Recenze: Nile DeLuxor – farmáři na břehu Nilu

Nile DeLuxor - balení

Život egyptského zemědělce by měl být jednoduchý. Zalévá své políčko a celou dobu mu na něj svítí sluníčko, takže všechno utěšeně roste. A na březích Nilu, nejdelší řeky světa, je spousta malých políček. Jenže jejich majitelé se musí denně prát s nevypočitatelným egyptským počasím. Sluníčko zde má takovou sílu, že vám uvaří vajíčko na kameni a nedaleko je řeka, která si svojí záludností s hřejivým kotoučem nijak nezadá. Sucho je hmatatelné i ve vzduchu.

A jakmile zaprší, rozvodní se a zaplaví všechna okolní pole. To sice pěstitelé vítají, ale velká úroda s sebou přináší další nepříjemný výhled. Oblohu může zastínit hejno sarančat, která si na plodinách pochutnají místo jejich majitelů. Pořád si myslíte, že život egyptského zemědělce je jednoduchý? My ne. Zkusili jsme to na vlastní kůži.

Tedy ne tak docela. Trochu nám k tomu pomohla karetní hra Nile DeLuxor, kterou jsme dostali na recenzi od jejího vydavatele, společnosti Minion Games. Ta už na našich stránkách představila zajímavé hry Kingdom of Solomon (recenze) nebo Venture Forth (recenze).

Nile DeLuxor - připravená hra

Nile DeLuxor je novou edicí karetní hry Nile, rozšířenou o nové karty monumentů. Tato edice vyšla v roce 2010 a má pochopitelně stejného autora, jako ta původní – Daniela Callistera a pomáhal mu také James Mathe. Velice originální egyptskou grafiku karet vytvořil Chuck Whelon a díky němu Nile DeLuxor vypadá na první pohled opravdu lákavě.

Jako správná karetní hra se nachází v menší podlouhlé krabici, kterou by si klidně egyptší faraoni vzali s sebou do hrobky na svoji poslední cestu. Aspoň by jim lépe utíkala, jen by asi měli problém, že by mohli hrát jen se skaraby a ostatními vládci ze země pyramid.

A co by takový faraon v krabičce našel, kdyby zvednul hieroglyfy pokryté víko? V podstatě nic moc světoborného – prostě balíček se spoustou karet, které jsou různých druhů. Největší část zabírají různé druhy plodin – celkem jich je sedm. Pak najdete ještě v balíčku karty spekulací, kamení a monumentů. Jedna karta ještě představuje záplavu sarančat a druhá pak označí místo, kde se budou odehrávat záplavy. Tím výčet všech druhů karet končí.

Nile DeLuxor - rozehraná hra

Egyptský faraon by měl asi problém rozluštit pravidla. Hieroglyfy totiž v jazycích pravidel chybí a je tam pouze obyčejná angličtina, která je pod úroveň takového velkého vladaře. Nám ale dostačuje bohatě, ačkoliv někteří čeští hráči s ní mohou mít problém. Naštěstí Nile deLuxor je jednoduchá hra a můžete ji začít hrát i po přečtení naší recenze.

Příprava je opravdu rychlá. Pokud se partie účastní méně hráčů, vyřadíte některé druhy plodin. Všechny ostatní zamícháte, samozřejmě bez karty povodně a sarančat. Každý z hráčů pak ze zamíchaného balíčku dostane pět karet do ruky. Do zbytku zamíchejte kartu sarančat, která tak přijde náhodně v průběhu celé hry. Do středu stolu položte kartu povodně, která slouží pouze jako pořadač pro následující karty povodní, které hráči odkryjí.

Partie se odehrává v několika letech, které tvoří jednotlivá velká kola. Každý rok na hráče čeká sázení, pěstování a sklízení, ale mohou také spekulovat. Ke sledování fáze hry slouží další druh karet, které jsme nezmínili ani ve výčtu komponent – tři karty / počítadla sezón. Nyní tedy položte hromádku tak, že nahoře bude karta s číslem jedna. Začíná první sezóna partie.

Nile DeLuxor - karty

Hráči se střídají v akci a každý provede postupně pět kroků, než může další pokračovat. Aktivní farmář tak odkryje nejdříve horní kartu z balíčku. Ta představuje aktuální záplavovou kartu, kterou položí na hromádku záplavy. Ta ukáže jednoznačně, která (které) plodiny mohou být v tomto kole sklizeny. Jejich pole jsou totiž tak zavlaženy, že během několika dní dorostly potřebné velikosti a dozrály.

Ten z hráčů, který má zrovna tuto plodinu zasazenou, ji může sklidit tak, že odstraní horní kartu z hromádky. Plodiny se sází až později v tahu, ale prostě a jednoduše tak, že pokládáte karty stejného druhu na sebe tak, aby se částečně překrývaly. Tak je vždy na první pohled vidět velikost vašeho políčka, která je velice důležitá pro průběh partie.

Farmář (a nemusí to být hráč na tahu!) tedy při sklizni odstraní horní kartu odpovídající plodiny a položí ji do svého skladiště. Právě to je důležité a na jeho obsah se celá hra soustředí. Jakmile je sklizeno, nadchází čas na obchodování – dvě karty z ruky můžete vyměnit za jednu z balíčku. Nebo můžete provést oběť bohyni Hapi, která vám za odměnu přinese novou záplavu a ještě jednu bonusovou sklizeň. I tato akce stojí oběť dvou karet z ruky.

