Recenze: Ortus Regni – vítězství s boží pomocí

ortus-regni-01

Středověká Anglie byla plná samozvaných lordů a vojevůdců. Hrady rostou jako houby po dešti a každý, kdo má trochu vyšší opevnění, si může dělat nároky na další pozemky. Schovává se za zdmi a vyšle svoje vojska, aby mu vybojovali chladnou ocelí více a více území.

O území půjde v první řadě také v deskové hře Ortus Regni. Jedná se o málo známou deskovou hru, kterou vytvořil Jonathan Sudbury ve spolupráci s Toddem Rautenbergem a Andrewem Sudburym. Jedinečné ilustrace zpracovali Chelsea Darling a Benoit Billion. Hra vyšla už v roce 2014 v produkci společnosti Jon Sudbury Games. Do redakce nám dorazila už před několika měsíci a tímto bychom chtěli poděkovat naší testovací skupině z Tišnova, od které se nám hra ne a ne vrátit. A současně děkujeme také autorovi za trpělivost.

Hra se nachází v masivní čtvercové krabici se stylovými dobovými ilustracemi, které vás budou provázet po celou dobu partie. Po otevření na hráče čekají pravidla v luxusním podání a především pořadač s několika balíčky karet. Ty hráči na začátku partie použijí pro stavbu svého balíčku. K tomu určitě rádi použijí stylové dřevěné stojánky se zářezy, do kterých si mohou karty roztřídit, a tak je skladovat i uvnitř krabice. Z více než devadesáti hracích karet si každý z účastníků vybere libovolnou kombinaci (na co mu stačí nabídka) dvou tuctů, čímž vytvoří svůj balíček hraběte.

ortus-regni-06

Oba protivníci si ale také vyberou barvu – modrou nebo červenou. Od ní dostanou sadu dřevěných kostiček vlivu a jednu z nich rovnou umístí do společného losovacího koženého pytlíku. Losováním se hned teď určí začínající hráč, kostička se ale do pytlíku vrátí. Před sebou musí hráči mít dostatek místa pro vykládání karet a do začátku si sem položí kartu hradu. Do středu pak položí balíčky karet: vojenský, bojový a také zamíchané karty vikingů. K nim je třeba položit také osm černých kamenů, které poslouží jako počítadlo. Před sebou si každý z hráčů může rozvinout také jednu látkovou nápovědu a do ruky si vezme horních pět karet ze zamíchaného balíčku.

Na tahu se hráči postupně střídají. A ve svém tahu může vždy provést jednu akci. Na výběr jich má ale hned několik. Obvykle ale bude vykládat kartu na stůl. Tím vytváří jedno nebo více hrabství, které má vždy v základu nějaký hrad nebo palác. K němu pak hráči přikládají další karty, jako jsou pole či tržiště. Do bráněných pevností je také možné umístit svého prince.

Některé karty se ale v průběhu partie ukážou jako nepotřebné. Pokud je ale hráč dostane do ruky, nepřekáží mu, ale místo toho lze každou z karet zahrát jako věž (zadní stranou nahoru). Ta je hraná nad všechna hrabství a bude je bránit před nájezdy soupeře či vikingů.

ortus-regni-04

Po každém prostřídání hráčů se posune jeden z kamenů nad vikingským balíčkem dolů. Hráč si dobere jednu kartu zpět a partie pokračuje dalším střídáním. Kolo je zakončeno až ve chvíli, kdy se všech osm kamenů přesune pod balíček vikingů. V tento okamžik drsní a vousatí muži ze severu zaútočí. Na koho? To závisí opět na losu kostičky z pytlíku, který lze ale v průběhu partie ovlivňovat. Hráči mohou zahrát kartu velvyslance a za ni přidat jednu z kostek do sáčku, čímž si zvýší svoji šanci, že budou moci určit cíl útoku vikingů.

Víkingové zničí něco ve své cestě, ale obvykle to není konec ani jejich ani hráče. Zbývající karty nájezdníků zůstanou připravené a partie pokračuje. Každý tah doplní severské bojovníky nová posila, a jakmile jich je dostatek, opět se vrhnou do boje.  Ovšem i hráči na sebe mohou útočit, pokud v tom vidí výhodu. Při každém řinčení mečů určí karta boje, jak bude vítězství rozhodnuto, například převahou církve. Jenže není to jen o síle. Protivníci mohou využívat i politických sil (zrady a intriky) a zraňovat soupeře sofistikovanějším způsobem, například vraždou jeho lorda, odstraněním vojáka (toho hráč dostane za každé vyložení pole) nebo krádeží nějakého vlastnictví rivala.

ortus-regni-08

Každý souboj nakonec končí hned několika způsoby. První známe moc dobře a je jím vyčerpání dobíracího balíčku. Nikdy tedy nebude partie trvat více než 24 tahů. Ovšem hráč také může přijít o všechny svoje hrabství a tím přenechat vítězství jiným.

