Recenze: Nightfall – začíná nadvláda upírů

Nightfall - balení

Byla noc a za rohem se znenadání ozval výkřik. Lidský hlas, který zněl až hrozivě nelidsky. Nathan na nic nečekal a přitisknul se k nejbližším dveřím. Výklenek jen tak tak stačil ukrýt jeho tělo, když se zpoza rohu vynořila žena. Od úst jí odkapávala krev od toho, jak se zrovna nakrmila.

Upírka byla viditelně v agonii a její hlad ještě nebyl uspokojen. Hledala další kořist, ale potichlé městečko jich moc nenabízelo. Většina lidí se odstěhovala ve chvíli, kdy se ve zprávách objevily informace o vlkodlacích a upírech. Zůstali jen ti, kteří neměli kam jít. A blázni věřící, že s těmito tvory bude možné soužít a domluvit se.

Nathan nebyl takový blázen. Měl kufry sbalené hned po prvním vysílání zpráv, kde v přímém přenosu několik vlkodlaků přepadlo přenosový vůz, roztrhalo reportéry na kusy a z auta udělalo harmoniku. Jenže pak přišla do jeho domu ona, upírka Sally. Očarovala ho v okamžiku, ale nenapila se z něj. Zatím ne. Před několika minutami se mu podařilo utéct. Doufal, že než si všimne jeho zmizení, stihne doběhnout za hranice města. Jenže v tom šílenství se nikam utéct nedalo. Ne rychle. A tak nakonec Nathan ve svém úkrytu u dveří přijal jako vysvobození, když se mu hladové upíří zuby zatnuly do krku.

Nightfall - připravená hra

Když se deckbuilding vyšplhal do závratných výšin hráčského zájmu, byly jasné hned dvě věci. Dočkáme se spousty dalších her a nebudou určitě chybět dvě témata: fantasy a upíři. Shoda okolností pak stála za tím, že obě tyto hry vznikly pod hlavičkou stejného vydavatelství – Alderac Entertainment Group. Tou fantasy hrou je dobrodružný Thunderstone, o kterém si popovídáme snad někdy jindy, ale dnes se zaměříme na zubaté nebezpečí, které nese jméno Nightfall.

Za nenápadným názvem se ukrývá nemilosrdný boj upírů o jejich kořist a území. Jeho autorem je herní designér David Gregg a na grafice karet se z větší části podíleli Conceptopolis, Andrew Hepworth, Aurelien Hubert, Florian Stitz a Alberto Tavira. Nightfall pochází z roku 2010 a od té doby už se dočkal třech dalších rozšíření. A na nás teď je, abychom posoudili, jestli si je vůbec zaslouží.

Celá hra se ukrývá v elegantní a jednoduché krabičce s upírskou ilustrací na víku. Povrch balení je matný a na první pohled zaujme. Uvnitř je pořádná hromada karet zabalených v několika igelitových obalech. Krabice samotná je vyložená měkkými černými čtverečky, které začnou dávat smysl ve chvíli, kdy začnete karty třídit.

Nightfall - rozehraná hra

Rozdělíte je nejdříve na tři základní druhy – startovní karty DRAFT, startovní karty postav (žlutě podbarvená jména), karty zranění WOUND a zbytek akčních karet, se kterými se bude odehrávat samotná partie. Ale až když vytřídíte i jednotlivé druhy karet (od každé je v krabici sedm kusů) budete muset uznat, že nad návrhem krabice konečně někdo přemýšlel. Každý druh karty totiž má svůj pořadač. Navíc díky pěnovým čtverečkům si je můžete roztřídit do několika skupin tak, že vždy velice snadno karty najdete. Elegantní, jednoduché, perfektní.

Počáteční dojem v nás tedy Nightfall zanechá už svým rozbalováním. Kromě karet v balení najdete už jen černou šestnáctistránkovou brožurku s návodem ke hře, která je v anglickém jazyce. A podle ní se poměrně rychle hru naučíte, protože je vystavěna na základních principech, které už známe z původního Dominionu (recenze).

