Recenze: Pandemic Laboratoř – bitva nad zkumavkami

pandemic-laborator-14

Válka s bakteriemi a viry nepotřebuje žádné zbraně. Kulky, pumy ani bajonety tady nepomohou. Tady přichází na řadu odvážní muži a ženy, kteří berou vzorky od nakažených. A ty pak ve zkumavkách putují za pečlivě zavřené dveře, kde se teprve odehrává ten zásadní souboj. Laboratoř je bitevní pole číslo jedna!

A do laboratoře nás zve také autorská dvojice Matt Leacock a Tom Lehmann. Nové rozšíření (druhé v pořadí po Nových hrozbách) se jmenuje Pandemic: Laboratoř. A znovu v něm nejde o nic menšího než osud celého lidstva. Hru si pro nás připravila společnost Z-Man games a v češtině ji přináší MindOK.

Krabice má stejnou velikost, jako původní hra. Na víku pak vidíme spoustu vědců, kteří zamyšleně koukají do zkumavek. Času je málo, a tak se raději rychle vrhneme také do krabice. Uvnitř na hráče čeká řada komponent, které si postupně představíme. Jedná se o moduly a scénáře. Obsah nové krabice tedy nebudete používat nikdy současně.

pandemic-laborator-02

Ale ještě než se pustíme do světa nových nemocí, připomeneme si, jak se Pandemic hraje. Hráči na sebe vezmou role různých lékařů a jiných odborníků. Ti budou pobíhat po mapě v boji s neustále se šířícími bakteriemi. Ty do měst přidávají náhodné karty z balíčku. Kdykoliv jejich počet někde přesáhne tři, šíří se dále do všech okolních metropolí a tím raketově narůstá nemocných. Hrdinové mohou bojovat léčením, ale také dalšími akcemi. Hráči pak mají ve svém držení karty, které mohou být stopou k objevení léku. Potřebují nasbírat sadu několika stejných karet, které pak odloží výměnou za lék. A když jsou úspěšní a dokážou vyzkoumat všechny čtyři nemoci, pak vyhrajou.

Na hráče čekají v krabici v první řadě nové role. A ty jsou opět jedinečné nejen obrázkem, ale především svými speciálními akcemi. Jako velmi silná se jeví viroložka (a není to jen dojem). Ta bude pro vynalezení léku potřebovat o jednu kartu méně, tu totiž může nahradit dvojicí karet jiné barvy. To pilot přichází s jedinečným způsobem pohybu – přesunuje se po skocích třech políček, což je naprosto zásadní pro rychlé přesuny na plánu. A těch jsme si určitě všichni užili do sytosti.

Novinkou jsou také tři nové události, které hráčům mohou v rámci partie pomoci. Jsou to jednorázové efekty zamíchané do balíčku a nikdy nevíte, kdy vám do ruky dorazí. Hráči sami si před partií vybírají, se kterými událostmi budou hrát. Nově je tu zpřísněná hygiena (odstranění kostičky navíc), uzavřená infekční zóna (zabrání řetězovému šíření epidemie) a průlom ve vývoji léku (k vynalezení je potřeba o jednu kartu méně).

pandemic-laborator-11

Tou hlavní novinkou, která zajímá úplně každého, je scénář Laboratoř. Vedle hlavního plánu hráči připraví druhou desku s pěti místy pro Petriho misky (opravdu lze použít ty z Nových hrozeb). Celá tato část plánu představuje zónu zpracování vzorků. Nachází se zde pozice pro zamíchaný balíček struktury. Ty ukazují různá molekulární složení. K novince patří také nová sada lahviček, která na druhé straně.

V rámci partie čeká na hráče řada nových akcí, ale změní se i ty dříve známé. Především mohou vyléčené kostičky z plánu přesunout na desku laboratoře do sekce nasbíraných vzorků. Vyvinutí léku tak může proběhnout pouze v případě, že je dokončena analýza. Za akci mohou hráči otočit horní kartu balíčku struktury, a pokud se jim líbí, tak ji položí na jedno z políček plánu.

Jakmile zde už nějaká karta leží, je možné jednu akci utratit za určení kmene. Tady do hry vstoupí nové lahvičky léků. V rohu je ale každá karta struktury označena barvami, které sem lze položit. Hráči si tedy musí zvolit nový ještě nezkoumaný kmen a položit jeho lahvičku. To je také moment, kdy začnou být barevné pozice na kartě dostupné pro přiložení kostiček.

pandemic-laborator-07

Ty zmíněné na mapě získané vzorky hráči mohou s pomocí akce zpracovat. Lze je tedy přesunout buď do separátoru nebo centrifugy. Přesun lze provést pouze pro určitou sadu kostek (stejná barva, atd.), všechny ostatní jsou ze zdrojového pole zahozeny. Z obou těchto zařízení pak míří kostky na kultivaci, kde se jejich počet zdvojnásobí. Z těchto míst je pak možné přesouvat výsledné vzorky na dříve vyložené karty struktury.

