Recenze: Obscurio – poklad ukrytý v knihovně

obscurio-19

Než jsem v ruce držel grimoár, ve kterém je zmapovaný každý kout knihovny, mohl jsem o její návštěvě jenom snít. Pak se mi ale podařil v aukci nevídaný úspěch. Nejsem schopný rozluštit každou informaci a obrazec, ale už to nemohu dál odkládat. Sestavil jsem tým a už dnes vyrážíme do vlhkých uliček hledat ukryté poklady. Výklad knihy budeme muset řešit za pochodu. Mám pocit, že jsme připravení. Věřím, že neskončíme po boku jiných, kteří v jejím nitru ztratili rozum.

Magická knihovna plná záhadných artefaktů, jako by si ji zvolil za základnu Indiana Jones, čeká na hráče v deskové hře Obscurio. Hra pod záštitou společnosti Libellud byla vytvořena tvůrčí skupinou L’Atelier, přičemž za grafiku je zodpovědný Xavier Collette. Jedná se o hru z roku 2019, kterou po Evropě distribuuje Esdevium Games.

Na víku čtvercové krabice najdou hráči výjev z knihovny, ve kterém trojice zlodějíčků uniká před rozezleným kouzelníkem. Ten chce svůj poklad zpátky. Jenže koho by napadlo, že grimoár je ve skutečnosti živá věc? Hráči to poznají hned na začátku partie, protože jeden z nich se bude muset právě do této knihy převtělit. Jakmile mezi sebou vyberou účastníci toho pravého položí do středu stolu herní plán a na začátek jeho stupnice postupu položí žeton. Ostatní hráči se stanou čaroději, ale kromě portrétu postavy dostanou všichni i kartu věrnosti. Jeden z členů týmu už nyní ví, že je zrádce.

obscurio-06

Grimoár navíc dostane vícevrstvý držák na karty se zanořenými otvory, zavírací desky, sadu karet iluzí (které zamíchá), dva motýlí žetony a přesýpací hodiny. Ihned v tuto chvíli si vytáhne osm horních karet z balíčku a zastrčí je do kapes ve svých deskách. Při tom nesmí obrázky ukázat hráčům. Zbývá už jen nasypat žetony pastí do pytlíku a především vybrat obtížnost. Podle ní dostane tým k dispozici správný počet žetonů soudržnosti.

Hráčům se do cesty na začátku každého kola postaví nějaká past podle vylosovaného žetonu. Ten zůstane odhalený. Hráč v roli vypravěče se podívá na horní kartu, která se v tu chvíli stane místem s ukrytým východem pro aktuální kolo. Nikdo jiný ale její identitu nezná.

Zmiňované motýly (resp. jejich žetony) bude používat grimoár ke komunikaci s hráči. Čas jejich využití nastane právě v tuto chvíli, kdy grimoár otočí dvě karty z balíčku a vyloží je na desku do připravených kulatých pozic. Žetony mají tvar šipky, kterým se beze slov pokusí už nyní dát ostatním členům nápovědu směřující k identifikaci karty východu.

obscurio-01

Ještě než se ostatní hráči dostanou k šanci hádat, nejdříve přijde ke slovu zrádce. Na pokyn vypravěče všichni zavřou oči a podvodník si pouze potají s minimem gestikulace vybere dvě kulaté karty z nabídky zavřených desek. Protože se při tom může podívat také na vzhled karty východu a vybrat tak karty, které ostatní hráče co nejvíce zmatou.

Skutečná karta východu, dvě zmatečné karty od zrádce a další tři náhodné karty vytvoří nabídku dveří, kterými se může tým pokusit opustit svoji aktuální pozici. Hráči se v tuto chvíli mohou začít domlouvat, ale i na to mají omezený čas. Používá se k tomu písek v přesýpacích hodinách. Po jeho dosypání se hodiny posunou na další políčko a tím způsobí větší penalizaci týmu v následujícím kole.

Hráči se sice mohou domlouvat, ale nakonec mohou každý (hlavně z taktických důvodů) postavit svoji figurku před jiné dveře. Stačí, aby z týmu správný únik odhadnul jeden hráč z týmu, a celý tým se posune vpřed. Za každého hrdinu, který zvolil dveře špatné, ztratí tým jeden žeton soudržnosti. Pokud by někdy museli odevzdat poslední, pak je konec partie a zrádce vyhrává. V opačném případě dorazí hráči do východu ze šesté místnosti a slaví vítězství a únik z knihovny.

obscurio-10

Obscurio je zajímavou dedukční hrou, která ale na první pohled vypadá, že jen opakuje již dříve představené nápady. Ale kdy jste se kde měli možnost stát knihou? Taková šance je jedinečná. Tohle téma je prvním evidentním rozdílem, který by mohl být lákavý.

