Recenze: Oceanos – tajemství hlubin

oceanos-21

Když sednete do ponorky a vydáte se do míst, kam ani jeden z paprsků slunce nedosáhne, čeká na vás šance být někde úplně první. Navštívit místa, která zatím znají pouze ryby. Najít stvoření, která se vymykají zařazení známých druhů a objevit poklady, jež klesly na dno oceánu před stovkami let.

To všechno a ještě víc mohou hráči provádět i ve chvíli, pokud usednou do kartonové ponorky uvnitř krabice s názvem Oceanos. Právě tak se jmenuje horká novinka populárního autora Antoine Bauzy, který ji vytvořil s pomocí jedinečné grafiky Jérémie Fleuryho v roce 2016 pod hlavičkou společnosti IELLO. O distribuci za hranicemi Francie se stará Esdevium Games.

Už víko velké krabice naznačuje, co všechno může hráč uvnitř zažít. Ovšem ani to nepřipraví zájemce na obrovskou záplavu kartonových komponent. Velká většina pak tvoří součástky pro tvorbu ponorek, pro jejíž sestavení je potřeba rovnou pět dílků – čelo, ocas, dvě středové části a kabina nahoře. Dílky jsou rozděleny podle hráčských barev a jako takové je také všechny dostanou. Sestaví si ale pouze tu základní (s jedním puntíkem v jeho barvě) a ostatní vytvoří zásobu na straně. K tomu každý dostane svého vlastního potapěče a žeton podivného zeleného paliva.

oceanos-05

Do středu stolu mezi čtyři ponorky hráči položí tři náhodně vylosované žetony krakena – od každé velikosti jednu, položené na sebe do pyramidy. Hned vedle vytvoří zásobu karet průzkumu roztříděných podle zadní strany a odpovídajících pořadovému číslu kola. Každou hromádku zamíchají a všechny žetony pokladů s různými hodnotami nasypou do plátěného pytlíku.

Partie probíhá ve třech kolech, v nichž se hráči potápí se svými stroji stále hlouběji a hlouběji. A každé z těchto období se dělí na pět tahů, které vždy začnou rozdáním karet průzkumu. Jejich počet závisí na množství periskopů, které má hráč namontované na svojí ponorce. Z nich si vybere jednu trofej, kterou si chce nechat a ostatní karty vrátí zpět. Své objevy si hráči vykládají před sebe do řad, kde každá linka odpovídá jednomu kolu. Na závěr partie tak budou mít hráči tři řady.

Jenže kromě toho je tu také role kapitána expedice. Ten na začátku karty nedostane, ale pouze je rozdává ostatním. Teprve ty, které hráči vrátí zpět, si může vzít do ruky a vybrat si jednu z nich sám pro sebe. Tato role se v každém kole posouvá ve směru hodinových ručiček.

oceanos-01

To je vlastně základ celé hry. Kromě toho ale mají všichni piloti ponorek další akce k dispozici. První možností je využití žetonu paliva, které mu umožní vydržet déle pod vodou a ponechat si v kole také druhou kartu (a položit ji obrázkem dolů).

Tyto možnosti závisí na úrovni motoru hráčovy ponorky. A ten, stejně jako další parametry, je možné vylepšit jako další krok v tahu, ale musí nejdříve splnit předpoklady nasbíraných krystalů na kartách v řadě. Teprve poté mohou využít kartu průzkumu se základnou a vylepšit libovolnou část ponorky. A poslední akcí je možnost nechat sestoupit potápěče až na poslední aktuální řadu, kde bude čekat na konec partie.

Konec každého kola dá hráčům možnost ještě jednou vylepšovat své stroje, pokud jim zbyly nějaké nevyužité krystaly na palubě. Hráči si pak sečtou nasbírané body za zvířata (ale musí je uvézt ve svém akváriu, které má limit), která se jim podařilo objevit, za pohon svojí ponorky a naopak ztratí pár bodů, pokud mají na kartách ve své řadě nejvíce krakenových rudých očí.

oceanos-08

Hráč si pak vezme zpět svoji zásobu paliva (žetony) a zahájí další ze tří kol. Po vytvoření i třetí řady karet na hráče čeká konec partie a ještě jedno jiné bodování. Dostanou odměnu za největší korálový útes, tedy sadu sousedících karet se symbolem korálu v levém horním rohu. Teprve nakonec budou moci hráči zapojit také svoje vysazené potápěče, kteří dosud museli čekat na dně. Teď postupně vyplavou na povrch a po cestě mohou vylosovat jeden žeton pokladu z pytlíku za každou truhlu na kartě, kterou při vynořování potká. Vítězem se stává ten, kdo nasbíral dohromady nejvíce bodů (ty se zapisují do přiloženého bločku).

