Recenze: Pandemic Rising Tide – vzpoura oceánů

pandemic-rising-tide-21

Nemoci jsou jenom jedním z problémů moderního lidstva. Tím, který je v současné době nejvíc vidět. Ale zatímco na mnoho z nich pomohou léky, na stoupající vodní hladinu žádný lék není. Voda je živel, který nelze zastavit, lze před ním jen utéct. A hladiny světových oceánů vytrvale stoupají, jak tají ledovce na špičkách naší zeměkoule.

Je tedy na čase, abychom se i v sérii Pandemic podívali mimo tu klasickou nákazu, která se šíří vzduchem a dotykem. Pandemic: Rising Tide patří do řady modifikací klasického principu, jako jsme si už vyzkoušeli ve verzích Cthulhu a Iberia. I tentokrát je pod hrou podepsaný autor Matt Leacock a jeho partnerem při vývoji byl tentokrát Jeroen Doumen. I novou samostatnou hru ze série přežití (Survival Series – Limited Edition) vydává společnost Z-Man Games a na evropské pulty ji dodává firma Esdevium Games.

A podle tématu také vypadá zaplavené víko krabice, které se hrdě zařadí rozměry vedle ostatní hry z této řady. Na obrázku vidíme hrdiny, kteří jsou připraveni s krompáči a mapami nasadit vlastní životy při ochraně nizozemského území. Právě tam se totiž hra odehrává, jak zjistíte v okamžiku, kdy otevřete poprvé krabici. Uvnitř je totiž nový herní plán orientovaný na výšku a pokrývající celou plochu Holandska. Nechybí pozice pro karty ani stupnice záplavy.

pandemic-rising-tide-06

O jedno patro níž, uvnitř dna krabice, na hráče čekají už zbrusu nové komponenty. Jsou tu dřevěné figurky reprezentující obrovské pumpy na vodu, poté také padesát tyčinek hráze, domečky označující přístavy, kostky vody a populace, žetony vodních staveb a samozřejmě karty. S přípravou se ale vrátíme nejdřív k samotné mapě, kterou hráči položí na stůl a do spodní části položí žetony vodních staveb. Ty musí hráči dokončit, aby zabránili katastrofě.

Místní obyvatelé ale ve světle blížící se pohromy nezaháleli a zřídili po celé zemi provizorní hráze. S pomocí tyčinek tedy hráči rozmístí na místa označená červenými puntíky všech padesát hnědých náspů. Do každého z moří pak umístí po dvou kostičkách vody, což znamená, že zatím na planiny neproudí vody zase tolik. To se ale brzy změní, protože právě na sousední lokace u Zuiderzee hráči položí několik kostiček. Tyto oblasti už se potýkají se záplavami.

Některé ze zábran ale nápor vody nevydrží, a tak už v rámci přípravy je třeba otočit několik karet selhání (dike failure) a podle jejich pokynů odstranit tyčinky zábran z odpovídajících regionů. Pokud není možné splnit tento úkol kompletně, protože už na hranicích oblasti žádné blokády nezůstávají, místo toho hráči do lokace umístí kostičku vody navíc. Otočí celkem devět karet a tím připraví situaci, kterou budou muset sami řešit.

pandemic-rising-tide-01

Ještě před nástupem na první směnu si hráči ale musí vybrat role, ať už náhodně nebo podle přání, a k ní také figurku odpovídající barvy a postaví je do lokace Delfland. Pak už zbývá pouze připravit balíčky karet – nejdříve zamíchají hráči hromádku s kartami regionů, přidají do ní nějaké události podle počtu účastníků v partii a dostanou několik z nich do ruky. Všichni spoluhráči si karty rozloží před sebe obrázkem nahoru. Pak nastává čas připravit balíček pohromy, do kterého hráči přidají šest až osm karet bouřky (podle zvolené obtížnosti), umístí jej na vyhrazené místo na plánu a poblíž položí také žeton pump.

Ještě než partie opravdu začne, je třeba nejdřív nechat vodu téct. Ze všech regionů, které obsahují dvě nebo tři kostičky vody, se záplava rozšíří do sousedních lokací. Tady ale do hry vstupuje také nadmořská výška lokality a především postavené zábrany. Pokud někde hráz chybí, pak voda postupuje (ze tří kostiček se rozlejí – přidají z banku – dvě, ze dvou pouze jedna).

Ale k tomu se dostaneme později. Teď je na čase, aby hráči konečně provedli každý své první čtyři akce a zkusili bojovat s neústupným živlem. V rámci akce se mohou hrdinové posunout za jeden bod na sousední lokaci (bez ohledu na nadmořskou výšku), zahodit kartu a posunout se do města na ní nebo naopak zahodit kartu města, ve kterém postava stojí, a přemístit se kamkoliv na mapě. Všechny přesuny se prakticky dějí lodí, protože vody tentokrát rozhodně není nedostatek. Za jednu akci se také může hráč vrátit do přístavu, respektive do libovolného regionu, který jej obsahuje. Hráči si také mohou předávat karty mezi sebou.

pandemic-rising-tide-10

Tím končí výčet těch tradičních akcí známých z každého Pandemicu. Tou nejjednodušší akcí je přiložit ruku k dílu a vypumpovat svými silami jednu kostičku vody ze své aktuální lokace. Ale i když není na místě hrdiny žádná kostička, je možné dělat zajímavé akce – především stavět zátarasy. Jejich počet není omezený a je tedy možné je stavět jeden na druhý.

