Recenze: Nippon – příběh z industriálního Japonska

nippon-02

Nippon není jen další zábavné japonské slovo se zdvojeným písmenkem jako seppuka či bukkake, ale je to mimo jiné desková hra od What’s your game? ve které se ocitáte v Zemi vycházejícího slunce někdy kolem období Meiji. Vaším úkolem je vést jeden ze čtyř Zaibatsu – konglomerátů usilujících o rozvoj japonské ekonomie pomocí pokročilých technologií, úspěšného obchodování na domácích i zahraničních trzích a pokročilé industrializace Japonska.

Hra spadá do žánru euro her, takže podvědomě očekáváte dřevěné kostičky, spoustu těžkých strategických rozhodnutí a minimální konflikt mezi hráči. A přesně to také dostanete, tedy až na to poslední, ale k tomu se dostaneme. Nejprve se seznámíme s herním plánem.

Ten pochopitelně zachycuje Japonsko – rozdělené na čtyři regiony. V každém z regionů jsou dvě města a do každého města je při přípravě hry náhodně umístěn žeton znázorňující místní poptávku. Právě tyto potřeby se budete snažit naplnit, abyste za to v rámci bodovacích kol, dostali posun na stupnici vítězných bodů. Není to zdaleka jediný způsob, jak se k vítězným bodům dostat, ale toto tvoří páteř hry, bez které se žádný hráč neobejde.

nippon-06

Na herním plánu ještě najdete celou řadu důležitých míst. Například rámeček pro umísťování lodní či železniční dopravy. Co je ale ze všeho nejdůležitější, je horní nabídka pracovníků a s nimi spojené akce, které mají hráči k dispozici.

Nippon patří mezi rychlé a svižné euro hry, kdy se hráči střídají po jediném tahu. Jak byste ale čekali, vše je zapeklitě zamotané.

Když je hráč na tahu, vybere si pracovníka z horní nabídky a přesune ho na svojí herní desku. Vykonat smí jednu z akcí, které byly ve stejném sloupci, odkud pracovníka vzal. V nabídce je například vylepšení herních statistik pro těžbu uhlí či výrobních procesů, investování do nové továrny na jednu ze základních surovin jako je papír, hedvábí či hodinky nebo krabičky bento. Hráč může ale třeba vylepšit stroje v některé již existující továrně a zvýšit tak její produkci, nebo zainvestovat do infrastruktury – lodě přinášejí dodatečné vítězné body a vlaky posilují vliv v oblasti. Tím vším si hráč v podstatě připravuje půdu pro základní obchodování. Pomocí jedné akce může vyrábět suroviny ve svých továrnách a pomocí dalších akcích je může vyvážet do měst v Japonsku, kde poptávají právě ten či onen tentononc. Výrobky lze také vyvážet za hranice a plnit tak exportní kontrakty, které přinášejí zejména dlouhodobý zisk.

nippon-03

Peníze v Nipponu jsou, jak ostatně očekáváte, velmi nedostatkové a přitom je potřebujete k většině akcí. Ono stavět továrny by se chtělo, ale kde na to všechno brát…

Nippon je velmi provázanou a komplexní hrou. Akce mají mezi sebou pevně dané vztahy a abyste mohli vyrábět, musíte mít továrny, ale na ty potřebujete mít nejprve nějakou úroveň technických znalostí. Za uhlí můžete produkovat zboží, ale bez pořádných strojů, to nebude stát za mnoho. A tak podobně. Neustále řešíte co dříve a kam vůbec své Zaibatsu nasměrovat.

Hra je ještě o poznání hlubší v momentě, kdy zjistíte, že v ní běží dvě časové linie. První je vaše osobní. Vždy, když jste na tahu, vezmete pracovníka z herního plánu, přemístíte ho na vlastní herní desku a vykonáte příslušnou akci. Problém je v tom, že na vaší herní desce je místo pouze pro šest pracovníků. Jakmile máte všechna místa plná, musíte kolo vynechat a provést takovou malou údržbu v rámci níž se místa vyčistí. Má to ještě jeden háček a to ten, že v takový moment musíte zaplatit 3 000 Yenů za každou barvu, kterou máte mezi pracovníky zastoupenou. Pokud tedy máte červené, modré a bílé… bude to rovných 9 000 Yenů a to vám pěkně skrouhne rozpočet. Z tohoto důvodu se můžete vzdát tahu a provést údržbu i dříve, ale jednak vás to bude zpomalovat a druhak nedosáhnete na odměny od císaře, které jsou tím větší, čím víc pracovníků využíváte.

nippon-12

Druhá časová linie je mezi koly samotné hry. Ve chvíli, kdy dojdou pracovníci na plánu, je konec kola. To je důležité zejména proto, že některá kola končí bodováním. V takovém případě si hráči započítají vítězné body na základě svého vlivu s jednotlivých oblastech. Pokud se jim dařilo vyrábět správné produkty a uspokojovat poptávku v jednotlivých městech, vítězné body se jen pohrnou. Háček je v tom, že čím víc hráčů Nippon hraje, tím více konfliktní se hra stává. Ve čtyřech lidech u stolu, to může být docela nemilosrdný souboj o vliv v provinciích.

Další charakteristický prvek Nippon spočívá v tom, že si hráči v průběhu samotné hry stanovují své vlastní podmínky vítězství. Pokud se jim podaří udržet produkci dostatečně dlouho, tedy nabrat minimálně tři pracovníky, císař je odmění. Takový hráč jednak dostane  malé všimné dle svého výběru a pak si může umístit bodovací žeton na svojí desku hráče. Vytváří si tak unikátní podmínky, za které na konci hry dostane vítězné body.

Úkolem hráče tedy není jen vést k prosperitě své Zaibatsu, ale hlavně si správně stanovit cíle – tedy za co získá na konci hry vítězné body. I zdánlivý outsider může na konci zasprintovat a stát se vítězem hry.

nippon-15

Nippon rozhodně není hra na jedno zahrání. Je hluboká a komplexní. Přitom udržuje pravidla na snesitelné míře a dostat se do víru dění netrvá dlouho. Všechny komponenty nesou srozumitelné ikony a tak po pár kolech už přesně víte, co a jak funguje. Jak ale dosáhnout vítězství je věčnou otázkou, kterou opravdu není snadné rozlousknout.

Hra umožňuje i překvapivě konfliktní styl hraní, kdy se cíleně snažíte vyštípat své protihráče z provincií, sebrat jim vliv a tím pádem ukořistit vítězné body. Velmi se vyplatí sledovat, co dělají ostatní a i třeba po jakých pracovnících jdou. Dost vám to napoví, co mají hráči v úmyslu a můžete na to reagovat. To je ale rozměr mistrovské hry, kam se dostanete až po řadě partií, kdy vám budou jiskřit mozkové synapse z přemíry možností.

Nippon je těžší euro hra, která se odvděčí všem milovníkům strategií. Ano – téma je takové těžko uchopitelné, žádní trolové dávající si po papuli s orky. Přesto všechno do sebe zapadá a svůj malý příběh velké korporace si napíšete. Nippon je po ZhanGuo další velký zářez pro vydavatelství What’s your game?

AutorNuno Bizarro Sentieiro, Paulo Soledade
IlustraceMariano Iannelli
VydavatelWhat's Your Game?, Asmodee, Ghenos Games, hobbity.eu