Recenze: Panství hrůzy – telefon je nástrojem zla

panstvi-hruzy-01

Ten dům tam stál, už když byl táta malý. A prý vypadal prakticky stejně. Špičaté hrozivé věžičky, temná okna a vysoký plot kolem. A při tom tam nikdo nikdy nebydlel. Neviděl jsem vejít dovnitř ani jednoho člověka, a když už se odsud ozval nějaký zvuk, byl hodně daleko od toho, co by mohla vydat lidská bytost. A přesto to nikomu z obyvatel města nepřipadalo divné. Byl jsem snad první, kdo se na ten divný dům začal hlasitě vyptávat. Jenže pak se začaly dít ty věci..

A takový je opravdu jeden dům v Arkhamu. Přesně takový, jaký si jej představil spisovatel H. P. Lovecraft. Jedná se o hru Panství hrůzy, tedy v originále Mansions of Madness a to konkrétně už o druhou edici. Jejím designérem je Nikki Valens, která navázala na původní verzi Coreyho Konieczsky. Tuto upravenou verzi si vyhlédli do svojí stáje do češtiny lokalizovaných her ve společnosti ADC Blackfire a hrdě ji zařadili do sbírky Arkham Horror Files.

Krabice je na první pohled obrovská, stejně jako titulní panství. To vidíme na víku i s havranem a kovovou bránou. Pokud se zadíváte dobře do dálky, uvidíte ale také náznak hrůz, které vás tam mohou čekat. A přes rozměry boxu se do něj všechno nevejde. Kromě samotných komponent budete ještě potřebovat zařízení, na kterém spustíte digitální doprovodnou aplikaci. Ta je k dispozici nejen pro klasický iOS a Android, ale také pro Mac a Windows, což je skvělá zpráva.

panstvi-hruzy-08

Ale zpět k vysokánskému boxu plnému lahůdek. Ten je nacpaný sestavou karet, žetonů příšer i jejich miniaturami, ale nemohou chybět ani desky map. Právě ty jsou úplně první starostí hráčů, kteří se rozhodnou společně vydat do strašidelného domu. Měli by si je připravit pěkně poblíž a na dosah, protože zatím využijí jen jeden vstupní dílek. To všechno už je ale řízeno z aplikace po volbě jednoho z dostupných scénářů.  Nezávisle na tom ale vytvoří zásobu různých karet (například předmětů nebo stavů), na hlídku postaví všechny dostupné miniatury příšer v podstavcích s destičkami statistik a hned vedle umístí hromádku spousty žetonů s různým smyslem existence.

A poté mají hráči ještě jednu možnost volby, než jim začne aplikace říkat, co přesně mají dělat. Každý si totiž může vybrat sám svého vlastního hrdinu, dostane nejen jeho miniaturu, ale také odpovídající kartu. Jejich identitu je ale současně třeba sdělit digitálnímu protivníkovi, který bude proti hráčům stát. Jako by se chapadla Cthulhu dostaly už i do světa jedniček a nul. O zbytek přípravy se totiž postará aplikace – nabídne hráčům prolog jejich scénáře, identitu startovní pozice a rozložení žetonů.

panstvi-hruzy-04

Celá partie se dělí na kola, která mají jasně oddělené dvě fáze. V té první budou hráči prozkoumávat své okolí a odhalovat nové místnosti. K tomu už ale budou pochopitelně potřebovat digitální zařízení, které jako jediné ví, jak by měla celá mapa vypadat a to včetně případné výbavy žetonů. Po místech se pak zpětně může pohybovat. Na aplikaci není závislá možnost výměny předmětů mezi hrdiny nebo velká část akci z karet.

Jakékoliv interakce s postavami (NPC) na mapě, pokus o prohledání svého okolí nebo dokonce i boj, to všechno je řízeno nějakým způsobem prostřednictvím digitálního programu. Naštěstí to neznamená, že by hráče připravila o radost (a nepředvídatelnost) z házení kostkami.

V průběhu partie se teprve hráči dozvídají, co vlastně povede ve scénáři k jejich úspěchu. Na základě indicií z nápověd a znalosti příběhu z počátku partie mohou postupem času odhalit, co vlastně bezejmenné zlo v domě chce a jak je možné jej zastavit. V průběhu partie se ale tyto podmínky mohou měnit. Hráči musí všechno splnit dostatečně rychle, protože jinak na hráče čeká porážka.

panstvi-hruzy-14

A pak se telefon hráčů promění v nástroj zla. Právě on odřídí celou druhou fázi, která se jmenuje fáze mýtu. Hra tak připraví hrdinům a jejich vlastníkům řadu těžkých chvil, testů a samozřejmě také bojů, jak se na mapě vyrojí nová monstra z temnot. Ani tady nechybí efekt strachu, který kolem sebe všechna ta stvoření z nočních můr šíří. A tak si jednotliví vyšetřovatelé budou v jejich přítomnosti muset dobře hlídat svoji příčetnost.