Vody se lze ale zbavit ještě lépe a efektivněji. Do nejnebezpečnějších lokací je totiž možné umístit pumpovací stanici. Za tímto účelem je ale třeba odhodit kartu se stejnou lokací, kde hráč stojí a právě zde tak postavit tento automatický stroj. Taková stanice poté na konci každého kola odčerpá jednu kostičku nejen ze svého místa, ale i z okolních, pokud k nim vede cesta bez zábran. Místo toho může hráč úplně stejným způsobem postavit přístav a tím si připravit možnost se sem kdykoliv v budoucnosti přesunout. V každé barevné oblasti (regionu) je možné mít pouze jeden přístav.

Poslední akce je cestou k vítězství. V konkrétních lokacích na mapě jsou siluety vodních staveb. Právě zde je možné postavit jednu ze čtyř klíčových budov, ale potřebuje k tomu zahodit sadu pěti karet jednoho regionu (barvy).

pandemic-rising-tide-13

Po odehrání všech čtyř akcí se dostane na tah další z hráčů až do chvíle, kdy se v boji s vodou vystřídali všichni. Ještě než dostanou šanci bouřky, mohou hráči aktivovat své postavené pumpy. Aby na to nezapomněli, mohou položit na balíček bouřky upomínací žeton. Pumpovat je možné nejen z pozice, kde stroj stojí, ale i z okolních míst. Pumpování nesmí v cestě stát hráze.

Pak přijdou bouřky a hladiny vod se budou zvedat. Hráči svoji pozornost obrátí k balíčku karet regionů, ze které si doberou dvě nové karty do ruky. Poté otočí někdo z účastníků dvě (na úvod) nebo více (podle výšky hladiny) karet selhání hrází. Podle vyobrazené lokace pak odloží jednu ze zábran na hranici tohoto regionu. V případě, že tam žádná hradba není k dispozici, musí místo toho přidat kostičku vody.

Tím může dojít k záplavě. Stačí, aby měla být do regionu přidaná čtvrtá kostička vody. To se nestane, ale naopak se rozleje voda do sousedních oblastí. Každá nechráněná oblast (bez hráze) dostane jednu kostičku vody. Při tom se ale voda vyhýbá vyvýšeným lokacím, které jsou na jihovýchodě mapy.

pandemic-rising-tide-04

Voda teče ale i sama od sebe, posouvá se tiše a nenápadně po nížinách. Po vyřešení této fáze by měly lokace mít podle sousedství sestupné množství kostiček. V regionu sousedícím se třemi kostičkami musí být vždy alespoň dvě kostky vody, vedle místa se dvěma kostičkami musí všechny oblasti mít alespoň jednu kostku vody. Tím je důmyslně simulováno postupné rozlévání vody po mapě.

Ale to stále není všechno. V balíčku hráčských karet regionů je totiž zamíchána řada karet bouřky. Když hráč místo nové karty lokace dobere z hromádky bouřku, musí okamžitě posunout ukazatel záplavy o jedno políčko vzhůru. Tím se může stát, že v následujících kolech budou hráči otáčet ne dvě, ale tří karty selhání hrází. A protože hladina stoupá, na obě startovní moře přidají hráči po jedné kostičce a to až do čtyř kostiček (výjimka). Voda navíc zasadí velký úder obraně, protože po odhalení spodní karty z balíčku selhání hrází odstraní hráči z tohoto místa rovnou tři dílky zábran. Všechny karty z odkládacího balíčku pak hráči zamíchají a položí zpět na balíček selhání.

Hráči bojují s vodou až do chvíle, kdy nejsou v zásobě další kostičky. V takové situaci tým prohrál a celé Nizozemsko se ocitlo pod vodou (s výjimkou několika vyvýšených regionů). Prohrát lze také v důsledku dobrání hromádky karet regionů. Vítězství lze slavit pouze v situaci, kdy hráči úspěšně postaví všechny čtyři vodní stavby.

pandemic-rising-tide-15

Wow. Přesně to může zaznít z úst každého fanouška Pandemicu, pokud vyzkouší Rising Tide. Je až s podivem, jak se hra může změnou prostředí a několika mechanismů zcela změnit. Ono to není až takové překvapení, stačí si vzpomenout na Zapomenutou poušť, která nás také nadchla. A tím jsme tak trochu naznačili realitu – Rising Tide je skvělá hra!