Hráči tedy ve svém tahu vždy drží pět karet, které postupně hrají, odkládají a kupují si do něj nové karty. Jakmile jim dobírací hromádka dojde, zamíchají odloženou hromádku a vytvoří z ní novou zásobu pro další průběh partie. Jenže Nightfall představuje hned několik skvělých myšlenek, které z ní dělají opravdu zajímavou a výjimečnou hru.

Nightfall - rozehraná hra

Všechny ty novinky začínají už samotnou přípravou partie, ke které potřebujete pouze hromádku karet zranění (wound) a rozdávací karty DRAFT. V tomto balíčku draft karet je každá akční karta z celého Nightfallu zastoupena jedenkrát a hráči z jeho zamíchaných útrob dostanou do začátku čtyři karty. Dle svojí volby si jednu ponechají a tři další pošlou hráči po levici. Ze tří karet, které dostali od souseda vpravo, si vyberou druhou kartu. Nyní zbývá už jen tyto dvě karty nahradit opravdovými odpovídajícími hromádkami, které utvoří vaše soukromé archivy. Odsud můžete karty nakupovat pouze vy.

Do začátku dostanete však také startovní balíček karet, o kterém jsme už hovořili při třídění. Mají názvy napsané žlutým písmem a fungují pouze jednorázově, jakmile je jednou použijete, do konce hry o ně přijdete. Je třeba je tedy používat s rozmyslem, protože některé z nich se budou hodit i v pozdějších fázích.

Střed herního plánu vytvoříte z dalších osmi náhodně vybraných hromádek karet. Odsud mohou nakupovat všichni hráči bez rozdílu, musí pouze dokázat utratit vliv (influence), což je místní upírská měna. Máte vždy pouze dva vlivy na kolo, které můžete rozšířit zahazováním karet nebo efekty vyložených postav. Ještě zbývá připravit balíček zranění. Těch bude k dispozici desetinásobek počtu hráčů a určují, kdy bude konec partie. Jakmile totiž dojdou, pak končí hra.

Nightfall - rozehraná hra

Než přistoupíme k samotnému hraní, ještě se podíváme podrobněji na karty. Ty herní mají dva typy – postavy a akce. Zatímco postavy před vámi nějakou chvilku zůstanou vyložené, akce jsou jednorázové. Poznáte je od sebe tak, že postavy mají na jednotlivých stranách karet červené zářezy – životy. O ty budou postupně ve hře přicházet a vy to budete simulovat natáčením karty. V řádku se jménem postavy najdete její cenu, v pravém horním rohu pak útočnou sílu. Kromě textů v dolní části už objevíte pouze jednu specialitu – trojici barevných měsíců v levém horním rohu. Ty mají ve hře velkou důležitost.

Tah hráče má velice netradiční posloupnost a právě on stojí za tím, že se Nightfall hraje naprosto odlišně od odstatních deckbuildingových her. Na začátku kola totiž zaútočíte se všemi svými vyloženými postavami a po rozdání všech poškození postavy zahodíte na odkládací balíček! Tím se před hráči neustále vyměňují postavy.

Druhou fází kola je vykládání her. Právě k zahrání karet využívá Nightfall jedinečný systém zvaný řetěz. Vyložení karet nestojí nic a můžete jich vyložit, kolik jich máte v ruce, ale musí navazovat barevně a tvořit zmíněný řetěz. Každá karta má jeden velký barevný měsíc, který určuje její barvu a další dva, které jasně určují, jaké barvy karet na ni lze navázat. Tím vytváříte řetěz z několika karet, a jakmile skončíte, na jeho konec mohou postupně navázat i vaši soupeři!

Nightfall - startovní karty

Zásadním zvratem pak je, že se karty vyhodnocují od konce, to znamená, že soupeři se mohou účinně vašim útokům bránit a zcela zmařit vaše plány. Některé karty mají efekty, které se vyhodnocují přímo za jejich účast v řetězu, jiné (převážně postavy) tímto způsobem prostě vyložíte před sebe a připravíte si je na obranu před soupeři a útok v následujícím kole.