Celá partie Panství hrůzy se tedy točí kolem aplikace a její obsluhy. Bez ní neuděláte vlastně ani krok, což s sebou přináší klady i zápory. V první linii je samozřejmě fakt, že obrazovka hráčům nedovolí se plně soustředit na hru rozloženou na stole. Neustále je vyžadovaná aktivita a komunikace s aplikací. Je to ale cena za to, že hra je plně kooperativní a při tom nelineární. Právě díky dobře napsanému programu nejsou scénáře jednoduše naskriptované a při každém opakování jsou dostatečně jiné. Celkově se obsah scénářů v rámci partií mění – rozložení mapy i její průběh se mění.

S problémem sníženého soustředění se lze vypořádat tak, že jednoho z hráčů týmu jmenujete do role vypravěče. Bude tedy nejen ovládat svého hrdinu, ale k tomu se právě on bude starat o veškerou komunikaci s telefonem a čtení pokynů. Naopak jiní hráči zase preferují, když si každý čte následky svých akcí sám. Tento přístup je nakonec hodně individuální.

panstvi-hruzy-17

Protože je do partie zapleteno většinou více hráčů, je ideální větší obrazovka, třeba notebook. Pak všichni neustále vidí všechno. Ale stejně dobře lze hrát i na telefonu, jak jsme popsali výše. Obecně samotný program je kvalitní, nepadá a jeho obsluha je intuitivní.

Ačkoliv jsou jednotlivé tahy hráčů docela rychlé, existence druhé fáze a především samotná délka vyšetřování znamená, že byste si pro dohrání měli rezervovat více než dvě hodiny času. Hru je možné projít i sólo, ale tým je tým a to dokonce nejlépe s více hráči. Ale žádný počet není vyloženě špatný, takže se určitě nenechte tímto faktem omezovat.

Partie rozhodně nejsou nijak jednoduché. Pokud se rozhodnete Panství hrůzy hrát, musíte umět prohrávat. Kromě spousty nástrah, které na hráče v příbězích čekají je tu také náruč krvelačných monster. A jestli se hráči ve zdraví vyhnou jejich vražedným čelistím je do velké míry v rukou náhody. Hráči samotní nemají příliš šancí, jak to ovlivnit, ačkoliv ve hře nechybí nějaké ty předměty či kouzla.

panstvi-hruzy-21

Trochu jsme měli strach, že se designér nové edice chytí do pasti a bude se spoléhat až příliš na digitální aplikaci. To se opravdu stalo, ale ono to překvapivě funguje. Samozřejmě se z celkového dojmu trochu ztrácí ten pocit, že hrajete deskovku, ale celkově za tuto oběť dostanete řadu výhod. Tou největší je variabilita a atmosféra (z aplikace hraje dokonce hudební podkres!), protože autorka měla mnohem víc prostoru pro rozvinutí světa, včetně rozhovorů s postavami.

Je to také nejvýraznější změna od první edice. V té bylo potřeba jednoho hráče, který stál na druhé straně barikády. Tady mohou hráči táhnout za jeden provaz a není tu ten efekt rozdělení týmu na dvě části.

Pravidla jsou na rozměry a zaměření hry překvapivě jednoduchá. Je to právě proto, že spoustu „drobností“ za vás vyřeší aplikace.  Ta současně hráče vede vpřed, takže je učení opravdu snadné a je ho možné realizovat prakticky za pochodu.

panstvi-hruzy-12

Možná se vám zdá, že celá recenze zní trochu tajemně ohledně obsahu samotných scénářů a jejich detailního průběhu. A je to pravda. Nechceme vám totiž zkazit zážitek z objevování scénářů a jejich možností, protože to také patří k nezaměnitelnému kouzlu této krabice. Stojí totiž za to nechat se příběhy překvapit.