Oceanos je v první řadě krásná hra z podmořského prostředí. Když tu teď máme krabici před sebou, těžko můžeme jako první mluvit o něčem jiném než o líbivé barevné grafice. I samotné pojetí ponorek s výměnnými částmi jen doplňuje perfektní první dojem.

Teprve poté, co budete uchváceni zpracováním, se pustíte do samotného hraní a zjistíte, jak je hra strašně jednoduchá. A v tu chvíli se asi hráči rozdělí na dvě skupiny – na ty, kteří umí tuto jednoduchost ocenit a užít si stále solidně taktickou hru a na ty, kterým bude připadat náhodná a bez kontroly.

oceanos-10

Hráči v každém kole mají na výběr hned několik karet, ze kterých se snaží vybrat tu nejvýhodnější pro svoji taktiku. Řada karet tu má hned několik významů, které reprezentují tři sady obrázků na kartách průzkumu. Jenže na začátku to jsou pouze dvě karty – jedna za periskop a druhá navíc jako jistota. A výběr ze dvou exemplářů rozhodně nestačí, pokud chcete držet nějakou konzistentní taktiku. Náhoda pak i zakončí celou hru losováním pokladů.

Ale to naštěstí neplatí, že by hráči neměli možnost partii ovlivňovat a svoje body sbírat vědomě. Naopak hra mixuje hned několik mechanismů dohromady a především vylepšování ponorky je naprosto zásadní.

Nejen v důsledku roztomilých ilustrací, ale i zábavné pohodové hratelnosti, se z Oceanos stává velmi dobrý adept na rodinný hit. Téma je rozhodně zajímavé (a to přesto, že v nedávné době se s podmořskými hrami roztrhl pytel) a stejně tak i samotná zábava. Není samozřejmě nijak objevná. Originalita rozhodně není v případě této hry zbraní, která by byla nějak extra naostřená.

oceanos-17

Ovšem samostatný odstavec si zasluhuje partie ve dvou. Ta je jednou z nejlepších možností, jak Oceanos hrát. To proto, že hráči karty, které nezvolí, nezahazují pryč, ale místo toho je předají soupeři. Partie je díky tomu více soupeřivá a přidává do partie kontakt, který v klasické variantě reprezentuje pouze v každém kole se měnící role kapitána expedice. Pochválit musíme i zážitky ve čtyřech, kde si hra stále zachovává zajímavý náboj, ačkoliv se z dvaceti minut pro dva dostane až na dvojnásobek. Čtyřicet minut ale pořád není nějak příliš pro rodinnou hru.

Oceanos tak je další rodinnou hrou, kterou bychom vám chtěli doporučit. Je příjemně jednoduchá, ale stále plná solidních možností. Náhoda zde stále hraje podstatnou roli, ale komu by to vadilo, když celá hra vypadá absolutně nádherně? Oceanos je hra, která rodiny okouzlí svým vzhledem a současně je i výborně pobaví.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorAntoine Bauza
IlustraceJérémie Fleury
VydavatelDevir, Fantasmagoria, Hobby World, Hutter Trade GmbH + Co KG, IELLO, Mancalamaro, One Moment Games, Sherlock S.A.
Rok vydání2016
Počet hráčů2 - 5
Herní doba45
Minimální věk8 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(8 voters)
KategorieAnimals, Exploration, Nautical
MechanismyCard Drafting, Set Collection, Simultaneous Action Selection
Alternativní názvyOcéanos, Океания, 深海探险

Více o hře.

Recenze: Oceanos – tajemství hlubin
Oceanos se nezařadí mezi absolutní špičku. Je kvalitní hrou a nabízí zábavu, kterou si určitě dáte víckrát než jednou. To ale platí pouze v případě, že jste pozitivně nakloněni jednodušším rodinným hrám, které nemají tendenci přesahovat daleko za půlhodinu. Hra využívá tématu velmi chytře a dobře, nechává hráčům dostatek možností a mezi základní náplň patří i výborné vylepšování ponorky. Oceanos je velmi příjemným rodinným počinem, který je radost si čas od času zahrát.
Klady:

+ nádherná grafika
+ fungující téma
+ dostatek možností
+ vylepšování ponorek
+ výborná herní doba
+ varianta pro dva
Zápory:

- náhoda
- zase sbíráte body
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Banjooli Xeet – pštrosí závodění