich současní hráči nelekli. Ovšem celkově je hra rychlejší a kratší, což je trochu překvapení. Ale může za to fakt, že chybí řada věcí, které jsou ve verzi 2012 novinkou (sláva, mise, vrtání).

Každá z verzí se tak hraje úplně jinak. Původní je překvapivě méně náhodná (například místo hodu kostkou při překážce platíte kredity) a tedy taktičtější, ale chybí jí řada zajímavých detailů, které dělají novou verzi epičtějším zážitkem. Výsledkem novinek ale zase je sledování drobných pravidel a manipulace se žetony. Rozpolcenost celé krabice je naprosto citelná a každý hráč si asi oblíbí jinou verzi hry. Stačí jen si najít tu správnou skupinu, která bude mít tu stranu plánu ráda s vámi.

merchant-of-venus-21

Merchant of Venus nabízí řadu způsobů, jak získat vítězné body. Můžete dělat od každého něco nebo se soustředit pouze na některé. V obou případech máte plnohodnotnou šanci na vítězství na konci. Ale o celkovém úspěchu rozhodne náhoda. Stačí jedna událost, na kterou nejste připraveni nebo špatné hody na pohyb a všechno snažení může být zmařeno.

Velké překvapení pro nás bylo, že i takto rozsáhlá hra je bez problémů hratelná ve dvou. Sice musíte počítat, že se na plánu příliš nesetkáte, ale samotné objevování a volná mapa je naopak odměnou pro všechny, kdo milují průzkum. My si hru takto užili úplně maximálně a navíc je celý zážitek mnohem dynamičtější, když nemusíte čekat na tahy dalších soupeřů. Ale více hráčů zase posouvá život v galaxii na jinou kolej a má zase svoje kouzlo.

Zpracování je výborné. Hra vypadá naprosto úžasně a nejvíc asi všechny milovníky vesmíru oslní samotná mapa. Ale skvělé objevování zaručuje třeba i hromada karet mimozemšťanů (vzpomínáme na Cosmic Encounter) a všechno to vypadá od začátku do konce opravdu epicky, ale při tom si celá hra zachovává funkčnost.

merchant-of-venus-24

Merchant of Venus je hra, která se dokázala vrátit. Nejlepším rozhodnutím při její reedici bylo ale ponechání obou variant. Samotní hráči si tak mohou rozhodnout, která verze pravidel jim vyhovuje víc – ta přemýšlivější s větší úrovní kontroly či ta komplikovanější s větší porcí náhody? Vyzkoušejte si to na vlastní kůži, protože tohle vesmírné dobrodružství v podání Merchant of Venus rozhodně stojí za to!

AutorRichard Hamblen, Robert A. Kouba
IlustraceAlex Aparin, David Griffith, Johannes Holm, Henning Ludvigsen
VydavatelFantasy Flight Games, Arclight Games, Asterion Press, Heidelberger Spieleverlag
Herní doba240
(18 voters)
KategorieEconomic, Exploration, Science Fiction, Space Exploration, Transportation
MechanismyCommodity Speculation, Dice Rolling, Pick-up and Deliver, Point to Point Movement, Roll / Spin and Move, Variable Set-up
RodinaCreatures: Aliens / Extraterrestrials, Occupation: Merchant, Players: Games with Solitaire Rules, Space: Venus
Alternativní názvyMercanti di Venere, Merchant of Venus, 金星の商人

Merchant of Venus vás obleče do kůže obchodníka, který se snaží uspokojit všechny rasy ve vesmíru svým zbožím. Po cestě se ale setká s řadou překážek. Ve výsledku ale vždy musí myslet pouze a jen na svůj zisk. Jenže to se těžko provádí, pokud v cestě stojí smůla. Na tu je specialistou nová verze hry, která je komplikovanější, ale nabízí opravdu epický (a dlouhý) zážitek. Svoje místo v této hře mají ale i plánovačí a taktičtěji zaměření hráči, kteří si oblíbí klasickou verzi z devadesátých let. Merchant of Venus je hrou, která se zavděčí téměř každému a právě proto byste ji neměli minout.

+ vypadá luxusně
+ epický zážitek
+ většinu výtek řeší druhá verze hry