A když je karta struktury zaplněna kostičkami, mohou hráči konečně přistoupit k testování svojí vakcíny. I to stojí akci. Aktivní hráč poté může vyložit kartu města (stejné barvy, jako je lahvička) z ruky, přidat ji na plán a za to odhodit jednu kostičku dané nemoci odkudkoliv z mapy. To je skvělé pro případy nouze. Jenže všechny zmíněné akce může provádět pouze figurka, která se nachází ve městě s výzkumnou stanicí.

Rozšíření je ale skvělé, protože dává hráčům jednu novou podmínku vítězství. Léčit lze pouze nemoc, která má jednu kartu s lahvičkou, u které proběhlo testování. Bez toho prostě nelze zvítězit. Jenže na plánu jsou místa pouze pro dvě karty současně, takže hráči musí opět volit dobře priority. Navíc takové vynalezení léku stojí nyní spoustu akcí navíc, které by bylo možné jinak využít jinde. A tím se stává hra výrazně obtížnější, protože každý „promarněný“ tah dává čas nemocem.

pandemic-laborator-05

Z rozšíření máme skvělý pocit. Už jen zařazení samostatného plánu a tematicky vyřešené zpracování vzorků vám dodává pocit, že zase v souboji děláte o něco víc. Samotné akce jsou jednoduché a během chvilky se je naučíte využívat. Krabice ale obsahuje také nápovědní karty, které vám v prvních partiích pomohou.

Nové rozšíření pochopitelně prodlužuje délku partie a to o nějakých 20 % času. Proti standardní hodině tak bude partie trvat o deset či patnáct minut déle, protože rozhodování je složitější a aktivit nutných k dokončení je více. Protože základní Pandemic už je sám o sobě náhodný a pro odhalování karet struktury to platí znovu, pak je obtížnost jednotlivých partií dost ovlivněna štěstím. To hráči potřebují. Ale současně úspěchy není možné rozumně srovnávat.

Součástí pravidel jsou také nové scénáře pro starší Nové hrozby. Úpravy a propojení s novými možnostmi se dočká Virulentní kmen. Nové karty epidemie tady přináší trvalé efekty, které hráčům pořádně zavaří. Dělají tak z již výtečného rozšíření ještě lepší a především obtížnější. A totéž platí i pro scénář Mutace.

pandemic-laborator-13

A pak je tu týmová hra. Okamžik, kdy se Pandemic vrací do dnešního reálného světa. Moment, kdy všechny týmy nespolupracují, ale snaží se získat pro sebe tu největší slávu. Hráči sice i tak spolupracují jako v standardní partii, ale kromě toho mají také každý svoje tajné cíle. A kdo za ně získá na konci nejvíce bodů, se stane opravdovým vítězem (tedy se svými týmovými parťáky). Úkoly jsou ale hodně jednoduché a efekt zrady tady nefunguje tak dobře. Nakonec zůstává výrazně lepším zážitkem klasická kooperace.

Pandemic: Laboratoř si zaslouží velkou pochvalu. Přináší spoustu nových věcí do velmi populární hry, u které se zdálo, že už nic nového nemůže nabídnout. Ale samostatný herní plán a vynalézání léků na nemoci je skvělým přídavkem, který výrazně obohacuje celkovou hru. Všechny ostatní novinky pak dále zvyšují variabilitu a dělají z Pandemicu zábavu na mnoho dalších večerů. A Laboratoř se pod tím výrazně podepisuje.

AutorMatt Leacock
IlustraceBernard Bittler, Philippe Guérin, Chris Quilliams
VydavatelZ-Man Games, Asterion Press, Filosofia Éditions, Hobby Japan, Lacerta
(27 voters)
KategorieDice, Environmental, Medical
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Hand Management, Point to Point Movement, Push Your Luck, Re-rolling and Locking, Set Collection, Solo / Solitaire Game, Tags, Variable Player Powers
RozšířeníPandemic: The Cure – Experimental Meds, Rapid Response System (fan expansion for Pandemic: The Cure)
RodinaComponents: Dice with Icons, Game: Pandemic, Medical: Diseases, Occupation: Medic / Doctor / Nurses, Occupation: Researcher / Scientist, Versions & Editions: Dice Versions of Non-Dice Games
Alternativní názvyPandemic: La Cura, Pandemic: Lekarstwo, Pandemie: Die Heilung, Pandémie: Le Remède, パンデミック:完全治療

Pandemic: Laboratoř je rozšíření, které se skládá z několika částí. Tou hlavní je ale bezesporu možnost do partie přinést nové akce a plán, na kterém hráči zkoumají vzorky nasbírané v terénu. Tím se bitva s nemocemi stává ještě těžší, protože času je zase o pořádný kus méně. Pro zkušené hráče této populární kooperativní hry se jedná o vynikající zprávu. Ta je ještě lepší, pokud vezmeme v potaz další drobné přídavky, které krabice přináší. Odpůrci si samozřejmě opět najdou na hře vliv náhody a nově i o kapku delší partie. Pandemic: Laboratoř je ale i přes možné drobné výtky vynikajícím rozšířením.

+ nové postavy i události
+ samostatný plán s akcemi, které dávají smysl
+ zvýšení obtížnosti