Zatímco si v jiných hrách musí hráči otestovat svoji slovní zásobu, tady vévodí pouze nenápadní motýlci. Ti jsou jediným způsobem, jak dokáže grimoár transformovat své myšlenky do reality a do obrazů, které zrovna jsou na jeho stránkách. Díky tomu jsou ale vždy šance na popis těch správných témat stejné, bez ohledu na schopnosti samotného hráče. To znamená, že je hra více vyvážená a lépe se hraje i těm, kdo jinak mají problémy s popisem.

Ale tím rozdíly mezi klasickými vyprávěcími a hádacími hrami nekončí. Tým kouzelníků totiž ve svých řadách má zrádce, kterému nejde o nic jiného, než zasít mezi kolegy nejistotu. Jeho zbraní jsou znovu obrazy, které může podstrčit zdánlivým spoluhráčům.

obscurio-13

Tady nastává ale také jeden z hlavních problémů. V rámci každého kola totiž mají všichni hráči zavřené oči a pouze zrádce a griomár mohou sledovat dění. Domluva gestikulací s sebou ale přináší riziko prozrazení. Stačí jen se příliš pohnout nebo na sebe nějak jinak upozornit. V rámci každého kola totiž mají kouzelníci šanci mezi sebou pátrat po podvodníkovi a zkusit jej odhalit.

Ačkoliv je na krabici minimální počet hráčů stanovený už od dvou, rozumně se dá počítat s hrou až od čtyř účastníků. To proto, že ve dvou je to vlastně kooperativní partie. Ve třech ještě není ve hře zrádce, a tak teprve ve čtyřech dostává partie šťávu. Ale pořád to není ono. Čím víc, tím líp, takže ideálně když se vám podaří sehnat třeba i sedm soupeřů. Osm hráčů je totiž maximum. Při tom partie zůstává stále v rámci čtyř desítek minut.

obscurio-11

A přesto právě k času se vztahuje největší výtka z hlediska průběhu. Hráči, kteří nejsou zrádci, budou v každém tahu čekat nějakou dobu se zavřenýma očima. Většina to vnímá pouze jako zdržení, které nemá vlastně tematicky nic společného s hrou a je tu jen proto, aby role zrádce mohla fungovat.

Nápověda s pomocí ukazatelů může někomu připadat příliš konkrétní. Hráči pak adepty na únik nemusí tak pečlivě analyzovat. Stačí většinou hledat konkrétní předměty, na které grimoár ukázal.

Téma je výborné a ještě lepší jsou samotné ilustrace. Autoři si byli velmi dobře vědomí faktu, že se zpracováním stojí a padá úspěch takovéto hry. Naštěstí nic nepodcenili a ke krásným ilustracím přidali ještě obecně jedinečný vzhled, včetně kulatých karet.

obscurio-18

Obscurio si bere trochu předlohu v populárním Mystériu a přidává zrádce a ukazování na konkrétní nápovědy. Pokud vám nevadí mírné zdržení v každém kole, pak je tato novinka minimálně srovnatelná s napovídáním duchů. Každá hra má trochu jiné přijetí ve skupinách, především proto, že Obscurio je jednodušší a rychlejší.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorL'Atelier
IlustraceXavier Collette, M81 Studio
VydavatelLibellud, Asmodee Italia, Hobby Japan, KADABRA, Kaissa Chess & Games
Rok vydání2019
Počet hráčů2 - 8
Herní doba40
Minimální věk10 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(3 voters)
KategorieBluffing, Deduction, Exploration, Party Game
MechanismyCommunication Limits, Cooperative Game, Traitor Game, Variable Player Powers, Voting
RozšířeníObscurio: Promo Trap Tokens
RodinaMechanism: Give a Clue / Get a Clue, Mechanism: Image Interpretation, Misc: LongPack Games

Více o hře.

Recenze: Obscurio – poklad ukrytý v knihovně
Obscurio se řadí do kategorie dedukčních party her, kde je poslední dobou docela přetlak. A jednotlivé hry se předhání kvalitou. Ani Obscurio nezaostává, snaží se přinést svůj vlastní pohled přidáním zrádce a nezklame ani z hlediska provedení. Výborná a rychlá zábava pro rodiny a všechny milovníky tipování. Obscurio splňuje většinu prvků, které jsou potřeba, ale bohužel se zrádcem přichází i některé problémy.
Klady:

+ nápověda ukazateli
+ výtečné zpracování
+ herní doba
+ nemusíte řešit slovní nápovědy
+ zrádce
Zápory:

- nápověda ukazateli
- v nižších počtech chybí zrádce
- čekání na fázi zrádce
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Aya – krása vody