Ortus Regni je ohromující hrou. Hráči budováním balíčku před začátkem partie ovlivní svoji taktiku, ale do velké míry ji musí podpořit také správnou hrou a taktikou. Ta není vždy krvavá, ale často více o vykládání karet a bránění se nájezdům vikingů. Ne, rozhodně není jednoduché do hry proniknout. Ale jakmile se vám to podaří, umí se svým hráčům odměnit.

A přesto musíme hře vytknout jednu zásadní vlastnost. Bez ohledu na počet hráčů je partie náhodná. Ve dvou je to opravdu o tom, kdo postavil balíček lépe. Ovšem o výsledku bitev rozhoduje náhoda v podobě balíčku bitvy a dokonce i vaši vojáci mají různou sílu a jejich zisk závisí na štěstí. Velký vliv náhody ovšem nijak nekazí dojem.

ortus-regni-05

V popisu pravidel jsme se pouze dotkli možností, jak lze soupeřit a ovlivňovat svoji šanci na vítězství. Aktivity hráčů jsou širší, což se podepisuje i na množství textu, kterým se musíte na začátku prokousat. Jsou tu možnosti vytváření lordů, korunování králů, další typy karet, ale také možnosti útočit různými způsoby. A to jsme ještě úplně vynechali balíček jezdeckých turnajů. Ke hře si možná budete muset zpočátku trochu najít cestu, ale působí opravdu vyváženým dojmem a partie jsou často rozhodované drobnostmi.

Ačkoliv je tu tolik možností, boje jsou napínavé, nikdy netrvají přehnaně dlouho. Obvykle skončí do čtyřiceti minut a někdy i do půl hodiny. To by sice mohlo napovídat o přístupnosti, ale zdání klame. Díky náročnosti pravidel je ale tato hra vhodná až pro zkušené hráče.

ortus-regni-12

Ve hře je mezi hráči dostatek interakce. Všichni bedlivě sledují aktivity ostatních a snaží se najít skulinu v jejich plánu nebo sestavě karet. Díry lze zacelit, prohrané partie zvrátit a u toho se budete pořád bavit.

O překrásném provedení celé hry jsme vám už říkali. Ale i tak se nám dosud podařilo zatajit jednu důležitou informaci, kterou jste ale už možná prokoukli z okolních fotografií. Herní karty na sobě nemají totiž ani písmenko nebo číslici, ale jsou celé pokryté ilustracemi. Pravidla pro ně si musí hráč pamatovat nebo pro ně použít již zmiňovanou nápovědní látku. Zpracování je ale jednou z hlavních ozdob celé hry.

ortus-regni-16

Ortus Regni je hra, která by si zasloužila mnohem větší popularitu. Je zřejmé, že její téma a grafika nebude úplně pro každého, ale kdo se jí vyhne, bude se připravovat o jeden z nejlepších karetních zážitků vůbec. Stavění balíčku před partií je základ, ale celá hra má velmi silné téma a ještě k tomu nabízí zaručenou zábavu. Ortus Regni je hra, která patří do sbírky. A nejen kvůli svému zpracování, ale i kvůli velmi zajímavé hratelnosti.

AutorJon Sudbury
IlustraceBenoit Billion
VydavatelJon Sudbury Games
Počet hráčů2 - 2
Herní doba50
(4 voters)
KategorieCard Game, Medieval, Political
MechanismyDeck Construction, Player Elimination
RozšířeníOrtus Regni: Armory, Ortus Regni: Danelaw, Ortus Regni: Expansion, Ortus Regni: High Marshall, Ortus Regni: Inheritance, Ortus Regni: Knight-Errant, Ortus Regni: Shire, Ortus Regni: Welsh Marshes, Ortus Regni: Winchester
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Components: Sand Timers, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Steam, Players: Two-Player Only Games

Ortus Regni je hra, u které bude záviset především na vašich osobních preferencích a na vztahu k náhodě. Pokud je možné něco vnímat jako opravdový nedostatek, pak je to právě závislost výsledku na štěstí. Na první pohled to tak sice nemusí vypadat, ale tahle hra je opravdu hluboká a zábavná. Je to takový opravdu skrytý poklad, ačkoliv někteří hráči to mohou vnímat jinak. Pokud vám ale nevadí být čas od času napospas náhodě a rádi stavíte balíčky, tak Ortus Regni zaručeně dokážete ocenit.

+ hromada možností
+ atmosféra
+ přes celkovou složitost rychlé partie