Recenze: Omalovánkové pexeso – omalujte si výhru

Měli jste jako děti rádi omalovánky? Odpověď je asi poměrně nasnadě a ani bychom se nemuseli ptát. Dávat život nudným černobílým obrázkům za využití nejrůznějších barevných pastelek je prostě skvělá zábava pro děti. V té době jsme si ani neuvědomovali, jak nám to moc pomáhá v tréninku koordinace oka a ruky a vnímání všech těch barviček, z nichž se náš svět skládá.

Rodiče nás pochválili, ať už jsme vybarvili fialového papouška, zelené prasátko nebo červeného koně. V dětské fantazii je všechno povoleno a někdy je až škoda, že v našem reálném světě ne. Všichni se tak rádi vracíme alespoň ve vzpomínkách a představujeme si, jak barevný svět tenkrát byl. Žádná černobílá neexistovala.

Autorka Lenka Procházková, kterou najdete na jejím Obrázkovém ostrově (http://www.obrazkovyostrov.cz) vdechla tímto způsobem život nové verzi pexesa, která do hry zapojí samotnou tvořivost malých hráčů.
Jak již jste pochopili asi z názvu recenze, tak omalovánkové pexeso nebude jen tak ledajaké. Autorka však již má zkušenosti s ilustrací deskových her pro společnost Efko, kde vytvořila grafiku pro dětskou hru Skřítci, Včelky, Myšky, ale i pro novinku Jedeme na výlet.

Pod názvem Omalovánkové pexeso dostanete balíček 24 dvojic karet, tedy celkem 48 kartiček. Jeden z obrázků dvojice je vždy předtištěný vybarvený, zatímco na druhém najdete pouze základní černé obrysy. Je pak na samotných dětech, aby si tento obrázek dotvořily, ať už podle svojí představivosti nebo podle vzoru na první kartičce.

Dvanáct obrázků představuje nejrůznější domácí zvířata, jako je pejsek, koza nebo kočka, druhý tucet se zaměřuje na exotičtější živočichy a potkáte se tak s veselým tučňákem, slonem nebo velrybou. Vždy však platí, že obrázek má svoje nevybarvené dvojče.

Výhodou také je, že Omalovánkové pexeso dostanete zabalené v krabičce, takže nemusíte složitě vymýšlet, jak jej uskladnit. Elegantní malá krabička se vejde všude a usnadní přenášení. Samotné kartičky pak nemají standardní rozměr, ale jsou o trošku větší, než jsme zvyklí. Tím je větší prostor pro detaily a hlavně se budou obrázky dětem lépe vybarvovat. Konkrétně má každá kartička jednotnou čtvercovou velikost sedm krát sedm centimetrů.

Na pexesu jako takovém nenajdete žádnou změnu. Všichni hráči se tedy střídají v otáčení rozložených kartiček a snaží se najít stejnou dvojici. V tomto případě tedy spíše podobnou, protože jednu z dvojice si vybarvili podle své vlastní fantazie. Samozřejmě lze hrát na začátku i s nevybarvenými kartičkami a obrázky postupně barvami doplňovat, protože vyčmárání 24 zvířátek je pro menší dítko práce na delší dobu.

Pexeso jako takové není třeba více zdlouhavě představovat, protože jsme se s ním v dětství setkali asi všichni. Najdete jej jako dárek na veletržních stáncích a tvoří oblíbené reklamní předměty. Všechny bez výjimky však mají na sobě již připravené předtištěné obrázky, které neponechávají žádnou šanci dětské představivosti. Právě to Omalovánkové pexeso mění k lepšímu.

Pokud si pak za příznivou cenu koupíte ne jedno, ale rovnou dvě balení, naskýtají se vám navíc bohaté možnosti využití. Samozřejmě tou nejvíce nasnadě je hraní megapexesa se všemi 96 kartičkami. Z tohoto počtu lze poměrně snadno utvořit čtverec, pokud vynecháte uprostřed díru ne na jednu, ale čtyři kartičky. Obě strany čtverce mají samozřejmě rozměry deset krát deset karet. Pak už závisí jen na vás, jestli budete hrát super obtížné pexeso, kde je třeba najít všechny čtyři kousky od jednoho zvířátka, nebo jestli budete hledat dva předvybarvené a dva vybarvené obrázky zvlášť.

Protože v krabičkách ale najdete celkem dva stejné předvybarvené obrázky, můžete si zahrát pexeso s nimi, jako jednodušší variantu. Mnohem zajímavější však je, když vezmete oba obrázky stejného zvířátka připravené k vybarvení a každý oživíte jinými barvičkami. Tím vám vznikne náročnější verze, kde se neshodují obrázky, ale pouze vnější tvary. Děti se tak budou muset více soustředit na hru a v barvách vidět konečný tvar.

Pro dva hráče pak můžete díky rozdělení kartiček na domácí a exotická zvířátka vytvořit ještě jednu variantu i s využitím jednoho balení. Jedno z dětí bude hledat pouze tucet exotických, zatímco druhé ta domácí. Do hry to přidá napětí, protože často odhalí obrázky soupeři místo sebe. Za odměnu při odhalení soupeřovy kartičky lze pak dát možnost přemístit ji kamkoliv na jiné prázdné místo ve čtverci.

Zpracování je povedené a to nejen to grafické, které představuje všechna zvířátka v zajímavé podobě. Ale i samotné karty jsou z dostatečně tvrdého materiálu (na rozdíl například od recenzovaného Pexina) a děti je tak snadno nepřehnou. Jak všichni víme, u pexesa je takové poškození kartičky nevratné a docela dost kazí hru, protože všichni moc dobře vědí, která kartička na tom místě leží.

Vytvořit Omalovánkové pexeso je podle našeho názoru skvělý nápad. Když jsou navíc jako předloha připravené tak pěkné a veselé obrázky, jako autorka Lenka Procházková zvolila, pak je pro všechny děti radost tuto hru hrát. Ale nejdůležitější je ten dojem, že děti se vlastně podílejí na samotné tvorbě hry a tím k ní získají také mnohem lepší vztah.

Recenze na dětskou hru jsou specifické. V závislosti zachování srovnatelných hodnocení je v tabulce uvedeno hodnocení podle totožných kritérií, jako u jiných her. Pokud o této hře uvažujete pro svoje děti, můžete bez obav k hodnocení přičíst 20% za dětský pohled.

+ grafika kartiček
+ větší kartičky
+ možnost vybarvit