Nová verze je tedy mnohem víc digitální. To se  ale podepsalo také na nabídce miniatur a komponent, které jsou oproti první edici o dost chudší. Bohužel navíc zpracování figurek není tak detailní, jak jsme si zvykli z jiných her. Za své peníze ale zase dostanete zajímavější a méně lineární zábavu, která je navíc při každém novém průchodu znovu jiná. A lokalizace samotná je opravdu kvalitní, což je třeba ocenit.

panstvi-hruzy-26

Panství hrůzy si určitě najde řadu odpůrců. Spoléhá se totiž hodně na asistenci aplikace, která je třeba prakticky ke každé důležité akci, kterou v partii budete provádět. Naštěstí zápory jsou spíše kosmetické a hodně individuální. To kladů je hned několik a jsou dost dobře neoddiskutovatelné. Panství hrůzy jde směrem, který je správný. Vznikla jedinečná a vynikající hra, jejíž jsou ve zpracování a náhodě, ale pokud máte rádi dobrodružství a napětí, dostanete výborně napsané (a kvalitně přeložené) scénáře. A to znamená, že tahle hra je jednoznačná pecka.

AutorNikki Valens
IlustraceCristi Balanescu, Yoann Boissonnet, Anders Finér, Tony Foti, Corey Konieczka, Jacob Murray, Magali Villeneuve
VydavatelFantasy Flight Games, ADC Blackfire Entertainment, Arclight Games, Asterion Press, Edge Entertainment, Galakta, Galápagos Jogos, Geekach Games, Heidelberger Spieleverlag, Hobby World, Korea Boardgames, Meanbook Games, Siam Board Games
Počet hráčů1 - 5
Herní doba180
(32 voters)
KategorieAdventure, Exploration, Fighting, Horror, Miniatures, Murder/Mystery, Mythology, Puzzle
MechanismyArea Movement, Cooperative Game, Dice Rolling, Hand Management, Map Addition, Modular Board, Role Playing, Scenario / Mission / Campaign Game, Solo / Solitaire Game, Stat Check Resolution, Traitor Game, Variable Player Powers
RozšířeníMansions of Madness: Second Edition – Altered Fates, Mansions of Madness: Second Edition – Beyond the Threshold: Expansion, Mansions of Madness: Second Edition – Dark Reflections, Mansions of Madness: Second Edition – Horrific Journeys: Expansion, Mansions of Madness: Second Edition – Path of the Serpent: Expansion, Mansions of Madness: Second Edition – Recurring Nightmares: Figure and Tile Collection, Mansions of Madness: Second Edition – Sanctum of Twilight: Expansion, Mansions of Madness: Second Edition – Streets of Arkham: Expansion, Mansions of Madness: Second Edition – Suppressed Memories: Figure and Tile Collection, Mansions of Madness: Second Edition – What Lies Within
RodinaCategory: Dungeon Crawler, Components: Dice with Icons, Components: Digital Hybrid – App/Website Required, Components: Miniatures, Components: Polyhedral (not D6) dice, Game: Mansions of Madness (Second Edition), Players: Games with Solitaire Rules, Series: Arkham Horror Files (Fantasy Flight Games), Series: Mansions of Madness, Theme: Cthulhu Mythos, Theme: Mad Science / Mad Scientist, Theme: Spooky Old Houses
Alternativní názvyLe Case della Follia: Seconda Edizione, Les Demeures de l'Épouvante: Seconde Édition, Las Mansiones de la Locura: Segunda Edición, Mansions of Madness: Segunda Edição, Panství hrůzy: Druhá edice, Posiadłość Szaleństwa: Druga Edycja, Villen des Wahnsinns: Zweite Edition, Маєтки божевілля, Особняки безумия. Вторая редакция, คฤหาสน์ วิปลาส, マンション・オブ・マッドネス第2版, 瘋狂詭宅:第二版, 광기의 저택

Panství hrůzy je famózní kooperativní hrou, která se snadno řadí k těm úplně nejlepším atmosferickým deskovkám vůbec. Hra nabízí skvělé dobrodružství, kterým hráče provede aplikace do telefonu nebo počítače. V duchu jiných her z Akrhamu zůstává i tato náhodná, ale nakonec jde hlavně a především o zážitek a atmosféru. A ty jsou tady na naprostém vrcholu, který vám může zkazit snad jen náhoda nebo negativní vztah k moderním technologiím. Partie jsou samozřejmě dlouhé a scénáře lze hrát několikrát bez výrazného opakování se. To ocenít, protože často na první pokus prostě nevyhrajete. Celkově jsou Panství hrůzy parádní zábavou, kterou by si měl zahrát každý milovník H. P. Lovecrafta nebo kooperace.

+ parádní aplikace pro všechny myslitelné systémy
+ dokonalá atmosféra
+ scénáře lze hrát znovu