Recenze: Neposlušné potrubí ukrývá spoustu překvapení

Neposlušné potrubí - balení

Když jsem poprvé vstoupil do bludiště žlutých trubek, čekal jsem jen vodu, pach a krysy. Nikdo mne ale nemohl připravit na to, co tam uvidím. Samostatný svět, který pulsuje vlastním životem. Nejrůznější stvoření, které nikdy nikdo neviděl. Příroda se vyrovnává s odpadky, které splachujeme do záchodu po svém. To, co kdysi bývala zvířata, jsou zcela nové druhy. A jde z nich strach.

Hráči musí být připraveni zachránit svoje město před nájezdem takových příšer. Už je omrzela temnota a chtějí převzít naše místo na slunečním světle, o kterém se jim mohlo prozatím jenom zdát. Obránci se stanou všichni, kdo si pořídí hru Neposlušné potrubí, kterou v češtině vydává společnost Albi. Jejím původním vydavatelem pak je firma Popular Playthings a patří do její řady logických her, stejně jako Utopia (recenze) nebo Veselá farma (recenze).

Krabice v jednom celku už na víku nabízí pohled na takovou bitvu. Instalatéři marně bojují s náporem všemožných příšer, kterým vládnou krokodýli. Po odklopení víka se ponoříme do tohoto světa i my všichni, protože na nás čeká šedivý plastový herní plán s třicítkou otvorů (šest krát pět). Každý z nich musí být uzavřený trubkou, aby zmutované obludy nemohly vylézt na světlo.

Neposlušné potrubí - připravený hlavolam

Právě ty trubky jsou tou hlavní druhou komponentou, která hráče bude provázet luštěním všech padesáti zadání. Všechny do posledního jsou obsaženy v tlusté knížečce, která je kompletně v češtině (a slovenštině). První dvě stránky nás v těchto dvou jazycích naučí, jak hru zvládnout. Na dalším listu už ale začínají samotné očíslované úkoly.

Jednotlivá zadání nejsou nijak odlišena podle obtížnosti. Ta se zvyšuje jednoduše s narůstajícím pořadovým číslem a není rozdělena na žádné úrovně, jak jsme zvyklí. Zajímavá je také druhá strana každého listu, která ke čtyřem úkolům obsahuje vždy dvě nápovědy. Každá z nich je natištěná jednou stranou, a protože je každá trubka očíslovaná, je možné právě s pomocí těchto čísel snadno určit správné rozestavení.

Ale vy vlastně ani nevíte, jak celá bitva s podzemními příšerami bude vypadat. Hráči si před sebe jednoduše položí herní plán a vedle něj rozloží kompletní sadu trubek. Všechny do poslední budou muset chytře použít. Teď už zbývá jen vybrat si zadání. V prvních úkolech dostanou hráči rozmístění tří malých dílků, od kterých se mohou odpíchnout.

Neposlušné potrubí - průběh řešení

Úkolem v každém z hlavolamů je připojit do otvoru úplně všechny trubky. Tím ucpou hráči i ten poslední otvor, kterým by mohly příšery proniknout na povrch. Město je na chvíli zachráněno, ale pouze do okamžiku, kdy si hráč vybere další zadání.

Neposlušné potrubí má velice pěkný mechanismus, který se zaměřuje čistě na prostorovou představivost. Jednotlivé trubky jsou jinak dlouhé i vysoké, mohou se různě proplétat. I tak si budou luštitelé na začátku první hádanky hodně věřit. O to větší překvapení na ně čeká.

Tahle logická hra je opravdovým oříškem pro každého. Obtížnost jednotlivých úkolů je vysoká už od prvního zadání. To je sice uvedené jako junior a měly by ho zvládnout děti dokonce už od šesti let. S Neposlušným potrubím si v tomto věku určitě mohou hrát, ale pouze si skládat dílky a zastrkovat, protože přijít na řešení takto staré děti jednoduše nemohou. I nám, kteří jsme na podobné hádanky zvyklí, dal už první úkol pořádně zabrat.

Neposlušné potrubí - průběh řešení

Samozřejmě je jasné, že s postupujícím časem se hráči seznámí s rozměry dílků a celkově tak jsou schopni řešit složitější úkoly. To ovšem stále neřeší problém přístupnosti pro ty, kterým mělo být Neposlušné potrubí určeno.

Tady už je asi jasné, že tahle hra bude muset hledat jinde. Naštěstí to není takový problém, protože představuje skvělý dárek pro dospělé. Ti si s krabičkou skvěle vyřádí a jejich potomci si mohou z potrubí jen tak stavět než dosáhnou dostatečného věku. Podle našich zkoušek je to alespoň deset let.

U této hry není vlastně žádný správný postup. Hráč má ohromné množství možností a postupů, které musí systematicky zkoušet. Uspět lze pouze metodou pokus omyl. A k tomu právě pomůže především dobrá znalost rozměrů jednotlivých částí potrubí. Celkově nás myšlenka hlavolamu určitě zaujala.

Neposlušné potrubí - dílky

Na hlavolamu se nám líbí, že se nebere vážně. Má krásné zpracování, které je ale zároveň legrační. Zatímco třeba jeden instalatér drží krokodýla lezoucího z otvoru, do zadku jej kouše druhý. I řešení v příručce jsou uvedeny až úplně vzadu a ani jednotlivé nápovědy nejsou snadno čitelné, takže nelze omylem uvidět něco, co nechcete.

Neposlušné potrubí je náročným hlavolamem pro všechny, kteří mají rádi výzvy. V první řadě tak potěší dospělejší publikum a to přesto, že se zdá být určená především pro menší hráče. Vtipné zpracování zaručuje, že se hra bude líbit všem. Děti si z ní mohou udělat skládačku nebo využít nápověd, které luštění zjednodušují. Ukažte všem, že Neposlušné potrubí si na vás nepřijde!

Neposlušné potrubí bude tak trochu překvapením pro každého, kdo se pro něj rozhodne. Nejvíc asi zaskočí samotná obtížnost úkolů, která je nastavena opravdu vysoko a nesouhlasí s věkovým doporučením na obalu. Hráči využívají různě velké a vysoké části potrubí, zasazují jej do připravené desky a snaží se ji zcela vyplnit. Pro slabší hráče obsahují pravidla nápovědu, která jako jediná posunuje luštění blíž k menšímu publiku. Ovšem to je pak pouze polovina zábavy, pokud nemohou hráči luštit plnohodnotné úkoly. Proto je lepší, pokud si tuto hru pořídí především dospělí, kteří se zapotí u všech hádanek. Neposlušné potrubí si tak našlo trochu jiné publikum, kterému ji můžeme s klidem doporučit.

+ dvě úrovně nápovědy
+ řešení je až vzadu
+ očíslované dílky zaručují, že řešení nezahlédnete omylem