Recenze: Na prodej – kupování jako sport

na-prodej-13

Téměř všechno je na prodej. Stačí pouze správný obnos. Také tomu věříte? Pak si zkuste koupit nějaký pěkný dům. Je čas to podpořit také s pomocí karetní hry, která nese název Na prodej. Jedná se o novinku na českém trhu, která ale vznikla v zahraničí a vytvořil ji Stefan Dorra s ilustracemi Catell-Ruz pod taktovkou firmy Whatz Games. Do češtiny ji přeložil Jiří Klumpar a to pro společnost Albi, která ji na jaře 2016 uvedla na trh. Jedná se o novou verzi hry For Sale, která původně vyšla už v roce 1997.

Malá krabička jde ve stopách módních trendů a horní část je pouze odklápěcí a přichycená jen mírně pomocí magnetku. Uvnitř najdeme dvě přihrádky. Jedna z nich je prázdná, protože ji teprve musíme zaplnit s pomocí mincí vycvakaných z kartonových archů. Jedná se o malé kulaté zlatavé žetonky, kterých je rovnou 84 a všechny mají stejnou hodnotu – 1000 dolarů.

Zbývajících šedesát karet, které jsou na výšku o kapku větší, než jsme zvyklí, se dá rozdělit na dvě hromádky. Prvních třicet představují šeky různých hodnot a dva odmítnuté šeky, které nejsou kryté. Kromě toho je tu také třicítka karet nemovitostí, konkrétně domů, které jsou očíslované od jedničky do třicítky.

na-prodej-05

Na začátku partie hráči zamíchají každý balíček odděleně a vytvoří tak dvě dobírací hromádky. Podle počtu hráčů pak každý z účastníků dostane určitý počet mincí, se kterými bude moci zahájit hned investice.

Partie totiž okamžitě začíná a každé kolo se dělí na dvě části. Nejdříve na všechny čeká ta první, ve které si rozeberou postupně všechny domy na trhu. Pokaždé z hromádky hráči otočí tolik, kolik se jich účastní partie. Poté mohou všichni nabízet hotovost a navzájem se přehazovat (následující hráč musí vždy nabídnout více než předchozí). Jak hráči zvyšují nabídky, mohou také pasovat. Za to rovnou získají ten nejlevnější dům z nabídky (s nejnižším číslem), ale navíc získají také polovinu své nabídnuté hotovosti zpět.

Hráči postupně pasují všichni až na jednoho. Ten se stane vítězem aukce, zaplatí plnou částku, ale současně také získá nejvyšší vyloženou kartu domu.  V tu chvíli je třeba otočit novou sadu karet a boj o domy znovu pokračuje. To se děje tak dlouho, dokud si hráči nerozeberou všechny domy. Teprve poté mohou přikročit k druhé fázi, kterou je prodej.

na-prodej-04

I tato část hry bude probíhat podobně. Na začátku každého kola je vždy odhaleno tolik šeků, kolik je v partii hráčů. Všichni hráči ovšem vyberou ze svého portfolia domů jeden a položí jej obrázkem dolů před sebe. Všichni společně pak svoji volbu odhalí a přiřadí svoje domy k nabídce šeků. Hráč s nejdražším domem na trhu si vezme nejhodnotnější šek, a tak všichni respektují pořadí nabídek a šeků.

Každý získá v kole jeden šek. Jeho místo je přímo před hráčem, ale obrázkem dolů. Poté je odkrytá nová nabídka šeků a prodej domů pokračuje. Partie končí ve chvíli, kdy hráči všechny domy proměnili znovu za šeky. Všichni sečtou hodnotu svých šeků a k nim přičtou počet ušetřených mincí a celkový součet určí vítěze.

Hra Na prodej nás zve na realitní trh a stanou se z nich spekulanti. Pokouší se nakoupit domy, a pak je prodat se ziskem. Nic jiného v této hře nečekejte. A jako takové jí spolehlivě vévodí aukce, ve které se musí hráči dobře držet při zemi, ale současně být také ochotní včas přihazovat.

na-prodej-07

Ale stejně jak je první fáze hry o odvaze a načasování, druhá je čistě o náhodě. Hráči sice volí vždy jeden dům ze své ruky, jenže ostatní to udělají také a mohou klidně vybrat takový, který se vám nehodí. Pokud vyberete levný dům, můžete někomu pomoci k velkému zisku. Naopak drahá nemovitost snadno může vyústit ve ztrátu. Všechno to je ale pouze o štěstí, což mnoho hráčů vůbec nepotěší.

