Recenze: Pandemic Legacy Rok 1 – zážitek na pokračování

pandemic-legacy-cz-01

Země je plná nemocí. Některé přejdete s mávnutím ruky, ale pak jsou takové, kterých se všichni bojí. Každých několik let se objeví nová epidemie, se kterou musí lékaři bojovat. Centrum pro šíření chorob je CDC v Atlantě.

Už je to mnoho let, co jsme naposledy zachraňovali lidstvo před epidemiemi ve hře Pandemic. A ve stejném roce, kdy se tato krabice dočkala nového vydání od firmy MindOK (představení a hodnocení nových postav i rozšíření připravujeme), vyšla ve světě také hra Pandemic Legacy. Jejími tvůrci jsou Matt Leacock (autor původního Pandemicu) a Rob Daviau. Hru vydala společnost Z-Man Games a jedná se o novinku představenou na veletrhu Spiel 2015 v Essenu. Co je ale nejdůležitější zpráva, právě před Vánocemi 2016 se na pulty obchodů dostala také v českém jazyce zásluhou společnosti MindOK,

Slovo Legacy v názvu tentokrát nemá za účel vás pouze nalákat. Jedná se ale současně o nálepku a zařazení do rodiny Legacy her, která měla zatím jen jednoho člena, Risk Legacy. A pokud jste o něm už něco slyšeli, je vám jasné, že i tentokrát vás čeká dobrodružství plné zvratů a jedinečný vývoj jen a pouze pro vaši kopii hry.

pandemic-legacy-cz-05

Už samotná krabice je zajímavá. Vlastně bychom měli použít množné číslo, protože na trhu se nachází dvě barevné verze s jinými obrázky. Záleží pouze na vás, kterou si vyberete. Na víku hry tedy nemusíte mít červenou barvu a postavu vědkyně, jako my. Je jasné, že barvy se mají odkazovat na jednotlivé nemoci.

Uvnitř pořádně velkého a těžkého balení na nás nečeká moc rozbalování. To ale není proto, že by hra neobsahovala dostatek materiálu. Důvod je jiný: mnoho součástek se zatím ukrývá v balíčcích a složkách, které jsou pro vás zakázaným ovocem.

Ovšem všemu tomu opět vévodí herní plán s mapou světa, která je rozdělena na šest regionů a ty obsahují nejrůznější města pospojovaná bílými čarami. V pravých rozích jsou místa pro položení balíčků, jinde zase staré známé stupnice (epidemií a postup infekce) a jedna nová ukazující měsíce v roce. Nad touto linií najdeme také pět pozic pro úkoly, které hráči budou muset v partiích plnit. V levém dolním rohu nechybí ani čtveřice boxů nemocí.

pandemic-legacy-cz-10

Najdeme zde také dva balíčky karet. Ty na sobě v obou případech mají názvy měst, ale jednou je budou používat hráči jako svoje karty (otevřeně položené před sebou) a druhé jsou naopak zlou zvěstí šířící se pandemie. Nechybí ani průhledné kostičky pro všechny nemoci, figurky pro hráče a nějaké ty karty postav (s volnými pozicemi a místem pro jméno). To všechno ale překrývají dva archy – jeden plný samolepek různých určení a druhý červený top secret. A pak je tu ještě jeden balíček, který se jmenuje Legacy a má na sobě velké STOP. To jsou karty, které budou hýbat vaším světem, když přistoupíte na další partii této hry.

Pandemic je hra, ve které všichni spolupracují a snaží se společnými silami nalézt lék a vyhubit čtyři nemoci, které nově sužují civilizaci. Každý hráč má pod svojí kontrolou jednu postavu s nějakou speciální schopností. Chodí s ní po plánu a může uzdravovat města s pomocí karet, které si dobírá. Na konci každého tahu ale přibývají nové kostičky a to vše se neustále stupňuje. Kdykoliv některé město má dostat čtvrtou kostičku, rozšíří se nemoc do jeho sousedství. A tak to všechno běží až do konce, ať už apokalyptického nebo do uzdravení lidstva.