Nyní si můžete konečně nakoupit nějaké nové karty, které si položíte na svůj odkládací balíček a budou vám k dispozici až při jeho příštím zamíchání. Měnou tedy je vliv, jehož máte dva body a za každou kartu, která vám zbyla v ruce a odhodíte na odkládací balíček, si tuto částku navýšíte. Nakoupit lze libovolný počet karet, dokud máte za co nakupovat. Na závěr svého tahu si doberete na svoji ruku karty tak, abyste měli znovu pět.

Je zcela zřejmé, že základní herní princip je útok a obrana. Pokud totiž hráči nemají před sebou žádnou postavu, která by vykryla útok svým tělem, pak dostanou zásah přímo oni (podobně jako například v Rune Age). Jak? Jednoduše – dostanou jednu kartu z balíčku zranění, která jim bude zabírat místo v balíčku, ruce a především je toto zranění nepříjemné na konci hry. Právě jeho počet totiž určí, kdo je vítězem a poraženým. Ve chvíli, kdy totiž dojde zásoba zranění, pak ten z hráčů, kdo utržil nejméně zranění, vyhrál.

Nightfall - rozehraná hra

Samozřejmě, že zabité postavy jdou (s výjimkou žlutých startovních) na odkládací balíček a můžete je použít znovu, až vám přijdou. Nejsou tedy zabité v pravém slova smyslu, spíš se pak prostě reinkarnují.

Nightfall nabízí opravdu skvělý a neustále se měnící zážitek. V celé hře je nejdůležitější interakce, na kterou klade obrovský důraz. Na začátku svého tahu totiž je jasně řečeno, že hráči musí zaútočit se všemi svými postavami. Tím je zajištěno, že se neustále bude něco dít a všichni musí myslet především na to, aby přežili tahy soupeřů. Uštědření nějakého toho zranění je pak až takovým tím sladkým bonusem na závěr.

Postavy se před hráči neustále točí, protože je musí po útoku okamžitě zahodit na odhazovací balíček. Tím lze postavy využívat pouze jednorázově a neustále musíte mít v ruce dobré karty. Je zde tedy mnohem větší důraz také na samotný deckbuilding, protože pokud vám třeba dvakrát přijdou do ruky nepoužitelné karty, budete mít velký problém se ubránit.

Nightfall - detail karty

Skvělá je možnost protáčet rychle balíček díky zahazování karet při nákupu, kdy má hráč skvěle pod kontrolou, jestli si nechá některou kartu na další kolo nebo zahodí celou ruku a dobere si novou. Navíc jako bonus dostane možnost nakoupit si zajímavé karty, které nejsou nijak předražené a mají hodnoty pohybující se obvykle od dvou do pěti.

Ale nejzajímavějším prvkem celé hry přesto zůstává řetězení karet, které nabízí hromadu strategických možností. Hráči musí hodně přemýšlet, co zahrát, protože často dají soupeřům pěknou možnost zahrát nějakou kartu. Je dobré mít tedy přehled o barvách, které soupeři mají ve svých soukromých archivech a mohli by je použít k navázání. Vyhodnocování karet je napínavé a některé karty jsou vyloženě drsné, třeba Rend and Tear a jeho dvě zranění přímo na hráče. Pokud tedy nemáte před sebou postavu, která dokáže vykrýt i tato zranění (Bad Smoke).

Dohromady z toho vyplývá, že si budete na Nightfall a jeho herní systém nějakou chvilku zvykat. Budete mít problém s posloupností fází a budete neustále myslet dominionovsky. Ale jakmile si na upíří taktiku zvyknete, budete si ji maximálně užívat.

Nightfall - karty

Samozřejmě Nighfall v sobě obsahuje ještě spoustu dalších vychytávek, které jsme nenápadně v popise přeskočili. Například různé druhy zranění, které využijí až rozšíření. Nakopávače (kickery), které mají jiné barevné požadavky, než samotná karta a které znásobují její efekt, pokud se vám je podaří splnit také. Ve hře najdete hromadu klíčových slov, každá postava má svoji rasu, a všechno je připraveno na opravdu rozsáhlou a velkou ságu ze světa upírů.