Partie se může zúčastnit různý počet hráčů a to od tří až do šesti. A zatímco v nejvyšším počtu hráčů bude partie současně nejvíce náhodná. V tu samou chvíli je ale také nejzábavnější, protože bitva o všechny domy a šeky je nejdramatičtější. To v minimálních třech už ty aukce prostě zdaleka tak zábavné nejsou. Hra je ale zase předvídatelnější. Při opakovaných partiích se ukáže také haprující variabilita, protože partie je prostě pořád stejná.

Zpracování hry je pěkné. Karty jsou kvalitní, ale především je zdobí dobře odstupňované ilustrace domů. Ty se zlepšují, jak se zvyšuje jejich číselná hodnota. Hra ale současně má i smysl pro humor, když vám jako dům nabídne třeba i balón.

na-prodej-10

Na prodej je karetní hrou dvou fází. Obě jsou rychlé a právě tato jednoduchost a nenáročnost je to, co zdobí hru nejvíce. Společně s aukcí. Ovšem nečekejte nějaké komplexní honby za body. Tady jde jen o zisk a peníze. Dobře koupit, ještě lépe prodat. Na prodej je náhodnou, ale fajn hrou.

AutorStefan Dorra
IlustraceÓscar Aguado, Abbas Amirabadi, Mohammad Amir Garoosian, Alvin Madden, Gil Martimiano, Mahmoud Arasteh Nasab, Emilien Rotival, Catell Ruz, Dossom Studio, Chema Vicente, Uros Vuckovic, Klaus Wilinski
VydavatelEagle-Gryphon Games, IELLO, Ravensburger, 2 Pionki, Albi, AURUM, Inc., Baborka Games, Brain Games, Compaya.hu: Gamer Café Kft., Competo / Marektoy, F.X. Schmid, Gabinete Lúdico, Geekach Games, HaKubia, Heidelberger Spieleverlag, Jolly Thinkers, Kaissa Chess & Games, MEBO Games, Meeple Virus, NeoTroy Games, New Games Order, LLC, PaperGames (III), Portal Games, Primigenio, Siam Board Games, SPIEL DAS! Verlag, TLAMA games, Top Toys, Überplay, uplay.it edizioni, Wargames Club Publishing, Zito! Ώρα για παιχνίδι, Взрослые дети, Нескучные игры, פרש משחקים: Game Knight
Rok vydání1997
Počet hráčů3 - 6
(75 voters)
KategorieCard Game, Economic
MechanismyAuction: Sealed Bid, Auction: Turn Order Until Pass, Auction/Bidding, Hand Management, Selection Order Bid
RozšířeníFor Sale: Advisors, For Sale: Hebrew Promo Cards
RodinaDigital Implementations: Board Game Arena, Series: Bookshelf (Gryphon Games), Series: Mini Games (IELLO)
Alternativní názvyEladLak!, Garage (گاراج), Na prodej, Na sprzedaż, Se Vende, Se Vende, Se v€nde, Vende-se, З молотка!, Продано!, נדל"ן בקטן, บ้านนี้ขาย!, フォーセール, 地產達人, 房地產拍賣 (房地产拍卖), 투자왕 포세일

Na prodej vás začne zajímat, pokud jste milovníky aukcí. Ta totiž vévodí první části partie, ale potom vše začne být náhodné. Pokud vám štěstí v porovnávání karet mezi hráči nevadí, pak by pro vás tahle hra měla být zajímavá. Má pěknou grafiku, rychlou hratelnost, ale pohlídejte si, abyste ji hráli ve vyšším počtu. Na prodej je hrou, ve které se všechno točí kolem peněz.

+ napínavá aukce
+ rychlá hra
+ kvalitní zpracování