Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Oklahoma boomers – souboj o pozemky

 

oklahoma_boomers-2

Někdy jsou možnosti hrát omezené. Ať už časem, prostorem nebo počtem hráčů. A právě abstraktní hry povětšinou splňují všechny parametry minimalizace v deskových hrách. No a jedna malá, sympatická abstraktka skončila u nás v redakci.  Stojí za to? To se dozvíte v naší recenzi.

Na úvod je nutné poznamenat, že za jejím vývojem stojí nizozemský dizajnér Martyn F, kterému s ilustracemi pomohl Hans Jansen. Hra byla zafinancována skrze crowdfunding Spieleschmiede a následně vydána společností Mücke spiele.

Abstraktní hry staví na výhodě v podobě až primitivních pravidel, která jsou tak jednoduchá z jediného důvodu: aby mohla vyjít na povrch hloubka herních rozhodnutí, většinou založená na prostorové představivosti, logice a strategii. Oklahoma boomers nejsou v tomto ohledu jiné, ale navíc do hry přidávají i vcelku úspěšně téma v podobě bojů o pozemky na amerických prériích.

oklahoma_boomers-6

V malé krabici se hrou tedy najdeme vše potřebné k soubojům o pozemky: Herní plánek, který je protkán sítí 121 čtverečků, sadu tří hezky vyřezaných kovbojů pro každého hráče a na závěr spoustu bílých dřevěných žetonů, které budou představovat ploty.

A právě o ně půjde. Úkolem hráče je mít na konci hry zabrané větší území čtverečků, než soupeř. To získává tehdy, když si svého kovboje oplotí kulatými žetony, tak že nemá kovboj únikovou cestu.

A jak že se staví ony ploty? Velice jednoduše. Hráč ve svém tahu musí vždy provést pohyb s jedním ze svých kovbojů (pokud tedy nemá všechny oplocené). Hráč se může pohybovat stejně jako věž v šachách, takže buď horizontálně nebo vertikálně o libovolný počet polí, přes jiné figurky nebo ploty se nelze pohybovat. Po provedení pohybu smí hráč ještě postavit plot.

oklahoma_boomers-9

To učiní tak, že si vybere jednoho soupeřova kovboje a na čtverečky na kterých by se mohli teoreticky setkat (rozumějte spojnice bodů) položí po jednom žetonu plotu. Pochopitelně, že kovbojové stojící naproti sobě nemají žádnou spojnici bodů a nelze tedy stavět ploty. Jakmile hráč provedl svůj tah (pohyb figurkou a případné postavení plotu/ů), hraje další hráč. Takto se hra opakuje až do konce hry. Ten nastává Jakmile jsou  oploceny všechny figurky jednoho hráče. Za každý čtvereček, který se svými kovboji vlastní, dostane hráč jeden bod. Hráč s více body je vítězem.

Oklahoma boomers je především velmi svižná hra a to hlavně zpočátku, kdy ještě na plánku moc plotů není. Hráč ve své podstatě musí řešit pouze dvě věci ve svém tahu a to činní hru elegantně jednoduchou. Až do chvíle, než se začnou na plánku postupně rýsovat pozemky hráčů a každý pohyb se musí důkladně zvážit. Pak začíná hra velmi příjemně gradovat a to hlavně tehdy, když vidíte, že se vás soupeř snaží zahnat do kouta a nechat vám malé území. A co je na této hře vážně krásné, je fakt, že někdy bezvýchodně vypadající situace pro vás, může být jen léčkou pro dominujícího hráče.

oklahoma_boomers-1

Kovbojové jsou totiž tři na hráče, takže lze například nenápadně uzmout dobrou pozici s figurkou, která je mimo střed zájmu a pak s ní získat třeba i polovinu herního plánku pro sebe. Někdy se dokonce i stává, že se hráč záměrně nechá oplotit na jednom čtverečku, jen aby dostal soupeřovu figurku do správné pozice. Hra je právě o přechytračení soupeře a na rozdíl od většiny jiných abstraktních her, si myslíte, že vy jste právě ten, kdo to má pod kontrolou.

Obrovskou výhodou je dostupnost. I když třeba nemáte buňky na abstraktní hry, Oklahoma boomers vás bude prostě bavit. Hlavně proto, že z téměř každé pozice je východisko. A už jen samotná poziční přetahovaná o území je zábavná, hlavně z důvodu estetické stránky, kdy vidíte jak se mapa postupně zaplňuje.

oklahoma_boomers-17

Jediný malý zápor vidíme v tom, že zpočátku jsou tahy trochu bezmyšlenkovité, protože se jen těžko dá představit jak se hra bude vyvíjet.

Ke hře je navíc přibaleno drobné rozšíření, které dle našeho názoru hře spíše ubírá, ale i tak, lepší půlka chleba než žádný, že?

 

 

Recenze: Oklahoma boomers – souboj o pozemky

Oklahoma boomers jsou výbornou abstraktní poziční hrou, ve které se bojuje o území. Pokud hledáte rychlou a přenositelnou dvojkovku, kde budete mít radost z toho, jak vám oponent “skočil na špek”, tak koupí neprohloupíte.
Klady:

+ Hmatatelný postup hrou
+ Elegantní jednoduchost
+ Množství možností k přechytračení soupeře
+ Rychlost a přenositelnost
+ Gradace hry
+ Zábavné pozicování figurek
Zápory:

- Zpočátku partie se moc nedá plánovat
- Nic převratné
3.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Katedrála – stavba více generací