Co tedy přináší Pandemic Legacy oproti této klasice nového? V první řadě v průběhu každé partie budete mít nějaké úkoly a asi neřekneme nic zásadního, když vám prozradíme, že ty se budou s průběhem času měnit. Čekají vás také mnohé další změny, které vám napoví už arch se samolepkami. Budete tedy vylepšovat své postavy, ale i samotné nemoci a jejich léčbu.

pandemic-legacy-cz-04

A ani samotný velký hrací plán nezůstane ušetřený. Hráči na něj budou psát (jména nemocí), ale i umisťovat samolepky a zvyšovat tak úroveň paniky ve městech (za každé vypuknutí epidemie v důsledku překročení limitu tří kostek).

Na každý z dvanácti měsíců máte dva pokusy. Pokud uspějete napoprvé, posouváte se okamžitě kupředu. V případě prohry ale máte ještě druhou možnost, jak splnit aktuální cíle. Další neúspěch v řadě ale už čas nezastaví, takže se posunete do dalšího měsíce a s následky se musíte poprat sami. Hra obsahuje i nějaké to zjednodušení v průběhu – pokud moc prohráváte, nafoukne vám balíček několika kartami událostí. Pokud vyhráváte, nebudete mít za chvíli žádné.

Ale je toho mnohem víc a tato recenze nemá za úkol vám nic z toho vyzradit. Právě objevování příběhu a otevírání zavřených přihrádek je součástí toho, proč se budete na každou další partii proti nezvladatelným nemocem těšit. Čeká vás toho hodně, plno zvratů a zajímavých nových nápadů, které celou hru posouvají úplně jinam.

pandemic-legacy-cz-13

Je tedy na čase přiznat, že Pandemic Legacy je opravdu parádní a jedinečnou hrou. Nabízí ucelený příběh, který jako by vypadl z oka nějakému katastrofickému filmu. A všechno to bude zase ve vašich rukou, protože pouze tak může všechno dopadnout dobře. Budete se muset otáčet, ale budete potřebovat i dávku štěstí při losování a míchání karet.

Je tu všechno, co je vlastní klasickému Pandemicu. Pokud vám tedy z nějakého důvodu nesedl, pak vás asi moc lákat hraní nebude. Přesto byste hru měli vyzkoušet, protože v našich řadách se našli i odpůrci, kterým nový způsob vyprávění uhranul. Samozřejmě tu zůstává i problém s vedoucím hráčem, který může říkat ostatním, co dělat. To je ale spíš problém hráčské skupiny a výběru spoluhráčů.

Hra je poměrně dobře vyvážená. Někdy vyhrajete a jindy prohrajete. Ale dejte si pozor, abyste si hlídali pravidla. Postupně se jich nabalí spousta, které si musíte hlídat a jsou tam i taková, která můžete snadno zapomenout (i nám se to ke konci hry stalo). Můžete si tak partii udělat lehčí či těžší, ale hlavně se připravíte o část zážitku. Protože hra je postavena na nevratných změnách, není snadné se vrátit do stavu před nějakou partií.

pandemic-legacy-cz-07

Na serveru BoardGameGeek se během několika měsíců dokázala hra vyhoupnout na suverénní první místo. Musím se přiznat, že mne to trochu překvapilo a že to považuji za mírně nadhodnocené. Ano, jedná se o vynikající zážitek, kterému se vyrovná máloco. Ale přesto má hra i nedostatky, které mohou některé hráče odradit nebo jim alespoň mírně pokazit zážitek.

O čem mluvíme? Tak v první řadě se jedná o odlišnou obtížnost podle počtu hráčů. Ve dvou je jednodušší nad hrou udržet kontrolu, nemusíte si tolik předávat karty k vynalézání léků a mezi vašimi tahy se toho tolik nestane. Větší počet figurek to prostě není schopný vyvážit. Ale přestože jsme odehráli většinu měsíců ve dvou, i tak jsme narazili čas od času na nějaké problémy a dva měsíce jsme v první polovině také prohráli (třetí pak ve třech). Rozdíly ale nejsou tak významné, aby nějakým způsobem ovlivnily samotný zážitek – prostě budete mít hru mírně lehčí nebo těžší, podle vlastní volby spolubojovníků.