Ačkoliv základní mechanismy šíření a karet zamíchaných v hráčském balíčku zůstávají, jsou tu nové prvky. Tím hlavním a pro nás nejvýraznějším je tok vody. Tekutina totiž bojuje proti vám tak nějak sama od sebe bez jakéhokoliv přičinění. Hráči musí počítat s tím, že každé zvýšení hladiny v jednom regionu bude mít dopad i na všechny lokace sousední. A to hned na konci tahu. Je tedy nezbytně nutné takovéto situace likvidovat, pokud je to v silách ostatních hráčů.

I Pandemic: Rising Tide samozřejmě zůstává kooperativní hrou. Hráči tedy vítězí i prohrávají jako tým a musí se radit. Na plánu je spousta prvků, které mají na průběh vliv. Proto víc očí víc vidí. Každá chyba je tu draze potrestaná.

pandemic-rising-tide-16

Hráči mají ve svém portfoliu hned dvě možnosti, jak se s nepřízní jednoho z elementů vypořádat. Kromě odstraňování kostiček, které lze dokonce chytře zautomatizovat a zbavit se těch nejpálivějších kostiček bez vlastního přičinění, tu existují také nové hráze. Jejich počet není omezen, takže hrdinové se mohou připravovat i na nějakou pohromu. Voda takovými místy prostě neteče, ať se děje, co se děje. Mapa chytře využívá oblastí s nízkou nadmořskou výškou. Díky tomu se na jedné části mapy bude voda proplétat zdánlivě úzkým údolím.

Aby u hry nehrozila ztráta zajímavosti, kterou narušují jen speciální dovednosti postav, jsou v pravidlech také změny pro další úroveň hry. Zde hráči využijí nové komponenty karet úkolů – z celkového tuctu budou hráči mít vždy kombinaci čtyř náhodných úkolů, které musí splnit pro vítězství. Mohou tak do lokací s využitím karet stejné barvy přidávat nové kostičky populace, které pak slouží jako další podmínka prohry. Stačí, aby bylo v důsledku záplav (v momentu, kdy by počet kostiček v lokaci měl přerůst tři) odstraněno pět kostiček populací a celá snaha hráčů přichází vniveč.

pandemic-rising-tide-17

S těmito přídavnými komponentami je také mnohem lepší variabilita v obtížnostech, které nabízí celkem devět úrovní. Postupně přidávají více úkolů ke splnění v jedné partii a k tomu také větší množství karet bouří. Opět ale platí, že partie na jednu obtížnost nejsou úplně dobře srovnatelné. Celkový úspěch totiž výrazně závisí na štěstí dobírání karet – ať už při kolapsu zábran, tak při tahání karet regionů.

Ale protože v této krabici přichází zcela nové šíření nepřítele po mapě, nestačí klasické strategie známé z původního Pandemicu. Hráči musí přemýšlet jinak a celkově je partie pocitově obtížnější. Je dobře, že hra funguje opět i ve dvou a ani v novém kabátku netrvá déle než hodinu. Zpracování je pěkně dřevěné s fajn ilustracemi i barvami, takže tady není co vytknout.

pandemic-rising-tide-18

Pandemic: Rising Tide přichází s jedním překvapením za druhým, ačkoliv jste to asi ani nečekali. Tenhle nový Pandemic je totiž úplně jiný. Ne, nezmění názor hráčů, kteří této hře nemohou přijít na jméno, protože se jedná o pouhý hlavolam bez strategie (to říkají oni). Ale pokud vám někdy uhranul mechanismus Pandemicu, pak Rising Tide je oživením tohoto mechanismu a to v naprosto skvělé fazóně.

AutorJeroen Doumen, Matt Leacock
IlustraceJeroen Doumen, Atha Kanaani, Matt Leacock
VydavatelZ-Man Games, Asmodee, Asterion Press, Edge Entertainment, Hobby Japan
(5 voters)
KategorieEnvironmental
MechanismyAction Points, Area Movement, Cooperative Game, Hand Management, Set Collection, Solo / Solitaire Game, Trading, Variable Player Powers
RodinaComponents: Map (Continental / National scale), Country: Netherlands, Game: Pandemic, Occupation: Medic / Doctor / Nurses, Occupation: Researcher / Scientist
Alternativní názvyPandemic: Alta Marea, Pandemic: Montée des Eaux, Pandemic: Steigende Flut, パンデミック:ライジングタイド

Pandemic: Rising Tide ukazuje přesně, jak je voda neposlušná. Stačí chvilka nepozornosti nebo jedna chybka a už teče tam, kde ji nechcete. A zbavit se takové potopy pak není vůbec jednoduché. Hráči běhají po plánu opět jako zběsilí, pumpují vodu, staví zábrany a doufají, že se hladina oceánů nezvedne příliš rychle. Partie zůstává závislá na dobraných kartách, ale nabízí skvělý nápad se šířením vody po mapě. Pandemic: Rising Tide má nejen velmi aktuální téma, ale k tomu také vynikající hratelnost pro všechny, kdo se nechtějí na záchraně lidstva podílet, ale spolupracovat na jejím odvrácení.

+ tok vody
+ celkové téma
+ více různých obtížností