Rozdávání karet do soukromých archivů pomocí draftu může být někdy nespravedlivé. Někteří hráči pak mohou mít silnější výběr karet, ale proti každé z nich existuje hned několik taktik, jak se bránit. Ve chvíli, kdy do hry dostatečně proniknete, tak tyto strategie uvidíte a už si na nespravedlnost stěžovat nebudete. Naopak budete draft brát jako skvělý způsob, jak zajistit, že každá hra je úplně jiná.

Herní doba je skvěle vyladěná zásluhou desetinásobku počtu hráčů. Tím zůstává přímo úměrná a zdržují pouze jednotliví hráči. Ale protože mohou hrát i v průběhu soupeřových řetězů, jsou neustále všichni zatažení do partie a nikdo nemá čas přemýšlet, že se nudí nebo že mu partie neutíká.

Nightfall - karty

Zábava není zároveň až tolik závislá na počtu hráčů, protože si budete muset škodit ve dvou i ve čtyřech stejně. Jen ve více hráčích mají všichni zajímavou možnost rozdělovat svoje útoky mezi soupeře. Ale to neznamená, že by hra ve dvou byla o něco méně zábavná, my jsme si ji užívali skvěle.

Nightfall je vynikající deckbuildingová hra, která díky svému tématu i velice škodícímu principu není vhodná pro rodinné hraní. Ale na svoji cílovou skupinu, tedy všechny starší hráče se zálibou v napadání soupeřů, útočí naprosto skvěle a poskytuje napínavou a rychlou zábavu. Ve hře jste opět svého štěstí strůjci a musíte pečlivě plánovat každý nákup i hraní karet. Rozšíření jsou tedy na místě a těšíme se, až některé z nich vyzkoušíme. Buďte si ale jistí, že ani do té doby si Nightfall cestu z našeho stolu jen tak nenajde.

AutorDavid Gregg
IlustraceConceptopolis, Thomas Deeny, Andrew Hepworth, Daniel Vendrell Oduber, Florian Stitz
VydavatelAlderac Entertainment Group, Galmadrin, IELLO, Pegasus Spiele
(29 voters)
KategorieCard Game, Fantasy, Fighting, Horror
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Delayed Purchase, Hand Management, Open Drafting, Pattern Building, Take That, Variable Player Powers
RozšířeníNightfall: "Ghost One" Promo, Nightfall: "Shadow Seven" Promo, Nightfall: Ahmad Hassan Promo, Nightfall: Ausnahmezustand, Nightfall: Bloated Corpse Promo, Nightfall: Blood Country, Nightfall: Crimson Siege, Nightfall: Dark Rages, Nightfall: Desperate Measures Promo, Nightfall: Destiny Collins Promo, Nightfall: Flayed Ghoul Promo, Nightfall: Lisaveta Florescu Promo, Nightfall: Pale Fury Promo, Nightfall: Silas Bragg Promo, Nightfall: Zombie Horde Promo, Nightfall: Zombify Promo
RodinaCreatures: Vampires, Creatures: Werewolves, Game: Nightfall, Organizations: Game Designers of North Carolina, Theme: Villainy
Alternativní názvyChainmaster, The World Arena, ナイトフォール, 吸血鬼の夜

Karetní hra Nightfall je přesně tím, co deck-building potřeboval a jedná se o jednu z nejlepších karetních her na trhu. Nabízí obrovskou porci interakce mezi hráči a každé kolo se zde odehrávají nelítostné souboje a bitvy mezi hráči. Přitom ale málokdo opravdu o své postavy přijde. V dalším kole může nasadit nové s využitím efektního systému barevného řetězení karet. Díky netradičnímu systému si na něj budete chvilku zvykat, ale pak si za odměnu užijete opravdu skvělou hru. Postavy zde mají několik životů, které naznačujete natáčením karet, do balíčku se vám dostávají zranění, kvůli kterým nakonec třeba prohrajete. Navíc máte k dispozici své soukromé zásoby karet, ke kterým nikdo ze soupeřů nemá přístup. Ale nic netrvá dlouho a tak i partie Nightfall skončí poměrně rychle. Jenže vy budete mít chuť na další kapky krve, na další zábavu a na další souboje.

+ oblíbené upíří téma
+ skvělý mechanismus řetězového hraní karet
+ spousta taktických možností