Druhým a to mnohem zásadnějším nedostatkem je konečnost. Autoři vám nabízí jednorázový zážitek – dvanáct až čtyřiadvacet partií podle vašich schopností. V závislosti na dostupných statistikách hru dokončíte za patnáct či šestnáct partií, což se může zdát při ceně hry jako vysoké náklady. Ale když si cenu rozpočítáte na hodiny (cca 45 až 60 minut na jednu hru), tak to není zase tak strašlivé. Za své peníze dostanete zábavu pro skupinku lidí na mnoho hodin a to za částku, za kterou si často koupíte třeba jen hodinové napětí (mluvím o Exit Game – ačkoliv mám tento aktuální fenomén i přes jeho nákladnost rád).

pandemic-legacy-cz-17

Zpracování je parádní od začátku do konce. Nové komponenty dodávají hře opravdu skvělý vzhled a nové mechanismy fungují precizně. Pokud bychom opravdu něco chtěli najít, tak to může být drobná výtka k samolepce jedné nové akce (proklatá červená čárka) a fakt, že některé samolepky nedrží tak dobře. Ovšem za svoje peníze dostanete parádně zpracovanou hru.

Pandemic Legacy je ukázkou toho, jaké mají deskové hry být. Nepředvídatelné, plné napětí, zvratů a zážitků, které si budete ještě dlouho pamatovat. Tuhle hru prostě musíme doporučit každému. A my zatím budeme muset netrpělivě čekat na druhou sezónu, která rozhodně přijde. Doufejme, že brzy.

AutorRob Daviau, Matt Leacock
IlustraceChris Quilliams
VydavatelZ-Man Games, Asterion Press, Devir, Filosofia Éditions, Gém Klub Kft., Hobby Japan, Jolly Thinkers, Korea Boardgames, Lacerta, Lifestyle Boardgames Ltd, MINDOK, Ігромаг
(95 voters)
KategorieEnvironmental, Medical
MechanismyAction Points, Cooperative Game, Hand Management, Legacy Game, Point to Point Movement, Scenario / Mission / Campaign Game, Set Collection, Tags, Trading, Variable Player Powers
RodinaComponents: Map (Global Scale), Components: Multi-Use Cards, Game: Pandemic, Mechanism: Campaign Games, Mechanism: Legacy, Medical: Diseases, Misc: Limited Replayability, Misc: Made by Panda, Occupation: Dispatcher, Occupation: Medic / Doctor / Nurses, Occupation: Researcher / Scientist, Region: The World, Theme: Science, Versions & Editions: Legacy Versions of Non-Legacy Games
Alternativní názvyPandemic Legacy: Saison 1, Pandemic Legacy: 1. Évad, Pandemic Legacy: 1a. Temporada, Pandemic Legacy: Rok 1, Pandemic Legacy: Seizoen 1, Pandemic Legacy: Sezon 1, Пандемія Спадщина. Сезон 1, Пандемия: Наследие, パンデミック:レガシー シーズン1, 瘟疫危機︰承傳, 팬데믹 레거시: 시즌 1

Pandemic Legacy není perfektní. Díky svojí konečnosti vlastně ani nemůže být, protože právě na tuto jeho vlastnost bude řada hráčů nahlížet jako na nedostatek. Ale ono to tak není. Ke hře se po dohrání nebudete už moci vracet (ačkoliv nějaké neoficiální varianty už se objevují – pokud by byl zájem, můžeme tu nejlepší přeložit do češtiny), ale právě to dělá celý zážitek ještě intenzivnějším. Hra je plná objevování a těžkých bitev. Některá kola jsou jednodušší, jiné měsíce vám dají pořádně zabrat. Pandemic Legacy není jen obyčejnou nadstavbou původní hry, ale je opravdu jiným zážitkem, ačkoliv to tak zpočátku nemusí vypadat.

+ opravdový zážitek
+ objevování obsahu krabice
+ měnící se úkoly