Nile DeLuxor - rozehraná hra

Nyní je čas konečně zasázet a také tak trochu spekulovat s plodinami. Nyní můžete sázet nové plodiny a vytvářet před sebou nová políčka. Jenže je tu několik ale. Předně nesmíte sázet tu plodinu, která je právě na kartě záplavy. Pokud vytváříte nové pole, musíte zahrát minimálně dvě karty stejného druhu, abyste jej mohli založit. Do již existujícího však můžete doložit libovolný počet karet. Nebo můžete založit rovnou dvě různá pole, každé s jednou kartou. Vždy se však musíte rozhodnout mezi těmito třemi variantami a provést pouze jednu z nich. Nemusíte ale samozřejmě žádnou, pokud nechcete.

Ale je tu ještě jedno omezení. U Nilu může být vždy pouze jedno pole s každou plodinou. Pokud tedy chcete vytvořit pole stejného druhu, jako už některý hráč má před sebou, musíte jej postavit větší. Je tedy třeba vyložit víc karet, než má soupeř. Když se vám to podaří, druhý hráč musí svoje pole zlikvidovat a použité karty odhodit – nebere si je zpět do ruky!

Hráči mohou místo sázení spekulovat. To znamená, že zahrají libovolnou kartu spekulace, která obsahuje několik druhů plodin. Pak odhalí novou kartu povodně. Pokud se shoduje se spekulací, dostane hráč za odměnu tři karty z balíčku. Na konci svého tahu si pak hráč ještě vezme dvě nové karty z dobíracího balíčku a předá slovo soupeřům.

Nile DeLuxor - karty

Sezóna končí ve chvíli, kdy hráči doberou celou zásobu karet. V tu chvíli však nedělají se svými nastřádanými plodinami nic. Pouze vezmou odkládací balíček a znovu jej zamíchají pro další sezónu. Jakmile uběhne předem stanovený počet sezón – právě tolik, kolik je hráčů.

Bodování se odehrává až po závěrečné sezóně, kdy hráči vezmou všechny svoje sklizené plodiny a roztřídí je do hromádek podle druhů. Zleva doprava od nejmenší k největší. Ten z hráčů, který má hromádku vlevo (tedy svoji nejmenší) největší ze všech hráčů se stává vítězem.

Nile DeLuxor je výborná karetní hra, která si vás získá při prvním hraní. Zdánlivě jednoduchá hra nabízí spoustu možností, jak se prodrat dopředu. Především můžete ničit soupeřům jejich pole stavěním větších, ale jak pole rostou, stává se to stále obtížnějším.

Nile DeLuxor - karty

Na hře je pěkné, že i v rámci tahů ostatních se můžete (a to často) dočkat vlastní sklizně, protože ta záleží na otočené kartě. Celkově je sklizeň řešena chytře a zábavně, takže hráči se dočkají všichni. Samozřejmě je důležité pěstovat tu správnou plodinu, ale nemusíte mít strach z nespravedlnosti. Během každého kola se protočí všechny zbývající karty.

Je důležité mít přehled o kartách, které již byly sklizeny, protože ke konci hry často je některých plodin nedostatek. Navíc v průběhu každé sezóny přiletí sarančata, která sežerou a zničí největší pole, které mají hráči na stole vyložené.

Protože se hra skládá z více kol, mohli byste mít, stejně jako my, strach z délky partie. Jenže balíček se s každým kolem ztenčuje a tím se také zkracuje herní doba. Kromě toho je hra stále dynamičtější a chýlí se krásně ke konci způsobem, jako když vypouštíte vodu z vany. Stále rychleji a více vás vtahuje do svých útrob.

Nile DeLuxor - karty

Celý zážitek navíc obohacuje rozšíření s monumenty. Ty jsou tři a jsou ve hře (pokud je do partie zařadíte) od začátku. Hráči si je navzájem kradou a na stole jsou tak tři kamenné hromádky v jednu dobu.

Hra nabízí spoustu způsobů, jak si zvětšit počet karet v ruce, a tak mít dobrý výběr pro každé kolo. Díky tomu se můžete vždy rozhodnout co nejsprávněji, alespoň podle vlastního svědomí.

Nile DeLuxor se může pochlubit krásným zpracováním, které celý zážitek z partie podtrhne. Celkově se jedná o výbornou hru, která má opravdu strategický základ a užijete si v ní spoustu soubojů a přetahování. Právě z nich těží hra nejvíce, stejně jako z napětí nad neočekávaným příletem sarančat. Všechno do sebe krásně zapadá a každý, kdo ke hře sedne, si ji užije. Nile DeLuxor je povinností pro každého fanouška karetních her.

AutorDaniel Callister, James Mathe
IlustraceChuck Whelon
VydavatelMelmac Games, Minion Games, White Goblin Games
Rok vydání2011
(5 voters)
KategorieAncient, Card Game, Farming, Print & Play
MechanismyHand Management, Highest-Lowest Scoring, Random Production, Take That
RodinaCountry: Egypt, Rivers: Nile
Alternativní názvyDe Heersers van de Nijl

Nile DeLuxor je karetní hra, která vás dostane! Pěstujete v ní plodiny na břehu Nilu tak, že vykládáte karty na hromádky. Jenže na březích může růst pouze jedno pole od každé plodiny, takže se hráči neustále o největší pole přetahují. Čeká vás několik sezón, v průběhu nichž v každém kole hráči sklízejí plodiny, které jsou zrovna zaplavené Nilem. A ten hráč ani nemusí být na tahu, aby mohl sklízet! S farmařením vám mohou pomoci i monumenty, které vám dodají novou sílu a dovednosti. Budou z vás superfarmáři! Nile DeLuxor nabízí hromadu zábavy a přitom se hraje výtečně v rodinách i jako rychlovka pro zkušenější hráče. Tak na co ještě čekáte? Kupujte Nile DeLuxor místo letenek!

+ netradiční grafika
+ několik sezón
+ bodování podle nejméně zastoupeného druhu plodiny ve sklizni