Recenze: Odemkni! Hrdinská dobrodružství

Hrdinové jsou všude. Někdy se projeví až ve chvíli, kdy jde do tuhého, kdy je zavřou do místnosti bez šance na únik. Jindy k tomu žádné zamknuté dveře nepotřebují, ale stačí jen špetka výzvy a šance na dobrodružství. Právě ty neustále a všude vyhledávají.

A právě hrdinové jsou tématem tří únikových příběhů, které nejsou tak úplně o útěku. A zatímco v původním znění se jmenuje jejich sada Unlock s podtitulem Heroic Adventures, v češtině nově dostala přeložený název Odemkni! Hrdinská dobrodružství. Oproti předchozímu lokalizovanému boxu jsou ale tentokrát jednotlivé příběhy prodávané samostatně. Protože ale stále patří k sobě tématem, my se jim budeme věnovat pohromadě. Jedná se o příběhy Na stopě bílého králíka, Vhoďte minci a Sherlock Holmes – Šarlatová nit vraždy.

Boxy jsou orientované na výšku, protáhlé a na víku vidíme vždy výjev z daného dobrodružství. Jednotlivé boxy mají každý svoji sadu karet, výukové dobrodružství, ale především informaci o obtížnosti dokončení. Na tříúrovňové stupnici roste náročnost od Vhoďte minci přes Sherlocka až k Alence. V krabičkách Bílého králíka a Šarlatové nitě najdou hráči kromě karet ještě příručku, která jim bude v řešení asistovat.

Partie Odemkni! se odehrávají jednoduše – začnete na jedné kartě, která vás obvykle přivede indiciemi hned k několika dalším. Na kartách jsou totiž natištěná čísla, která jsou někdy přiznaná, jindy jsou hodně dobře schovaná. Vždy ale ukazují na nové indicie a pomocníky. Hráči zde najdou několik typů, které se obvykle dají kombinovat nebo fungují jako šifry, na které lze odpovědět čtveřicí čísel. Výjimkou z toho jsou pak takzvané stroje, které obvykle vyžadují řešení přímo v telefonu. Postupně se tak krok za krokem tým blíží k cíli, kterým nemusí nutně být útěk z místnosti.

První dobrodružství se jmenuje Vhoďte minci a nechá hráče prožít příběh ve světě počítačové hry. Jedná se o hru, která nabízí hned několik zajímavých nápadů a odlišuje se tak opět výrazně od těch dřívějších scénářů. Na hráče čeká řada prvků jako vystřižených z počítačové hry, které jsou skvěle tematicky zvládnuté.

Dobrodružství je ale dle očekávání docela jednoduché. I ve dvou jej v pohodě zvládnete během šedesáti minut i s drobnými zaváháními. Na druhou stranu si po celou dobu bez problémů udrží pozornost všech zúčastněných. Ve více hráčích tu může být problém fakt, že nikdy neřešíte příliš problémů, čí hádanek současně.

V tomto ohledu určitě dojem pro větší skupiny napraví Sherlock Holmes: Šarlatová nit vraždy. Scénář, ve kterém dle očekávání na sebe hráči vezmou roli pomocníků nejslavnějšího detektiva všech dob. Na hráče čekají originální nové mechanismy­­. Protože je to scénář detektivní, nebude samozřejmě chybět ani porce dedukce. Hra začíná být opravdu těžší, ale scénář je stále hratelný a řešitelný prostou úvahou. Ve více hráčích tu je dostatek karet, aby se každý mohl zaobírat nějakou částí.

A pak je tu poslední příběh o Alence v Říši divů, který nese název Na stopě bílého králíka. A tohle je scénář, který prověří vaši schopnost improvizace. Vše, co jste se zatím dozvěděli a naučili v hrách Odemkni, můžete tady hodit za hlavu. Patří rozhodně mezi ty nejoriginálnější zážitky, ale práěv tady se nám v posledním úkolu udál zásek, který jsme nedokázali vyřešit. Podle zkušeností ostatních testovacích skupin to ale není pravidlo, hodně záleží na způsobu řešení. Obecně ale z Alenky převládá velmi pozitivní dojem a zážitek.

V celkovém součtu je tedy jasné, že tyhle tři nové příběhy jsou opět skvělé. Sice nedosahují toho ohromujícího efektu z minulého boxu, ale každý ze tří nových příběhů přichází s novými nápady, které vás opět přinutí chtít víc. Her Odemkni prostě nikdy nemůže vycházet dost, aby uspokojili poptávku.

Obecně u her tohoto typu platí, že čím méně účastníků, tím obtížnější je dosáhnout úspěchu. To proto, že je prostě méně hlav a prostoru k nápadům, které občas dvojici nemusí napadnout. O to větší radost ale ve dvou budete mít a především se v nižším počtu daleko víc podílíte na celkovém úspěchu týmu.

Znovu se nám ukázala nádherná otevřenost tohoto herního systému. Ani v jednom ze tří příběhů se hráči nesnaží odnikud utíkat. Místo toho hra vždy vypráví nějaký příběh, který má smysl, ale při tom se samotní účastníci cítí jako opravdoví aktéři celého dobrodružství.

Odemkni! Hrdinská dobrodružství je dalším nástupem originality, která vás bude bavit po celé čtyři hodiny, které u nich zhruba strávíte. Každý příběh je tak zajímavý a jedinečný, že vám v paměti zážitky z něj opravdu uvíznou. A to je nejlepší známkou kvalit. Odemkni! Hrdinská dobrodružství si bez pochyb zaslouží velkou pochvalu za udržení laťky.

Odemkni! Hrdinská dobrodružství vypadá trochu jako sázka na jistotu v rozjeté sérii. Možná si to i potvrdíte po prvním scénáři, který je zábavný, zajímavý, ale docela jednoduchý. Originalitou si vás ale získá a ani ty další dva příběhy vás nepustí. Navíc začíná stoupat obtížnost a čas vám bude po celou dobu dýchat na záda. Je to vždycky těsný souboj mezi vítězstvím a prohrou. Odemkni! Hrdinská dobrodružství je novou sadou tří příběhů, ve které si vychutnáte pořádnou porci dobrodružství.
+ všechny tři příběhy jsou skvělé
+ nové nápady
+ zajímavé grafické styly